Εργαστήρια Δεξιοτήτων – Φροντίζω το Περιβάλλον 2023-24
«Τα σχολεία “υιοθετούν” χερσαία και παράκτια οικοσυστήματα της Ελλάδας»
Στα πλαίσια των Εργαστηρίων του Θεματικού Κύκλου “Φροντίζω το Περιβάλλον” αναλάβαμε να υλοποιήσουμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Τα σχολεία “υιοθετούν” χερσαία και παράκτια οικοσυστήματα της Ελλάδας», το οποίο εντάσσεται στις θεματικές ενότητες Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά, Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία, Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά.
Σκοπός του νηπιαγωγείου μας είναι η ολόπλευρη και ομαλή ανάπτυξη του παιδιών μέσω της οργάνωσης δραστηριοτήτων που λαμβάνουν χώρα στην ύπαιθρο (outdoor learning). Για το λόγο αυτό έχουμε υιοθετήσει ένα μεγάλο μέρους του πάρκου που βρίσκεται δίπλα στο σχολείο μας, με σκοπό:
1. Να αντλήσουμε και να επεξεργάστούμε δεδομένα σχετικά με το οικοσύστημα που υιοθετήσαμε,
2. Να παρακολουθήσουμε διαχρονικά την εξέλιξή του με έμφαση στις αλλαγές χρήσεις γης, ενδεχόμενες καταπατήσεις και παρεμβάσεις σε αυτό, και
3. Να πραγματοποιήσουμε δράσεις πρόληψης, προστασίας, ευαισθητοποίησης αειφορικών πρακτικών στη σχολική κοινότητα, στην τοπική και την ευρύτερη κοινωνία, με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο καθώς επίσης και με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Ειδικότερα επιδιώκεται:
1) Η ευαισθητοποίηση των μαθητών/-τριών σχετικά με τις συνέπειες των ανθρωπογενών παρεμβάσεων στα οικοσυστήματα, τις επιπτώσεις τους στο φυσικό περιβάλλον, στην κοινωνία και στην οικονομία,
2) Η απόκτηση γνώσεων, ικανοτήτων, δεξιοτήτων και στάσεων αναφορικά με το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, και
3) Η ενεργός συμμετοχή των μαθητών/-τριών με την ανάληψη δράσεων ευαισθητοποίησης και προστασίας των χερσαίων και παράκτιων οικοσυστημάτων της Ελλάδας.
Η ύπαιθρος προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για την ανάπτυξη βιωματικών δραστηριοτήτων, που στηρίζονται στην παρατήρηση, στη διερεύνηση και τον πειραματισμό (ηχοϊστορίες με υλικά και ήχους του περιβάλλοντος, παρατήρηση αλλαγής εποχών, φύτεμα σπόρων και παρακολούθηση της ανάπτυξης των φυτών, δημιουργία αφισών και πινακίδων για την προστασία του περιβάλλοντος) καθώς και κινητικών παιχνιδιών, που συμβάλλουν στην προώθηση της υγείας. Τα παιδιά μπορούν να βιώσουν τη φύση με όλες τις αισθήσεις τους (μπορούν να αγγίξουν, να μυρίσουν, να δουν, και να ακούσουν) και να αναπτύξουν σεβασμό προς τη φύση, καθώς και συναισθηματικό δεσμό, που συμβάλλει στην ανάπτυξη υπεύθυνης στάσης αναφορικά με την προστασία του περιβάλλοντος.
Αρχικά συζητήσαμε στην ολομέλεια σχετικά με τους τρόπους που μπορούμε να ομορφύνουμε το πάρκο μας και να το προστατέψουμε από τη μόλυνση και κάθε άλλου είδους καταστροφή. Μέσω του καταιγισμού ιδεών καταγράψαμε τις αρχικές ιδέες των παιδιών.
Δραστηριότητες
- Χελιδονίσματα
Μια από τις πρώτες δραστηριότητες που υλοποιήσαμε ήταν τα “Χελιδονίσματα”, εφόσον μόλις είχε μπει η Άνοιξη!!!
Φτιάξαμε χελιδινάκια και λουλούδια που κρέμονταν από μικρά κλαδάκια και επισκεφτήκαμε το πάρκο για να πούμε τα κάλαντα της Άνοιξης, να στολίσουμε λουλούδια τα δέντρα και να καλοσωρίσουμε τα χελιδόνια!
Χελιδονάκι πέταξε
Βρήκε πύργο κι έκατσε
Και χαμοκελάηδησε
Μάρτη – Μάρτη μου καλέ
Και Φλεβάρη φοβερέ κι αν χιονίσει,
κι αν φλεβίσει Πάλι Άνοιξη θ’ανθίσει!
2. Ταΐστρες πουλιών
Στη συνέχεια σκεφτήκαμε να φτιάξουμε ταΐστρες πουλιών και να τις κρεμάσουμε στα κλαδιά των δέντρων για να μην μείνουν νηστικά τα κουρασμένα χελιδονάκια.
3. Αναπαράσταση πίνακα ζωγραφικής του Θεόφιλου «Το Λιομάζωμα»
Στα πλαίσια εορτασμού της 25ης Μαρτίου τα παιδιά δημιούργησαν το δικό τους πίνακα ζωγραφικής εμπνεόμενα από το έργο του Λέσβιου ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, το «Λιομάζωμα». Στη συνέχεια, σκεφτήκαμε, ότι εφόσον στο πάρκο μας υπάρχουν πολλά ελαιόδεντα, να προχωρήσουμε στην αναπαράσταση του πίνακα απλώνοντας πανιά, φορώντας βράκες και κρατώντας καλάθια και ελαιοραβδιστικά! Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά κατάφεραν να αναδείξουν την τοπική πολιτιστική κληρονομιά μέσω της εικαστικής έκφρασης και της βιωματικής αναπαράστασης σπουδαίων καλλιτεχνημάτων. Η συγκεκριμένη δράση προβλήθηκε και από τα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και έτσι επιτεύχθηκε η διάχυση των αποτεσμάτων και στην ευρύτερη τοπική κοινωνία.
4. Δράση Φιλαναγνωσίας
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου 2024 σκεφτήκαμε να διοργανώσουμε στο πάρκο μια δράση φιλαναγνωσίας με τη συμμετοχή των γονιών και της πρώτης τάξης του 9ου Δημοτικού σχολείου, στα παίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος «Cool Cult– Tour #etwinnovation” και της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο δημοτικό σχολείο.
Αρχικά καταγράφηκαν μέσω καταιγισμού ιδεών οι αρχικές σκέψεις των παιδιών σχετικά με την οργάνωση της δράσης. Πρότειναν να στολίσουμε το πάρκο με ζωγραφιές από αγαπημένα βιβλία, να κρεμάσουμε στα κλαδιά των δέντρων βιβλία και να γράψουμε συνθήματα φιλαναγνωσίας. Επιπλέον, καταγράφηκαν μέσω ερωτηματολογίων οι απόψεις τους σχετικά με τη φιλαναγνωσία πριν και μετά τη δράση.
Πρότερες απόψεις των μαθητών για τη φιλαναγνωσία!!!
https://drive.google.com/file/d/11RSk3p_RZm17LO-xoddqZ5Z7oCbTrBVH/view?usp=sharing
Την ημέρα της δράσης τα παιδιά συμμετείχαν σε ποικίλες δραστηριότητες, εφόσον προηγουμένως περιηγήθηκαν στο πάρκο και διάβασαν παιδικά παραμύθια, που κρέμονταν από τα κλαδιά των δέντρων. Έγινε η παρουσίαση του ebook που δημιουργήθηκε ψηφιακά από τα συνεργαζόμενα σχολεία στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος «Cool Cult – Tour #etwinnovation” και ακολούθησε το παιχνίδι χαμένου θησαυρού (Τα παιδιά καλούνταν να λύσουν τους γρίφους και να εντοπίσουν τις κρυμμένες στο πάρκο κάρτες, που απεικόνιζαν σημαντικά μνημεία και αξιοθέατα των ευρωπαϊκών χωρών).
Στη συνέχεια έπαιξαν κρεμάλα και ζωγράφισαν το αγαπημένο τους παραμύθι, το οποίο και στόλισαν στο δέντρο της φιλαναγνωσίας. Κεράστηκαν γλυκάκια, πήραν επαίνους συμμετοχής και τραγούδησαν όλοι μαζί τη «βιβλιοφιλία».
Μετά τη δράση καταγράφηκαν μέσω καταιγισμού ιδεών και ερωτηματολογίων οι απόψεις τους σχετικά με το πόση ευχαρίστηση άντλησαν από τις δραστηριότητες και αν στο μέλλον θα διαβάζουν περισσότερα βιβλία.
Απόψεις των μαθητών για τη φιλαναγνωσία (μετά τη δράση)
https://drive.google.com/file/d/1M8xJNo0zJ_rzVZI5N6it1iZspBi7uKKZ/view?usp=sharing
Πραγματοποιήθηκε επίσης η διάχυση των αποτελεσμάτων στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης!
5. Δημιουργία ενημερωτικού φυλλαδίου ευαισθητοποίησης
Στα πλαίσια της ενημέρωσης της τοπικής και ευρύτερης κοινότητας για την πρόληψη και προστασία του πάρκου αποφασίσαμε να τοποθετήσουμε πινακίδες και αφίσες με μυνύματα αγάπης, προστασίας φυτών και ζώων, ανακύκλωσης και δενδροφύτευσης. Γράψαμε τα μηνύματά μας σε πινακίδες και ζωγραφίσαμε συνθήματα σε απλό χαρτί, που στη συνέχεια σκανάραμε για να δημιουργήσουμε ένα συλλογικό ενημερωτικό φυλλάδιο ευαισθητοποίησης.
Κατά την επίσκεψή μας στο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών Λέσβου, όπου παρεβρέθηκαν ο Περιφερειάρχης και οι Αντιπεριφερειάρχες Β. Αιγαίου, μας δόθηκε η ευκαιρία να μοιράσουμε τα ενημερωτικά φυλλάδια ευαισθητοποίησης και να εξηγήσουμε τη δράση μας για την προστασία του πάρκου, που βρίσκεται πλησίον του νηπιαγωγείου μας. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε το Ειδικό Νηπιαγωγείο και το 10ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης, όπου επίσης μιλήσαμε για τη δράση και μοιράσαμε φυλλάδια!
6. Ευπρεπισμός πάρκου – Δράση ευαισθητοποίησης
Κάποιες απο τις αρχικές μας ιδέες για να ομορφύνουμε το πάρκο μας ήταν το φύτεμα λουλουδιών και το βάψιμο τοίχων και παγκακιών. Απευθυνθήκαμε στο Δήμαρχο και στο τμήμα Περιβάλλοντος & Πρασίνου του Δ. Μυτιλήνης, οι οποίοι ενθουσιάστηκαν με τις ιδέες μας και αποφάσισαν να μας βοηθήσουν. Έστειλαν προσωπικό για την καθαριότητα του πάρκου, το σκάλισμα των παρτεριών, την τοποθέτηση ποτιστικού συστήματος και προβολέα για την φωταγώγηση του πάρκου. Μας παρείχαν τις μπογιές, τα αρωματικά φυτά και τα λουλούδια, καθώς και χώμα για να τα φυτέψουμε. Σημαντική ήταν και η συμβολή του γεωπόνου, ο οποίος μας έδωσε οδηγίες για το φύτεμα, την φροντίδα και την ανάπτυξη των φυτών.
Με την πολύτιμη συνδρομή του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων αποφασίσαμε να οργανώσουμε μια ανοικτή εκδήλωση ευπρεπισμού του πάρκου και ευαισθητοποίησης της τοπικής και ευρύτερης κοινότητας σχετικά με την προστασία του. Τοποθετήσαμε τις πινακίδες που είχαμε φτιάξει και τους κάδους ανακύκλωσης, φυτέψαμε λουλούδια και αρωματικά φυτά, βάψαμε τους τοίχους και τα παγκάκια, παίξαμε κινητικά παιχνίδια, κάναμε μπαλονοκατασκεές, face painting, χορέψαμε, δοκιμάσαμε νόστιμα εδέσματα (σνακ υγιεινής διατροφής που ετοίμασαν οι γονείς) και μοιράσαμε τα ενημερωτικά φυλλάδια ευαισθητοποίησης.Ήταν μια υπέροχη εμπειρία για μικρούς και μεγάλους!!!
Πραγματοποιήθηκε επίσης η διάχυση των αποτελεσμάτων της δράσης στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης!
https://www.stonisi.gr/post/75556/perivallontikh-drash-apo-to-6o-nhpiagwgeio-mytilhnhs
https://fb.watch/sxHUKsvNzu/?mibextid=KsPBc6
7. Αποτίμηση του προγράμματος
https://drive.google.com/file/d/15UYnPfXC3LtI7eob6s4FX0SLrzmP3aop/view?usp=sharing
Απόκριες 2024
Απόκριες!!!!!!
Μια από τις πιο αγαπημένες γιορτές μικρών και μεγάλων…….. Φάγαμε, γλεντήσαμε, ντυθήκαμε, διασκεδάσαμε με όλη μας την ψυχή. Μιλήσαμε για την Τσικνοπέμπτη και γευτήκαμε τα νόστιμα εδέσματα.
Ντυθήκαμε Ινδιάνοι και χορέψαμε το χορό της βροχής. Κατασκευάσαμε το τοτέμ και προσωπεία, εμπνεόμενοι από τον Πικάσο.
Διαβάσαμε την ιστορία του Αρλεκίνου, φτιάξαμε κατασκευές και ζωγραφίσαμε με τη μέθοδο pixel art. Ντυθήκαμε κλόουν και τραγουδήσαμε τον “παλιάτσο”.
Παρατηρήσαμε τον πίνακα του Μιρό “Το καρναβάλι” και φτιάξαμε τη δική μας ομαδική κατασκευή.
Στο αποκριάτικο πάρτυ μας κάναμε διαγωνισμό καλύτερης στολής και χορέψαμε το γαϊτανάκι.
“Χαμηλώνω τα φώτα, φωτίζω το μέλλον!”
Με πολλή μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό συμμετείχαμε στην εκπαιδευτική δράση «Χαμηλώνω τα φώτα, φωτίζω το μέλλον!», που διοργανώθηκε από το Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO της Λέσβου σε συνεργασία με τη Maiella Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO της Ιταλίας, Την Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2024 σβήσαμε όλα τα φώτα και τις ηλεκτρικές συσκευές για 5 λεπτά, αφού πρώτα συζητήσαμε για την εξοικονόμηση ενέργειας και την αειφορία. Τα παιδιά αποτύπωσαν τις ιδέες τους σε ένα ομαδικό κολάζ.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-24
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»
«Συνεργασία και φιλία στο Νηπιαγωγείο»
Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, η κοινωνική αλληλεπίδραση των παιδιών με τους συνομηλίκους τους αποτελεί έναν πολύ βασικό παράγοντα κοινωνικοποίησης, που συμβάλλει στην υγιή κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών (Howes, 2000). Ειδικότερα, η σύναψη φιλικών σχέσεων στην προσχολική ηλικία αποτελεί έναν από τους βασικότερους στόχους, τόσο για την ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων, όσο και για την καλλιέργεια της αίσθησης του ανήκειν, της αποδοχής από τους άλλους και της ανάπτυξης της αυτοεκτίμησης των παιδιών.
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η καλλιέργεια των δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα) και των δεξιοτήτων της ζωής (αυτομέριμνα, κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, πολιτειότητα, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα, επίλυση συγκρούσεων).
Μέσω της καλλιέργειας των δεξιοτήτων, τα παιδιά θα καταστούν ικανά να επικοινωνούν αποτελεσματικά τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να ενισχύσουν την αυτοαντίληψη και την αυτοεκτίμηση, να απολαμβάνουν την ικανότητα να εκφράζονται και να δημιουργούν αλλά και την υπευθυνότητα να διαχειρίζονται τη ζωή τους, να λαμβάνουν αποφάσεις σεβόμενα τον εαυτό τους και τους άλλους, να αναστοχάζονται πάνω στις γνώσεις και στάσεις τους, να αναπτύσσουν την κριτική σκέψη και την επιχειρηματολογία, να οικοδομούν ευτυχείς σχέσεις και να επιλύουν προβλήματα της καθημερινότητας και του μέλλοντος. Στόχος επίσης του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η ενδυνάμωση του παιδιού και της ομάδας, η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και η προαγωγή των θεμελιωδών αξιών.
Howes, C. 2000. Relationships: Child and teacher. Early Developments, 4, 1, 12-13
Δραστηριότητες:
Με αφόρμηση την ιστορία του “Γκουιτζίνο”, συζητήσαμε για τη σημασία της φιλίας και της συνεργασίας. Μέσω ομαδικών κατασκευών αποτυπώσαμε τις παραπάνω έννοιες και τις αναρτήσαμε στη γωνιά της “ΦΙΛΙΑΣ”. “Όλοι μαζί ενωμένοι, είμαστε πιο δυνατοί”. “”Εγώ για σένα, Εσύ για μένα, Όλοι μαζί μπορούμε”. Δραματοποιήσαμε την ιστορία “Το Τικ και το Τακ” και ζωγραφίσαμε τον καλύτερο μου φίλο, περιγράφοντας τα θετικά και αρνητικά συναισθήματα, που μας προκαλεί!
Διαβάσαμε την ιστορία της “καρατόσουπας” και προβληματιστήκαμε σχετικά με τις έννοιες της προσφοράς και της αλληλεγγύης. Επιχειρήσαμε να καταγράψουμε τις πρώτες μαθηματικές πράξεις αφαίρεσης (4-1, 3-1, 2-1), εφόσον πρώτα τις πραγματοποιήσαμε στην ολομέλεια.
Κατασκευάσαμε το δικό μας “Καλάθι της Αγάπης”, όπου συγκεντρώσαμε τρόφιμα για τις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες. Μάλιστα βραβευτήκαμε για την προσφορά μας από τον Ερυθρό Σταυρό.
Με αφόρμηση την ιστορία του “Φεγγαροσκεπαστή” συζητήσαμε για τη δύναμη της συνεργασίας και για τα επαγγέλματα που έχουν χαθεί και πραγματοποιήσαμε πειράματα σχετικά με την “Ημέρα – Νύχτα” και τις φάσεις της Σελήνης.
Δημιουργήσαμε τα δικά μας εικαστικά έργα τέχνης εμπνεόμενοι από την “Έναστρη νύχτα” του Βαν Γκονγκ και πίνακες σχετικούς με τη φιλία.
Εν όψει της 6ης Μαρτίου, Σχολικής Ημέρας Ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό αποτυπώσαμε τα δικά μας μηνύματα και συνθήματα “ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ, ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ”, “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ”, συμμετέχοντας στη δράση του «Χαμόγελου του Παιδιού», που πραγματοποιεί για 11η συνεχή χρονιά την εκστρατεία Μίλα Τώρα.
Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2023-24
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-24
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ
“Δόντια γερά και καθαρά για να χαμογελάμε πάντοτε παιδιά”
Το πρόγραμμα «Δόντια γερά και καθαρά για να χαμογελάμε πάντοτε παιδιά» εντάσσεται στον 1ο θεματικό κύκλο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ».
Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών στον τομέα της στοματικής υγιεινής και η καλλιέργεια των σύγχρονων δεξιοτήτων, ώστε να μπορούν να συνδέουν τη σχολική γνώση με τις ικανότητες και ανταποκρίνονται στο συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό περιβάλλον.
Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τη χρήση και αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων.
Ως προς τις Δεξιότητες του 21ου (4C’s): Τα παιδιά θα μπορούν να γνωρίσουν και να κατανοήσουν ανατομία της στοματικής κοιλότητας, καθώς και τη σχέση της στοματικής υγιεινής με την υγιεινή διατροφή (κριτική σκέψη). Θα μετασχηματίσουν τις αποκτηθείσες γνώσεις με τη δημιουργία ατομικών και ομαδικών κατασκευών (δημιουργικότητα, συνεργασία), θα συγκεντρώσουν πληροφορίες, θα ανταλλάξουν απόψεις, θα καταλήξουν σε συμπεράσματα(επίλυση προβλήματος) και θα επικοινωνήσουν με αυθεντικό τρόπο (επικοινωνία).
Ως προς το θέμα: Θα γνωρίσουν την ανατομία της στοματικής κοιλότητας, θα παρατηρήσουν τη μορφολογία των δοντιών και θα τη συσχετίσουν με τη λειτουργία της μάσησης, θα αντιληφθούν τη σημασία της καλής στοματικής υγιεινής, θα κατανοήσουν τους τρόπους πρόληψης (σωστό βούρτσισμα, συχνός οδοντικός έλεγχος, υγιεινή διατροφή) και πώς την επηρεάζουν, και θα εξοικειωθούν με τις πρακτικές του επαγγέλματος του οδοντιάτρου. Επιπλέον, οι γονεί θα ενημερωθούν και θα συμβάλλουν στην απόκτηση υγιεινών συνηθειών και κανόνων στοματικής υγιεινής.
Ως προς το Πρόγραμμα Σπουδών: Το πρόγραμμα συνδέεται με με τις μαθησιακές περιοχές της Γλώσσας, των ΤΠΕ, των Μαθηματικών, της Προσωπικής & Κοινωνικοσυναισθηματικής Ανάπτυξης και των Τεχνών.
Δραστηριότητες:
- Αφού διαβάσαμε το γνωστό παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά «Δόνα Τερηδόνα», στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση σχετικά με το θέμα της στοματικής υγιεινής. Προχωρήσαμε στο χαρακτηρισμό των δύο ηρωίδων και καταγράψαμε τα αντίστοιχα επίθετα (Λουκία – Δόνα Τερηδόνα)
- Αποτυπώσαμε στο ιστόγραμμα αυτά που ήδη γνωρίζαμε και αυτά που θα θέλαμε να μάθουμε για την υγιεινή των δοντιών μας.
3. Γνωρίσαμε τη μορφολογία της στοματικής κοιλότητας μέσω επίδειξης φωτογραφιών και σχετικών βίντεο
4. Μετρήσαμε τα δοντάκια μας και αναφερθήκαμε στους τρόπους φροντίδας τους. Μιλήσαμε για τους κανόνες στοματικής υγιεινής, παρατηρήσαμε μέσα από εικόνες πώς γίνεται το σωστό βούρτσισμα των δοντιών και της γλώσσας και προσπαθήσαμε να το μιμηθούμε.
5. Κατηγοριοποιήσαμε τους φίλους και τους εχθρούς των δοντιών (οδοντόκρεμα, οδοντόβουρτσα, στοματικό διάλυμα – γλυκά)
6. Αποτυπώσαμε τα συναισθήματα ενός “πονεμένου δοντιού”
7. Κατασκευάσαμε το δόντι μέσω κωδικοποίησης – pixel art. Αποδικωποιήσαμε τη λέξη “κίτρινο” μέσω της αντιστοίχισης του κάθε φωνήματος με την αντίστοιχη εικόνα – και βοηθήσαμε τη νεράιδα των δοντιών να βρει την κατάλληλη διαδρομή προς το μαξιλάρι δίνοντας τις σωστές οδηγίες
8. Αποτυπώσαμε και καταγράψαμε τα μέρη του δοντιού
9. Τα παιδιά έφεραν οδοντόκρεμα και οδοντόβουρτσα στο σχολείο και μάθαμε να πλένουμε τα δόντια και τη γλώσσα.
10. Πήραν στο σπίτι τους ένα εβδομαδιαίο ημερολόγιο καταγραφής σχετικά με το πλύσιμο των δοντιών τους. Έπειτα το επέστρεψαν στο σχολείο συμπληρωμένο και βραβεύτηκαν για την επιμέλειά τους, όσον αφορά την στοματική υγιεινή.
11. Μας επισκέφτηκε η οδοντίατρος και μας ενημέρωσε σχετικά με τους κανόνες της στοματικής υγιεινής και τις πρακτικές του επαγγέλματος του οδοντιάτρου.
12. Πραγματοποιήθηκε η αυτοξιολόγηση των παιδιών σχετικά με τις γνώσεις που αποκόμισαν και την ευχαρίστηση που άντλησαν από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, μέσω της on line συμπλήρωσης του φύλλου αυτοαξιολόγησης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών δήλωσαν ότι ήταν ευχαριστημένα σχετικά με τις δεξιότητες που κατέκτησαν.
ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2023-24
Η γέννηση του Χριστού αποτελεί το ορόσημο για μια ζωή πέρα από τα μέτρα, το έναυσμα για μια πορεία αντισυμβατική και υπερβατική, το σταυροδρόμι στο οποίο όλα τα αντιθετικά εναρμονίζονται και ισορροπούν, μια υπόσχεση για νέες αρχές, που εξιλεώνουν και λυτρώνουν όλα όσα χάθηκαν στο χρόνο που αργοσβήνει και μας εγκαταλείπει, παίρνοντας μαζί του κάτι από τη ζωντάνια και την ορμή μας.
Είναι, λοιπόν, κάτι περισσότερο από γιορτή: Το σύμβολο πως ο κύκλος ξαναρχίζει, πως η ζωή κατανικά εκείνα που την καθηλώνουν, πώς ανατρέπει όσα την κλυδωνίζουν και την εγκλωβίζουν.
Οι νέες αρχές ανατέλλουν σε ένα βρεφικό χαμόγελο στη φτωχική φάτνη, αναζωπυρώνονται σε όλα τα παιδικά πρόσωπα της αθωότητας, σε κάθε σκίρτημα της παιδικής ψυχής, στα ευλογημένα προσωπάκια των δικών μας παιδιών, που το καθένα αποτελεί μια φάτνη και το αιώνιο σύμβολο της αναγέννησης.
Γι αυτό είμαστε τυχεροί όχι γιατί μέσα από τα μάτια των παιδιών μας μπορούμε να ξαναζούμε τα Χριστούγεννα, αλλά γιατί μέσα από αυτά μπορούμε να μετέχουμε στο επαναλαμβανόμενο θαύμα της ζωής και στο λυκαυγές που εκπέμπει, τη στιγμή που όλα φαινομενικά πάνε να σβήσουν…..
Το πραγματικό νόημα των Χριστουγέννων είναι συνυφασμένο με την αγάπη, την ειρήνη, την αλληλεγγύη και την προσφορά!!!
Για το λόγο αυτό έχουμε πραγματοποιήσει πολλές δράσεις ευαισθητοποίησης με σκοπό την καλλιέργεια ενσυναίσθησης και την ενίσχυση της αίσθησης του «ανήκειν» για όλα τα παιδιά.
Συμμετείχαμε στο πρόγραμμα “make a wish” και βοηθήσαμε στην εκπλήρωση των ευχών των παιδιών και στην ενίσχυση του αγώνα τους, δίνοντάς τους χαρά, δύναμη και ελπίδα, ώστε να αντιμετωπίσουν τις ασθένειές τους. Τα παιδιά πληροφορήθηκαν για την αξία του εθελοντισμού, που ουσιαστικά είναι να βοηθάς την κοινωνία και τους γύρω σου, χωρίς να περιμένεις κάποιο αντάλλαγμα
Μέσω της ομαδικής κατασκευής, του δικού μας χάρτινου αστεριού, λάβαμε μέρος στο διαγωνισμό στέλνοντας τα δικά μας μηνύματα αγάπης, αποδοχής και συμπερίληψης…… και προάγοντας την επικοινωνία, τη συνεργασία, την ενεργό και υπεύθυνη συμμετοχή και δράση, καθώς και την αμοιβαία κατανόηση…
Στα πλαίσια της γιορτής των Χριστουγέννων πραγματοποιήσαμε ποικίλλες δραστηριότητες και κατασκευές, τόσο ατομικές όσο και ομαδικές!!!
Διαβάσαμε, αναδιηγηθήκαμε και δραματοποιήσαμε χριστουγεννιάτικες ιστορίες, όπως η “Ιστορία της γέννησης του Χριστού”,”Ένα δέντρο μια φορά”, “Το κοριτσάκι με τα σπίρτα”, “Το αστεράκι που έψαχνε τα Χριστούγεννα”, “Ο ΚαλΟκάντζαρος σώζει το Καλικαντζαροχωριό”.
Περιγράψαμε και αποτυπώσαμε τα συναισθήματα που μας προκαλούν τα Χριστούγεννα.
Μιλήσαμε για τα έθιμα των Χριστουγένναν και της Πρωτοχρονιάς, στολίσαμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο και την τάξη μας.
Κατασκευάσαμε χριστουγεννιάτικες κάρτες και τις στείλαμε στους μαθητές των συνεργαζόμενων χωρών στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning.
Φτιάξαμε χριστουγεννιάτικα γλυκά με συνταγές ξένων χωρών με τη συμμετοχή των γονέων (γαλλική μηλόπιτα Tarte tatin και μπισκοτάκια), εφόσον προηγουμένων συζητήσαμε για τα ήθη και έθιμα των άλλων χωρών και γράψαμε τη συνταγή.
Τέλος πραγματοποιήσαμε τη χριστουγεννιατική μας γιορτή, κατά τη διάρκεια της οποίας τα παιδιά υποδύθηκαν τους μικρούς ηθοποιούς στο θεατρικό “Το μαγικό φίλτρο των Χριστουγέννων”. Υποδεχθήκαμε τον Αι – Βασίλη, ο οποίος μας μοίρασε δώρα, τραγουδήσαμε τα κάλαντα των Χριστουγένναν και της Πρωτοχρονιάς και γευτήκαμε τα νόστιμα γλυκίσματα, που έφτιαξαν οι γονείς!!!!
Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία
Στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας των Ατόμων με Αναπηρία 3/12/2023 πραγματοποιήσαμε στο νηπιαγωγείο δράσεις με σκοπό προαγωγή της ευαισθητοποίησης για τα άτομα με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, την κατανόηση των ιδιαίτερων αναγκών των ατόμων αυτών και την καλλιέργεια ενσυναίσθησης και την ενίσχυση της αίσθησης του «ανήκειν» για όλα τα παιδιά και τους ενήλικες στο σχολικό περιβάλλον (Υπουργική Απόφαση 13646/Δ1/2023 – ΦΕΚ 687/Β/10-2-2023).
Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο ευαισθητοποίησης και συζητήσαμε για τα συναισθήματα που μπορεί να βιώνουν τα παιδιά με ή χωρίς αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συμβάλλουμε στην καλύτερη προσαρμογή τους και ένταξη στη σχολική ομάδα.
Ακολούθησαν θεατρικό παιχνίδι δραματοποίησης σχετικά με την απώλεια όρασης (τυφλόμυγα) καθώς και τις κινητικές αναπηρίες, καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση και τη δημιουργική επίλυση καταστάσεων. Φτιάξαμε επίσης ατομικές και ομαδικές κατασκευές χρησιμοποιώντας ποικίλες τεχνικές!!!
eTwinning 2023-24 “Cool Cult Tour #etwinnovation”
Το νηπιαγωγείο μας συμμετέχει τη φετινή σχολική χρονιά 2023-24 στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning με τίτλο “Cool Cult Tour #etwinnovation“ σε συνεργασία με άλλα σχολεία της Ελλάδας καθώς και της Τουρκία, Ιταλίας, Ολλανδίας, Γεωργίας, Κροατίας, Ουκρανίας, Ρουμανίας, Ισπανίας και Πολωνίας. Στόχος του εν λόγω προγράμματος, το οποίο αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε και ως σχέδιο δράσης με τίτλο ‘Δεινοί ταξιδευτές σε μυθικούς πολιτισμούς”, είναι η προώθηση της επαγγελματικής ανάπτυξης των ίδιων των εκπαιδευτικών και η αναβάθμιση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων τους, όσο και για η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών και η ανάδειξη και ανταλλαγή σημαντικών έργων της εθνικής και παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Μέσω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων δίνονται ισχυρά κίνητρα στους μαθητές για συμμετοχή σε αυθεντικές μαθησιακές δραστηριότητες, που έχουν νόημα για εκείνους. Επιπλέον, προωθούνται οι συνεργατικές δράσεις και ενισχύεται η αμοιβαία κατανόηση μέσω της επαφής με μαθητές και εκπαιδευτικούς από διαφορετικές χώρες (Galvin et al, 2006).
Galvin C., Gilleran A., Hogenbirk P., Hunya M., Michelle Selinger M., & Bettina Z. (2007). Pedagogical Advisory Group – Reflections on eTwinning: Cultural understanding and integration professional. eTwinning Central Support Service, Brussels
Επιμέρους στόχοι:
- Η επικοινωνία, συνεργασία και ανταλλαγή γνώσεων με τα σχολεία άλλων χωρών μέσω της αξιοποίησης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) – (Χρήση απλών εργαλείων σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας (π.χ. zoom), καθώς και εργαλεία συνεργατικής δημιουργίας αρχείων (π.χ.We 2.0 εργαλεία: Google Drive, πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, π.χ. e-me, eclass)
- Η εκτίμηση της τέχνης ως μιας «παγκόσμιας» μορφής έκφρασης και επικοινωνίας, μέσω της επίσκεψης σε τοπικά μουσεία, της περιήγησης σε ψηφιακές πλατφόρμες του παγκόσμιου πολιτισμού και της ανταλλαγής σημαντικών πληροφοριών για την εθνική πολιτιστική κληρονομιά με τα σχολεία των άλλων χωρών.
- Η ανταλλαγή καινοτόμων ιδεών και πρακτικών μεταξύ των εκπαιδευτικών και η βελτίωση των δεξιοτήτων και ικανοτήτων τους.
- Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία μέσω της συμμετοχής των παιδιών σε έκθεση, που διοργανώνεται από την τοπική κοινότητα
Δραστηριότητες
- Συστηνόμαστε
Αρχικά συστηθήκαμε στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των άλλων σχολείων μέσω ανάρτησης φωτογραφιών καθώς και πληροφοριών για τα ενδιαφέροντά μας σε ένα κοινό padlet, εφόσον πρώτα συγκεντρώσαμε τα αντίστοιχα έντυπα γονικής συναίνεσης για συμμετοχή στο πρόγραμμα.
2. Ερωτηματολόγια διερεύνησης των πρότερων γνώσεων και των ενδιαφερόντων μας
Στη συνέχεια, τόσο τα παιδιά όσο και οι εκπαιδευτικοί απαντήσαμε σε ερωτηματολόγια διερεύνησης των πρότερων γνώσεων και των ενδιαφερόντων μας. Έπειτα από την επεξεργασία των απαντήσεων, δημιουργήθηκε το παρακάτω βίντεο, το οποίο παρουσιάσαμε στα παιδιά.
Οι μαθητές μας απαντούν στο on line ερωτηματολόγιο, μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή!
3. Ένα ψηφιακό ταξίδι στα σχολεία
Εντοπίσαμε όλες τις συνεργαζόμενες ώρες στο χάρτη και ταξιδέψαμε από το ένα σχολείο στο άλλο μέσω της εφαρμογής Pictramap.
Στη συνέχεια αντιστοιχίσαμε τις σημαίες με τα ονόματα των συνεργαζόμενων χωρών και επιχειρήσαμε να τα γράψουμε!
4. Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών
Εν όψει της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών το κάθε σχολείο δημιούργησε ένα βίντεο, όπου τα παιδιά συστήνονται και χαιρετούν σε διάφορες γλώσσες του κόσμου. Εμείς επιλέξαμε την ελληνική!
5. Δημιουργία logo και ψηφοφορία
Οι μαθητές εργάστηκαν με δημιουργικό τρόπο για να φτιάξουν το λογότυπο του κάθε σχολείου. Έπειτα από συζήτηση στην ολομέλεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα κολάζ με τις σημαίες των χωρών, καθώς και όλα αυτά που θα μπορούσαμε να ανακαλύψουμε και να εξερευνήσουμε μέσω των 5 αισθήσεων μας (τέχνη, μνημεία, αθλητισμός, μουσική). Επιλεξαμε τις αντίστοιχες εικόνες μέσω των google photos και συνθέσαμε το δικό μας λογότυπο.
Στη συνέχεια, εφόσον όλες οι χώρες ολοκλήρωσαν τη δραστηριότητα, ψηφίσαμε μέσω της εφαρμογής dotstorming το λογότυπο που μας άρεσε πιο πολύ! Τους περισσότερους ψήφους πήρε το λογότυπο του δημοτικού σχολείου Παμφίλων.
6. Code week – Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού
Συμμετείχαμε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού μέσω της δημιουργίας συνεργατικών έργων, που αφορούσαν παγκόσμια μνημεία. Χωριστήκαμε σε 6 ομάδες, η καθεμιά από τις οποίες αποτελούνταν από 3 σχολεία και δημιουργήσαμε τμηματικά, μέσω pixel art, τα έργα μας. Η δική μας ομάδα έφτιαξε τις πυραμίδες.
Έπειτα παρακολουθήσαμε στην ολομέλεια το συνεργατικό βίντεο με τα μνημεία όλων των χωρών και προσπαθήσαμε να αναγνωρίσουμε ποιο είναι καθώς και να μάθουμε σημαντικές πληροφορίες (που είναι, πότε δημιουργήθηκε, από ποιους, σε τι χρησίμευε).
Συμμετείχαμε επίσης με τα έργα μας στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού 2023, με τον τίτλο έργου “Let’s Code!”.
7. Ποίημα ακροστιχίδας
Χωριστήκαμε σε 9 ομάδες των 3 σχολείων για να παράγουμε ποιήματα, των οποίων ο κάθε στίχος ξεκινά από τα αρχικά γράμματα του τίτλου του προγράμματος “Cool Cult Tour”. Επιλέξαμε τη λέξη “Cool” και μέσω καταιγισμού ιδεών καταλήξαμε στις βασικές λέξεις, που θα περιέχονται στο ποίημα (στα ελληνικά). Στη συνέχεια, οι εκπαιδευτικοί συνέθεσαν το ποίημα στα αγγλικά. Ολοκληρώθηκε η δραστηριότητα με τη δημιουργία μιας εικαστικής κατασκευής. Αναρτήσαμε την κατασκευή στη γωνιά του eTwinning “Cool Cult Tour”.
Μελετήσαμε στη συνέχεια το συνεργατικό ψηφιακό βιβλίο με τα ποιήματα όλων των σχολείων!!!
8. Παρουσίαση εθίμων
Αφού προηγουμένως χωριστήκαμε σε ζεύγη σχολείων, στη συνέχεια το κάθε σχολείο επέλεξε ένα έθιμο των Χριστουγέννων ή της Πρωτοχρονιάς, το οποίο και παρουσίασε στους μαθητές του άλλου σχολείου. Περιγράψαμε το έθιμο με το «αμίλητο νερό». Το “αμίλητο νερό” είναι το αγίασμα από την Παναγιά την Φανερωμένη. Η μεταφορά του γινόταν στο κουμάρι και όση ώρα περιίμενε στην ουρά αυτός που θα μετέφερε το νερό , πρίν και κατα την μεταφορά δεν έπρέπε να μιλήσει σε κανέναν , ούτε στον δρόμο! Αυτό το νερό το μοίραζαν στα συγγενικά και φιλικά τους σπίτια και μ’ αυτό ράντιζαν τις τέσσερις γωνίες του σπιτιού οι νοικοκυράδες για καλή τύχη!
Έπειτα, οι μαθητές του άλλου σχολείου θα έπρεπε να αποτυπώσουν το έθιμο είτε αναρτώντας την αντίστοιχη φωτογραφία (που περιγράφει το έθιμο της άλλης χώρας) είτε μέσω μιας κατασκευής και αντίστροφα.
Μετά την ολοκλήρωση της δραστηριότητας παρακολουθήσαμε στην ολομέλεια τα έθιμα και τις παραδόσεις των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς της κάθε χώρας, αναζητώντας ομοιότητες και διαφορές!!!
https://online.flippingbook.com/view/297935040/
9. Ανταλλαγή χριστουγεννιάτικων καρτών
Μια άλλη δραστηριότητα, που χαροποίησε πολύ τους μικρούς μας μαθητές, ήταν η ανταλλαγή χριστουγεννιάτικων καρτών. Χωριστήκαμε και πάλι σε ομάδες των τριών σχολείων και κατασκευάσαμε χριστουγεννιάτικες κάρτες. Κάθε παιδί έγραψε τις δικές του ευχές για τα χριστούγεννα, τόσο στα ελληνικά όσο και στα αγγλικά, καθώς και το όνομα του αντίστοιχου παιδιού από την άλλη χώρα για το οποίο προορίζονταν η κάρτα. Όλες οι κάρτες μπήκαν σε έναν μεγάλο φάκελο, αφού προηγουμένως εντοπίσαμε τη χώρα στο χάρτη και γράψαμε τη διεύθυνση και τα στοιχεία του σχολείου και στάλθηκαν στην Ισπανία. Με πολύ μεγάλη χαρά παραλάβαμε κι εμείς τις αντίστοιχες κάρτες από τους μαθητές της Ισπανίας.
10. On line meeting – Kahoot game
Συναντηθήκαμε μέσω της πλατφόρμας webex με τα σχολεία των άλλων χωρών, ανταλλάξαμε ευχές για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά και παίξαμε όλοι μαζί το συνεργατικό on line παιχνίδι Kahoot, κατα τη διάρκεια του οποίου θα έπρεπε να απαντήσουμε σε ερωτήσεις σχετικές με τα ήθη και έθιμα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς των συνεργαζόμενων χωρών. Οι μικροί μαθητές μας συμμετείχαν με μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό.
11. Διοργάνωση γαστρονομικής εκδήλωσης με τη συμμετοχή των γονιών (με συνταγές από τη Γαλλία)
Φτιάξαμε χριστουγεννιάτικα γλυκά με συνταγές ξένων χωρών και συγκεκριμένα της Γαλλίας. Το έναυσμα δόθηκε από τη γιαγιά μιας μαθήτριας, που ήρθε πρόσφατα από τη Γαλλία και προσφέρθηκε να μοιραστεί μαζί μας πληροφορίες για τα ήθη και έθιμα της χώρα της. Φτιάξαμε με τη γαλλική μηλόπιτα Tarte tatin και μπισκοτάκια), εφόσον προηγουμένως γράψαμε τη συνταγή και συγκεντρώσαμε τα απαραίτητα υλικά. Έπειτα απολαύσαμε τα νόστιμα γλυκά!!!
12. Παρουσίαση Ευρωπαϊκών χωρών
Κατά τη διάρκεια των διακοπων των Χριστουγέννων ζητήθηκε από τα παιδιά, με τη βοήθεια των γονιών τους να συγκεντρώσουν πληροφορίες για μια από τις συνεργαζόμενες χώρες ( την ομιλούμενη γλώσσα, τη σημαία, μνημεία, έργα τέχνης, μουσική, φαγητά, αθλητισμός, ή οτιδήποτε άλλο βρίσκουν ενδιαφέρον). Τα παιδιά αναζήτησαν πληροφορίες στο διαδίκτυο και να κράτησαν κάποιες σημειώσεις, κάνοντας καταγραφές με όποιο τρόπο μπορούσαν. Βρήκαν τον χαιρετισμό στην αντίστοιχη γλώσσα και έφτιαξαν ζωγραφιές, κολάζ και κατασκευές σχετικά με αυτά τα θέματα. Όταν επέστρεψαν στο νηπιαγωγείο, το κάθε παιδί παρουσίασε το πρότζεκτ του με πάρα πολύ μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό στην ολομέλεια. Δημιουργήθηκε ένα συνολικό βίντεο με τις παρουσιάσεις τους, το οποίο στάλθηκε στους γονείς! Στη συνέχεια, τα έργα τους εκτέθηκαν στη γωνιά του eTwinning.
13. Δημιουργία ψηφιακού βιβλίου
Η συγκεκριμένη δραστηριότητα σχετιζόταν με τη δημιουργία ενός ψηφιακού βιβλίου με θέμα τον “Πολιτισμό”. Αρχικά, όλες οι συνεργαζόμενες χώρες χωριστήκαμε σε ομάδες των τεσσάρων χωρών. Κάθε ομάδα ανέλαβε να δημιουργήσει συνεργατικά μια ψηφιακή ιστορία. Έπειτα από κοινό προβληματισμό, η δική μας ομάδα αποφάσισε να δημιουργήσει ένα σενάριο, σύμφωνα με το οποίο, 4 μικροί ήρωες, η Kate, η Tatiana, ο Jim και ο John θέλουν να εξερευνήσουν τον κόσμο, μέσω ενός πειπετειώδους ψηφιακού ταξιδιού. Συζητήσαμε το θέμα με τους μικρούς μας μαθητές, η πλεοψηφία των οποίων πρότειναν να εξερευνήσουμε την Ολλανδία. Αναζητήσαμε πληροφορίες μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή και αποθηκεύσαμε εικόνες σχετικές με τον πολιτισμό, μουσεία, αξιοθέατα, τοπικές γεύσεις. Έπειτα καταγράψαμε στον πίνακα τα κυριότερα στοιχεία, τα οποία θα περιλαμβάνονταν στο ψηφιακό βιβλίο.
Οι νηπιαγωγοί κατέγραψαν τα σχόλια και τις ιδέες των παιδιών και στη συνέχεια τα ενσωμάτωσαν στο ψηφιακό βιβλίο. Η ιστορία συνεχίστηκε και συμπληρώθηκε από τις 3 επόμενες χώρες, που ανήκαν στην ίδια ομάδα. Έπειτα από την ολοκλήρωση του βιβλίου, ακολούθησε η παρουσίασή του στην ολομέλεια της τάξης.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου 2024 διοργανώσαμε στο πάρκο μια δράση φιλαναγνωσίας με τη συμμετοχή των γονιών και της πρώτης τάξης του 9ου Δημοτικού σχολείου, όπου πραγματοποιήθηκε η διάχυση του προγράμματος «Cool Cult– Tour #etwinnovation”. Ειδικότερα, έγινε η παρουσίαση του ebook που δημιουργήθηκε ψηφιακά από τα συνεργαζόμενα σχολεία και ακολούθησε το παιχνίδι χαμένου θησαυρού (Τα παιδιά καλούνταν να λύσουν τους γρίφους και να εντοπίσουν τις κρυμμένες στο πάρκο κάρτες, που απεικόνιζαν σημαντικά μνημεία και αξιοθέατα των ευρωπαϊκών χωρών). Πραγματοποιήθηκε επίσης η διάχυση των αποτελεσμάτων στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης!
14. Παραδοσιακά παιχνίδια
Κάθε χώρα ανέλαβε να περιγράψει, να παρουσιάσει και να παίξει ένα παραδοσιακό παιχνίδι που αντικατοπτρίζει την πολιτιστική του κληρονομιά. Στη συνέχεια, επιλέξαμε ένα παραδοσιακό παιχνίδι μιας άλλης χώρας και το παίξαμε με τους μικρούς μας μαθητές περιγράφοντας παράλληλα τα συναισθήματα που μας προκάλεσε. Έτσι παρουσιάσαμε το παιχνίδι “Αλάτι χοντρό, αλάτι ψιλό” και επιλέξαμε να παίξουμε την “τυφλόμυγα”, που προτάθηκε από τους μαθητές της Ουκρανίας.
15. MasterChef Junior 2024
Δημιουργήθηκε ένα συνεργατικό βιβλίο συνταγών, όπου κάθε σχολείο έπρεπε να σκεφτεί, να περιγράψει αναλυτικά και να εκτελέσει μια τοπική παραδοσιακή συνταγή για την ανάδειξη της τοπικής πολιτιστικής του κληρονομιάς και των εθίμων του. Εμείς φτιάξαμε με τη συμμετοχή των γονέων μια μηλόπιτα.
Το βιβλίο των συνταγών:
https://drive.google.com/file/d/10BJUIpxYh9EKMolFYdzYNjdUZwcf3T0z/view?usp=sharing
16. Great Little Artists
Εν όψει της Παγκόσμιας Ημέρας Τεχνών στις 15 Απριλίου κάθε σχολείο θα έπρεπε να επιλέξει και να αναρτήσει στην εφαρμογή wakelet έναν πίνακα ενός διάσημου Ευρωπαίου ζωγράφου, αναδεικνύοντας έτσι την τοποκή πολιτιστική του κληρονομιά. Στη συνέχεια, τα σχολεία, χωρισμένα σε ομάδες των 2, καλούνταν να αναπαράξουν τον πίνακα που είχε επιλέξει η άλλη ομάδα με 2 τρόπους (σε χαρτί με μπογιές και πινέλα και μέσω εφαρμογών τεχνικής νοημοσύνης). Εμείς επιλέξαμε τον πίνακα του διάσημου ζωγράφου Γεώργιου Ιακωβίδη, ο οποίος κατάγονταν από τα Χίδηρα της Λέσβου (1853 – 1932) και αποτελεί έναν από τους κυριότερους εκπρόσωπους του καλλιτεχνικού κινήματος της Σχολής Του Μονάχου. Ο τίτλος του πίνακα είναι το “Χορταριασμένο Λιβάδι“.
Επίσης, αναπαράξαμε πάνω σε καμβά με μπογιές και πινέλα τον πίνακα του διάσημου Κροάτη ζωγράφου Krsto Hegedušić, “Summer”. Στη συνέχεια δημιουργήσαμε τον ίδιο πίνακα μέσω της εφαρμογής Lunapic AI.
17. Γνωριμία με διάσημους Ευρωπαίους και διεθνείς καλλιτέχνες
Με αφορμή την παραπάνω δραστηριότητα αποφασίσαμε να έρθουμε σε επαφή και με άλλα έργα διάσημων Ευρωπαίων και Διεθνών καλλιτεχνών, καθώς επίσης και τοπικών ζωγράφων. Τελικός στόχος ήταν η δημιουργία μιας μεγάλης έκθεσης με τα έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, αποτυπωμένα από τους μικρούς μαθητές μας!!!
- Ψηφιακή περιήγηση στο μουσείο Βαν Γκογκ
Πραγματοποιήσαμε ψηφιακή περιήγηση στο μουσείο Βαν Γκογκ και αποτυπώσαμε αυτά που μας έκαναν εντύπωση. Στη συνέχεια αποφασίσαμε να γίνουμε οι ίδιοι ζωγράφοι και να δημιουργήσουμε τους δικούς μας πίνακες ζωγραφικής (Ζωγραφίζοντας της Έναστρη Νύχτα όπως ο Βαν Γκογκ).
“Νεκρή Φύση με Ψάθινο Καπέλο” του Βαν Γκογκ
“Τα ηλιοτρόπια” του Βαν Γκογκ (1887)
- Έργα του Wassily Kandinsky
Γνωρίσαμε και προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε γνωστά έργα του διάσημου Ρώσου καλλιτέχνη Βασίλι Καντίνσκι (1866 – 1944), όπως “Οι κύκλοι” 1913
- Έργα του Ισπανού καλλιτέχνη Joan Miró (1893 – 1983)
όπως το “Harlequin’s Carnival” 1924-25
τις “Τελείες και Γραμμές” όπως ο Μιρό
- Έργα του Γάλλου Henri Matisse (1869 –1954)
όπως το “Κόκκινο δωμάτιο” (1998)
Collage… όπως του Henri Matisse!
- Έργα του Γάλλου ζωγράφου Yves Klein (1928 – 1962)
όπως ο “Κόσμος του μπλε” (1957)
- Οι “πρωσοπογραφίες” του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso (1881 – 1973)
18. Γνωριμία με διάσημους τοπικούς καλλιτέχνες
Εκτός από την αποτύπωση των έργων διάσημων ξένων καλλιτεχνών αποφασίσαμε να γνωρίσουμε και να αναδείξουμε σπουδαία έργα της δικής μας τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Έτσι ήρθαμε σε επαφή με τα έργα του Θεόφιλου και του Ιακωβίδη, οι οποίοι κατάγονται και οι δύο από τη Λέσβο.
- Έργα του Λέσβιου ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1870 – 1934)
Τα παιδιά δημιούργησαν το δικό τους πίνακα ζωγραφικής εμπνεόμενα από το έργο του Λέσβιου ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, το «Λιομάζωμα». Στη συνέχεια, σκεφτήκαμε, ότι εφόσον στο πάρκο μας υπάρχουν πολλά ελαιόδεντα, να προχωρήσουμε στην αναπαράσταση του πίνακα απλώνοντας πανιά, φορώντας βράκες και κρατώντας καλάθια και ελαιοραβδιστικά! Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά κατάφεραν να αναδείξουν την τοπική πολιτιστική κληρονομιά μέσω της εικαστικής έκφρασης και της βιωματικής αναπαράστασης σπουδαίων καλλιτεχνημάτων. Η συγκεκριμένη δράση προβλήθηκε και από τα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και έτσι επιτεύχθηκε η διάχυση των αποτεσμάτων και στην ευρύτερη τοπική κοινωνία.
- Έργα του Λέσβιου ζωγράφου Γεώργιου Ιακωβίδη (1853 – 1932)
Το “Χορταριασμένο Λιβάδι“ (1890)
“Βάζο με γαρύφαλλα”
“Η όχθη του ποταμού”
- Κεραμική Τέχνη της Λέσβου
19. Συμμετοχή στο 11ο Μαθητικό Συνέδριο «Μαθαίνω & Παρουσιάζω τον Πολιτισμό του τόπου μου» στις 29 Μαϊου 2024 στα πλαίσια του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης & Πολιτιστικών Θεμάτων με θέμα: «Τα παιδιά πρεσβευτές του τόπου τους».
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 11ου ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ
https://drive.google.com/file/d/1XGfiKwGJujpD4BWAtMwpGfAqfJC_zZI7/view?usp=sharing
20. Έκθεση Ζωγραφικής
Την Παρασκευή 14 Ιουνίου τα παιδιά παρουσίασαν τα έργα τους σε ανοιχτή έκθεση ζωγραφικής στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης. Η έκθεση περιείχε τις δημιουργίες των παιδιών, εμπνεόμενα από διάσημους διεθνείς, ευρωπαίους και τοπικούς καλλιτέχνες (Βαν Γκογκ, Καντίνσκι, Μιρό, Ματίζ, Κλέιν, Πικάσο, Θεόφιλος, Ιακωβίδης, κεραμική τέχνη της Λέσβου). Χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς με τη συνοδεία μουσικών οργάνων από το Μέγαρο Πρασίνου, τραγούδησαν και έλαβαν τα ενθύμιά τους.
Έγραψαν για μας:
21. Τελική Αξιολόγηση του προγράμματος
Από τους εκπαιδευτικούς και μαθητές:
https://drive.google.com/file/d/1xxzmTl6Hm4flwfyyIE67ReUH7RohTk4w/view?usp=sharing
Από τους γονείς:
https://drive.google.com/file/d/1P7MZVX4TJJWj7FumlBuJQNCKFAndUmzH/view?usp=sharing
Κάποια από τα αποτελέσματα των δράσεων (σχετικά με την τοπική πολιτιστική κληρονομιά) μας βρίσκονται επίσης αναρτημένα στην ιστοσελίδα των Εκπαιδευτικών Δράσεων της Δ.Π.Ε. Λάρισας, στο πεδίο: Δίκτυα – Διεθνές Θεματικό Δίκτυο «Τα παιδιά πρεσβευτές του τόπου τους» – Υποστηρικτικό υλικό Δικτύου:
https://sxoldras.sites.sch.gr/ypostiriktiko-iliko-diktyou/
22. Πιστοποιητικά μαθητών
28η Οκτωβρίου
Η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου αποτέλεσε την αφορμή για την ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με τις έννοιες της “ειρήνης” και του πολέμου”. Με αφορμή το βαλιτσάκι που κατέφθασε στο σχολείο μας, το οποίο περιείχε αντικείμενα και εποπτικό υλικό σχετικά με την εθνική επέτειο, αφηγηθήκαμε στην παρεούλα τα γεγονότα της 28η Οκτωβρίου 1940, ακούσαμε τραγούδια της εποχής και συζητήσαμε για τα πρόπωπα που πρωταγωνίστησαν.
Προχωρήσαμε στην ανασύνθεση των σχετικών λέξεων και σε αντιστοιχίσεις σημαιών και αρχηγών των κρατών.
Συζητήσαμε για τον πόλεμο και την ειρήνη και αναφερθήκαμε στις συνέπειές τους. Φτιάξαμε ομαδικές κατασκευές χρησιμοποιώντας τα χρώματα της ειρήνης και του πολέμου!!! Ακούσαμε το τραγούδι “Το παιδί με το ταμπούρλο” της Νάνας Μούσχουρη και αναλύσαμε τα συναισθήματα που πηγάζουν από ένα σκηνικό πολέμου, σε αντίθεση με ένα ειρηνικό σκηνικό, το οποίο αποδώσαμε εικαστικά!
Διαβάσαμε βιβλία, όπως “Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο”, του Αντώνη Παπαθεοδούλου και “Το ασπρογάλανο πανί”, της Γαλάτειας
Σουρέλη και φτιάξαμε σημαίες και άλλες κατασκευές.
Αφηγηθήκαμε, ζωγραφίσαμε και δραματοποιήσαμε “Το κανόνι της Ειρήνης” της Φρόσως Χατόγλου. Ζωγραφίσαμε το περιστέρι της ειρήνης του Πικάσο.
Διαβάσαμε την “ΕΙΡΗΝΗ” του Αριστοφάνη και την δραματοποιήσαμε!!!