ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΙ VS ΟΛΙΓΑΡΧΙΚΟΙ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ

ΣΙΔΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ

Το καλοκαίρι του 427 Π.Χ. ξέσπασε εμφύλιος πόλεμος στην Κέρκυρα (η διάρκειά του ήταν δύο χρόνια περίπου) μεταξύ των δημοκρατικών και των ολιγαρχικών. Υποκινητές του υπήρξαν 250 επιφανείς Κερκυραίοι πολίτες, που είχαν αιχμαλωτιστεί από τους Κορινθίους στη ναυμαχία που έγινε στα Σύβοτα. 

Οι Κερκυραίοι ολιγαρχικοί ενήργησαν πραξικοπηματικά και έπειτα συγκάλεσαν τους Κερκυραίους, έδωσαν εξηγήσεις για τις πράξεις τους   και   υποχρέωσαν  το   λαό   να   ψηφίσει   ουδέτερη   στάση   απέναντι   στους   δύο εμπόλεμους. Έπειτα, μετά την άφιξη των Λακεδαιμονίων οι ολιγαρχικοί ενθαρρύνθηκαν και αιφνιδιαστικά επιτέθηκαν στους δημοκρατικούς και τους νίκησαν. Τέλος, να σημειωθεί ότι κύριος στόχος τους ήταν η προσάρτηση την Κέρκυρας στον Πελοποννησιακό συνασπισμό (Κόρινθο).

Από την άλλη, οι Κερκυραίοι δημοκρατικοί ζήτησαν από τον Νικόστρατο – διότι ανησυχούσαν από το πραξικόπημα των ολιγαρχικών στο νησί- να διευθετήσει την κρίση. Αφού έγιναν πολλές συνελεύσεις και πάρθηκαν διαφορετικές αποφάσεις, λόγω της δυσπιστίας και του φόβου, ο Νικόστρατος άφησε πίσω του 5 πλοία από τα δικά του και οι δημοκρατικοί αποφάσισαν να τα επανδρώσουν με ολιγαρχικούς προκαλώντας σύγκρουση. Τέλος, κύριος στόχος τους ήταν η προσάρτηση της Κέρκυρας στον Αθηναϊκό συνασπισμό.

Συνοψίζοντας καταλαβαίνουμε πως και οι δύο παρατάξεις είχαν ως στόχο να εντάξουν την Κέρκυρα στην πολιτική τους δύναμη. Με βάση τις κινήσεις και τις πράξεις τους, εσείς με ποιο κόμμα θα θέλατε να είστε και με πιο κριτήριο θα το επιλέγατε;

ΟΙ ΤΡΙΑΚΟΝΤΑ ΤΥΡΑΝΝΟΙ

 Χατζηνικολάου Μιχάλης, Σέφα Εμιλιάνο, Τριανταφυλλίδης Κωνσταντίνος

Μετά την παράδοση της Αθήνας, τα Μακρά Τείχη κατεδαφίστηκαν και τα στρατιωτικά σώματα που πολιορκούσαν την πόλη επέστρεψαν στις πατρίδες τους. Μια σπαρτιατική φρουρά ίσως έμεινε στην Αθήνα για να επιβλέπει την κατεδάφιση των τειχών. Ο Λύσανδρος έπλευσε στη Σάμο για να ολοκληρώσει την πολιορκία της πόλης. Ακόμα ένας όρος αυτής της συμφωνίας, η οποία επισφράγισε το τέλος του πολέμου, επέτρεπε στους εξορισμένους, από τους οποίους, οι περισσότεροι ήταν ολιγαρχικοί, να επιστρέψουν στην Αθήνα, και δούλεψαν σκληρά μετά τη συμφωνία. Η ολιγαρχική κοινωνική ομάδα εξέλεξε πέντε «επόπτες» για να σχεδιάσουν τη μετάβαση σε μια ολιγαρχία. Τον Ιούλιο του 404 π.Χ., κάλεσαν τον Λύσανδρο πίσω στην Αθήνα, που επέβαλε την αλλαγή της κυβέρνησης.

Ένας ολιγαρχικός πολιτικός, ο Δρακοντίδης, πρότεινε στο συμβούλιο να δώσουν την κυβέρνηση στα χέρια 30 εκλεγμένων ανδρών. Ο Θηραμένης υποστήριξε αυτή την ιδέα, και, με τον Λύσανδρο να απειλεί να τιμωρήσει την Αθήνα για την αποτυχία στο να κατεδαφίσουν τα τείχη γρήγορα, όπως είχαν υποσχεθεί, η πρόταση έγινε δεκτή από το συμβούλιο. Το συμβούλιο επέλεξε 30 άνδρες. Οι 10 εκλέχτηκαν από τους «επόπτες», 10 από τον Θηραμένη και 10 από τον Λύσανδρο. 

Αυτή η κυβέρνηση, η οποία γρήγορα έγινε γνωστή ως «Τριάκοντα Τύραννοι» για τις υπερβολές και τις θηριωδίες της, γρήγορα καταπιάστηκε με την επιβολή του ελέγχου της στην πόλη. Οι ολιγαρχικοί, υπό την ηγεσία του Κριτία, ενός από τους «επόπτες» και πρώην εξορισμένους, κάλεσαν μια σπαρτιατική φρουρά για να επιβεβαιώσουν την ασφάλεια τους και τότε ξεκίνησε κυριαρχία τρόμου, και εκτελούσαν οποιοδήποτε, τον οποίο θεωρούσαν να διαθέτει επαρκή πρωτοβουλία ή να έχει δύναμη να τους αντιμετωπίζει αποτελεσματικά. 

Θηραμένης – Βικιπαίδεια

 

ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΙ ΗΓΕΤΕΣ

Μπέζα Αναστασία, Χρυσοστομίδου Αντωνία

Στην ιστορία του κόσμου έχουν υπάρξει πολλοί ηγέτες. Άλλοι ξεχάστηκαν γρήγορα, άλλοι άφησαν για πάντα το στίγμα τους στην ανθρωπότητα. Άλλοι προσπάθησαν να αλλάξουν τον κόσμο και έλαβαν την επικρότηση και τον σεβασμό των πολιτών, άλλοι εκμεταλλεύτηκαν τη θέση τους και αποδοκιμάστηκαν για αυτό. Το να ξεχωρίσουμε έναν ικανό από έναν “κακό” ηγέτη θα έλεγε κανείς πως είναι εύκολο. Τι είναι όμως αυτό που διαφοροποιεί  έναν καλό ηγέτη από έναν πραγματικά αξιοσημείωτο;

Είναι αυτονόητο πως ένας ηγέτης για να διευθύνει μία χώρα, ένα κράτος ή μία  οποιαδήποτε κοινωνική ομάδα θα πρέπει να διαθέτει κάποια φυσικά χαρίσματα. Σαφώς, κάποια στοιχεία κατακτώνται κατά τη διάρκεια της ζωής του. Μερικά από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά είναι η ευστροφία, η διαλλακτικότητα, η προνοητικότητα, η πειθώ και η ηθικότητα. Η εμπειρία, η ικανότητά του να ασκεί κριτική σκέψη, η συνεχής μελέτη, η τόλμη και η ταπεινότητα αποτελούν επίσης απαραίτητα χαρακτηριστικά.

Στην αρχαία Ελλάδα υπήρξαν πολλοί αξιοσημείωτοι ηγέτες όπως ο Περικλής και ο Μέγας Αλέξανδρος. Ο Περικλής ήταν ένας από τους σπουδαιότερους στρατηγούς, πολιτικούς, ρήτορας και λόγιος, ο οποίος διασφάλισε την Αθηναϊκή Δημοκρατία και ταυτόχρονα δημιούργησε την Αθηναϊκή αυτοκρατορία. Μάλιστα, ήταν ένας ηγέτης τόσο χαρισματικός που ολόκληρος ο 5ος αιώνας χαρακτηρίστηκε ως «χρυσούς αιών του Περικλέους». Ο Αλέξανδρος ήταν ένας ηγέτης που κατάφερε να αναδιαμορφώσει την Ελλάδα τόσο πολιτικά όσο οικονομικά και πολιτιστικά. Παρά το νεαρό της ηλικίας του άφησε σημάδια στην ιστορία τα οποία παρέμειναν αναλλοίωτα στον χρόνο.

Στη σύγχρονη Ελλάδα, που κυριαρχεί η δημοκρατία, οι πολίτες επιλέγουν οι ίδιοι ελεύθερα τους ηγέτες τους. Τα κριτήρια εκλογής ενός ηγέτη θα έπρεπε να μοιάζουν με αυτά της αρχαίας Ελλάδας. Ωστόσο, πολλοί επιλέγουν με βάση το προσωπικό τους συμφέρον αγνοώντας το κοινό καλό. Με τον τρόπο αυτό, συχνά καταλήγουν να κυβερνούν άτομα τα οποία δεν κατέχουν κάποια στοιχειώδη χαρακτηριστικά.

ΠΗΓΕΣ:

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ – ΠΡΟΛΟΓΟΣ 

Αρχαία ελληνική σοφία για σύγχρονους ηγέτες | politischios.gr 

ΜΑΧΕΣ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ

Τσακαλάκη Αφροδίτη

Ο εμφύλιος πόλεμος της Κέρκυρας και η διαμάχη της με την Κόρινθο διαχώρισε τον  χάρτη σε δύο ζώνες. Δηλαδή, όλοι πρέπει να επιλέξουν αν είναι δημοκρατικοί ή  ολιγαρχικοί. Οι ολιγαρχικοί ανάγκασαν το λαό να δεχτεί τις αποφάσεις τους,  δυστυχώς όπως συμβαίνει και στις μέρες μας. Έπειτα έστειλαν πρέσβεις στην Αθήνα  με σκοπό να πουν στους Αθηναίους ότι η κατάσταση ήταν συμφέρουσα για την  Αθήνα και να πείσουν τους δημοκρατικούς, που κατέφυγαν στην Αθήνα, να μην  πάρουν εκδίκηση. Οι Αθηναίοι κρατούσαν αιχμάλωτους τους Κερκυραίους  πρεσβευτές στην Αίγινα μέχρι που ηττήθηκαν οι Κερκυραίοι δημοκρατικοί. Το  επόμενο βράδυ, οι δύο παρατάξεις χωρίστηκαν. Οι δημοκρατικοί τάχθηκαν στην  ακρόπολη, τα οχυρά της πόλης και το Υλλαϊκό λιμάνι. Οι ολιγαρχικοί, αφού έφτασε  στο νησί ένα κορινθιακό καράβι και Σπαρτιάτες πρέσβεις, επιτέθηκαν εναντίον των  δημοκρατικών και τους νίκησαν. Αργότερα, οι ολιγαρχικοί το βράδυ τάχθηκαν στην  αγορά και κατέκτησαν το λιμάνι που έβλεπε την απέναντι στεριά. Ξεκίνησε η μάχη  και νίκησαν οι δημοκρατικοί λόγω καλύτερων θέσεων, της αριθμητικής υπεροχής και  της βοήθειας των γυναικών. Έτσι, οι ολιγαρχικοί ηττήθηκαν από τους δημοκρατικούς  και από φόβο μήπως καταλάβουν το λιμάνι και τους σκότωσαν. Οι εξελίξεις του  πολέμου στην Κέρκυρα είναι πανομοιότυπες με τον πόλεμο που επικρατεί και  σήμερα και είναι υπερβολικά θλιβερό το γεγονός πως ποτέ και καμία πλευρά δεν  βγήκε κερδισμένη από κάποιον πόλεμο. 

Πηγές:

Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι

Ο Θουκυδίδης, ο εμφύλιος στην Κέρκυρα και η έννοια της ιστορίας by eranistis

κερκυραϊκά

ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΝΑΟΙ, ΑΓΟΡΑ

Πέπα Κλεβίνα

Το δικαστήριο αποτελούταν από δύο ή περισσότερα τμήματα. Οι ηλιαστές ξεκινούσαν τις δίκες με το φως του φεγγαριού, για να δώσουν τα στοιχεία τους. Κάθε δικαστήριο είχε δικό του δικαστή και σε κάθε δίκη αυτοί άλλαζαν. Στην είσοδο του δικαστηρίου ήταν βαμμένο το υπέρθυρο βάσει του οποίου έπαιρνε το δικαστήριο το όνομά του.    

Στα αρχαία χρόνια, στα δικαστήρια υπήρχαν οι ηλιαστές. Ο ηλιαστής κληρωνόταν για να γίνει δικαστής. Ηλιαστής γινόταν οποιοσδήποτε Αθηναίος που είχε συμπληρώσει τα 30 έτη και δεν έχει χρέη στο δημόσιο. Καθένας από αυτούς είχε από μια χάλκινη ταυτότητα πάνω στην οποία αναγράφονταν τα στοιχεία τους και τα δέκα γράμματα της ελληνικής αλφαβήτου, από το Α έως το Κ που δείχνοντας σε ποιο τμήμα φυλής ανήκαν.

 Η αγορά, ήταν ένα πολυσύχναστο μέρος, που Αρχαίοι Έλληνες πουλούσαν τα προϊόντα και προμηθεύονταν άλλα για τα τραπέζια τους. Υπήρχαν πολλοί ιδιοκτήτες που έστελναν προϊόντα για συναλλαγή. Πολλοί πουλάνε ζεστά λουκάνικα κρεμασμένα στο λαιμό της αγοράς, που τους ονόμαζαν αγορονόμους . Η αγορά ήταν τακτοποιημένη με ένα ορισμένο σχέδιο για κάθε προϊόν που είχαν καθορίσει σε ειδικούς χώρους και ο κάθε πελάτης ήξερε καλά που θα βρει ψωμί, ψάρια, λάδι, λαχανικά και λάδι. Αν κάποιος ήθελε να συναντήσει κάποιον, συναντιούνταν στο ιχθυοπωλείο, και κάπως έτσι συνεννοούνταν μεταξύ τους.

Από όλα όσα ανέφερα στο παραπάνω κείμενο τρία πράγματα με εντυπωσίασαν. Και αυτά είναι, ότι οι δικαστές στα αρχαία χρόνια λέγονταν ηλιαστές, οι ιδιοκτήτες των αγορών αντάλλασσαν προϊόντα, και τέλος ο ναός της Άρτεμης στην Κέρκυρα που λειτούργησε τον 4ο αιώνα μ.Χ.

 

Πηγές:

Ναός της Άρτεμης (Κέρκυρα) – Βικιπαίδεια

Ηλιαστές – Βικιπαίδεια

ΟΙ ΟΙΚΟΙ

Οικονομίδης Βασίλειος

Τα σπίτια στην αρχαία Ελλάδα είχαν τα προβλήματα που έχουν και τα δικά μας σήμερα με βασικότερα τη ζέστη και το κρύο. Ο Σωκράτης το 470 π.Χ. με τις οδηγίες του για το ιδανικό ηλιακό σπίτι, που αναφέρονται στα απομνημονεύματα του Ξενοφώντα, αλλά και ο Ιπποκράτης με το έργο του «Περί αέρων, υδάτων και τόπων», έβαλαν τις βάσεις της σύγχρονης βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής. Ο στόχος τους ήταν τα σπίτια να εξασφαλίζουν την αρμονική σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον. 

Το αρχαίο σπίτι είχε για θεμέλια και βάσεις τοίχων την πέτρα, όπου πάνω τοποθετούσαν πλίνθους με ξηροδεσιές, για να υψώσουν τους τοίχους. Οι στέγες είχαν κεραμίδια, αν και πολλές φορές αναφέρεται η ύπαρξη ταράτσας. Το σχέδιο που δίνουν οι συγγραφείς για τα σπίτια της εποχής καταγράφει μια στενόμακρη είσοδο σε μια τετράπλευρη αυλή, όπου στο κέντρο της βρισκόταν ένα πηγάδι. Στην αυλή υπήρχε και ένας βωμός, όπου πραγματοποιούνταν όλες οι θρησκευτικές τελετές. Η κατασκευή των σπιτιών γίνεται από φτηνά υλικά και η διάταξή τους είναι απλή. Τα δωμάτια έβλεπαν σε εσωτερικές αυλές. Μπροστά από το σπίτι υπήρχε μια μικρή πλακόστρωτη αυλή.

Η είσοδος ήταν στη βόρεια πλευρά. Λόγω κλίματος, το σπίτι δεν μπορούσε να λειτουργήσει ως χώρος κοινωνικών συναναστροφών. Μόνο κατά τον 5ο και 4ο αιώνα π.Χ. άρχισαν τα σπίτια να είναι προσεγμένα, κάτι που ως τότε συνέβαινε μόνο στους μεγάλους ναούς, στα δημόσια κτίρια και στα ανάκτορα. Η λειτουργική διάρθρωση του αρχαιοελληνικού σπιτιού δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από ένα σύγχρονο σπίτι. 

Ένα παράδειγμα είναι το σπίτι που βρέθηκε στην Όλυνθο της Χαλκιδικής. Εξωτερικά μοιάζει με κλειστό οικοδόμημα, με μοναδικό άνοιγμα μια πόρτα στην ανατολική πλευρά. Μόλις περάσουμε την είσοδο, μπαίνουμε στον θυρώνα. Αριστερά μας, βρίσκεται ο πιθεών (αποθήκη ή κελάρι) και δεξιά ο ανδρών, με προθάλαμο και κύριο δωμάτιο, που κοσμείται με μωσαϊκό δάπεδο και θρανία. Εδώ δειπνεί ο οικοδεσπότης με τους φίλους του, αφού πια κλείσει η αγορά.

 

Πηγές:

Scholeio.com: H Αρχαία Ελληνική Οικία 

kairatos.com.gr – Η κατοικία των αρχαίων Ελλήνων

Τα σπίτια στην Αρχαία Ελλάδα είχαν θερμομόνωση, ενδοδαπέδια θέρμανση και πολλά άλλα | Τι λες τώρα;

 

ΑΡΧΑΙΕΣ ΛΙΧΟΥΔΙΕΣ

Σεργιαλίδου Μυρσίνη

Είμαι σίγουρη πως όλοι έχετε ακούσει για τις εξαιρετικές διατροφικές συνήθειες των αρχαίων Ελλήνων. Στα σημερινά χρόνια, οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν απομακρυνθεί από αυτόν τον τρόπο ζωής. Τι θα κάνατε όμως αν σας έλεγα ότι μπορείτε να πάρετε μία «γεύση» από εκείνη την εποχή; Παρακάτω υπάρχουν συνταγές που συμπεριλαμβάνουν ψάρι διότι, αντίθετα με το σήμερα, οι άνθρωποι κατανάλωναν κρέας μόνο σε ειδικές περιστάσεις και θεωρείτο είδος πολυτελείας.

  • Γαλέος κατά Αρχέστρατο

Υλικά:

4 φιλέτα γαλέου, βάρους 125 γραμμαρίων το καθένα

3 κουταλιές σούπας (90 ml περίπου) ελαιόλαδο

2 κουταλιές γλυκού κύμινο σε σκόνη

2 κουταλιές γλυκού κατα τεμαχισμένα αρωματικά βότανα (ρίγανη, κόλιανδρος, μαϊντανός, δυόσμος)

½ κουταλιάς γλυκού αλάτι

Εκτέλεση:

Επαλείφονται τα φιλέτα με ελαιόλαδο, αναμειγνύονται τα αρωματικά βότανα με το αλάτι και με το μείγμα επιστρώνονται και από τις δύο πλευρές τα φιλέτα. Τοποθετούνται με λίγο ελαιόλαδο στο τηγάνι ενώ απαιτούνται 6 έως 8 λεπτά για κάθε πλευρά, ώστε να ροδίσουν, οπότε και αποσύρονται από την εστία. Συνοδεύονται με πράσινη σαλάτα, με σάλτσα από 1 κουταλιά σούπας ελαιόλαδο, 1 κουταλιά σούπας ξύδι από κόκκινο ξηρό κρασί και ½ κουταλιά σούπας γάρο.

  • Τάριχος με γλυκόξινα κρεμμύδια κατά Λουκρήτιο

Υλικά:

6 μικρά και γλυκά κρεμμύδια

1 τεμάχιο μικρού τόνου (το μισό ψάρι) μιας λίβρας περίπου ½ κιλό

1 κουταλιά ελαιόλαδο

1 κουταλιά μέλι

1 κουταλιά λευκό κρασί

1 κουταλιά ξύδι

1 κουταλιά βρασμένο λευκό κρασί

½ κουταλιάς μέλι

πετροσέλινο

γάρος

 

Εκτέλεση:

Καθαρίζονται και τεμαχίζονται τα κρεμμύδια και τοποθετούνται σε μικρή χύτρα μαζί με το πετροσέλινο, που αναμειγνύονται με ελάχιστο νερό (3 κουταλιές), μια κουταλιά ελαιόλαδο και ελάχιστο γάρο σε χαμηλή φωτιά, έως ότου τα κρεμμύδια μαλακώσουν, απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος των υγρών. Κατόπιν τεμαχίζεται ο τάριχος και προστίθεται στη χύτρα. Μόλις φτάσει σε σημείο βρασμού αμέσως ελαττώνεται η φωτιά και προς το τέλος, αφού αναμειχθούν μερικές φορές τα υλικά, προστίθεται το μέλι, το ξύδι και το βρασμένο κρασί σε μορφή υδαρούς διαλύματος. Ακολουθεί δοκιμή γεύσης, δηλαδή εάν δεν είναι ελαφρά αλμυρό προστίθεται γάρος, ενώ εάν είναι πολύ αλμυρό προστίθεται μέλι.

 

Πηγή: 

www.athinorama.gr 

ΞΈΡΩ ΤΙ ΈΚΑΝΕΣ ΣΤΟΝ ΠΌΛΕΜΟ, ΝΙΚΌΣΤΡΑΤΕ…

Σύλλη Βασιλική

Ορισμένες φορές τα γεγονότα φωτίζονται καλύτερα, όταν τα παρουσιάζουν οι πρωταγωνιστές τους. Σε ένα “ταξίδι στον χρόνο” συνάντησα τον Αθηναίο στρατηγό Νικόστρατο και του ζήτησα να μου απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με τα “Κερκυραϊκά”.

  • Γιατί αποφασίσατε να έρθετε στην Κέρκυρα κατά τη διάρκεια του πολέμου και όχι από την αρχή του;

Ως στρατηγός θεώρησα πως οι άντρες μου πρέπει να δείξουν πως είναι άξιοι πολεμιστές. Έτσι, επέλεξα να τους αφήσω να πολεμήσουν μόνοι τους και μετά από λίγο καιρό παρουσιάστηκα κι εγώ. 

  • Θα μπορούσατε να μου εξηγήσετε τον λόγο για τον οποίο αποφασίσατε να δικάσετε μόνο δέκα άτομα;

Επέλεξα τους δέκα υπαίτιους για το πραξικόπημα και τις συγκρούσεις.

  • Είχατε αποφασίσει να φύγετε από την Κέρκυρα. Τι εμπόδισε την αποχώρησή σας; 

Αυτό που με εμπόδισε ήταν η πρόταση των δημοκρατικών να κρατήσουν πέντε δικά μας πλοία για την αποφυγή οποιασδήποτε εχθρικής πράξης.

  • Ποια ήταν η στάση σας απέναντι στην επάνδρωση των πλοίων σας με ολιγαρχικούς;

Φυσικά και γνώριζα πως επρόκειτο για παγίδα. Ως ιδέα ήταν σοφή και πονηρή.

  • Όταν αντιληφθήκατε την άρνηση των ολιγαρχικών να μπουν στα πλοία σας, πώς αντιδράσατε;

Προσπάθησα να τους μεταπείσω. Άδικα όμως.

  • Ποια ήταν η αντίδραση των δημοκρατικών στη σκέψη ότι ίσως οι αντίπαλοί σας σχεδιάζουν κάτι κακό και πώς αντιδράσατε;

Η πρώτη τους αντίδραση ήταν να οπλιστούν με σκοπό να μπουν στα σπίτια των ολιγαρχικών και να τους αφοπλίσουν. Βέβαια, απώτερος σκοπός τους ήταν να τους σκοτώσουν. Εγώ όμως θεώρησα την πράξη αυτή μη δημοκρατική και δεν έκανα τίποτε άλλο παρά να τους αποτρέψω.

 

Πηγή: Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι

Ο ΘΗΡΑΜΕΝΗΣ

Γιάννης Παπαϊωάννου

Ο Θηραμένης γεννήθηκε το 451 π.Χ. στην Κέα και υιοθετήθηκε από ένα πολιτικό, τον Άγνωνα.

Μεγάλωσε έχοντας στο πλάι του τον Πρόδικο, έναν σπουδαίο σοφιστή για δάσκαλο. Αρχικά, Θαύμαζε την πολιτική του Περικλή και ήταν οπαδός του δημοκρατικού κόμματος, αλλά με το ξέσπασμα του Πελοποννησιακού πολέμου, αναγκάστηκε να ακούσει τον πατέρα του και να αλλάξει πλευρά.

Ανατροπή της δημοκρατίας

Ο Θηραμένης έκανε την πρώτη του εμφάνιση στην πολιτική κατά τη διάρκεια του πρώτου πραξικοπήματος με σκοπό την ανατροπή της δημοκρατίας. Η διαμάχη αυτή ξεκίνησε από τον πολιτικό Αλκιβιάδη, ο οποίος είχε υποσχεθεί να επιστρέψει στην Αθήνα μαζί με Περσική βοήθεια, επιβάλλοντας το ολιγαρχικό καθεστώς αλλά απέτυχε να πείσει τους Πέρσες και έτσι δεν συνέβη τίποτα. 

Αργινούσες

To 404 π.Χ. ο Θηραμένης έλαβε μέρος στην ναυμαχία των Αργινουσών, ως κυβερνήτης μιας τριήρους, και ήταν ένας από τριηράρχους που διατάχθηκαν από τους δέκα Αθηναίους στρατηγούς να περισυλλέξουν τους νεκρούς και να διασώσουν τους ναυαγούς, εξαιτίας, όμως, της σφοδρής θαλασσοταραχής που επικρατούσε, δεν το πέτυχαν. Κατά τη δίκη, ο Θηραμένης πέτυχε την αθώωσή του.

Τριάκοντα Τύραννοι

Στη συνέχεια ο Θηραμένης έγινε μέλος της ολιγαρχικής κυβέρνησης, γνωστή ως Τριάκοντα Τύραννοι, την οποία επέβαλε η Σπάρτη μετά το τέλος του πολέμου. Ο Θηραμένης άρχισε να συγκρούεται με τα μέλη της κυβέρνησης και οι διαμαρτυρίες του οδήγησαν τους ανώτατους διοικητές να σχεδιάσουν τον θάνατο του. Χωρίς λήψη απόφασης από δικαστήριο, ο Θηραμένης εκτελέστηκε. 

Τέλος, σύμφωνα με όσα διάβασα, πιστεύω πως ο Θηραμένης ήταν ένας μετριοπαθής ολιγαρχικός πολιτικός, αντιθέτως με τους περισσότερους της εποχής. Επιρρεπής στις συγκρούσεις ανάμεσα σε συμμάχους και αντιμέτωπος με την θανατική ποινή αρκετές φορές. Εκτελέστηκε χωρίς δίκη, που κατά τη γνώμη μου είναι άδικο. 

Πηγές: Βικιπαίδεια 

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ

Τζέμπελου Χριστίνα

Ο κόσμος της γαστρονομίας αποκαλύπτει πολύτιμες πληροφορίες για τις συνήθειες των προγόνων μας. Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν λιτοδίαιτοι και θεωρούσαν ότι η υγιεινή διατροφή τούς βοηθούσε να διατηρούνται σε καλή φυσική και πνευματική κατάσταση. Δεν έκαναν περίπλοκους συνδυασμούς στη μαγειρική τους και συνήθιζαν να τρώνε λαχανικά που μάζευαν από τη φύση ή τα καλλιεργούσαν οι ίδιοι. Οι επιστημονικές αναζητήσεις των γιατρών τους απέδιδαν θεραπευτικές ιδιότητες σχεδόν σε όλα τα χόρτα και λαχανικά. 

Για παράδειγμα, τις τσουκνίδες δεν τις καλλιεργούσαν αλλά τις μάζευαν κοντά στα τείχη της Αττικής. Η τσουκνίδα δε μαγειρευόταν μόνο, τρωγόταν και ωμή στη σαλάτα. Έτρωγαν ακόμα και τη γλιστρίδα. Τα περισσότερα χόρτα τους τα καλλιεργούσαν, όπως τα βλίτα. Έτρωγαν τα φύλλα αλλά χρησιμοποιούσαν και τους σπόρους ως καρύκευμα. 

Το μαρούλι είχε και αυτό χρήσιμες ιδιότητες για εκείνους . Το έλεγαν “θρίδαξ ο ημέρας’’,  γιατί τους ηρεμούσε. Τα λάχανα ήταν φάρμακο για τον πονοκέφαλο. Οι αρχαίοι Ίωνες θεωρούσαν τα λάχανα ιερά και ορκίζονταν σε αυτά “Μα τα κράμβας” για να πείσουν κάποιον. 

Το μακαρόνι φαίνεται να έχει ελληνική καταγωγή. Προέρχεται από τη λέξη “μακάρια” και ήταν ένα είδος ζυμαρικού που τρωγόταν στις κηδείες και συμβόλιζε την αναγέννηση, την ανάσταση). Το γάλα συμβόλιζε τον πλούτο και τη γονιμότητα. Το χρησιμοποιούσαν για να φτιάξουν τυρί. Το αλογίσιο τρωγόταν μόνο από πολεμιστές. Πολλά ευρήματα από ανασκαφές δείχνουν ότι ήταν ευρύτατα διαδεδομένο στην Αρχαία Ελλάδα. Τέλος, Έχουν βρεθεί κατά καιρούς άφθονοι “ψευδόστομοι αμφορείς”  οι οποίοι χρησίμευαν κυρίως για την αποθήκευση λαδιού καθώς και ελαιοπυρήνες.

ΠΗΓΕΣ:

Η τέχνη της μαγειρικής στην Αρχαία Ελλάδα – Φαγητό – αθηνόραμα umami