«Διαθεματική προσέγγιση ενός έργου eΤwinning μέσω της εκπαίδευσης STEAM και των Web 2.0 τεχνολογιών»

«Διαθεματική προσέγγιση ενός έργου eΤwinning μέσω της εκπαίδευσης STEAM και των Web 2.0 τεχνολογιών»

Συγγραφείς:

Βασίλειος Ε. Γκαντόλιας

Ευαγγέλου Υβόννη-Χριστίνα

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Το έργο «STEAM team» αφορά στη διαθεματική εκπαιδευτική προσέγγιση STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), σύμφωνα με την οποία οι μαθητές ανακαλύπτουν πώς λειτουργεί ο πραγματικός κόσμος, μέσω της διερεύνησης, της επίλυσης προβλήματος, της βιωματικής μάθησης, της κριτικής και της δημιουργικής σκέψης. Υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2017-2018. Στο έργο συμμετείχαν μαθητές ηλικίας 8-10 ετών από 6 σχολεία της Ελλάδας, της Πολωνίας, της Τουρκίας και της Ισπανίας. Μέσα από το έργο αυτό οι μαθητές ανακάλυψαν βασικές αρχές της Φυσικής, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών, συνειδητοποίησαν πώς όλα αυτά συνδέονται με την καθημερινή ζωή και  εξέφρασαν τη δημιουργικότητά τους μέσα από κατασκευές με απλά υλικά. Επίσης,  διεύρυναν τους ορίζοντές τους μέσα από την αλληλεπίδραση με μαθητές άλλων σχολείων και άλλων χωρών και ανέπτυξαν τις ικανότητες επικοινωνίας και συνεργασίας. Τέλος, ενισχύθηκαν οι δεξιότητες χρήσης  της αγγλικής γλώσσας και των ΤΠΕ.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ:STEAM, Φυσική, Μαθηματικά, Μηχανική, Τεχνολογία

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Οι αλλαγές που συντελούνται σε κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό επίπεδο  από τα τέλη του 20ου αιώνα είναι ραγδαίες. Όπως αναφέρει ο Peterson (2013),  η ευελιξία και η ικανότητα παραγωγής νέων ιδεών για την επίλυση πολύπλοκων προβλημάτων αποτελούν αναπόσπαστα στοιχεία της ανθρώπινης σκέψης. Γι’ αυτό και η εκπαίδευση για να προετοιμάσει σωστά τους μαθητές έπρεπε να αναθεωρήσει τις διδακτικές μεθόδους, προωθώντας διαδικασίες κριτικής σκέψης, ομαδικής συνεργασίας και αναστοχασμού. Σύμφωνα με τον Lantz (2009), στους μαθητές εισάγεται καλύτερα η νέα γνώση όταν χρησιμοποιούνται ανακαλυπτικές μέθοδοι. Έτσι πολλές χώρες αναγνωρίζοντας τη σημασία μιας ολοκληρωμένης εκπαίδευσης που περιλαμβάνει διεπιστημονική μελέτη εισήγαγαν στην εκπαίδευση την καινοτομία STEM και STEAM.

Η εκπαίδευση STEM θεωρείται κινητήριος μοχλός  για την προετοιμασία των μαθητών για το μέλλον καθώς αποτελεί μια διαθεματική εκπαιδευτική πρόταση που στηρίζεται στη βιωματική ανακάλυψη της γνώσης. Το STEM ενσωματώνει ως βασικές συνιστώσες την επιστήμη (S), την τεχνολογία (T), τη μηχανική (E) και τα μαθηματικά (M) (Gonzalez & Kuenzi, 2012).

Όπως επισημαίνουν οι Morrison & Bartlett (2009), πρόκειται για μια καινοτόμο προσέγγιση στο σχεδιασμό Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών, στην οποία τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών δεν αντιμετωπίζονται ως ξεχωριστά αντικείμενα διδασκαλίας αλλά ως μία «ολότητα».

Ο στόχος του STEM είναι να αντιληφθούν οι μαθητές μέσα σε ένα περιβάλλον έρευνας, πώς λειτουργεί ο πραγματικός κόσμος. Ανακαλύπτουν έτσι νόμους της Φυσικής ξεκινώντας πάντα μέσα από μια διαισθητική αντίληψη για τα φυσικά φαινόμενα ενώ παράλληλα, χρησιμοποιούν τα Μαθηματικά ως «εργαλείο» για τη διατύπωση  αυτών των νόμων.

Όμως η Επιστήμη, η Τεχνολογία, η Μηχανική και τα Μαθηματικά (STEM) πρέπει επίσης να ενσωματωθούν με τις Τέχνες για την προώθηση της δημιουργικότητας. Έτσι προκύπτει ο όρος STEAM που περιλαμβάνει και την τέχνη (Art), ενισχύοντας έτσι  τη δημιουργικότητα και τον σχεδιασμό (Hirashima et al 2011) και προωθεί αποτελεσματικά την κριτική και αποκλίνουσα σκέψη.

Για να μπορέσουν οι μαθητές να  διδαχθούν σωστά την επιστήμη θα πρέπει να τηρούνται κάποιες αρχές κατά τον Lantz (2009). Αυτές είναι οι ακόλουθες:

  • Να προωθούνται μαθητοκεντρικές στρατηγικές και να ενισχύεται η μάθηση με διαδικασίες έρευνας.
  • Να αξιοποιούνται στη διδασκαλία οι ψηφιακές τεχνολογίες.
  • Να χρησιμοποιείται διαμορφωτική αξιολόγηση.
  • Να ενσωματώνονται σε όλες τις ενότητες οι πέντε φάσεις  (Εμπλοκή, Εξερεύνηση, Εξήγηση, Επεξεργασία, Έλεγχος-Αξιολόγηση) του κύκλου διδασκαλίας, που οδηγούν στη ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης.
  • Να επικεντρώνεται στα πιο ουσιώδη θέματα από το κάθε πεδίο των επιστημών τα οποία θα πρέπει να είναι έτσι διαμορφωμένα ώστε να έχουν μια συνέχεια μεταξύ τους.

Με βάση τις παραπάνω αρχές τα μαθησιακά οφέλη που έχει η ενσωμάτωση του STEM/STEAM στην διδασκαλία είναι πολλά. Όπως αναφέρουν ο Roberts (2012) και οι Stohlmann et al (2012), οι μαθητές μεταφέρουν εύκολα την αποκτώμενη γνώση σε νέα προβλήματα, ενισχύονται οι ικανότητες κριτικής σκέψης, η δημιουργικότητα, η συνεργατικότητα καθώς και οι επιδόσεις των μαθητών στα μαθήματα των θετικών επιστημών.

Η παρούσα εισήγηση αποβλέπει στην παρουσίαση του προγράμματος eTwinning με τίτλο “STEAM team”, που υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2017-2018. Αρχικά, περιγράφεται το έργο, οι παιδαγωγικοί του στόχοι, η μεθοδολογία, οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν, η ενσωμάτωσή του στο αναλυτικό πρόγραμμα, η σύμπραξη των σχολείων, η επικοινωνία και η συνεργασία μεταξύ των σχολείων συνεργατών και η διάχυση του έργου. Έπειτα, αναπτύσσεται ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιήθηκαν οι ΤΠΕ. Τέλος, αναφέρονται τα οφέλη που αποκόμισαν εκπαιδευτικοί και μαθητές μέσα από το πρόγραμμα και τα αποτελέσματα που προέκυψαν από αυτή την σύμπραξη.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Το έργο “STEAM team” σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε κατά την περίοδο Οκτώβριος 2017-Μάιος 2018 και αφορούσε μαθητές ηλικίας 8-10 ετών (Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού). Στο έργο συμμετείχαν 6 σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: το Αρσάκειο Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων (Ελλάδα), το 9ο Δημοτικό Σχολείο Κομοτηνής (Ελλάδα), το Zespół Szkół w Lubominie (Πολωνία), το Yenişehir İlkokulu, Mersin (Τουρκία), το İlkadım Mustafa Kemal İlkokulu, Samsun (Τουρκία) και το CEIP TAGOROR, Santa Lucía de Tirajana (Κανάρια Νησιά, Ισπανία). Βασικό στοιχείο του έργου ήταν η εφαρμογή της διαθεματικής εκπαιδευτικής προσέγγισης STEAM μέσα από την υλοποίηση κατασκευών με απλά υλικά και των εργαλείων Web 2.0

 

 

 

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Σκοπός του έργου ήταν οι μαθητές να ανακαλύψουν κάποιες πτυχές από τις βασικές βασικές αρχές της Φυσικής, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών, να συνειδητοποιήσουν πώς όλα αυτά συνδέονται με την καθημερινή ζωή και να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους μέσα από κατασκευές με απλά υλικά, εφαρμόζοντας την προσέγγιση του STEAM. Επίσης βασικός στόχος ήταν οι μαθητές μέσω των Web 2.0 εργαλείων να εξασκήσουν τις κοινωνικές και επικοινωνιακές τους δεξιότητες μέσα από την αλληλεπίδραση με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς άλλων Ευρωπαϊκών χωρών.

Ειδικότερα, οι στόχοι του έργου όσον αφορά στην εφαρμογή της προσέγγισης STEAM ήταν οι ακόλουθοι:

Γνωστικός τομέας

Οι μαθητές να είναι σε θέση:

  • Να κατονομάζουν τα υλικά που χρειάζονται για την κατασκευή τους.
  • Να προσδιορίζουν τα βασικά μέρη της κατασκευής.
  • Να θυμούνται βασικούς κανόνες της γεωμετρίας.
  • Να εξηγούν πώς λειτουργεί η κατασκευή με βάση τους νόμους της Φυσικής.
  • Να επιλύουν προβλήματα που σχετίζονται με τη λειτουργικότητα της κατασκευής.
  • Να συγκρίνουν τις κατασκευές τους και να συσχετίζουν διαφορές στην απόδοση με τα κατασκευαστικά τους χαρακτηριστικά.
  • Να προτείνουν τρόπους βελτίωσης της κατασκευής.
  • Να σχεδιάζουν μία απλή κατασκευή που λειτουργεί με βάση τις ίδιες αρχές.

 

Συναισθηματικός τομέας

Οι μαθητές να είναι σε θέση:

  • Να ακούν τους άλλους με σεβασμό.
  • Να συμμετέχουν σε συζητήσεις στην τάξη.
  • Να συνεργάζονται για την επίτευξη ενός κοινού στόχου.
  • Να επιδεικνύουν υπεύθυνη συμπεριφορά και να έχουν αυτοπεποίθηση, όταν αναλαμβάνουν μία εργασία.
  • Να έχουν θετική στάση απέναντι στην επιστήμη.

 

Ψυχοκινητικός τομέας

Οι μαθητές να είναι σε θέση:

  • Να οργανώνουν τα υλικά που θα χρειαστούν.
  • Να ακολουθούν οδηγίες.
  • Να χειρίζονται τα εργαλεία που χρειάζονται για την κατασκευή.
  • Να εκτελούν μετρήσεις με απλά όργανα.
  • Να σχεδιάζουν οριζόντιες και παράλληλες γραμμές και γεωμετρικά σχήματα.
  • Να συνεργάζονται για την υλοποίηση της κατασκευής.

 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Μέσω του έργου “STEAM team”, οι μαθητές ανακάλυψαν βασικές έννοιες της Φυσικής, της Τεχνολογίας και της Μηχανικής, καθώς και τη σημασία τους για την καθημερινή ζωή μέσα από κατασκευές με απλά υλικά. Παράλληλα, χρησιμοποίησαν τα μαθηματικά ως εργαλείο κατανοώντας έτσι την αναγκαιότητα ύπαρξης του κόσμου των μαθηματικών εννοιών, εξάσκησαν τις πρακτικές τους δεξιότητες και εξέφρασαν τη δημιουργικότητά τους μέσα από τον σχεδιασμό και τη διακόσμηση της κατασκευής τους. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η ανακαλυπτική-διευρευνητική μάθηση, η βιωματική μάθηση, η διαθεματική διδασκαλία, η πειραματική διδασκαλία και η διδασκαλία σε μικρές ομάδες.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του έργου ήταν οι ακόλουθες:

1η Δραστηριότητα: Γνωριμία με τους συμμετέχοντες

Οι μαθητές κάθε σχολείου γνώρισαν τους υπόλοιπους συμμετέχοντες, το σχολείο και την πόλη τους μέσα από βίντεο που ετοίμασε το κάθε σχολείο, χρησιμοποιώντας το Movie Maker, το Smile Box και άλλα εργαλεία (Σχήμα 1), τα οποία αναρτήθηκαν στο twinspace και παρουσιάστηκαν στους μαθητές στην τάξη.

Σχήμα 1: Παρουσίαση του Αρσακείου Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων

2η Δραστηριότητα: Δημιουργία λογότυπου και online ψηφοφορία

Οι μαθητές κάθε σχολείου έφτιαξαν λογότυπα για το έργο και τα ανάρτησαν στο twinspace. Στη συνέχεια, κάθε σχολείο διάλεξε δύο από τα λογότυπα αυτά και χρησιμοποιώντας  το εργαλείο Tricider πραγματοποιήθηκε ψηφοφορία κατά την οποία οι μαθητές ψήφισαν το αγαπημένο τους λογότυπο (Σχήμα 2).

 

Σχήμα 2: Σελίδα ψηφοφορίας λογότυπου

3η Δραστηριότητα: Ανταλλαγή καρτών

Οι μαθητές, μέσω ταχυδρομείου, αντάλλαξαν κάρτες που έφτιαξαν μόνοι τους και καρτ-ποστάλ από την πόλη τους (Σχήμα 3) προκειμένου να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους και να γνωρίσουν περισσότερα για τους υπόλοιπους συμμετέχοντες.

 

Σχήμα 3: Κάρτες που ετοίμασαν οι μαθητές του Αρσακείου Δημοτικού Ιωαννίνων

4η Δραστηριότητα: Ψηφιακά παιχνίδια

Δημιουργήθηκαν ψηφιακά παιχνίδια (κουίζ, παζλ) μέσα από τα οποία οι μαθητές γνώρισαν καλύτερα τις χώρες που συμμετείχαν στο έργο χρησιμοποιώντας το Jigsaw Planet (Σχήμα 4), το PowerPoint και το Kahoot.

Σχήμα 4: Ψηφιακά παζλ

5η Δραστηριότητα: Κατασκευή STEAM

Κάθε σχολείο δημιούργησε κατασκευές STEAM με απλά υλικά (Σχήμα 5). Συγκεκριμένα οι κατασκευές που πραγματοποιήθηκαν ήταν οι ακόλουθες:

  • Αυτοκίνητο που κινείται με μπαλόνι
  • Αυτοκίνητο που κινείται με λαστιχάκι
  • Καραβάκι pop-pop
  • Καραβάκι που κινείται με μπαλόνι
  • Καραβάκι με προπέλα και λαστιχάκι
  • Γέφυρα

Για την υλοποίηση των κατασκευών ήταν απαραίτητη η χρήση των Μαθηματικών. Οι μαθητές χρειάστηκε να κάνουν μετρήσεις, να χαράξουν παράλληλες και κάθετες ευθείες και γεωμετρικά σχήματα. Επιπρόσθετα, ερμήνευσαν τον τρόπο λειτουργίας της κατασκευής χρησιμοποιώντας τους νόμους του Νεύτωνα για την κίνηση, τις μετατροπές και τη διατήρηση της ενέργειας, την άνωση και τους νόμους της στατικής. Τέλος, εξέφρασαν την αισθητική τους αντίληψη μέσα από τον σχεδιασμό και τη διακόσμηση της κατασκευής τους. Οι κατασκευές παρουσιάστηκαν σε όλους τους συμμετέχοντες μέσα από βίντεο και παρουσιάσεις, που αναρτήθηκαν στο twinspace. Στο τέλος δημιουργήθηκε ένα κοινό βίντεο με όλες τις κατασκευές που υλοποιήθηκαν για το έργο.

Σχήμα 5: Κατασκευές STEAM των μαθητών του Αρσακείου Δημοτικού Ιωαννίνων

6η Δραστηριότητα: Δημιουργία ιστορίας

Οι μαθητές όλων των σχολείων δημιούργησαν μαζί μία ιστορία για τις περιπέτειες δύο υπερηρώων με STEAM υπερδυνάμεις, το STEAM girl και το STEAM boy. Κάθε σχολείο έγραψε ένα μέρος της ιστορίας συνεχίζοντας από το σημείο στο οποίο είχε σταματήσει το προηγούμενο σχολείο. Δημιουργήθηκε έτσι ένα ηλεκτρονικό βιβλίο με τη χρήση του StoryJumper (Σχημα 6).

Σχήμα 6: Ηλεκτρονικό βιβλίο για τη συνεργατική ιστορία “An adventure of STEAM boy & STEAM girl”

7η Δραστηριότητα: Τηλεδιάσκεψη

Προκειμένου οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να αλληλεπιδράσουν πιο άμεσα, πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη με χρήση των εργαλείων που παρέχει το twinspace (live event). Οι μαθητές επικοινώνησαν, τραγούδησαν παραδοσιακά τραγούδια και παρουσίασαν τις κατασκευές τους στους υπόλοιπους συμμετέχοντες.

8η Δραστηριότητα: Αξιολόγηση του έργου

Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν ψηφιακές φόρμες Google για την αξιολόγηση το έργου. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης αναρτήθηκαν στην αντίστοιχη σελίδα του twinspace.

9η Δραστηριότητα: Αποχαιρετιστήρια μηνύματα

Δημιουργήθηκε ένας ψηφιακός τοίχος με το padlet, στον οποίο αναρτήθηκαν αποχαιρετιστήρια μηνύματα των εκπαιδευτικών και των μαθητών (Σχήμα 7).

Σχήμα 7: Αποχαιρετιστήρια μηνύματα από τους μαθητές του Αρσακείου Δημοτικού  Σχολείου Ιωαννίνων

ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ

Το έργο συμβάδιζε με το ΔΕΠΠΣ και το ΑΠΣ του Δημοτικού. Οι στόχοι του έργου και οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν βρίσκονται σε πλήρη συμφωνία με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για τις Φυσικές Επιστήμες και τα Μαθηματικά στο Δημοτικό. Μέσω της διαθεματικής προσέγγισης εμπλέκονταν αρκετά γνωστικά αντικείμενα (Φυσικές Επιστήμες, Μαθηματικά, Γλώσσα, Αγγλικά, ΤΠΕ). Τα περισσότερα θέματα και οι έννοιες που προσεγγίστηκαν κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος (π.χ. μέσα μεταφοράς, ενέργεια, ο τόπος μας, πολιτισμός, συνεργασία, επικοινωνία) και των Μαθηματικών (π.χ. μετρήσεις μήκους, χαράξεις με χάρακα, γεωμετρικά σχήματα, παράλληλες και κάθετες ευθείες, διαίρεση). Όλες οι δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του Ωρολογίου προγράμματος του σχολείου.

 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΜΕΤΑΞΥ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ

Η επικοινωνία και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των εκπαιδευτικών ήταν τακτική σε όλη τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου, κυρίως μέσω e-mail, αλλά και μέσα από το twinspace του έργου (teacher bulletin, forum, project journal). Τα εργαλεία Web 2.0 έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην επικοινωνία και τη συνεργασία των μαθητών. Οι μαθητές συστήθηκαν και γνώρισαν τους υπόλοιπους συμμετέχοντες μέσα από τα βίντεο και τις παρουσιάσεις που αναρτήθηκαν στο twinspace σχετικά με την πόλη, το σχολείο και τους μαθητές που συμμετείχαν στο έργο. Πραγματοποιήθηκε ανταλλαγή καρτών και ζωγραφιών με μηνύματα των μαθητών ανάμεσα στα σχολεία που συμμετείχαν. Οι μαθητές όλων των σχολείων ψήφισαν, για να επιλέξουν το λογότυπο του έργου, ανάμεσα στα λογότυπα που είχε φτιάξει κάθε σχολείο. Επίσης, συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν όλοι μαζί μία ιστορία για δύο STEAM υπερήρωες.  Οι εκπαιδευτικοί φρόντιζαν να ενημερώνουν τακτικά το project journal και τις σελίδες του twinspace  καθώς και να παρουσιάζουν στην τάξη το υλικό που αναρτούσαν οι εταίροι του έργου αναλαμβάνοντας το ρόλο των διαμεσολαβητών στην επικοινωνία μεταξύ των μαθητών. Για την αμεσότερη αλληλεπίδραση και επικοινωνία μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών πραγματοποιήθηκε μία τηλεδιάσκεψη (live event μέσω του twinspace) στην οποία οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων που συμμετείχαν επικοινώνησαν και παρουσίασαν τη δουλειά τους. Τέλος, οι μαθητές αξιολόγησαν το έργο και ετοίμασαν αποχαιρετιστήρια μηνύματα, τα οποία αναρτήθηκαν στο twinspace.

 

ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Όλοι οι εκπαιδευτικοί αντάλλαξαν ιδέες, αποφασίστηκαν οι βασικοί άξονες του έργου, οι δραστηριότητες και ο προγραμματισμός τους. Επίσης, όλοι οι εκπαιδευτικοί πρότειναν διάφορα εργαλεία που μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την υλοποίηση και παρουσίαση των δραστηριοτήτων. Κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου κάθε εκπαιδευτικός μπορούσε να προτείνει νέες ιδέες και οι αποφάσεις λαμβάνονταν μετά από συζήτηση. Για κάθε δραστηριότητα οι εκπαιδευτικοί αναρτούσαν στην αντίστοιχη σελίδα του twinspace τις εργασίες του σχολείου τους και ενημέρωναν το project journal. Όπου ήταν απαραίτητο γινόταν ο συνδυασμός του υλικού όλων των σχολείων, για να προκύψει το τελικό αποτέλεσμα της δραστηριότητας. Όλες οι δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν από τους μαθητές με τη βοήθεια και την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών.

 

ΔΙΑΧΥΣΗ

Για τη διάχυση των αποτελεσμάτων του έργου δημιουργήθηκε blog στο οποίο αναρτήθηκαν όλες οι δραστηριότητες που εκπονήθηκαν. Επίσης, στο σχολείο δημιουργήθηκε μια γωνιά eTwinning στην οποία παρουσιάζονταν φωτογραφίες του έργου προς ενημέρωση των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

 

ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ Τ.Π.Ε ΣΤΟ ΕΡΓΟ

Οι  νέες τεχνολογίες επιτρέπουν στους μαθητές να έχουν πρόσβαση σε βιβλιοθήκες όλου του κόσμου,  καθώς επίσης και τη δυνατότητα της επικοινωνίας και ανταλλαγής απόψεων με μαθητές σε διάφορα μέρη τη Γης.

Οι Solomon & Schrum (2010) αναφέρουν ότι υπάρχουν πολλά τεχνολογικά προγράμματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη με μικρό έως μηδαμινό κόστος. Οι Web 2.0 και οι άλλες τεχνολογίες αποτελούν κάτι περισσότερο από μια απλή ψηφιακή έκδοση των εργαλείων που υπήρχαν στην τάξη. Η σύνδεση στο διαδίκτυο που αυτά επιτρέπουν σε συνδυασμό με την πρόσβαση σε πολλές πηγές πληροφοριών μπορούν να προσφέρουν πολλαπλά αποτελέσματα στην μάθηση ή σαν διδακτικά εργαλεία. Υπάρχει λοιπόν μια τεράστια ποικιλία από τεχνολογίες που είναι διαθέσιμες στους εκπαιδευτικούς για να τις αξιοποιήσουν σαν πηγές πληροφοριών, εργαλεία για την οργάνωση της τάξης κάνοντας πιο ενδιαφέρουσα και ελκυστική τη διαδικασία μάθησης, διευκολύνοντας τους μαθητές/τριες στην επίτευξη των μαθησιακών στόχων και μυώντας τους ταυτόχρονα στον ψηφιακό εγγραμματισμό.

Στο συγκεκριμένο eTwinning έργο οι συμμετέχοντες χρησιμοποίησαν μια σειρά από εφαρμογές, η χρήση των οποίων αποτέλεσε τη βάση για τη δημιουργία εργασιών, την επικοινωνία μεταξύ των μαθητών/τριών, τη συνεργατική μάθηση και τη σύμπραξη των σχολείων-συνεργατών. Πιο συγκεκριμένα,  για τη δημιουργία διαδραστικών παρουσιάσεων και βίντεο αξιοποιήθηκε το MovieMaker και το SmileBox. Ψηφιακά παιχνίδια δημιουργήθηκαν με το JigsawPlanet, το Kahoot και το Powerpoint. Για τη δημιουργία ψηφιακών βιβλίων  χρησιμοποιήθηκε το StoryJumper, ενώ για ανακοινώσεις σχετικές με το έργο αξιοποιήθηκε το Padlet. Επιπρόσθετα  αξιοποιήθηκε για διαδικτυακές ψηφοφορίες το Tricider και οι φόρμες Google. Επίσης, χρησιμοποιήθηκαν τα εργαλεία του Twinspace (project journal, forum, live event) για την επικοινωνία μεταξύ των σχολείων. Τέλος, δημιουργήθηκε ένα blog για τη διάχυση των αποτελεσμάτων του έργου.

 

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Το έργο “STEAM team” έδωσε στους μαθητές την ευκαιρία να εμβαθύνουν στη μάθηση μέσα από την πράξη, να αποκτήσουν γνώσεις και να καλλιεργήσουν δεξιότητες απαραίτητες για τον 21ο αιώνα. H υλοποίηση του έργου εμπλούτισε τη διαδικασία της διδασκαλίας σε αρκετά γνωστικά αντικείμενα, λόγω του διαθεματικού του χαρακτήρα. Μέσα από τις κατασκευές STEAM οι μαθητές απέκτησαν γνώσεις σε θέματα σχετικά με τη Φυσική, τα Μαθηματικά, τη Μηχανική και την Τεχνολογία, ανέπτυξαν την κριτική και δημιουργική τους σκέψη και καλλιέργησαν τις πρακτικές τους δεξιότητες και τις δεξιότητες επίλυσης προβλήματος. Η χρήση των εργαλείων ΤΠΕ εμπλούτισε τη διδασκαλία, επέτρεψε στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς να επικοινωνήσουν, να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν μαζί τα αποτελέσματα του έργου, αναπτύσσοντας έτσι τις κοινωνικές και επικοινωνιακές τους δεξιότητες. Επίσης, οι μαθητές καλλιέργησαν την ικανότητα χρήσης της αγγλικής γλώσσας. Μέσω του έργου δόθηκε η ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς να γνωρίσουν και να εφαρμόσουν την καινοτόμο εκπαιδευτική προσέγγιση STEAM. Τέλος, το εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργήθηκε μπορεί να αξιοποιηθεί στο μέλλον και από άλλους εκπαιδευτικούς για την εφαρμογή της προσέγγισης STEAM και της αξιοποίησης των Web 2.0 τεχνολογιών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

 

ΑΝΑΦΟΡΕΣ

Gonzalez, H.B. & Kuenzi,J. (2012). Congressional Research Service Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: A Primer, p. 2.

Hirashima et al. (Eds.) (2011). Proceedings of the 19th International Conference on Computers in Education. Chiang Mai, Thailand: Asia-Pacific Society for Computers in Education.

Lantz, H. B. (2009). What should be the function of a K-12 STEM education? SEEN, 11(3), 29-30.

Morrison, J., & Bartlett, R. V. (2009). STEM as a curriculum: An experiential approach. Education Week, 28(23), 28–31.

Peterson, T. K. (Ed.), (2013).Expanding minds and opportunities, Washington, DC: Collaborative Communications Group, Inc.

Roberts, A. (2012). A Justification for STEM Education, Technology and Engineering Teacher, May/June 2012.

Solomon, Schrum, L., (2010): Web 2.0: How-To for Educators.

Stohlmann, M., Moore, J. T. & Roehrig, H. G. (2012). Considerations for Teaching Integrated STEM Education, Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 2(1), 28-34.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Αρχική σελίδα του έργου “STEAM team” στο twinspace:

https://twinspace.etwinning.net/46815/home

 

Σελίδα ψηφοφορίας λογότυπου:

https://www.tricider.com/brainstorming/2dMBVu6uiXh;jsessionid=tFtH8zsdr9dIYXfcizOEpw

 

Παρουσίαση για την κατασκευή του αυτοκινήτου που κινείται με μπαλόνι:

http://www.smilebox.com/playBlog/4e44597a4d5449314f54593d0d0a&blogview=true

 

Ψηφιακό βιβλίο “An adventure of STEAM boy & STEAM girl”:

https://www.storyjumper.com/book/index/52849575/5ae9f88d86d4c

 

Ψηφιακά παζλ:

https://www.jigsawplanet.com/yvonne83/flags?authkey=a2b2d41d0b6be74de27d22e157942b7d

 

Ψηφιακός τοίχος με αποχαιρετιστήρια μηνύματα:

https://padlet.com/yvonnephysics/kyrngumjsar3

 

Φόρμες αξιολόγησης του έργου:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScnzRHo3ma3wRWTzrURFAAGiox91Q9m1VV4LF6amQlVXEOdEw/viewform

 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdqaH_y5_P9IIGeMisA9LWe2rF-D8EHs0K4fiiEeseSqL4Cgw/viewform

 

Blog για τη διάχυση του έργου:

https://steamteam1718.blogspot.com/