2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Φροντίζω το Περιβάλλον/Κλιματική αλλαγή,Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία – «Το Παράπονο των Ζώων»

Σκοπός του προγράμματος  ήταν  να αναγνωρίσουν τα παιδιά τη σημασία ανάληψης άμεσης δράσης για τον τερματισμό της λαθροθηρίας και της παράνομης διακίνησης προστατευόμενων ειδών της χλωρίδας και της πανίδας καθώς και τη σπουδαιότητα ενίσχυσης της παγκόσμιας στήριξης των προσπαθειών καταπολέμησης της λαθροθηρίας και της παράνομης διακίνησης προστατευόμενων ειδών.

Απώτερος στόχος ήταν  να εισάγουμε τους μαθητές μας σε μια από τις θεματικές των Παγκόσμιων Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης και να τους ευαισθητοποιήσουμε με όραμα να διαμορφώσουμε τους ενεργούς Πολίτες του Αύριο, οι οποίοι θα αναλάβουν δράση για τη μεγάλη αλλαγή στον πλανήτη μας μέχρι το 2030.

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε από την εκπαιδευτική και επιστημονική ομάδα του Βιωματικού Σχολείου, του εκπαιδευτικού τμήματος του QualityNet Foundation , εξειδικευμένου Οργανισμού στα θέματα της Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Ακολουθεί δείγμα των δραστηριοτήτων μας.

Δραστηριότητα 1η: «Παρουσίαση-Εισαγωγή στο θέμα» – Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα τα παιδιά κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις της εκπαιδευτικού για τις πρότερες γνώσεις και συναισθήματα τους για τα άγρια ζώα και κυρίως για αυτά που κινδυνεύουν. Είδαν φωτογραφίες μερικών εξ αυτών, μετέφεραν τις γνώσεις τους αλλά έλαβαν και νέες πληροφορίες. “… γιατί κινδυνεύουν να εξαφανιστούν αυτά τα ζώα; Τί πιστεύετε ότι μπορεί να φταίει; … εσείς πότε πιστεύετε ότι θα είχατε το ίδιο πρόβλημα; Άλλα ζώα λοιπόν δε βρίσκουν φαγητό, άλλα δε βρίσκουν σπίτι για να μείνουν, πχ. το δάσος που έμεναν μπορεί να κάηκε, ή να κόψαμε εμείς οι άνθρωποι δέντρα για τα ξύλα γιατί τα χρειαζόμασταν. Άλλα πάλι τα σκοτώνουν κάποιοι άνθρωποι γιατί έχουν πολύ ωραία γούνα. Για κοιτάξτε λίγο αυτές τις φωτογραφίες….” ήταν μόνο μερικές από τις ερωτήσεις που έγιναν.

5 6 4 3 2 1

Δραστηριότητα 2η: «Τα ζώα στο περιβάλλον τους» – Στην συγκεκριμένη δραστηριότητα τα παιδιά παρατήρησαν ένα πανό στο οποίο απεικονιζόταν παραπάνω από ένα οικοσύστημα (Θάλασσα, ποτάμι-λίμνη, δάσος). Δώσαμε σε κάθε παιδί (κυκλικά) από ένα ζωάκι που το τοποθέτησαν στο δικό του οικοσύστημα (π.χ. στη θάλασσα οι χελώνες, στο δάσος ο λύκος κλπ). Μετά δώσαμε σε κάθε παιδί (κυκλικά) από ένα δεντράκι και το τοποθέτησαν σε χώρους που ήθελαν. Ρωτήσαμε τα παιδιά αν σ’ αυτό το περιβάλλον μπορούσαν να ζήσουν τα ζώα. Στη συνέχεια, δώσαμε σε κάθε παιδί (κυκλικά) την ανθρώπινη δραστηριότητα με μια λογική σειρά. Πρώτα οι δρόμοι, μετά τα αυτοκίνητα, μετά τα σπίτια. Ξαναρωτήσαμε τα παιδιά αν σ’ αυτό το περιβάλλον μπορούσαν να ζήσουν τα ζώα. Ρωτήσαμε αν γύρω από κάθε σπίτι ή δρόμο που είχαμε φτιάξει μπορούσε να ζήσει το ζώο που είχαμε γύρω του. Εξηγήσαμε για το κάθε ζώο αν μπορεί για παράδειγμα να πέσει σε χειμέρια νάρκη, να βρει εύκολα τροφή, να κολυμπήσει, να πιει καθαρό νερό κλπ. Σιγά-σιγά, βγάλαμε από το πανό μας ένα-ένα ζώο, εξηγώντας κάθε φορά τους λόγους που δεν μπορεί να ζήσει. Στο τέλος, δείξαμε το πανό μας ρωτώντας τα παιδιά αν τώρα είναι όμορφο το περιβάλλον και είπαμε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς οι άνθρωποι για να το ξαναφτιάξουμε.

image11 image10 image9 image8 image7 image6

Δραστηριότητα 3η: «Θεατρικό παιχνίδι – Κουκλοθέατρο» – Παρουσιάσαμε με τη σειρά κάποια ζώα τα οποία βρίσκονται σε κίνδυνο. Τα ίδια μας «μίλησαν» για την κατάσταση και για το τι τραβούν τα ίδια. Έχουμε και στη χώρα μας ζώα τα οποία βρίσκονται σε κίνδυνο. Έτσι, μας μίλησε η Μόνα η φώκια Monachus Monachus, η Λέτα η χελώνα Καρέτα καρέτα, η Ούρσουλα η καφέ αρκούδα και ο λύκος Λυκούργος.

image5

Δραστηριότητα 4η: «Μπαίνουμε στην θέση των ζώων» – Με μουσική υπόκρουση τα παιδιά απέκτησαν ρόλους ακολουθώντας τις οδηγίες. Παροτρύνθηκαν να γίνουν κάποιο ζώο, της στεριάς, της θάλασσας, ή και του αέρα. Οι οδηγίες που δόθηκαν ήταν προσαρμοσμένες στα χαρακτηριστικά του κάθε ζώου, στο φυσικό του περιβάλλον, στον τρόπο ζωή στου, στους κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίζει.

image IMG 90121 IMG 90161

Δραστηριότητα 5η: «Ποιο ζώο ακούς;» – Βάλαμε στα παιδιά ήχους από διάφορα ζώα. Τα παιδιά κλήθηκαν να τα αναγνωρίσουν και να μιμηθούν τον ήχο τους.

Δραστηριότητα 6η: «Ευαισθητοποίηση» – Τα παιδιά μέσα από φωτογραφίες  βλέπουν τις συνέπειες που προκαλεί ο άνθρωπος στα ζώα και γενικότερα στη φύση και μαθαίνουν για τις ΜΚΟ που βοηθούν τα ζώα.

11 10 9 8 7

Δραστηριότητα 7η: «Το δίχτυ της ζωής» – Κάθε παιδί επίλεξε να είναι και ένα ζώο υπό εξαφάνιση και σταθήκαμε σε κύκλο. Το πρώτο παιδί είπε ποιο ζώο είναι, πού ζει και πέταξε το κουβάρι σε ένα άλλο παιδί-ζώο, λέγοντας κάποιο κοινό τους στοιχείο. Στο τέλος σχηματίστηκε ένα δίχτυ. Σε αυτό το σημείο, μιλήσαμε για την ισορροπία της ζωής στον πλανήτη μας και πόσο σημαντική είναι η συνύπαρξη των διαφορετικών ζώων και γενικότερα οργανισμών. Όλα είναι αλληλένδετα σχηματίζοντας ένα δίχτυ. Στη συνέχεια πετάξαμε μια κούκλα πάνω στο δίχτυ. Παίξαμε λίγο κουνώντας τα χέρια μας, χωρίς όμως να καταστραφεί το δίχτυ ή να πέσει η κούκλα κάτω. Μετά, αρχίσαν τα προβλήματα στα ζώα και κάθε φορά κάποιο ζώο έπρεπε να φύγει από τον κύκλο. Στο τέλος ο άνθρωπος έπεσε κάτω, που σημαίνει ότι για την διατήρηση της ζωής όλοι είμαστε απαραίτητοι.

image3 image2 image1

Δραστηριότητα 8η: «Κατασκευάζουμε το δικό μας ζωάκι» – Το κάθε παιδί διάλεξε το ζώο που θέλει να προστατεύσει και ανέλαβε να το ζωγραφίσει και να το πάρει σπίτι του να του το υπενθυμίζει.

image4