3 Απρ 2013

ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΘΕΜΑ

Συντάκτης: ΠΑΝΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ | Κάτω από: Σχολικός εκφοβισμός

Κοινωνική Παθογένεια: Βία και Εκφοβισμός

Ο όρος κοινωνική παθογένεια περιλαμβάνει όλα εκείνα τα φαινόμενα που δηλώνουν έλλειψη σεβασμού στην ανθρώπινη  οντότητα και στο ΄΄εμείς΄΄. Κυρίως  όμως ενσωματώνονται φαινόμενα που δείχνουν επιθετική και ακραία συμπεριφορά  όπως  η βία και η επιθετικότητα. Βία είναι η χρήση σωματικής, υλικής, ψυχολογικής, πνευματικής και πολιτικής  δύναμης από άτομα ή ομάδες με σκοπό την επιβολή της θέλησης του ανθρώπου ή τον επηρεασμό της βούλησης των άλλων.

Η βία αποτελεί μάστιγα των σημερινών κοινωνιών και γι΄αυτό  σχεδόν όλοι οι τομείς της ανθρώπινης δράσης  έχουν αποτελέσει το ‘’στίβο’’ της βίας .Τα γήπεδα, η πολιτική, η οικογένεια, η σχέσεις των λαών (πόλεμοι), η καθημερινότητα (οι ληστείες, κλοπές, τρομοκρατία) το σχολείο, τα ΜΜΕ, ακόμα και ο ίδιος μας ο εαυτός  (αυτοκαταστροφικότητα).

ΝΕΑΝΙΚΗ ΒΙΑΙΟΤΗΤΑ

Επιπλέον ακραίες βίαιες συμπεριφορές εμφανίζονται καθημερινά στους νέους και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αποτελεί πλήγμα για την κοινωνία μας. Η δράση των συμμοριών, οι βανδαλισμοί, ο χουλιγκανισμός, η χρήση ναρκωτικών και η επιθετικότητα στο σχολείο είναι εκδηλώσεις του φαινομένου.

Κύρια αίτια της νεανικής βιαιότητας είναι:

  • Η κοινωνική ρευστότητα η οποία λόγω της τεχνολογικής ανάπτυξης εκδηλώνεται ως κρίση των αξιών που οδηγούν στο εσωτερικό κενό την κυριαρχία της ιδιοτέλειας ,του ωφελιμισμού, και του ατομικισμού.
  • Η ανεργία και η φτώχεια που συντελούν στο κοινωνικό αποκλεισμό των νέων
  • Η ζωή στις μεγαλουπόλεις :οι γρήγοροι ρυθμοί ζωής, ο ελλειπής  έλεγχος και η ανωνυμία συντελούν στην εκδήλωση επιθετικότητας. Επιπλέον οι ‘’πόλεις-κλουβιά’’ δημιουργούν πίεση στο σύγχρονο νέο ο οποίος αισθάνεται να απειλείται και προβάλλει τη βία ως εκτονωτικό μέσο.

ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ  ΒΙΑ

Έτσι λοιπόν ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο μεταξύ των μαθητών είναι ένα φαινόμενο το οποίο στις μέρες μας έχει εξαπλωθεί κατά πολύ στην Ελλάδα και έχει γίνει μεγάλο αντικείμενο προσοχής και μελέτης. Οι όροι εκφοβισμός και βία στο σχολείο χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν την εσκεμμένη βία η οποία ασκείται σε ένα άτομο με σκοπό την επιβολή και την πρόκληση ψυχικού αλλά και σωματικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους όχι μόνο στο σχολείο αλλά και έξω από αυτό.

Συνήθως η βία αυτή εκδηλώνεται με διάφορους τρόπους.

Ενδεικτικά κάποιοι από αυτούς είναι οι εξής:

• χειρονομίες, σπρωξιές

• φραστικές επιθέσεις, βρισιές, απειλές,

• εκβιασμούς

• καταστροφή προσωπικών αντικειμένων

• κλοπές

• σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση,

• αποκλεισμό και απομόνωση από παρέες, ομαδικά παιχνίδια και κοινωνικές δραστηριότητες.

Το φαινόμενο της βίας στο σχολείο είναι σύνθετο διότι στην εκδήλωση του συμβάλουν πολλοί και διάφοροι παράγοντες όπως είναι η ψυχολογία, η κοινωνία, η οικογένεια και διάφοροι άλλοι οι οποίοι οδηγούν τους μαθητές σε αυτές τις πράξεις.

BULLYING

Σύμφωνα με έρευνες οι οποίες έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα δείχνουν ότι:

• Το 10-15% των μαθητών πέφτουν θύματα διαφόρων μορφών εκφοβισμού και βίας στο σχολείο.

• Οι μαθητές που εκφοβίζουν και ασκούν βία, δηλαδή οι θύτες, υπολογίζεται ότι ξεπερνούν το 5% του συνόλου των μαθητών.

• Έχει παρατηρηθεί ότι τα αγόρια εμπλέκονται περισσότερο σε περιστατικά σωματικής βίας σε σύγκριση με τα κορίτσια, τα οποία φαίνεται να εμπλέκονται πιο συχνά σε περιστατικά λεκτικής βίας, σε αναλογία 3 προς 1.

Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις οι οποίες μας δείχνουν ότι το παιδί έχει πέσει θύμα εκφοβισμού και βίας στο σχολείο:

• αν έχει μειωμένη διάθεση ή αρνείται να έρθει στο σχολείο με πρόσχημα κάποια αδιαθεσία,
• αν κάνει αδικαιολόγητες απουσίες,
• αν έχει απροσδόκητη μαθησιακή πτώση που αποτυπώνεται σε χαμηλούς βαθμούς,
• αν στα διαλείμματα περνά το χρόνο του γύρω από τους εκπαιδευτικούς και τα γραφεία,
• αν καθυστερεί να έρθει στο σχολείο ή αργεί να επιστρέψει στο  σπίτι,
• αν αρχίζει να αλλάζει τους δρόμους μέσα από τους οποίους έρχεται στο σχολείο ή επιστρέφει από αυτούς στο σπίτι,
• αν τα ρούχα του συχνά είναι σκισμένα και κατεστραμμένα,
• αν έχει σημάδια και μελανιές στο σώμα ή άλλες ενδείξεις επίθεσης και αποφεύγει να εξηγήσει πως έγιναν.

• τέλος αν συχνά ζητά χρήματα από τους γονείς του γιατί έχασε αυτά που του έδωσαν.

Εάν ισχύουν κάποια από τα παραπάνω τότε ίσως να υπάρχει γεγονός εκφοβισμού και βίας στο σχολείο.

 

 

 

Προτάσεις για την αντιμετώπιση της ενδοσχλολικής βίας:

σε επίπεδο σχολείου:

• αύξηση της επίβλεψης του σχολικού χώρου

• σύνταξη Σχολικής Επιτροπής ενάντια στον εκφοβισμό & την ενδοσχολική βία

σε επίπεδο τάξης:

•ενημέρωση σχετικά με το γιατί η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός δεν είναι αποδεκτά από το σχολείο

• τρόποι και προτάσεις για την αντιμετώπιση από τους μαθητές.

Όλοι συμφωνούμε ότι το σχολείο δεν θα πρέπει να περιθάλπει νοσηρές εκτιμήσεις και συμπεριφορές. Όλοι μας είμαστε συνυπεύθυνοι για την τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα μέσα σ’ αυτό. Καλό θα ήταν, ο καθένας από μας να αντιμετωπίσει τις προσωπικές του ευθύνες ώστε το σχολείο του μέλλοντος να είναι πιο δημοκρατικό, περισσότερο συνεργατικό, αλλά και να προάγει τον κοινωνικό μετασχηματισμό. Συνοψίζοντας λοιπόν θα πρέπει να συνεργαστούμε όλοι για να λυθεί αυτό το πρόβλημα ριζικά και να μην υπάρχουν άλλα τέτοια παρόμοια και σοβαρά περιστατικά στο προσεχές μέλλον.

Καραχάλιου Α., Παπακωνσταντίνου Π. & Nασέλα Κ.

Ετικέτες:

10 σχόλια προς “ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΘΕΜΑ”

  1. xintaraale είπε:

    Το βρήκα αρκέτα ενδιαφέρον και σίγουρα θα χρησιμοποιήσω κάτι για την έκθεση που θα γράψω με αυτό το θέμα προκειμένου να συμμετάσχω στην βούλη των εφήβων. Ευχαριστώ για την βοήθεια!

  2. aggelosoik είπε:

    Καλογραμμένο άρθρο το οποίο αναφέρεται στην βία, ένα φαινόμενο που μαστίζει την ανθρώπινη κοινωνία και προκαλεί αρκετα σωματικά αλλά και ψυχολογικά προβλήματα..

  3. spyrougeor είπε:

    Αρκετά φαινόμενα ενδοσχολικής βίας παρατηρούνται άκομα και στα σχολεία με γιγοστούς μαθητές και καθηγητές!!!Παρατηρήται νεανικοί παραβατικότητα και τάση βίαις συμπεριφοράς!!Είναι αναγκαίο να ληφθούν μέτρα για την μείωση αυτού του θέματος!!!
     

  4. palaskatho είπε:

    Η βία είναι ένα διαχρονικό φαινόμενο και γίνεται ορατή τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερα στο χώρο του σχολείου. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να υπάρξει ανθρωπιστική παιδεία ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτό.-

  5. papavasige είπε:

    ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΥΓΚΙΝΙΤΙΚΟ ΚΑΙ ΔΕΙΧΝΕΙ ΣΚΗΝΕΣ ΠΟΥ ΣΕ ΚΑΝΟΥΝ ΝΑ ΜΕΛΑΓΧΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΑΡΩΤΙΕΣΑΙ ΤΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΒΓΑΖΟΥΝ ΤΕΤΟΙΟ ΕΑΥΤΟ… ΕΚΤΟΣ ΚΙ ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ …

  6. xintaraale είπε:

    Επίσης για την αντιμετώπιση του αναπτυσσόμενου αυτού προβλήματος προτείνω την συμβολή της εκπαίδευσης με την παρόχη ανθρωπιστικής παιδείας και ηθικών αξιών στους μαθήτες

  7. tigkasniko είπε:

    σιγουρα το φαινομενο της βιας ειναι σκληρο και απανθρωπο σε οποια μορφη βρισκετε παντως το μονο σιγουρο ειναι πως δεν μπορεις να αντιμετωπισεις την βια με βια.

  8. nasiopould είπε:

    H ενδοσχολική βία είναι ένα φαινόμενο το οποίο έχει εξαπλωθεί κατά πολύ όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παγκοσμίως. Πρέπει να το καταπολεμήσουμε με όποιονδήποτε τρόπο έτσι ώστε να την κρατήσουμε μακριά απο το σχολείο και τα παιδιά.

  9. papastolon είπε:

    Έχω γίνει πολλές φορές μάρτυρας σχολικής βίας απέναντι σε συμαθητές μου και δεν είναι μαγκιά οπως νομίζουν οι θήτες αλλα βλακεία και ένδειξη ανωριμότητας και θα το καταλάβουν αργότερα όταν φτάσουν σε κάποια ηλικία και ελπίζω να το μετανιώσουν!!!!
     

  10. karachalia είπε:

    Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ ΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΘΕΜΑ  ΕΙΝΑΙ Η ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ  ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΕ ΤΕΤΟΙΟΥ ΕΙΔΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ….ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΟΠΩΣ ΦΑΝΗΚΕ ΑΠΟ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ ΤΟ ΠΕΤΥΧΑΜΕ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ ΑΦΟΥ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΧΟΛΙΑΣΑΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΛΛΑ ΑΝΑΦΕΡΑΤΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΣΑΣ ΑΠΟΨΗ Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΘΕΜΑ….. 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *