Σχολικό έτος: 2023-2024
Θεματική Ενότητα: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
1. ΥΓΕΙΑ: Ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας και ευαλωτότητας
Τίτλος: «Είμαι εγώ! Είμαι μοναδικός!!»
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να συνειδητοποιήσουν τόσο οι μαθητές/ριες όσο και οι γονείς τους και γενικότερα η τοπική κοινότητα πως η αξία όλων μας δεν σχετίζεται με την κατάσταση της υγείας ή με οποιοδήποτε γενετικό ή άλλο προσωπικό χαρακτηριστικό μας (UNESCO, 2009).
Εργαστήριο 1ο: Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης και την ενεργή συμμετοχή όλων, ανιχνεύουμε τις απόψεις και τις πρότερες εμπειρίες των μαθητών/ριών για την διαφορετικότητα
Εργαστήριο 2ο: Φτιάχνουμε τις δικές μας «ταυτότητες». Γράφουμε το όνομά μας, το επώνυμό μας, την ημερομηνία γεννήσεως μας και σημειώνουμε τα χαρακτηριστικά μας. Θα σκεφτούμε και θα γράψουμε στην δική μας ταυτότητα κάτι που είναι μοναδικό για τον καθένα και την καθεμιά μας. Κάτι μοναδικό που μπορεί να μην είναι ορατό στους άλλους.
Εργαστήριο 3ο: Ανακαλύπτουμε τον τρόπο που γράφουν άνθρωποι με προβλήματα όρασης και τη σημασία της αφής.
Εργαστήριο 4ο: Διαβάζουμε το βιβλίο «Εγώ κι εσύ μαζί» και συζητάμε για την αξία της φιλίας.
Εργαστήριο 5ο: Πως νιώθουν άραγε όσοι δεν έχουν την όρασή τους; Μπορούμε να ζωγραφίσουμε χρησιμοποιώντας τους μαρκαδόρους και τις κηρομπογιές με τα μάτια κλειστά; Ας το προσπαθήσουμε.
Εργαστήριο 6ο : Συζητάμε για τη αξία της συνεργασίας στην τάξη, στη φύση και στην καθημερινότητα.
Εργαστήριο 7ο: Συζητάμε για τη μετακίνηση των ατόμων που συναντούν δυσκολίες στην κίνηση. Μπορούμε να φτιάξουμε μια επιστολή που θα αποσταλεί στο δήμαρχο της πόλης με τις παρατηρήσεις που έχουμε καταγράψει από την επίσκεψη μας στην περιοχή μας΄. Κοινοποιούμε τις ελλείψεις που διαπιστώσαμε όσο αφορά την μετακίνηση των ατόμων με ειδικές ικανότητες και τις προτάσεις που έχουμε σκεφτεί και θέλουμε να ληφθούν υπόψιν στην αντιμετώπιση τους.
Θεματική Ενότητα: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη 1. Ανθρώπινα Δικαιώματα
Τίτλος: ««Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική!»»
Το παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα προσεγγίζει θέματα οικογενειακής ποικιλομορφίας προς άρση των όποιων διακρίσεων (άρθρο 2, Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού), μέσα από δραστηριότητες που στοχεύουν στην καλλιέργεια και ενίσχυση των δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα στους μαθητές, αλλά και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής.
Εργαστήριο 1ο: Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές σε μια δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών (brainstorming) με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών. Προβάλλεται στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη.
Εργαστήριο 2ο: Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας.
Εργαστήριο 3ο: Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.
Εργαστήριο 4ο: Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας.
Εργαστήριο 5ο: Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του κούκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της θετής οικογένειας.
Εργαστήριο 6ο : Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τα χελωνάκια που στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους. Η συζήτηση οδηγεί στα ορφανά παιδιά και στα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα που ζουν στην πατρίδα μας.
Εργαστήριο 7ο: Επαναλαμβάνεται η δραστηριότητα ιδεοκαταιγισμού (brainstorming) του 1ου Εργαστηρίου με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» για να διαπιστωθούν οι αλλαγές που συντελέστηκαν στους μαθητές σε επίπεδο γνώσεων, αντιλήψεων, συναισθημάτων
Θεματική Ενότητα: Δημιουργώ και Καινοτομώ STEM/STEAM
Τίτλος: «Μικροί Μετεωρολόγοι»
Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες, με έναυσμα τις καιρικές συνθήκες προβληματίζονται για τις μεταβολές τους και τις καταγράφουν καθημερινά χρησιμοποιώντας πολυτροπικά μέσα, ενώ τις συσχετίζουν με τις επιδράσεις που έχουν στην καθημερινότητά τους. Οι μαθητές συλλέγουν δεδομένα τόσο με απλά όργανα που κατασκευάζουν οι ίδιοι όσο και με ψηφιακές συσκευές που προγραμματίζουν. Με τις προτεινόμενες διαδικασίες γίνεται η σύνδεση των καιρικών φαινόμενων με τις επιδράσεις τους στις κοινωνίες και το περιβάλλον, μέσα από παιγνιώδεις διαδικασίες.
Εργαστήριο 1ο: Οι μαθητές βλέπουν φωτογραφίες με τις διαφορετικές καιρικές συνθήκες (καλοκαιρία, συννεφιά, βροχή, χιονόπτωση…) και συζητούν πως επηρεάζει ο καιρός τις ανθρώπινες δραστηριότητες.
Εργαστήριο 2ο: Γιατί χρειάζεται να γνωρίζουμε τον καιρό; Τα παιδιά κατασκευάζουν τα δικά τους μετεωρολογικά όργανα με απλά υλικά.
Εργαστήριο 3ο: Πώς ενημερωνόμαστε για τον καιρό; Παρακολουθούμε με τη βοήθεια του διαδικτύου δελτία καιρού και γινόμαστε κι εμείς μικροί μετεωρολόγοι.
Εργαστήριο 4ο: Η έννοια της θερμοκρασίας. Τα παιδιά χρησιμοποιούν θερμόμετρο, κάνουν μετρήσεις εντός και εκτός τάξης, κοντά στο καλοριφέρ κ.ο.κ και καταγράφουν τα αποτελέσματά τους.
Εργαστήριο 5ο: Φτιάχνουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι για τον καιρό και παίζουμε προγραμματίζοντας το Bee-Bot.
Εργαστήριο 6ο: Επισκεπτόμαστε την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία
Θεματική Ενότητα: Φροντίζω το περιβάλλον
1. Κλιματική Αλλαγή- Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία
Τίτλος: «Σεισμός – και τώρα τι κάνω;»
Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να αποκτήσουν οι μαθήτριες και οι μαθητές γνώσεις προετοιμασίας πριν την εκδήλωση ενός σεισμού, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωσή του.
Εργαστήριο 1ο: Συζήτηση και επεξήγηση αποριών γύρω από το θέμα των Φυσικών Κινδύνων. Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με τους Φυσικούς κινδύνους.
Εργαστήριο 2ο: Συζήτηση για τους σεισμούς και παρουσίαση βίντεο για το εσωτερικό της γης. Δημιουργούμε με πλαστελίνη του εσωτερικού της γης.
Εργαστήριο 3ο: Βλέπουμε βίντεο και διαβάζουμε μύθους των διάφορων λαών που σχετίζονται με το σεισμό. Γνωρίζουμε τον μύθο του εγκέλαδου.
Εργαστήριο 4ο: Μαθαίνω να προστατεύομαι από τους σεισμούς. Δημιουργούμε το δικό μας βαλιτσάκι.
Εργαστήριο 5ο: Προσομοίωση στην σχολική τάξη με άσκηση σεισμού
Εργαστήριο 6ο: Μαθαίνουμε τις απαραίτητες ενέργειες μετά από σεισμό και τα χρήσιμα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης.
Εργαστήριο 7ο: Αξιολόγηση του προγράμματος. Δημιουργία αφίσας σχετικά με την προστασία από τον σεισμό.
Σχολικό έτος: 2022-2023
Θεματική Ενότητα:
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη
3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος: «Αλληλοσεβασμός και Διαφορετικότητα στο Νηπιαγωγείο»
Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει το σεβασμό στον Εαυτόν και στον Άλλον καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας. Η καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας και του άλλου δίπλα μας γίνεται μέσα από εμπειρίες. Όσο πιο νωρίς επεξεργαστεί ένα παιδί τις έννοιες της διαφορετικότητας και του σεβασμού και βιώσει αντίστοιχες εμπειρίες, τόσο πιο αποτελεσματικά θα καλλιεργήσει δεξιότητες που θα κάνουν το σεβασμό πράξη και τρόπο ζωής.
Εργαστήριο 1ο: Συγκρότηση ομάδας Μέσα από ομαδικά κινητικά παιχνίδια πραγματοποιείται η ευαισθητοποίηση και η συγκρότηση της ομάδας.
Εργαστήριο 2ο: Συμβόλαιο ομάδας Στόχος είναι η δημιουργία κανόνων εύρυθμης λειτουργίας της ομάδας, αναγνώριση θετικών χαρακτηριστικών και δεξιοτήτες που έχει ο εαυτός μας και ο άλλος καθώς και η ανεκτικότητα απέναντι στον άλλον.
Εργαστήριο 3ο: «Οι αρχικές μας ιδέες!»
Στόχος του εργαστηρίου είναι η ανίχνευση αρχικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της διαφορετικότητας και δημιουργία ενός εννοιολογικού χάρτη σε ομαδικό κολλάζ.
Εργαστήριο 4ο: Ομοιότητες και Διαφορές στο περιβάλλον (φύση και ζώα)
Στόχος του εργαστηρίου είναι να εντοπίσουν τα παιδιά ομοιότητες και διαφορές στο περιβάλλον μέσα από εικόνες λουλουδιών, φυτών, δέντρων και ζώων
Εργαστήριο 5ο: Ομοιότητες και Διαφορές στο ανθρώπους
Στόχος είναι εντοπίσουν τα παιδιά ομοιότητες και διαφορές στους ανθρώπους μέσα από εικόνες αλλά και από την παρατήρηση του εαυτού τους και των συμμαθητών τους.
Εργαστήριο 6ο : Η Αξία της Διαφορετικότητας
Στόχος του εργαστηρίου είναι να αναδειχθεί η αξία της διαφορετικότητας στη ζωή μας. Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι είναι σημαντικό να διαφέρουμε μεταξύ μας και πως όλοι μπορούμε να μάθουμε και να κερδίσουμε από τους άλλους.
Εργαστήριο 7ο: Τελικές ιδέες παιδιών για τη διαφορετικότητα-Αξιολόγηση
Στόχος του εργαστηρίου είναι η αποτύπωση των τελικών ιδεών των παιδιών για την έννοια της διαφορετικότητας και δημιουργία ενός εννοιολογικού χάρτη σε ομαδικό κολλάζ.
Θεματική Ενότητα:
Φροντίζω το περιβάλλον
1. Οικολογία -Παγκόσμια και Τοπική κληρονομιά
Τίτλος: «Το παράπονο των ζώων!»
Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, τα παιδιά γνωρίζουν τα ζώα που απειλούνται προς εξαφάνιση και την ιδιαίτερη σημασία τους για την ισορροπία της ζωής στον πλανήτη μας, ενημερώνονται για τα ζώα που κινδυνεύουν να αφανιστούν στην πατρίδα μας καθώς και για τις αιτίες εξαφάνισης, μαθαίνουν τρόπους για την προστασία των ζώων και ευαισθητοποιούνται, ώστε να συμβάλλουν στην προσπάθεια των οικολογικών οργανώσεων και άλλων φορέων.
Εργαστήριο 1ο: Παρουσίαση-Εισαγωγή στο θέμα Στόχος: Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά τη σοβαρότητα του θέματος «ζώα υπό εξαφάνιση» και να γνωρίσουν τα σημαντικότερα ζώα αυτής της κατηγορίας.
Εργαστήριο 2ο: Τα ζώα στο περιβάλλον τους Στόχος: Να γνωρίσουν τα ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον, πώς αυτά απειλούνται από την ανθρώπινη δραστηριότητα και τι μέτρα έχουν ληφθεί για την προστασία τους.
Εργαστήριο 3ο: Παρουσίαση ζώων – αφήγηση Στόχος: να κατανοήσουν το πρόβλημα και να συναισθανθούν τα ζώα
Εργαστήριο 4ο: Μπαίνουμε στη θέση των ζώων Στόχος: Να χρησιμοποιήσουν με τη φαντασία τους τις πληροφορίες που γνωρίζουν και δέχονται για τη ζωή και τους κινδύνους που διατρέχουν κάποια ζώα υπό εξαφάνιση
Εργαστήριο 5ο: Για να ακούσουμε… Στόχος: να ευαισθητοποιηθούν και να μάθουν να ξεχωρίζουν τις φωνούλες των ζώων
Εργαστήριο 6ο: Ευαισθητοποίηση Στόχος: Να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά γιατί τα αφορά το θέμα των ζώων υπό εξαφάνιση και τον ρόλο που μπορούν να παίξουν τα παιδιά στη προστασία των ζώων.
Εργαστήριο 7ο: «Το δίχτυ της ζωής» Στόχος: Η κατανόηση της αναγκαιότητας όλων των ζώων/ οργανισμών για την ύπαρξη της ισορροπίας στον πλανήτη και της ομαλής εξέλιξης της ζωής του ανθρώπου.
Θεματική Ενότητα:
Ζω καλύτερα – Ευ ζην
1. ΥΓΕΙΑ: Ασφάλεια στο δρόμο
2. Τίτλος: «Τον Κ.Ο.Κ αγαπώ.
Με ασφάλεια κυκλοφορώ.»
Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος για την Οδική Κυκλοφορία και Ασφάλεια είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες της οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου.
Εργαστήριο 1ο: Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας και σχεδιάζουμε το πλάνο της δράσης μας για το τι θα θέλαμε να διερευνήσουμε σε σχέση με την κυκλοφοριακή αγωγή.
Εργαστήριο 2ο:. Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους. Προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο επιτρέπεται.
Εργαστήριο 3ο: Συζητάμε με την ομάδα για τη συμπεριφορά μας στο δρόμο ως πεζοί και τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε, πριν διασχίσουμε το δρόμο. Καταγράφουμε τους κανόνες σε ένα χαρτί.
Εργαστήριο 4ο: Παρουσιάζουμε στην ολομέλεια της τάξης, εικόνες οδικών ατυχημάτων και καλούμε τα παιδιά να σκεφτούν και να εκφράσουν την εκδοχή τους για το πώς μπορεί να προκλήθηκαν. Στην συνέχεια αναρωτιούνται και αποφασίζουν για το τι έπρεπε να έχει γίνει ώστε να αποφευχθεί το τροχαίο ατύχημα.
Εργαστήριο 5ο: *Κατασκευή χάρτινου φαναριού «ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης» και εκμάθηση κανόνων του σωστού πεζού. Παιχνίδι με φανάρι: τα παιδιά «κυκλοφορούν» σαν οχήματα στην τάξη και όταν σηκώσει ο/η νηπιαγωγός το φανάρι με το πράσινο χρώμα προχωράνε, με το πορτοκαλί επιβραδύνουν και με το κόκκινο σταματάνε.
Εργαστήριο 6ο: Περίπατος στη γειτονιά του σχολείου. Οργανώνουμε περίπατο στην περιοχή του σχολείου με σκοπό την παρατήρηση, την καταγραφή και τη φωτογράφιση πινακίδων, φαναριών, διαβάσεων, πεζοδρομίων.
Εργαστήριο 7ο: Δημιουργία αφίσας με κανόνες για την οδική ασφάλεια.
Θεματική Ενότητα:
STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική
STEM/STEAM
Τίτλος: «STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική»
Σκοπός του προγράμματος είναι να έρθουν σε επαφή οι μαθητές/-ήτριες με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.
Εργαστήριο 1ο: Μέσα από ιστορίες μουσικές και ποιήματα εισάγεται η θεματικη ενότητα του Κύκλου του νερού.
Εργαστήριο 2ο: Ο/Η εκπαιδευτικός προτείνει στα παιδιά τη δημιουργία μακέτας με θέμα τον κύκλο του νερού.
Εργαστήριο 3ο: Τα παιδιά μαθαίνουν νέες λέξεις σχετικά με τη θεματική και δημιουργούν εννοιολογικό χάρτη με βασική έννοια το νερό.
Εργαστήριο 4ο: Τα παιδιά καλούνται να εκφραστούν δημιουργικά και να ζωγραφίσουν κάθε μια φάση του κύκλου του νερού.
Εργαστήριο 5ο: Ο/Η εκπαιδευτικός συζητάει με τα παιδιά για τη δύναμη του νερού και κατασκευάζουν ένα φράγμα με το οικοδομικό υλικό της τάξης.
Εργαστήριο 6ο: Γίνεται εισαγωγή σε βασικές έννοιες προγραμματισμού με ομαδικά παιχνίδια. Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στα παιδιά το ρομπότ Βee-bot, τις εντολές που μπορούν να προγραμματίσουν και τις κατευθύνσεις προς τις οποίες μπορεί να κινηθεί.
Εργαστήριο 7ο: Οι μαθητές/-ήτριες προγραμματίζουν τη Bee-Bot προκειμένου να κάνει τη διαδρομή του κύκλου του νερού πάνω σε επιφάνεια κολάζ που έχει δημιουργηθεί σε προηγούμενη δραστηριότητα.
Σχολικό έτος: 2021-2022
Θεματική Ενότητα: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Καινοτομία
1. Ψηφιακές δεξιότητες
Τίτλος εργαστηρίου: «STEAM και η ΓΗ γυρίζει….»
Λίγα λόγια…
Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και τον πλανήτη Γη.
Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες από τις δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν ανά εργαστήριο.
Εργαστήριο 1ο: Γίνεται μια πρώτη διερεύνηση γνώσεων αναφορικά με το θέμα και δημιουργείται το συναισθηματικό περιβάλλον για τους μικρούς μαθητές προκειμένου να ανακαλύψουν νεες γνώσεις.
Εργαστήριο 2ο:Τα παιδιά καλούνται να μάθουν τους πλανήτες του Ηλιακού συστήματος και να εκφραστούν με δημιουργικό και βιωματικό τρόπο να αναπαραστήσουν την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος εξασκώντας την αισθητηριακή μνήμη.
Εργαστήριο 3ο: Τα παιδιά καλούνται να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του και συνδέουν τον Ήλιο με τη Μυθολογία. Μέσα από την εκπαιδευτική ρομποτική κάνουν Κωδικοποίηση και Μαθηματικα με το παιχνίδι της Χρονικής ακολουθίας.
Εργαστήριο 4ο: Να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας, να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους και να δημιουργήσουν μια ψηφιακή ιστορία, να κατανοήσουν την πορεία
του Ήλιου και τις σκιές στα αντικείμενα.
Εργαστήριο 5ο: Τα παιδιά θα γνωρίσουν πως δημιουργούνται οι εποχές του Χρόνου και θα οπτικοποιήσουν τις γνώσεις τους αναφορικά με τις εποχές, θα ζωγραφίσουν την αγαπημένη τους εποχή, ενώ τέλος θα
λύσουν αινίγματα και θα προγραματίσουν την Beebot να κάνει τη σωστή διαδρομή (ρομποτική).
Εργαστήριο 6ο: Τα παιδιά θα γνωρίσουν τη Σελήνη και τα χαρακτηριστικά της, την επιφάνειά της, την απόσταση Σελήνης -Γης μέσα από πειραματισμό και βιωματική προσέγγιση, αλλά και εικαστική απεικόνιση των γνώσεών τους.
Εργαστήριο 7ο: Τα παιδιά θα συγκρίνουν τους εννοιολογικούς χάρτες της αρχής και του τέλους για να ανακαλύψουν τι γνώριζαν και τι έμαθαν, θα εξοικειωθούν με quiz και ψηφιακά εργαλεία εμπέδωσης και τέλος θα δημιουργήσουν μια μακέτα μέσα από ομαδοσυνεργατική διαδικασία.
Θεματική Ενότητα: Ζω καλύτερα – Ευ ζην
1. Υγεία
Τίτλος εργαστηρίου: «Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτειά του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής»
Λίγα λόγια…
Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η εκπαίδευση των παιδιών του Νηπιαγωγείου στην υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης.
Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες από τις δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν ανά εργαστήριο.
Εργαστήριο 1ο: Ο Ρούλης μέσα από διάφορες δραστηριότητες προσπαθεί να βοηθήσει τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τη σημαντικότητας της διατροφής στη συνολικής μας υγεία, της επιλογής τροφίμων με υψηλή διατροφική αξία, την αποφυγή τροφίμων με χαμηλή διατροφική αξία, τη συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης και φυσικής δραστηριότητας. Ο Ρούλης ζητά από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους φαγητό και να το παρουσιάσουν στην τάξη.
Εργαστήριο 2ο: Παρουσίαση του βιβλίου «Η κυρά Διατροφή –πρώτη στη μαγειρική». Τα παιδιά αποτυπώνουν τις ιδέες τους για τις υγιεινές και μη τροφές σε έναν εννοιολογικό χάρτη.
Εργαστήριο 3ο: Άσκηση εμπέδωσης: φτιάχνω τη δική μου διατροφική πυραμίδα. Εκπαιδευτική ρομποτική με θέμα την Πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής.
Εργαστήριο 4ο: Τα παιδιά δημιουργούν αφίσα για να ευαισθητοποιηθούν σχετικά με την κατανάλωση τοπικών και εποχιακών προϊόντων.
Εργαστήριο 5ο: Κατηγοριοποίηση των τροφών σε οικογένειες με βάση τα θρεπτικά τους συστατικά και ανάπτυξη δεξιότητας διαλογής θρεπτικών τροφών στη σωστή συχνότητα. Ενημέρωση για τις βιταμίνες
των φρούτων και των λαχανικών.
Εργαστήριο 6ο: Κατασκευή του «πιάτου της υγιεινής διατροφής», όπου θα πρέπει να βρουν τι θα πρέπει να περιέχει και σε τι ποσοστό. Γινόμαστε μικροί διαιτολόγοι και συντάσσουμε ένα ημερήσιο διατροολόγιο.
Εργαστήριο 7ο: Οι μαθητές κατασκευάζουν ένα πόστερ από εικόνες (κολαζ), δίνοντας μικρές συμβουλές για την καλή υγεία. Πραγματοποιούνται διαδραστικές ασκήσεις αξιολόγησης για την αποτίμηση του προγράμματος.
Θεματική Ενότητα: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη
3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος εργαστηρίου: “Νηπίων Παιδεία: Το Πρώτο Βήμα Στη Δημοκρατία”
Λίγα λόγια…
Στη σημερινή Κοινωνία της Μάθησης είναι σημαντική όχι μόνο η διδασκαλία χρήσιμων και απαραίτητων γνώσεων σε κάθε γνωστικό αντικείμενο, αλλά κυρίως η ανάπτυξη και η καλλιέργεια ισχυρών γνωστικών, μεταγνωστικών, κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων (21st Century Skills), που θα επιτρέψουν σε κάθε εκπαιδευόμενο να γίνει ένας ανεξάρτητα σκεπτόμενος και ενεργός πολίτης του 21ου αιώνα.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα στοχεύει στην καλλιέργεια Δεξιοτήτων Μάθησης όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η συνεργασία, η δημιουργικότητα αλλά και Δεξιοτήτων Ζωής όπως οι κοινωνικές δεξιότητες, η ενσυναίσθηση, η ευαισθησία, η πολιτειότητα, η προσαρμοστικότητα, η ανθεκτικότητα, και η υπευθυνότητα.
Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες από τις δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν ανά εργαστήριο.
Εργαστήριο 1ο: Μέσα από ομαδικά παιχνίδια τα παιδιά γνώρισαν βασικές πληροφορίες για τους συμμαθητές τους και συνειδητοποίησαν τα κοινά ενδιαφέροντά τους. Δημιούργησαν όλοι μαζί την αλυσίδα της φιλίας, τη συνταγή για τη δυνατή φιλία και αντάλλαξαν βραχιολάκια που δημιούργησαν.
Εργαστήριο 2ο: Στην τάξη μας ήρθε μια νέα φίλη η Νίνα και διηγήθηκε την ιστορία της στα παιδιά, και αφού συζητήσαμε για τα συναισθήματά της, τα παιδιά πρότειναν λύσεις και έγραψαν ένα γράμμα για να την βοηθήσουν.
Εργαστήριο 3ο: Μέσα από εποπτικό υλικό έγινε εισαγωγή στα συναισθήματα μας και κάθε παιδί δημιούργησε το δικό του ρολόι των συναισθημάτων.
Εργαστήριο 4ο: Τα παιδιά μιλούν για τον εαυτό τους εστιάζοντας στα εξωτερικά χαρακτηριστικά και τα στοιχεία του χαρακτήρα, δημιουργούν ομαδικές εργασίες (π.χ. « Η τάξη μας») και την ατομική τους ταυτότητα.
Εργαστήριο 5ο: Προκειμένου να μάθουν τα παιδιά να διαχειρίζονται συγκρουσιακές καταστάσεις γίνεται προβολή του βίντεο «Η εχθρόπιτα» και ακολουθεί συζήτηση για τους τρόπους επίλυσης των διαφορών τους.
Εργαστήριο 6ο: Εισαγωγή στην έννοια της διαφορετικότητας με την αφήγηση του παραμυθιού «Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας», τη ατομική κατασκευή φιγούρας του Έλμερ με αποτυπώματα από σφουγγάρι και την ομαδική εργασία δημιουργίας του από πολύχρωμα χαρτάκια.
Εργαστήριο 7ο: Σε συνέχεια του προηγούμενου θέματος γίνεται παρακολούθηση της παράστασης κουκλοθέατρου « Το Ζαμπντερφίλιο» όπου ακολουθεί συζήτηση και επεξεργασία της ιστορίας.