Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Τίτλος: «Εγώ, εσύ, εμείς..»
Σκοπός των εργαστηρίων αυτών ήταν να προωθήσουν την έννοια της συνεργασίας στο νηπιαγωγείο. Αυτό θα έχει αποτέλεσμα την εύρυθμη λειτουργία της ομάδας του νηπιαγωγείου.
Επιδιώξαμε τα παιδιά να νοιώσουν τη δύναμη της συνεργασίας.
Επίσης να προβληματιστούν για τις σχέσεις με τους φίλους τους και τους τρόπους διαχείρισης, όταν αυτές διαταράσσονται.
Οι στόχοι μας λοιπόν ήταν:
Να αναγνωρίζουν συναισθήματα ανάλογα με τις καταστάσεις που τα προκαλούν.
Να εξοικειωθούν στο να αναγνωρίζουν και να αντιλαμβάνονται πώς νιώθουν οι άλλοι σε μια κατάσταση σύγκρουσης
Να αναγνωρίσουν θετικά χαρακτηριστικά και δεξιότητες που έχουν τα ίδια αλλά και οι άλλοι και επομένως να είναι ανεκτικά απέναντι στους άλλους.
Να πιστέψουν στον εαυτό τους και να αντιληφθούν ότι όλοι κρύβουμε μέσα μας δυνατότητες.
Γνωρίζουμε τα συναισθήματά μας
Διαβάσαμε το βιβλίο “Η παλέτα των συναισθημάτων” της Έρας Μουλάκη και δώσαμε χρώματα στα συναισθήματά μας.
Φτιάξαμε και τον κήπο των συναισθημάτων
Ο τροχός των συναισθημάτων θα μας βοηθήσει να τα αναγνωρίζουμε. Κάθε φορά που κάποιο παιδί θέλει να εκφράσει αυτό που νιώθει μπορεί να γυρίζει τον δείκτη στο συγκεκριμένο συναίσθημα.
Ή μπορεί να βάλει το μανταλάκι με το όνομά του στην αντίστοιχη φατσούλα
Χαρά – Λύπη
Τι με κάνει χαρούμενο και τι λυπημένο. Ζωγραφίσαμε σε χαρτόνι προσωπάκια χαρούμενα στην μια όψη και λυπημένα στην άλλη. Τα παιδιά έπαιξαν με αυτά κουκλοθέατρο και έλεγαν γιατί είναι χαρούμενα ή λυπημένα.
Την ημέρα κατά της σχολικής βίας τα παιδιά σκέφτηκαν τι τα κάνει χαρούμενα και τι λυπημένα στο σχολείο και δημιούργησαν αυτήν την αφίσα.
Διαβάσαμε το παραμύθι ” O παράταιρος ο Τέρης και ο φίλος του ο Αστέρης” της Γιολάντας Τσορώνη – Γεωργιάδη
Αφού συζητήσαμε τι μας κάνει χαρούμενους και τι λυπημένους, ζωγραφίσαμε ό,τι μας κάνεις λυπημένους σε ένα μπαλόνι και ό,τι μας κάνει χαρούμενους σε μια καρδιά και φτιάξαμε το παρακάτω ομαδικό κολάζ.
Κάναμε το παρακάτω φύλλο εργασίας
Θυμός
Αφού κλείσαμε το θυμό μας σε ένα μπαλόνι..
γνωρίσαμε διάφορες τεχνικές διαχείρισης θυμού,
την τεχνική της χελώνας , κατά την οποία όταν νιώθουμε θυμό μαζεύουμε το σώμα μας κοντά μας, αγκαλιάζουμε το κεφάλι μας με τα χεράκια μας και προσπαθούμε να ηρεμήσουμε όπως η μικρή χελωνίτσα μέσα στο καβούκι της.
Το φανάρι του θυμού
Επισημάναμε πως είναι εντάξει να θυμώνουμε ( όλοι θυμώνουν κάποια στιγμή) αλλά δεν είναι εντάξει να αντιδρούμε με επικίνδυνο( για τους άλλους ή για τον εαυτό μας ) τρόπο. Καταλήξαμε στα τρία βήματα: στάσου- σκέψου- πράξε και φτιάξαμε το φανάρι του θυμού για να ανατρέχουμε σε αυτό κάθε φορά που νιώθουμε θυμωμένοι.
Τα τρία βήματα του θυμού τα αποτυπώσαμε στο παρακάτω φύλλο εργασίας
Διαβάσαμε το βιβλίο “Ο μεγάλος θυμός ” του Allance, Mireille d’
και φτιάξαμε ένα θυμόμετρο.
Εκεί θα μετράμε το θυμό μας, που σημαίνει ότι τον αναγνωρίζουμε και κατανοούμε και το μέγεθος του. Τοποθετήσαμε το θυμόμετρο στην γωνιά της ηρεμίας μαζί με τον τροχό των συναισθημάτων και το κουτί της ηρεμίας μέσα στο οποίο θα βρίσκει κάτι να το ηρεμεί κάθε παιδί που νιώθει άγχος, θυμό ή φόβο.
Φόβος
Διαβάσαμε το βιβλίο “Μια στάλα θάρρος του Νίκολα Κίνεαρ
Μια αστεία αλλά και ενθαρρυντική ιστορία, που δείχνει ότι όλοι είμαστε πολύ πιο γενναίοι απ’ όσο νομίζουμε.
Επίσης και το βιβλίο ”Τύρινος ο κλέφτης των φόβων” που διαβάσαμε μας έμαθε να τολμάμε και να ξεπερνάμε τους φόβους μας
Το βάζο των φόβων
Τα παιδιά ζωγράφισαν τους φόβους τους και αφού είπαμε ότι είναι απόλυτα φυσιολογικό να έχουμε φόβους είπαμε ιδέες για το πώς μπορούν να τους αντιμετωπίσουμε. Έπειτα τους κλείσαμε στο βάζο και είπαμε πως όποτε κάποιος από μας κάνει κάποια προσπάθεια για να ξεπεράσει τον φόβο του θα βάζει μέσα στο βάζο ένα μπαλάκι από γκοφρέ στον πάτο του βάζου. Όταν το βάζο πια γεμίσει σημαίνει ότι έχουμε κάνει αρκετές προσπάθειες άρα οι φόβοι μας δεν θα χωρούν στο βάζο και θα πετάξουν μακριά.
Μιλήσαμε για τους φόβους μας, τους ζωγραφίσαμε και φτιάξαμε τον δράκο που τους παίρνει μακριά ..
Κατασκευάσαμε και την ” κυρία Φοβιτσιάρα” και της δώσαμε να φάει τους φόβους μας και να τους πάρει μακριά.
Διασχίσαμε το διάδρομο του φόβου μας προσπαθώντας να τον καταπολεμήσουμε
Επεξεργαστήκαμε τον πίνακα του Γαΐτη, τον παρατηρήσαμε, σκεφτήκαμε τι μπορεί να φοβόταν ο ζωγράφος. Χωριστήκαμε σε 4 ομάδες και τον χρωματίσαμε. Τέλος, τον προσθέσαμε στην πινακοθήκη μας.
Ζωγραφίσαμε τους δικούς μας φόβους στο παρακάτω φύλλο εργασίας
Γνωρίζουμε τον εαυτό μας
Ρίξαμε το ζάρι και κατευθύναμε την μελισσούλα στην κάρτα με τον αριθμό που έδειξε το ζάρι. Ύστερα απαντήσαμε στην ερώτηση της κάρτας που μας έτυχε ( περίγραψε τον εαυτό σου με 3 λέξεις, είμαι ξεχωριστός επειδή… και άλλα)
Διαβάσαμε το βιβλίο ” Όλες μου οι ρίγες” του Rudolph Shaina – Royer Danielle
και το κάθε παιδί ζωγράφισε τις δικές του ικανότητες, ταλέντα
Άλλο ένα βιβλίο που διαβάσαμε για τις ικανότητες και τις αδυναμίες είναι ” Ο φάλτσος νάνος” της Ράνιας
Μπουμπουρή
Ένας νάνος φάλτσος, δεν τολμάει να ανοίξει το στόμα του, γιατί ντρέπεται πολύ.
Ώσπου ψάχνοντας, ψάχνοντας, βρίσκει επιτέλους κάποιους που εκτιμούν το τραγούδι του… και τη φωνή του.
Φτιάξαμε το δέντρο της περηφάνιας με λουλούδια τους εαυτούς μας που ανθίζουν και είναι περήφανοι για ότι καταφέρνουν και για τον εαυτό τους όπως είναι.
Φιλία- Συνεργασία
Παιχνίδια για την ανάπτυξη συνεργασίας και ομαδικότητας (προσπαθώ να βάλω τη μπάλα στο καλάθι χωρίς να την αγγίξω με τα χέρια μου)
Κάναμε το πείραμα με τα μακαρόνια. Ένα μακαρόνι μπορεί εύκολα να σπάσει. Πολλά μαζί όχι. Όλοι μαζί είμαστε πιο δυνατοί!
Παρακολουθήσαμε τα παρακάτω βίντεο για τη δύναμη της συνεργασίας: The power of teamwork , Bridge, Kitbull
Διαβάσαμε το Βιβλίο ” Του σχοινιού τα μανταλάκια ” του Αντώνη Παπαθεδούλου
Μάθαμε πως μόνοι μας μπορούμε να κάνουμε αρκετά πολλά πράγματα αλλά με την βοήθεια των άλλων και την συνεργασία μπορούμε να καταφέρουμε και κάποια που μόνοι μας δεν θα μπορούσαμε ( όπως να σηκώσουμε ένα παγκάκι ή ένα τραπέζι) . Ύστερα εξασκήσαμε την λεπτή κινητικότητα προσπαθώντας να κρεμάσουμε γρήγορα 5 μανταλάκια στο σχοινί. Ποιος θα τα καταφέρει πρώτος;
Σε ζευγάρια κρεμάσαμε τα μανταλάκια μας πάνω στον φίλο μας! Πολύ διασκεδάσαμε
Ακολούθησε το παρακάτω φύλλο εργασίας
Τι σημαίνει η λέξη ΦΙΛΙΑ για τον καθένα από εμάς; Το γράψαμε, το ζωγραφίσαμε και φτιάξαμε το “ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΤΗΣ ΦΙΛΙΑΣ”
Διαβάσαμε το βιβλίο “Ο Φεγγαροσκεπαστής” του Éric Puybaret
Ένα παραμύθι για τη δύναμη της φιλίας και της συνεργασίας!!!Όλοι μαζί όταν ενωθούμε, μπορούμε να τα καταφέρουμε!!!
Τα παιδιά το απέδωσαν με αυτό το ομαδικό κολάζ
Ζωγραφίσαμε τι μπορούν να κάνουν οι καλοί φίλοι και κρεμάσαμε τις ζωγραφιές μας… με του σκοινιού τα μανταλάκια!!!!
Διαβάσαμε το βιβλίο ¨Το δώρο της Παπλωματούς “του Τζεφ Μπριμπό
και φτιάξαμε το δικό μας πάπλωμα.
Το κάθε παιδί ζωγράφισε σε ένα χρωματιστό χαρτί τι δώρο θα έκανε σε κάποιον που έχει ανάγκη και τα κόλλησαν όλα σε χαρτί του μέτρου μαζί με διάφορα κομμάτια από ύφασμα
Τέλος, διαβάσαμε το βιβλίο “Ίσια το τιμόνι” του Chris Naylor- Ballesteros, ένα βιβλίο για την απογοήτευση, την ενθάρρυνση, την πίστη, την αφοσίωση, την αποφασιστικότητα, την αυτοπεποίθηση και την ενδυνάμωση της φιλίας.