Tο τείχος του Βερολίνου, σύμβολο του Ψυχρού Πολέμου

Σήμερα που πέθανε ο Σον Κόννερι αυτό το άρθρο αποκτά μιαν ιδιαίτερη επικαιρότητα
Συχνά ακούνε οι μαθητές μου τον Ψυχρό Πόλεμο, αλλά, όπως και με πολλά άλλα ονόματα και όρους της ιστορίας συμβαίνει, αγνοούν την έννοια του όρου.
Η ήττα λοιπόν του φασιστικού άξονα με το τέλος του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου το 1945 δεν έφερε τη γαλήνη, αφού αμέσως οι νικήτριες υπερδυνάμεις αποδύθηκαν σε έναν αγώνα να αυξήσουν η καθεμιά τη σφαίρα επιρροής της σε βάρος της άλλης. Οι Αμερικανοί με το Σχέδιο Μάρσαλ επιδίωξαν να βοηθήσουν αλλά και να ελέγξουν τις απελευθερωμένες χώρες της Ευρώπης, στόχο που πέτυχαν στη Δυτική Ευρώπη. Για να αντιμετωπίσουν οι δυο υπερδυνάμεις τοn φόβο η μια της άλλης, ίδρυσαν τους πολεμικούς συνασπισμούς του ΝΑΤΟ η Αμερική και του Συμφώνου της Βαρσοβίας η ΕΣΣΔ.
Επειδή λοιπόν είχε αναπτύξει σχεδόν αμέσως μετά τους Αμερικανούς και η ΕΣΣΔ ατομικά όπλα, έπρεπε να αποφευχθεί πάση θυσία ένας πόλεμος ανάμεσα στις δυο υπερδυνάμεις, γιατί θα σήμαινε και την καταστροφή του πλανήτη. Γι’ αυτό η σύγκρουση ανάμεσα στις δυο υπερδυνάμεις γινόταν:
α) σε τοπικά μέτωπα (Ινδοκίνα, Αφρική, Μέση Ανατολή), όπου η καθεμιά από τις υπερδυνάμεις επιδίωκε με οικονομική και στρατιωτική βοήθεια και απειλές να δημιουργήσει χώρες-δορυφόρους. Έτσι έγινε η Ελλάδα ενεργούμενο των ΗΠΑ, η Βουλγαρία υποτελής στην ΕΣΣΔ κτλ.
β) με περιφερειακές συρράξεις ή επιθέσεις αλλά μόνο δι’ αντιπροσώπων. Ο δεκαετής σχεδόν πόλεμος του Βιετνάμ έγινε ανάμεσα στους Βορειοβιετναμέζους, που υποστηρίζονται από την ΕΣΣΔ, και στους Νοτιοβιετναμέζους, που υποστήριζαν οι Αμερικανοί.
γ) με οικονομικό πόλεμο σε βάρος των αντιπάλων. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο οικονομικός αποκλεισμός που επέβαλε η Αμερική σε βάρος της Κούβας, επειδή η Κούβα του Κάστρο είναι εχθρική προς τον καπιταλισμό και τις ΗΠΑ.
δ) με πόλεμο κατασκοπείας. Είναι αυτής ακριβώς της εποχής δημιούργημα της αστυνομικής λογοτεχνίας και φιλμογραφίας ο Τζέιμς Μποντ.
ε) Με συνεχή ανταγωνισμό εξοπλισμών. Αυτό ήταν εν μέρει και ανόητο, αφού τα όπλα αυτά δεν επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν, μια και η τυχόν σύγκρουση θα σήμαινε και πυρηνικό ολοκαύτωμα. Όμως οι πολεμικές βιομηχανίες έπρεπε να αυξάνουν τα κέρδη τους. Ο Ψυχρός Πόλεμος είχε πολλά θύματα σε επίπεδο ατόμων, εθνών και κρατών. Τελείωσε, όταν κατέρρευσε η Σοβιετική Ένωση το 1991. Η ειρήνη όμως δεν αποκαταστάθηκε ούτε η ηρεμία.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Ετικέτες: , , , | Γράψτε σχόλιο

Διδάσκουμε μαθητές, όχι μαθήματα

Πόσες φορές δεν έχουμε δεχτεί παράπονα από μαθητές αλλά και από γονείς για

το μάθημα το δικό μας ή κάποιου συναδέλφου; Σχεδόν αδύνατο να μην έχει συμβεί σε όλους τους εκπαιδευτικούς. Κι αν έχει συμβεί, είναι μάλλον από φόβο παρά λόγω του άψογου μαθήματος που προσφέρει κάθε φορά στη διάρκεια της διδακτικής ώρας.

Πίσω λοιπόν από αυτά τα παράπονα είναι τις περισσότερες φορές η ακόλουθη αλήθεια: Μπαίνω στην τάξη να διδάξω ένα συγκεκριμένο κεφάλαιο πχ. της ιστορίας αδιαφορώντας ή ξεχνώντας πως απέναντί μου υπάρχουν σε κάθε τμήμα διαφορετικά παιδιά. Άλλα από αυτά ενδιαφέρονται περισσότερο και άλλα λιγότερο για το μάθημα ή και για το συγκεκριμένο κεφάλαιο. Σε μια περιοχή το οικογενειακό περιβάλλον είναι πιο ευνοϊκό για την ενασχόληση των παιδιών με το σχολείο και με τη μόρφωσή τους ενώ σε μια άλλη όχι. Θυμάμαι την πρώτη χρονιά μετά τον διορισμό μου στη Δυτική Αττική ότι είχα μαθητή που ζούσε μόνο με τον πατέρα του και σαν σπίτι είχαν ένα εγκαταλειμμένο βαγόνι τρένου. Πώς να διδάξω στον μαθητή αυτόν και σε έναν μαθητή που έχει σπίτι και προσωπικό του δωμάτιο με γραφείο και βιβλιοθήκη και υπολογιστή τα ίδια πράγματα;

Γι’ αυτό εκείνο που αναφέρω στους συναδέλφους μου στο σχολείο είναι πως διδάσκουμε μαθητές και όχι μαθήματα. Με αυτήν τη φράση εννοώ πως επιβάλλεται να προσαρμόσω τις μεθόδους, το επίπεδο, τον χρόνο και τα μέσα που θα χρησιμοποιήσω στο συγκεκριμένο ακροατήριο.

Με μια κουβέντα: Μπορεί να έχω διδάξει 30 φορές το προοίμιο της Οδύσσειας, αλλά δεν έχω κάνει ποτέ το ίδιο μάθημα.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Ετικέτες: | Γράψτε σχόλιο