Βγαίνοντας από το σχολειό μας
Συναντήσαμε
Ένα μεγάλο σιδηρόδρομο
Μας έφερε μια βόλτα
Γύρω τριγύρω από τη γη
Σ’ ένα χρυσό βαγόνι
Και γύρω γύρω από τη γη μας
Συναντήσαμε
Τη θάλασσα να κάνει τον περίπατό της
Μαζί με τα κοχύλια της
Με τ’ αρωματισμένα της νησιά
Με τα ωραία της ναυάγια
Και με τους καπνιστούς της σολομούς
Και συναντήσαμε
Πάνω απ’ τη θάλασσα
Τ’ αστέρια που μαζί με το φεγγάρι
Με ιστιοφόρο ταξιδεύανε
Για Ιαπωνία
Κι ακόμα συναντήσαμε τους τρεις σωματοφύλακες
Που με τα χέρια γύριζαν
Τη μανιβέλα ενός μικρού υποβρύχιου
Κι εκείνο βυθιζότανε
Ψάχνοντας αχινούς
Κι όταν γυρίσαμε στη γη μας
Συναντήσαμε
Πάνω σ’ εκείνη τη γραμμή του σιδηροδρόμου
Ένα σπίτι
Που γύρω από τη γη όλο γύριζε
Και γύρω από τη θάλασσα
Και προσπαθούσε να ξεφύγει απ’ το χειμώνα
Που το κυνηγούσε
Αλλά κι εμείς πάνω στο σιδηρόδρομο
Αρχίσαμε να τρέχουμε να τρέχουμε
Πίσω από το χειμώνα
Ώσπου στο τέλος τον πατήσαμε
Κι έτσι το σπίτι πια σταμάτησε να τρέχει
Κι η άνοιξη που ήταν σταθμάρχης
Βγήκε και μας χαιρέτησε
Μας ευχαρίστησε
Και τότε τα λουλούδια όλης της γης
Βαλθήκανε να σπρώχνουν
Από παντού το σιδηρόδρομο
Κι εκείνος πια δεν ήθελε να προχωρήσει
Από το φόβο μήπως τα πατήσει
Κι έτσι κι εμείς
Γυρίσαμε πια πίσω με τα πόδια
Γύρω τριγύρω από τη γη
Γύρω τριγύρω από τη θάλασσα
Και γύρω από τον ήλιο
Το φεγγάρι και τ’ αστέρια
Με τα πόδια
Και με τα πόδια και με τ’ άλογα και μ’ αυτοκίνητα
Και τέλος με ιστιοφόρα.
Ζ. Πρεβέρ, Θέαμα και ιστορίες, μτφρ. Γιάννης Βαρβέρης, Νεφέλη. Δες βιβλίο λογοτεχνίας β΄ γυμνασίου, σελ. 110 ή ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1689,5401/
EΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
=> Συλλογίσου τον ανατρεπτικό τρόπο (το εννοούμε θετικά-εποικοδομητικά) με τον οποίο ο Ζακ Πρεβέρ βλέπει τα παιδιά. Εσύ τι λες, συμφωνείς ή διαφωνείς, έχοντας στο νου τη δική σου κοινωνία και εποχή;
Ο Ζακ Πρεβέρ, μέσα από το ποίημά του προσπαθεί να μας δείξει πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν οι μεγάλοι τα παιδιά, αλλά και πώς σκέφτεται και ονειρεύεται τη ζωή ένα παιδικό μυαλό. Πιστεύει πως πρέπει να αφηνόμαστε ελεύθεροι στον πραγματικό και στον φανταστικό κόσμο, βλέποντας πιο πέρα από την ρουτινιάρικη καθημερινότητα και τη στενή λογική. Γιατί μερικές φορές κλεινόμαστε στον εαυτό μας, χωρίς να βγαίνουμε έξω για να διασκεδάσουμε, να σκεφτούμε, να ονειρευτούμε… γιατί ίσως απλώς ξεχνάμε πως με το μυαλό, τη φαντασία και την επιμονή όλα τα καταφέρνουμε.
Πλέον, στη σκληρή τεχνοκρατική κοινωνία όπου ζούμε, ο κόσμος είναι μίζερος και δεν ξεφεύγει από το καταπιεστικό πρόγραμμά του. Ή μπορεί να στέκεται μόνο σε επιφανειακά πράγματα που εύκολα μπορεί να διακρίνει το ανθρώπινο μάτι, αλλά δεν τολμά να φαντασιωθεί τα εξωπραγματικά, τα υπερρεαλιστικά που βλέπουμε στο ποίημα του Πρεβέρ, αυτά κανένας δεν πιστεύει πως μπορεί να τα πετύχει στη ρεαλιστική πραγματικότητα. Δυστυχώς τα συναντάμε μόνο στα παραμύθια και, όταν κάποιο παιδί θέλει να τα ζήσει και να ταξιδέψει παντού στον κόσμο και να πετύχει στόχους ακατόρθωτους (όπως τα παιδιά στο ποίημα), οι υπόλοιποι γελάνε με τον τρόπο που σκέφτεται. Εύχομαι, ωστόσο, ο κόσμος να αρχίσει να αλλάζει, λειτουργώντας πιο πολύ με την καρδιά και το συναίσθημα, για ένα καλύτερο, δημιουργικό αύριο.
Κοτσαμπά Πηνελόπη
⊂ ⊃
Στο ποίημα «Βγαίνοντας από το σχολείο» ο Ζακ Πρεβέρ, με όχημα τη φαντασία στο ταξίδι των παιδιών, θέλει να μας μεταδώσει κάτι για την ελευθερία τους. Όπως μας λέει, τα παιδιά πρέπει να έχουν την ελευθερία τους και την ευκαιρία να γνωρίσουν καινούρια πράγματα, να επικοινωνήσουν με καινούριους και διαφορετικούς κόσμους. Ο Πρεβέρ μας δίνει την ευκαιρία να καταλάβουμε ότι τα παιδιά έχουν ψυχική ανάγκη να είναι ελεύθερα να πραγματοποιούν τα όνειρά τους, κάνοντας ταξίδια με όση φαντασία διαθέτουν σε αυτή την αθώα ηλικία, καταφέρνοντας σπουδαία πράγματα.
Έτσι και στη δική μας, τη σημερινή ζωή, τα παιδιά πρέπει να έχουν αυτή την ελευθερία να γνωρίσουν από κοντά τον κόσμο, όπου θα ανακαλύψουν και θα εξασκήσουν την εφευρετικότητά τους, περνώντας καλά! Εγώ συμφωνώ με ό,τι λέει ο Πρεβέρ: η ανάγκη των παιδιών για ελευθερία και επικοινωνία με τόπους διαφορετικούς από τους καθημερινούς, κλειστούς και θεωρητικούς – όπως το σχολείο – είναι σωστή. Γιατί είμαι σίγουρη πως ο καθένας μας το θέλει πολύ και στην κοινωνία μας χρειάζεται να ισχύσει, ώστε η νέα γενιά να είναι πλούσια σε ωραίες εμπειρίες και γνώσεις, που απέκτησε με ενεργητικό τρόπο. Παρόλο που δε βλέπω να ισχύει αυτό, καθώς λίγοι είναι αυτοί που πραγματοποιούν τα όνειρά τους ελεύθεροι, όλοι έχουν δικαίωμα, ειδικά στην αθώα παιδική ηλικία, την οποία πρέπει να απολαμβάνουν.
Νομίζω πως κι εσείς συμφωνείτε μαζί μου. Πραγματοποιήστε, λοιπόν, τα όνειρά σας ελεύθεροι. Θα κερδίσετε πολλά!
Μαδίτση Μαρία
⊂ ⊃
O Zακ Πρεβέρ θέλει τα παιδιά να ονειρεύονται και να βρίσκονται σε έναν δικό τους κόσμο, της φαντασίας τους, όχι από άγνοια του πραγματικού, αλλά από θέληση να μάθουν πραγματικά τον κόσμο. Δεν είναι χαζά, απλώς είναι αθώα, δεν έχουν το κακό στον νου τους, νομίζουν ότι όλα είναι ευχάριστα και θετικά, όπως μας τα δείχνει ο Ζακ Πρεβέρ στο ποίημα. Έτσι, τα παιδιά δε φοβούνται τον κίνδυνο, απλά τον αντιμετωπίζουν΄ και μπορούν να κάνουν πολύ περισσότερα από αυτά που πιστεύουν οι μεγαλύτεροι.
Τσοτουλίδου Βερόνικα
⊂ ⊃
Τα παιδιά, βγαίνοντας από το σχολείο, άρχισαν ένα φανταστικό ταξίδι. Σ’ αυτό το ταξίδι πραγματοποίησαν πολλές επιθυμίες και όνειρα, όπως ότι έκαναν τον γύρο του κόσμου, ότι ταξίδεψαν στο διάστημα, γνωρίζοντας έτσι τ’ αστέρια και το φεγγάρι, συνάντησαν παραμυθένιους ήρωες εν δράσει και έγιναν κι αυτά τα ίδια ήρωες, αφού βοήθησαν το σπίτι που το κυνηγούσε ο χειμώνας να γλιτώσει. Μετά απ’ αυτό το ταξίδι ένιωσαν σίγουρα πιο ανεξάρτητα, επειδή κατάφεραν να τα κάνουν όλα αυτά μόνα τους, έχοντας έτσι και μεγαλύτερη πίστη στις ικανότητες που απέκτησαν.
Όσον αφορά το αν πρέπει να αφήνονται τα παιδιά ελεύθερα ή να επιτηρούνται με περιοριστικούς κανόνες, αυτό είναι μια ερώτηση που κάνουν οι γονείς σε όλα τα χρόνια, αλλά πολύ περισσότερο στις μέρες μας. Εγώ δε συμφωνώ με την τόση πολλή ελευθερία που δίνει ο Ζακ Πρεβέρ στα παιδιά, βλέποντάς το από τη δική μου εποχή και κοινωνία. Γιατί ο κόσμος είναι πολύ πιο επικίνδυνος σε σύγκριση με παλιότερα χρόνια, ακόμα και για μεγαλύτερα παιδιά, πόσο μάλλον για μικρότερα που δεν έχουν και τις νοητικές ικανότητες να συνειδητοποιήσουν συχνά πότε βρίσκονται σε κίνδυνο. Δε λέω ότι τα παιδιά πρέπει να βρίσκονται συνέχεια κλειδωμένα μέσα σ’ ένα σπίτι ή στο σχολείο⋅ φυσικά και πρέπει να βγαίνουν έξω, να εξερευνούν με άλλα παιδιά τον κόσμο. Αλλά πρέπει να τηρούν κάποιους κανόνες και, αν είναι μικρότερα, να έχουν πάντα την επίβλεψη κάποιου ενήλικα. Οι γονείς και άλλοι υπεύθυνοι για τα παιδιά, όπως οι δάσκαλοι, πρέπει να προσέχουν και να επιτηρούν τα παιδιά με ήπιους τρόπους, μαθαίνοντάς τους ταυτόχρονα για τους κινδύνους και τρόπους αντιμετώπισης, έτσι ώστε να μην τα τρομάζουν, αλλά απλώς να τα κάνουν πιο προσεκτικά.
Από την άλλη μεριά, ο χαρακτήρας των παιδιών – που είναι περιπετειώδης και γεμάτος περιέργεια να γνωρίσει τον κόσμο – δυσκολεύει τους ενήλικες, πείθοντάς τους να τα αφήνουν ελεύθερα. Λαμβάνοντας υπόψη και αυτό, η γνώμη μου είναι ότι τα παιδιά πρέπει να αφήνονται ελεύθερα, γιατί έτσι μαθαίνουν να μη στηρίζονται αποκλειστικά στους ενήλικες, αλλά να στηρίζονται στον εαυτό τους. Αυτό όμως μέχρι ένα σημείο, γιατί σίγουρα για λόγους ασφάλειας, αν είναι ειδικά μικρά, χρειάζονται επίβλεψη και συμβουλές ενός ώριμου ενήλικα.
Ζαχαρέγκας Αντώνης
⊂ ⊃
Εικόνα 1η με βιβλίο και καράβι από pixabay.com/el/illustrations/%CE%B1%CF%86%CE%AE%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CE%B1%CF%86%CE%AE%CE%B3%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CE%B1%CF%86%CE%B7%CE%B3%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%82-4203628/
Εικόνα με αερόστατα από pixabay.com/el/photos/%CF%86%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1-%CF%80%CE%AD%CF%84%CE%B1%CE%B3%CE%BC%CE%B1-%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%BF-%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%AF%CE%B1-2245899/
Εικόνα με βαλίτσα και θάλασσα από pixabay.com/el/photos/%CF%86%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%B1%CE%BE%CE%AF%CE%B4%CE%B9%CE%B1-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%BF%CF%80%CE%AD%CF%82-%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%AF%CF%80%CF%84%CF%89%CF%83%CE%B7-3502188/
Εικόνα τρένου από pixabay.com/el/photos/%CF%83%CF%8D%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BC%CE%B1-%CE%BC%CE%B5%CF%84%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AC%CF%82-%CE%B5%CE%BE%CF%89%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CF%82-%CF%87%CF%8E%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%82-3180850/
Εικόνα με το βιβλίο από pixabay.com/el/photos/%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%BF-%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%BF-%CF%84%CE%B1%CE%BE%CE%AF%CE%B4%CE%B9%CE%B1-%CF%86%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1-2899636/