Στο παρακάτω αρχείο παρατίθενται τα κύρια σημεία του Σχεδίου Δράσης που εκπονεί η Σχολική μας Μονάδα κατά το σχ.έτος 2024-2025, όπως αυτά έχουν αποτυπωθεί στο Συλλογικό Προγραμματισμό Εκπαιδευτικού Έργου.
“Σε ακούω, σε νιώθω, σε αγκαλιάζω!”
Το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης αφορά τον άξονα των σχέσεων μεταξύ μαθητών/τριών της Παιδαγωγικής – Μαθησιακής Λειτουργίας. Μέσα από αυτό επιδιώκεται να καλλιεργήσουν οι μαθητές μας τη συναισθηματική τους νοημοσύνη και να υιοθετήσουν στάση αποδοχής της διαφορετικότητας. Με τον τρόπο αυτό θα υποστηριχθούν στην ανάπτυξη υγιών διαπροσωπικών σχέσεων και κουλτούρας συμπερίληψης με αποτέλεσμα και την πρόληψη κι αντιμετώπιση της βίας. Η προσχολική ηλικία αποτελεί ένα ιδιαίτερα κρίσιμο στάδιο για την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης και των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών. Με την επιλογή του συγκεκριμένου σχεδίου δράσης επιδιώκουμε με ένα μεθοδευμένο πλαισιο να θέσουμε βάσεις για την καλλιέργεια ενός υγιούς συναισθηματικού κόσμου για τους μαθητές μας. Μέσω της ενδυνάμωσης της συναισθηματικής νοημοσύνης, τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να σέβονται τη διαφορετικότητα των άλλων. Η καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού και της αποδοχής της μοναδικότητας αποτελεί ισχυρό όπλο ενάντια σε κάθε μορφή βίας, ενώ η εκμάθηση υγιών μεθόδων διαχείρισης συγκρούσεων τα εξοπλίζει με τα απαραίτητα εργαλεία για να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις που θα συναντήσουν στη ζωή τους.
Στο πλαίσιο του παραπάνω Σχεδίου Δράσης υλοποιήθηκαν στο νηπιαγωγείο μας οι δραστηριότητες:
- Συμπλήρωση Αρχικών και τελικών Ερωτηματολογίων “Διερεύνησης στάσεων/απόψεων μαθητών και εκπαιδευτικών” για τη διερεύνηση των στάσεων και απόψεων των εμπλεκομένων σε θέματα ενσυναίσθησης και διαμαθητικών σχέσεων.
- Eργαστήρια Δεξιοτήτων “Εγώ, εσύ, εμείς” του κύκλου Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ και “Δε μαλώνω δε μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη απλώνω” του κύκλου Ευ Ζην. Μέσα από αυτά τα εργαστήρια αναδείξαμε υγιείς τρόπους διαχείρισης συγκρούσεων μεταξύ των μαθητών.
- Στον κοινόχρηστο χώρο του νηπιαγωγείου δημιουργήσαμε τη γωνιά με “Το παγκάκι της φιλίας”, το οποίο άρχισε να λειτουργεί ως ένας χώρος όπου τα παιδιά εφαρμόζουν υγιείς τρόπους αντιμετώπισης των συγκρούσεων που προκύπτουν στην καθημερινότητά τους.
- Δραστηριότητες ευαισθητοποίησης για τα δικαιώματα και τις δυνατότητες των Ατόμων με Αναπηρία ανάμεσα στις οποίες ήταν η συμμετοχή στη Δράση “Έλα στη θέση μου” και η επίσκεψη εκπροσώπου Συλλόγου ΑΜΕΑ στο Νηπιαγωγείο μας.
- Προσκαλέσαμε φίλους από άλλο νηπιαγωγείο και παρακολουθήσαμε παρέα την παράσταση “Φον Κουραμπιές εναντίον Κόμη Μελομακαρόνη” από την οποία πήραμε μηνύματα αποδοχής κι ανεκτικότητας.
- Κρατήσαμε Ημερολόγιο Χριστουγέννων με πράξεις καλοσύνης, με το οποίο κάθε μέρα μέχρι τα Χριστούγεννα τα παιδιά έκαναν μια πράξη καλοσύνης προς τους γύρω τους.
- Συμμετείχαμε με τους μαθητές μας στο πρόγραμμα “Αστέρι Της Ευχής” μέσα από το οποίο καλλιεργήσαμε την ενσυναίσθηση και αισθανθήκαμε πως είναι να νοιαζόμαστε για παιδιά που περνούν δυσκολίες με την υγεία τους βοηθώντας τα να πραγματοποιήσουν τις ευχές τους.
- Συμμετείχαμε στη δράση “Τσάντα Χριστουγεννιάτικης Χαράς” μέσα από την οποία στηρίξαμε έμπρακτα μέσω του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού οικογένειες που έχουν ανάγκη. Εκπρόσωποι του Ερυθρού Σταυρού μας επισκέφθηκαν για να μας ενημερώσουν σχετικά με τη δράση και να παραλάβουν τα είδη που συγκεντρώσαμε.
- Παρακολουθήσαμε με φίλους από άλλο νηπιαγωγείο την παράσταση μαύρου θεάτρου “Ο Ψαροτρομάρας” που πέρασε στα παιδιά μηνύματα για την αλληλεγγύη, τη δύναμη της συνεργασίας και την αξία της αντίδρασης σε μη αποδεκτές συμπεριφορές.
- Διαδικτυακή ενημέρωση των μαθητών με θέμα την ασφάλεια στο διαδίκτυο από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου για την υιοθέτηση θετικών στάσεων και συμπεριφορών που σχετίζονται με τη χρήση του διαδικτύου. Επίσης, υλοποιήσαμε δραστηριότητες που σχετίζονται με την ασφάλεια στο διαδίκτυο και συμμετείχαμε στον εορτασμό της Hμέρας Ασφαλούς Διαδικτύου 2025.
- Επιμορφωτική Εσπερίδα για εκπαιδευτικούς και γονείς με θέμα την πρόληψη κι αντιμετώπιση της βίας στην παιδική ηλικία. Για την υλοποίησή της συνεργαστήκαμε με το Κέντρο Κοινότητας Ιεράπετρας.
- Αξιοποιήσαμε διδακτικά βιβλία που πραγματεύονται τη αποδοχή της διαφορετικότητας και προάγουν την ενσυναίσθηση.
- Συμμετείχαμε στην Πανελλήνια Δράση του Δικτύου Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης:“Ενώνουμε τις φωνές μας ενάντια στον εκφοβισμό με ένα τραγούδι” και δημιουργήσαμε πρωτότυπο τραγούδι και βίντεο ενάντια στην σχολική βία.
- Δημιουργήσαμε μια ιστορία αποδοχής: “Το Γενναίο Δεινοσαυράκι”.
- Πραγματοποιήσαμε Επίσκεψη στο 4ο Δημοτικό Ιεράπετρας για την καλλιέργεια φιλικών δεσμών μεταξύ μαθητών των δύο σχολείων. Γνωρίσαμε τους μαθητές της πρώτης και δευτέρας τάξης και περάσαμε μαζί μια διδακτική ώρα. Μας χάρισαν ζωγραφιές και τους δωρίσαμε βραχιολάκια για να επισφραγίσουμε τη φιλία μεταξύ μας.
- Έκθεση ζωγραφικής με θέμα “ΦΙΛΟΙ!”: Κατά την γιορτή λήξης του σχολικού έτους οι καλεσμένοι μας είχαν την ευκαιρία να δουν Έκθεση Ζωγραφικής των παιδιών τους με θέμα «ΦΙΛΟΙ», η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο διάχυσης του Σχεδίου Δράσης του σχολείου μας με τίτλο “Σε νιώθω, σε ακούω, σε αγκαλιάζω”. Μέσα από τα έργα τους, τα παιδιά αποτύπωσαν μοναδικά τον κόσμο των συναισθημάτων, της αποδοχής και της φιλίας, όπως τα βίωσαν όλη τη χρονιά μέσα στην τάξη.
