Εργαστήρια Δεξιοτήτων – Φροντίζω το Περιβάλλον 2023-24

 

«Τα σχολεία “υιοθετούν” χερσαία και παράκτια οικοσυστήματα της Ελλάδας»

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων του Θεματικού Κύκλου “Φροντίζω το Περιβάλλον” αναλάβαμε να υλοποιήσουμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Τα σχολεία “υιοθετούν” χερσαία και παράκτια οικοσυστήματα της Ελλάδας», το οποίο εντάσσεται στις θεματικές ενότητες Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά, Φυσικές καταστροφές,  Πολιτική Προστασία, Παγκόσμια και τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά. 

Σκοπός του νηπιαγωγείου μας είναι η ολόπλευρη και ομαλή ανάπτυξη του παιδιών μέσω της οργάνωσης δραστηριοτήτων που λαμβάνουν χώρα στην ύπαιθρο (outdoor learning). Για το λόγο αυτό έχουμε υιοθετήσει ένα μεγάλο μέρους του πάρκου που βρίσκεται δίπλα στο σχολείο μας, με σκοπό:

1. Να αντλήσουμε και να επεξεργάστούμε δεδομένα σχετικά με το οικοσύστημα που υιοθετήσαμε,
2. Να παρακολουθήσουμε διαχρονικά την εξέλιξή του με έμφαση στις αλλαγές χρήσεις γης, ενδεχόμενες καταπατήσεις και παρεμβάσεις σε αυτό, και
3. Να πραγματοποιήσουμε δράσεις πρόληψης, προστασίας, ευαισθητοποίησης αειφορικών πρακτικών στη σχολική κοινότητα, στην τοπική και την ευρύτερη κοινωνία, με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο καθώς επίσης και με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Ειδικότερα επιδιώκεται:

1) Η ευαισθητοποίηση των μαθητών/-τριών σχετικά με τις συνέπειες  των ανθρωπογενών παρεμβάσεων στα οικοσυστήματα, τις επιπτώσεις τους στο φυσικό περιβάλλον, στην κοινωνία και στην οικονομία,
2) Η απόκτηση γνώσεων, ικανοτήτων, δεξιοτήτων και στάσεων αναφορικά με το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, και
3) Η ενεργός συμμετοχή των μαθητών/-τριών με την ανάληψη δράσεων ευαισθητοποίησης και προστασίας των χερσαίων και παράκτιων οικοσυστημάτων της Ελλάδας.

Η ύπαιθρος προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για την ανάπτυξη βιωματικών δραστηριοτήτων, που στηρίζονται στην παρατήρηση, στη διερεύνηση και τον πειραματισμό (ηχοϊστορίες με υλικά και ήχους του περιβάλλοντος, παρατήρηση αλλαγής εποχών, φύτεμα σπόρων και παρακολούθηση της ανάπτυξης των φυτών, δημιουργία αφισών και πινακίδων για την προστασία του περιβάλλοντος) καθώς και κινητικών παιχνιδιών, που συμβάλλουν στην προώθηση της υγείας. Τα παιδιά μπορούν να βιώσουν τη φύση με όλες τις αισθήσεις τους (μπορούν να αγγίξουν, να μυρίσουν, να δουν,  και να ακούσουν) και να αναπτύξουν σεβασμό προς τη φύση, καθώς και συναισθηματικό δεσμό, που συμβάλλει στην ανάπτυξη υπεύθυνης στάσης αναφορικά με την προστασία του περιβάλλοντος.

Αρχικά συζητήσαμε στην ολομέλεια σχετικά με τους τρόπους που μπορούμε να ομορφύνουμε το πάρκο μας και να το προστατέψουμε από τη μόλυνση και κάθε άλλου είδους καταστροφή. Μέσω του καταιγισμού ιδεών καταγράψαμε τις αρχικές ιδέες των παιδιών.

IMG 7608        IMG 7645

 

Δραστηριότητες

 

  1. Χελιδονίσματα

Μια από τις πρώτες δραστηριότητες που υλοποιήσαμε ήταν τα “Χελιδονίσματα”, εφόσον μόλις είχε μπει η Άνοιξη!!!

Φτιάξαμε χελιδινάκια και λουλούδια που κρέμονταν από μικρά κλαδάκια και επισκεφτήκαμε το πάρκο για να πούμε τα κάλαντα της Άνοιξης, να στολίσουμε λουλούδια τα δέντρα και να καλοσωρίσουμε τα χελιδόνια!

Χελιδονάκι πέταξε

Βρήκε πύργο κι έκατσε

Και χαμοκελάηδησε

Μάρτη – Μάρτη μου καλέ 

Και Φλεβάρη φοβερέ κι αν χιονίσει,

κι αν φλεβίσει Πάλι Άνοιξη θ’ανθίσει!

IMG 7699 COLLAGE        IMG 7702 COLLAGE

 

2. Ταΐστρες πουλιών

Στη συνέχεια σκεφτήκαμε να φτιάξουμε ταΐστρες πουλιών και να τις κρεμάσουμε στα κλαδιά των δέντρων για να μην μείνουν νηστικά τα κουρασμένα χελιδονάκια. 

IMG 7480 COLLAGE    IMG 7486 COLLAGE

 

3. Αναπαράσταση πίνακα ζωγραφικής του Θεόφιλου «Το Λιομάζωμα»

Στα πλαίσια εορτασμού της 25ης Μαρτίου τα παιδιά δημιούργησαν το δικό τους πίνακα ζωγραφικής εμπνεόμενα από το έργο του Λέσβιου ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, το «Λιομάζωμα».  Στη συνέχεια, σκεφτήκαμε, ότι εφόσον στο πάρκο μας υπάρχουν πολλά ελαιόδεντα, να προχωρήσουμε στην αναπαράσταση του πίνακα απλώνοντας πανιά, φορώντας βράκες και κρατώντας καλάθια και ελαιοραβδιστικά! Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά κατάφεραν να αναδείξουν την τοπική πολιτιστική κληρονομιά μέσω της εικαστικής έκφρασης και  της βιωματικής αναπαράστασης σπουδαίων καλλιτεχνημάτων. Η συγκεκριμένη δράση προβλήθηκε και από τα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και έτσι επιτεύχθηκε η διάχυση των αποτεσμάτων και στην ευρύτερη τοπική κοινωνία.

Θεόφιλος Λιομάζωμα            IMG 8066

https://www.lesvosnews.net/articles/news-categories/ekpaideysi/liomazoma-toy-theofiloy-zontanepse-sto-6o-nipiagogeio-mytilinis?fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMQABHZOv_ypFdGeE39ClEVl4667nH6A6HB6_3kEX9dLfAkpb42T4LPegG43Acg_aem_AdOrkmkb5CCIBD0tJecZ9OGAmvmIxSWklgtzmyQmV_tneQmTJTZitMvs7gG2WQ7pJPc

 

4. Δράση Φιλαναγνωσίας

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου 2024 σκεφτήκαμε να διοργανώσουμε στο πάρκο μια δράση φιλαναγνωσίας με τη συμμετοχή των γονιών και της πρώτης τάξης του 9ου Δημοτικού σχολείου, στα παίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος «Cool Cult– Tour #etwinnovation” και της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο δημοτικό σχολείο.

Αρχικά καταγράφηκαν μέσω καταιγισμού ιδεών οι αρχικές σκέψεις των παιδιών σχετικά με την οργάνωση της δράσης. Πρότειναν να στολίσουμε το πάρκο με ζωγραφιές από αγαπημένα βιβλία, να κρεμάσουμε στα κλαδιά των δέντρων βιβλία και να γράψουμε συνθήματα φιλαναγνωσίας. Επιπλέον, καταγράφηκαν μέσω ερωτηματολογίων οι απόψεις τους σχετικά με τη φιλαναγνωσία πριν και μετά τη δράση.

IMG 8242Πρότερες απόψεις των μαθητών για τη φιλαναγνωσία!!!

https://drive.google.com/file/d/11RSk3p_RZm17LO-xoddqZ5Z7oCbTrBVH/view?usp=sharing

IMG 8090 COLLAGE IMG 8063 COLLAGE IMG 8097 COLLAGE

Την ημέρα της δράσης τα παιδιά συμμετείχαν σε ποικίλες δραστηριότητες, εφόσον προηγουμένως περιηγήθηκαν στο πάρκο και  διάβασαν παιδικά παραμύθια, που κρέμονταν από τα κλαδιά των δέντρων. Έγινε η παρουσίαση του ebook που δημιουργήθηκε ψηφιακά από τα συνεργαζόμενα σχολεία στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος «Cool Cult – Tour #etwinnovation” και ακολούθησε το παιχνίδι χαμένου θησαυρού (Τα παιδιά καλούνταν να λύσουν τους γρίφους και να εντοπίσουν τις κρυμμένες στο πάρκο κάρτες, που απεικόνιζαν σημαντικά μνημεία και αξιοθέατα των ευρωπαϊκών χωρών).

Στη συνέχεια έπαιξαν κρεμάλα και ζωγράφισαν το αγαπημένο τους παραμύθι, το οποίο και στόλισαν στο δέντρο της φιλαναγνωσίας. Κεράστηκαν γλυκάκια, πήραν επαίνους συμμετοχής και τραγούδησαν όλοι μαζί τη «βιβλιοφιλία».

IMG 8107 COLLAGE IMG 8121 COLLAGE IMG 8095 COLLAGE IMG 8153 COLLAGE IMG 8166 COLLAGE

Μετά τη δράση καταγράφηκαν μέσω καταιγισμού ιδεών και ερωτηματολογίων οι απόψεις τους σχετικά με το πόση ευχαρίστηση άντλησαν από τις δραστηριότητες και αν στο μέλλον θα διαβάζουν περισσότερα βιβλία.

IMG 8244

 

 

Απόψεις των μαθητών για τη φιλαναγνωσία (μετά τη δράση)

https://drive.google.com/file/d/1M8xJNo0zJ_rzVZI5N6it1iZspBi7uKKZ/view?usp=sharing

 

Πραγματοποιήθηκε επίσης η διάχυση των αποτελεσμάτων στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης!

https://www.lesvosnews.net/articles/news-categories/ekpaideysi/drasi-filanagnosias-sto-6o-nipiagogeio-mytilinis?fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMQABHU9py_bHwgbC3YbhydCekjv9Z54C-bU0oDKll4Mhsx4Y1LeujwvJ22fgqQ_aem_Aegfj0EeK8X6uV4apOMCrGWMeolTyJX3iDhxLIS8cVRuyvxnNS4iiixSZ_lutEx_N9c

 

5. Δημιουργία ενημερωτικού φυλλαδίου ευαισθητοποίησης 

Στα πλαίσια της ενημέρωσης της τοπικής και ευρύτερης κοινότητας για την πρόληψη και προστασία του πάρκου αποφασίσαμε να τοποθετήσουμε πινακίδες και αφίσες με μυνύματα αγάπης, προστασίας φυτών και ζώων, ανακύκλωσης και δενδροφύτευσης.  Γράψαμε τα μηνύματά μας σε πινακίδες και ζωγραφίσαμε συνθήματα σε απλό χαρτί, που στη συνέχεια σκανάραμε για να δημιουργήσουμε ένα συλλογικό ενημερωτικό φυλλάδιο ευαισθητοποίησης.

IMG 8369 COLLAGE IMG 8386 COLLAGE IMG 8391 COLLAGE

IMG 8403 COLLAGE IMG 8417 COLLAGE

Κατά την επίσκεψή μας στο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών Λέσβου, όπου παρεβρέθηκαν ο Περιφερειάρχης και οι Αντιπεριφερειάρχες Β. Αιγαίου, μας δόθηκε η ευκαιρία να μοιράσουμε τα ενημερωτικά φυλλάδια ευαισθητοποίησης και να εξηγήσουμε τη δράση μας για την προστασία του πάρκου, που βρίσκεται πλησίον του νηπιαγωγείου μας. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε το Ειδικό Νηπιαγωγείο και το 10ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης, όπου επίσης μιλήσαμε για τη δράση και μοιράσαμε φυλλάδια! 

IMG 8614 IMG 8617 COLLAGE

6. Ευπρεπισμός πάρκου – Δράση ευαισθητοποίησης

Κάποιες απο τις αρχικές μας ιδέες για να ομορφύνουμε το πάρκο μας ήταν το φύτεμα λουλουδιών και το βάψιμο τοίχων και παγκακιών. Απευθυνθήκαμε στο Δήμαρχο και στο τμήμα Περιβάλλοντος & Πρασίνου του Δ. Μυτιλήνης, οι οποίοι ενθουσιάστηκαν με τις ιδέες μας και αποφάσισαν να μας βοηθήσουν. Έστειλαν προσωπικό για την καθαριότητα του πάρκου, το σκάλισμα των παρτεριών, την τοποθέτηση ποτιστικού συστήματος και προβολέα για την φωταγώγηση του πάρκου. Μας παρείχαν τις μπογιές, τα αρωματικά φυτά και τα λουλούδια, καθώς και χώμα για να τα φυτέψουμε. Σημαντική ήταν και η συμβολή του γεωπόνου, ο οποίος μας έδωσε οδηγίες για το φύτεμα, την φροντίδα και την ανάπτυξη των φυτών.

Με την πολύτιμη συνδρομή του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων αποφασίσαμε να οργανώσουμε μια ανοικτή εκδήλωση ευπρεπισμού του πάρκου και ευαισθητοποίησης της τοπικής και ευρύτερης κοινότητας σχετικά με την προστασία του. Τοποθετήσαμε τις πινακίδες που είχαμε φτιάξει και τους κάδους ανακύκλωσης, φυτέψαμε λουλούδια και αρωματικά φυτά, βάψαμε τους τοίχους και τα παγκάκια, παίξαμε κινητικά παιχνίδια, κάναμε μπαλονοκατασκεές, face painting, χορέψαμε, δοκιμάσαμε νόστιμα εδέσματα (σνακ υγιεινής διατροφής που ετοίμασαν οι γονείς) και μοιράσαμε τα ενημερωτικά φυλλάδια ευαισθητοποίησης.Ήταν μια υπέροχη εμπειρία για μικρούς και μεγάλους!!!

Πρόσκληση Ευπρεπισμός Πάρκου

IMG 7645 1 IMG 8761 COLLAGE IMG 8773 COLLAGE IMG 8778 COLLAGE IMG 8800 COLLAGE

Πραγματοποιήθηκε επίσης η διάχυση των αποτελεσμάτων της δράσης στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης!

https://www.stonisi.gr/post/75556/perivallontikh-drash-apo-to-6o-nhpiagwgeio-mytilhnhs

https://fb.watch/sxHUKsvNzu/?mibextid=KsPBc6

 

7. Αποτίμηση του προγράμματος

https://drive.google.com/file/d/15UYnPfXC3LtI7eob6s4FX0SLrzmP3aop/view?usp=sharing

Απόκριες 2024

Απόκριες!!!!!!

Μια από τις πιο αγαπημένες γιορτές μικρών και μεγάλων…….. Φάγαμε, γλεντήσαμε, ντυθήκαμε, διασκεδάσαμε με όλη μας την ψυχή. Μιλήσαμε για την Τσικνοπέμπτη και γευτήκαμε τα νόστιμα εδέσματα.

IMG 7762 COLLAGE

Ντυθήκαμε Ινδιάνοι και χορέψαμε το χορό της βροχής. Κατασκευάσαμε το τοτέμ και προσωπεία, εμπνεόμενοι από τον Πικάσο.

IMG 7747 COLLAGE

Διαβάσαμε την ιστορία του Αρλεκίνου, φτιάξαμε κατασκευές και ζωγραφίσαμε με τη μέθοδο pixel art. Ντυθήκαμε κλόουν και τραγουδήσαμε τον “παλιάτσο”.

IMG 7793 COLLAGE IMG 7796 COLLAGEIMG 7785 COLLAGE 1

Παρατηρήσαμε τον πίνακα του Μιρό “Το καρναβάλι” και φτιάξαμε τη δική μας ομαδική κατασκευή.

IMG 7800 COLLAGE

Στο αποκριάτικο πάρτυ μας κάναμε διαγωνισμό καλύτερης στολής και χορέψαμε το γαϊτανάκι.

IMG 7811 COLLAGE IMG 7842 COLLAGE IMG 7865 COLLAGE IMG 7899 COLLAGE IMG 7952

 

“Χαμηλώνω τα φώτα, φωτίζω το μέλλον!”

Με πολλή μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό συμμετείχαμε στην εκπαιδευτική δράση «Χαμηλώνω τα φώτα, φωτίζω το μέλλον!», που διοργανώθηκε από το Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO της Λέσβου σε συνεργασία με τη Maiella Παγκόσμιο Γεωπάρκο UNESCO της Ιταλίας, Την Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2024 σβήσαμε όλα τα φώτα και τις ηλεκτρικές συσκευές για 5 λεπτά, αφού πρώτα συζητήσαμε για την  εξοικονόμηση ενέργειας και την αειφορία. Τα παιδιά αποτύπωσαν τις ιδέες τους σε ένα ομαδικό κολάζ. 

poster 2 page 0001 IMG 7615 COLLAGE IMG 7618 COLLAGE IMG 7628

https://www.lesvosnews.net/articles/news-categories/moyseio-sigri-geoparko/ta-sholeia-tis-lesboy-esbisan-ta-fota-toy-sholeioy?fbclid=IwAR2DOK3TdoT81-YjQrUBny1MY7ur4l3-1vFsYtl3NrIlXMXmCnyq0uDylzI_aem_ATOqJAP0Yg1VfgE1SWY8ZRK6BZIhkC1eiJqbmjmyRckceioqnO-tYvukTRsuFoAWGWs#google_vignette

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-24

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»

«Συνεργασία και φιλία στο Νηπιαγωγείο»

εξώφυλλα 7 page 0001

Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, η κοινωνική   αλληλεπίδραση   των   παιδιών   με   τους συνομηλίκους τους αποτελεί έναν πολύ βασικό παράγοντα κοινωνικοποίησης, που συμβάλλει στην  υγιή  κοινωνική  και  γνωστική ανάπτυξη των παιδιών (Howes, 2000). Ειδικότερα, η σύναψη φιλικών σχέσεων στην προσχολική ηλικία αποτελεί έναν από τους βασικότερους στόχους, τόσο για την ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων, όσο και για την καλλιέργεια της αίσθησης του ανήκειν, της αποδοχής από τους άλλους και της ανάπτυξης της αυτοεκτίμησης των παιδιών.

Στόχος του  συγκεκριμένου προγράμματος είναι η καλλιέργεια των δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα) και των δεξιοτήτων της ζωής (αυτομέριμνα, κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, πολιτειότητα, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα, επίλυση συγκρούσεων).

Μέσω της καλλιέργειας των δεξιοτήτων, τα παιδιά θα καταστούν ικανά να επικοινωνούν αποτελεσματικά τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να ενισχύσουν την αυτοαντίληψη και την αυτοεκτίμηση, να απολαμβάνουν την ικανότητα να εκφράζονται και να δημιουργούν αλλά και την υπευθυνότητα να διαχειρίζονται τη ζωή τους, να λαμβάνουν αποφάσεις σεβόμενα τον εαυτό τους και τους άλλους, να αναστοχάζονται πάνω στις γνώσεις και στάσεις τους, να αναπτύσσουν την κριτική σκέψη και την επιχειρηματολογία, να οικοδομούν ευτυχείς σχέσεις και να επιλύουν προβλήματα της καθημερινότητας και του μέλλοντος. Στόχος επίσης του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η ενδυνάμωση του παιδιού και της ομάδας, η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και η προαγωγή των θεμελιωδών αξιών.

Howes, C. 2000. Relationships: Child and teacher. Early Developments, 4, 1, 12-13

 

Δραστηριότητες:

Με αφόρμηση την ιστορία του “Γκουιτζίνο”, συζητήσαμε για τη σημασία της φιλίας και της συνεργασίας. Μέσω ομαδικών κατασκευών αποτυπώσαμε τις παραπάνω έννοιες και τις αναρτήσαμε στη γωνιά της “ΦΙΛΙΑΣ”. “Όλοι μαζί ενωμένοι, είμαστε πιο δυνατοί”. “”Εγώ για σένα, Εσύ για μένα, Όλοι μαζί μπορούμε”. Δραματοποιήσαμε την ιστορία “Το Τικ και το Τακ” και ζωγραφίσαμε τον καλύτερο μου φίλο, περιγράφοντας  τα θετικά και αρνητικά συναισθήματα, που μας προκαλεί!

IMG 7283 COLLAGE IMG 7423 IMG 7424 IMG 7420 IMG 7426

Διαβάσαμε την ιστορία της “καρατόσουπας” και προβληματιστήκαμε σχετικά με τις έννοιες της προσφοράς και της αλληλεγγύης. Επιχειρήσαμε να καταγράψουμε τις πρώτες μαθηματικές πράξεις αφαίρεσης (4-1, 3-1, 2-1), εφόσον πρώτα τις πραγματοποιήσαμε στην ολομέλεια.

IMG 7432

Κατασκευάσαμε το δικό μας “Καλάθι της Αγάπης”, όπου συγκεντρώσαμε τρόφιμα για τις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες. Μάλιστα βραβευτήκαμε για την προσφορά μας από τον Ερυθρό Σταυρό.

IMG 7373 IMG 7427 COLLAGEIMG 7452

Με αφόρμηση την ιστορία του “Φεγγαροσκεπαστή” συζητήσαμε για τη δύναμη της συνεργασίας και για τα επαγγέλματα που έχουν χαθεί και πραγματοποιήσαμε πειράματα σχετικά με την “Ημέρα – Νύχτα” και τις φάσεις της Σελήνης.

Δημιουργήσαμε τα δικά μας εικαστικά έργα τέχνης εμπνεόμενοι από την  “Έναστρη νύχτα” του Βαν Γκονγκ και πίνακες σχετικούς με τη φιλία.

IMG 7425IMG 7433IMG 742136216D49 E527 4914 B018 67172F6A5F43 COLLAGE A992DDCB E0FF 4BD5 96D4 13B13E534509 COLLAGE IMG 7436 COLLAGE

Εν όψει της 6ης Μαρτίου, Σχολικής Ημέρας Ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό αποτυπώσαμε τα δικά μας μηνύματα και συνθήματα “ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ, ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ”, “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ”, συμμετέχοντας στη δράση του  «Χαμόγελου του Παιδιού», που πραγματοποιεί για 11η συνεχή χρονιά την εκστρατεία Μίλα Τώρα.

ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ 1

https://www.milatora.gr/post/%CF%84%CE%BF-6%CE%BF-%CE%BD%CE%B7%CF%80%CE%B9%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%B5%CE%AF%CE%BF-%CE%BC%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BB%CE%AE%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CE%BD%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%BF-bullying-%CE%BC%CE%AF%CE%BB%CE%B1-%CF%84%CF%8E%CF%81%CE%B1

 

Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2023-24

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  2023-24

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ

“Δόντια γερά και καθαρά για να χαμογελάμε πάντοτε παιδιά”

εξώφυλλα 2 page 0001

Το πρόγραμμα «Δόντια γερά και καθαρά για να χαμογελάμε πάντοτε παιδιά» εντάσσεται στον 1ο θεματικό κύκλο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ».

Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών στον τομέα της στοματικής υγιεινής και η καλλιέργεια των σύγχρονων δεξιοτήτων, ώστε να μπορούν να συνδέουν τη σχολική γνώση με τις ικανότητες και ανταποκρίνονται στο συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό περιβάλλον.

Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μια σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τη χρήση και αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων.

Ως προς τις Δεξιότητες του 21ου (4C’s): Τα παιδιά θα μπορούν να γνωρίσουν και να κατανοήσουν ανατομία της στοματικής κοιλότητας, καθώς και τη σχέση της στοματικής υγιεινής με την υγιεινή διατροφή (κριτική σκέψη). Θα μετασχηματίσουν τις αποκτηθείσες γνώσεις με  τη δημιουργία ατομικών και ομαδικών κατασκευών (δημιουργικότητα, συνεργασία), θα συγκεντρώσουν πληροφορίες, θα ανταλλάξουν απόψεις, θα καταλήξουν σε συμπεράσματα(επίλυση προβλήματος)  και θα επικοινωνήσουν με αυθεντικό τρόπο (επικοινωνία).

Ως προς το θέμα: Θα γνωρίσουν την ανατομία της στοματικής κοιλότητας, θα παρατηρήσουν τη μορφολογία των δοντιών και θα τη συσχετίσουν με τη λειτουργία της μάσησης, θα αντιληφθούν  τη σημασία της καλής στοματικής υγιεινής, θα κατανοήσουν τους τρόπους πρόληψης (σωστό βούρτσισμα, συχνός οδοντικός έλεγχος,     υγιεινή διατροφή) και πώς την επηρεάζουν, και θα εξοικειωθούν με τις πρακτικές του επαγγέλματος του οδοντιάτρου. Επιπλέον, οι γονεί θα ενημερωθούν και θα συμβάλλουν στην απόκτηση υγιεινών συνηθειών και κανόνων στοματικής υγιεινής.

Ως προς το Πρόγραμμα Σπουδών: Το πρόγραμμα συνδέεται με με τις μαθησιακές περιοχές της Γλώσσας, των ΤΠΕ, των Μαθηματικών, της Προσωπικής & Κοινωνικοσυναισθηματικής Ανάπτυξης και των Τεχνών.

 

Δραστηριότητες:

  1. Αφού διαβάσαμε το γνωστό παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά «Δόνα Τερηδόνα», στη συνέχεια ακολούθησε συζήτηση σχετικά με το θέμα της στοματικής υγιεινής. Προχωρήσαμε στο χαρακτηρισμό των δύο ηρωίδων και καταγράψαμε τα αντίστοιχα επίθετα (Λουκία – Δόνα Τερηδόνα)
  2. Αποτυπώσαμε στο ιστόγραμμα αυτά που ήδη γνωρίζαμε και αυτά που θα θέλαμε να μάθουμε για την υγιεινή των δοντιών μας.

IMG 6836 IMG 6832 IMG 6893

3. Γνωρίσαμε τη μορφολογία της στοματικής κοιλότητας μέσω επίδειξης φωτογραφιών και σχετικών βίντεο

4. Μετρήσαμε τα δοντάκια μας και αναφερθήκαμε στους τρόπους φροντίδας τους. Μιλήσαμε για τους κανόνες στοματικής υγιεινής, παρατηρήσαμε μέσα από εικόνες πώς γίνεται το σωστό βούρτσισμα των δοντιών και της γλώσσας και προσπαθήσαμε να το μιμηθούμε.

5. Κατηγοριοποιήσαμε τους φίλους και τους εχθρούς των δοντιών (οδοντόκρεμα, οδοντόβουρτσα, στοματικό διάλυμα – γλυκά)

IMG 6822 COLLAGE IMG 6840 COLLAGE

6. Αποτυπώσαμε τα συναισθήματα ενός “πονεμένου δοντιού”

7. Κατασκευάσαμε το δόντι μέσω κωδικοποίησης – pixel art. Αποδικωποιήσαμε τη λέξη “κίτρινο” μέσω της αντιστοίχισης του κάθε φωνήματος με την αντίστοιχη εικόνα – και βοηθήσαμε τη νεράιδα των δοντιών να βρει την  κατάλληλη διαδρομή προς το μαξιλάρι δίνοντας τις σωστές οδηγίες

8. Αποτυπώσαμε και καταγράψαμε τα μέρη του δοντιού

IMG 6896 COLLAGE IMG 6904 COLLAGE

9. Τα παιδιά έφεραν οδοντόκρεμα και οδοντόβουρτσα στο σχολείο και μάθαμε να πλένουμε τα δόντια και τη γλώσσα.

10. Πήραν στο σπίτι τους ένα εβδομαδιαίο ημερολόγιο καταγραφής σχετικά με το πλύσιμο των δοντιών τους. Έπειτα το επέστρεψαν στο σχολείο συμπληρωμένο και βραβεύτηκαν για την επιμέλειά τους, όσον αφορά την στοματική υγιεινή.

IMG 6828 COLLAGE IMG 6894

11. Μας επισκέφτηκε η οδοντίατρος και μας ενημέρωσε σχετικά με τους κανόνες της στοματικής υγιεινής και τις πρακτικές του επαγγέλματος του οδοντιάτρου.

IMG 7046 COLLAGE

12. Πραγματοποιήθηκε η αυτοξιολόγηση των παιδιών σχετικά με τις γνώσεις που αποκόμισαν και την ευχαρίστηση που άντλησαν από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, μέσω της on line συμπλήρωσης του φύλλου αυτοαξιολόγησης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών δήλωσαν ότι ήταν ευχαριστημένα σχετικά με τις δεξιότητες που κατέκτησαν.

IMG 7238 COLLAGEΕικόνα1

 

 

 

 

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2023-24

Η γέννηση του Χριστού αποτελεί το ορόσημο για μια ζωή πέρα από τα μέτρα, το έναυσμα για μια πορεία αντισυμβατική και υπερβατική, το σταυροδρόμι στο οποίο όλα τα αντιθετικά εναρμονίζονται και ισορροπούν, μια υπόσχεση  για νέες αρχές, που εξιλεώνουν και λυτρώνουν όλα όσα χάθηκαν στο χρόνο που αργοσβήνει και μας εγκαταλείπει, παίρνοντας μαζί του κάτι από τη ζωντάνια και την ορμή μας.

Είναι, λοιπόν, κάτι περισσότερο από γιορτή: Το σύμβολο πως ο κύκλος ξαναρχίζει, πως η ζωή κατανικά εκείνα που την καθηλώνουν, πώς ανατρέπει όσα την κλυδωνίζουν και την εγκλωβίζουν.

Οι νέες αρχές ανατέλλουν σε ένα βρεφικό χαμόγελο στη φτωχική φάτνη, αναζωπυρώνονται σε όλα τα παιδικά πρόσωπα της αθωότητας, σε κάθε σκίρτημα της παιδικής ψυχής, στα ευλογημένα προσωπάκια των δικών μας παιδιών, που το καθένα αποτελεί μια φάτνη και το αιώνιο σύμβολο της αναγέννησης.

Γι αυτό είμαστε τυχεροί όχι γιατί μέσα από τα μάτια των παιδιών μας μπορούμε να ξαναζούμε τα Χριστούγεννα, αλλά γιατί μέσα από αυτά μπορούμε να μετέχουμε στο επαναλαμβανόμενο θαύμα της ζωής και στο λυκαυγές που εκπέμπει, τη στιγμή που όλα φαινομενικά πάνε να σβήσουν…..

Το πραγματικό νόημα των Χριστουγέννων είναι συνυφασμένο με την αγάπη, την ειρήνη, την αλληλεγγύη και την προσφορά!!!

Για το λόγο αυτό έχουμε πραγματοποιήσει πολλές δράσεις ευαισθητοποίησης με σκοπό την καλλιέργεια ενσυναίσθησης και την ενίσχυση της αίσθησης του «ανήκειν» για όλα τα παιδιά.

Συμμετείχαμε στο πρόγραμμα “make a wish” και βοηθήσαμε στην εκπλήρωση των ευχών των παιδιών και στην ενίσχυση του αγώνα τους, δίνοντάς τους χαρά, δύναμη και ελπίδα, ώστε να αντιμετωπίσουν τις ασθένειές τους. Τα παιδιά πληροφορήθηκαν για την αξία του εθελοντισμού, που ουσιαστικά είναι να βοηθάς την κοινωνία και τους γύρω σου, χωρίς να περιμένεις κάποιο αντάλλαγμα

Μέσω της ομαδικής κατασκευής, του δικού μας χάρτινου αστεριού, λάβαμε μέρος στο διαγωνισμό στέλνοντας τα δικά μας μηνύματα αγάπης, αποδοχής και συμπερίληψης…… και προάγοντας την επικοινωνία, τη συνεργασία, την ενεργό και υπεύθυνη συμμετοχή και δράση, καθώς και την αμοιβαία κατανόηση…

IMG 7145 COLLAGE IMG 7029 COLLAGE Πιστοποιητικό υιοθεσίας 9330151 6ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ page 0001

Στα πλαίσια της γιορτής των Χριστουγέννων πραγματοποιήσαμε ποικίλλες δραστηριότητες και κατασκευές, τόσο ατομικές όσο και ομαδικές!!!

IMG 7055 COLLAGE IMG 7065 COLLAGEIMG 7067 COLLAGEIMG 6983 COLLAGEIMG 6991Τεχνική Romero BrittoIMG 6990 COLLAGE

Διαβάσαμε, αναδιηγηθήκαμε και δραματοποιήσαμε χριστουγεννιάτικες ιστορίες, όπως η “Ιστορία της γέννησης του Χριστού”,”Ένα δέντρο μια φορά”, “Το κοριτσάκι με τα σπίρτα”, “Το αστεράκι που έψαχνε τα Χριστούγεννα”, “Ο ΚαλΟκάντζαρος σώζει το Καλικαντζαροχωριό”.

Περιγράψαμε και αποτυπώσαμε τα συναισθήματα που μας προκαλούν τα Χριστούγεννα. 

Μιλήσαμε για τα έθιμα των Χριστουγένναν και της Πρωτοχρονιάς, στολίσαμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο και την τάξη μας.

IMG 6957 COLLAGE IMG 7043 COLLAGE IMG 7042 COLLAGE IMG 7042 IMG 7111

Κατασκευάσαμε χριστουγεννιάτικες κάρτες και τις στείλαμε στους μαθητές των συνεργαζόμενων χωρών στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning.

IMG 6948 COLLAGE

Φτιάξαμε χριστουγεννιάτικα γλυκά με συνταγές ξένων χωρών με τη συμμετοχή των γονέων (γαλλική μηλόπιτα Tarte tatin και μπισκοτάκια), εφόσον προηγουμένων συζητήσαμε για τα ήθη και έθιμα των άλλων χωρών και γράψαμε τη συνταγή.

IMG 7112 COLLAGE

IMG 7124 COLLAGE IMG 7128 COLLAGE IMG 7135 COLLAGE

Τέλος πραγματοποιήσαμε τη χριστουγεννιατική μας γιορτή, κατά τη διάρκεια της οποίας τα παιδιά υποδύθηκαν τους μικρούς ηθοποιούς στο θεατρικό “Το μαγικό φίλτρο των Χριστουγέννων”. Υποδεχθήκαμε τον Αι – Βασίλη, ο οποίος μας μοίρασε δώρα, τραγουδήσαμε τα κάλαντα των Χριστουγένναν και της Πρωτοχρονιάς και γευτήκαμε τα νόστιμα γλυκίσματα, που έφτιαξαν οι γονείς!!!!

IMG 7089 COLLAGEIMG 7246IMG 7245

 

 

Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία

Στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας των Ατόμων με Αναπηρία 3/12/2023 πραγματοποιήσαμε στο νηπιαγωγείο δράσεις με σκοπό προαγωγή της ευαισθητοποίησης για τα άτομα με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, την κατανόηση των ιδιαίτερων αναγκών των ατόμων αυτών και την καλλιέργεια ενσυναίσθησης και την ενίσχυση της αίσθησης του «ανήκειν» για όλα τα παιδιά και τους ενήλικες στο σχολικό περιβάλλον (Υπουργική Απόφαση 13646/Δ1/2023 – ΦΕΚ 687/Β/10-2-2023). 

Παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο ευαισθητοποίησης και συζητήσαμε για τα συναισθήματα που μπορεί να βιώνουν τα παιδιά με ή χωρίς αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συμβάλλουμε στην καλύτερη προσαρμογή τους και ένταξη στη σχολική ομάδα. 

Ακολούθησαν θεατρικό παιχνίδι δραματοποίησης σχετικά με την απώλεια όρασης (τυφλόμυγα) καθώς και τις κινητικές αναπηρίες,  καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση και τη δημιουργική επίλυση καταστάσεων. Φτιάξαμε επίσης ατομικές και ομαδικές κατασκευές χρησιμοποιώντας ποικίλες τεχνικές!!!

IMG 6939 COLLAGE IMG 6932 COLLAGE IMG 6945 COLLAGEIMG 6994

eTwinning 2023-24 “Cool Cult Tour #etwinnovation”

etwinning logo 656x369

Το νηπιαγωγείο μας συμμετέχει τη φετινή σχολική χρονιά 2023-24 στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning με τίτλο “Cool Cult Tour #etwinnovation σε συνεργασία με άλλα σχολεία της Ελλάδας καθώς και της Τουρκία, Ιταλίας, Ολλανδίας, Γεωργίας, Κροατίας, Ουκρανίας, Ρουμανίας, Ισπανίας και Πολωνίας. Στόχος του εν λόγω προγράμματος, το οποίο αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε και ως σχέδιο δράσης με τίτλο ‘Δεινοί ταξιδευτές σε μυθικούς πολιτισμούς”, είναι η προώθηση της επαγγελματικής ανάπτυξης των ίδιων των εκπαιδευτικών και η αναβάθμιση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων τους, όσο και για η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών και η ανάδειξη και ανταλλαγή σημαντικών έργων της εθνικής και παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Μέσω των ευρωπαϊκών προγραμμάτων δίνονται ισχυρά κίνητρα στους μαθητές για συμμετοχή σε αυθεντικές μαθησιακές δραστηριότητες, που έχουν νόημα για εκείνους. Επιπλέον, προωθούνται οι συνεργατικές δράσεις και ενισχύεται η αμοιβαία κατανόηση μέσω της επαφής με μαθητές και εκπαιδευτικούς από διαφορετικές χώρες (Galvin et al, 2006).

Galvin C., Gilleran A., Hogenbirk P., Hunya M., Michelle Selinger M., & Bettina Z. (2007). Pedagogical Advisory Group – Reflections on eTwinning: Cultural understanding and integration professional. eTwinning Central Support Service, Brussels

Επιμέρους στόχοι:

  • Η επικοινωνία, συνεργασία και ανταλλαγή γνώσεων με τα σχολεία άλλων χωρών μέσω της αξιοποίησης των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) – (Χρήση απλών εργαλείων σύγχρονης και ασύγχρονης επικοινωνίας (π.χ. zoom), καθώς και εργαλεία συνεργατικής δημιουργίας αρχείων (π.χ.We 2.0 εργαλεία: Google Drive, πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, π.χ. e-me, eclass)
  • Η εκτίμηση της τέχνης ως μιας «παγκόσμιας» μορφής έκφρασης και επικοινωνίας, μέσω της επίσκεψης σε τοπικά μουσεία, της περιήγησης σε ψηφιακές πλατφόρμες του παγκόσμιου πολιτισμού και της ανταλλαγής σημαντικών πληροφοριών για την εθνική πολιτιστική κληρονομιά με τα σχολεία των άλλων χωρών.
  • Η ανταλλαγή καινοτόμων ιδεών και πρακτικών μεταξύ των εκπαιδευτικών και η βελτίωση των δεξιοτήτων και ικανοτήτων τους.
  • Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία μέσω της συμμετοχής των παιδιών σε έκθεση, που διοργανώνεται από την τοπική κοινότητα

 

Δραστηριότητες

 

  1. Συστηνόμαστε

Αρχικά συστηθήκαμε στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των άλλων σχολείων μέσω ανάρτησης φωτογραφιών καθώς και πληροφοριών για τα ενδιαφέροντά μας σε ένα κοινό padlet, εφόσον πρώτα συγκεντρώσαμε τα αντίστοιχα έντυπα γονικής συναίνεσης για συμμετοχή στο πρόγραμμα. IMG 6276

2. Ερωτηματολόγια διερεύνησης των πρότερων γνώσεων και των ενδιαφερόντων μας

Στη συνέχεια, τόσο τα παιδιά όσο και οι εκπαιδευτικοί απαντήσαμε σε ερωτηματολόγια διερεύνησης των πρότερων γνώσεων και των ενδιαφερόντων μας. Έπειτα από την επεξεργασία των απαντήσεων, δημιουργήθηκε το παρακάτω βίντεο, το οποίο παρουσιάσαμε στα παιδιά.

 

 

Pre survey for pupils

Οι μαθητές μας απαντούν στο on line ερωτηματολόγιο, μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή!

 

3. Ένα ψηφιακό ταξίδι στα σχολεία

Εντοπίσαμε όλες τις συνεργαζόμενες ώρες στο χάρτη και ταξιδέψαμε από το ένα σχολείο στο άλλο μέσω της εφαρμογής Pictramap.

Στη συνέχεια αντιστοιχίσαμε τις σημαίες με τα ονόματα των συνεργαζόμενων χωρών και επιχειρήσαμε να τα γράψουμε!

Screenshot 2023 11 28 195549 IMG 6918 COLLAGEIMG 6924

 

 

4. Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών

Εν όψει της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών το κάθε σχολείο δημιούργησε ένα βίντεο, όπου τα παιδιά συστήνονται και χαιρετούν σε διάφορες γλώσσες του κόσμου. Εμείς επιλέξαμε την ελληνική! 

5. Δημιουργία logo και ψηφοφορία

Οι μαθητές εργάστηκαν με δημιουργικό τρόπο για να φτιάξουν το λογότυπο του κάθε σχολείου. Έπειτα από συζήτηση στην ολομέλεια αποφασίσαμε να φτιάξουμε ένα κολάζ με τις σημαίες των χωρών, καθώς και όλα αυτά που θα μπορούσαμε να ανακαλύψουμε και να εξερευνήσουμε μέσω των 5 αισθήσεων μας (τέχνη, μνημεία, αθλητισμός, μουσική). Επιλεξαμε τις αντίστοιχες εικόνες μέσω των google photos και συνθέσαμε το δικό μας λογότυπο.

final IMG 6398 IMG 6399 Working for our logo

Στη συνέχεια, εφόσον όλες οι χώρες ολοκλήρωσαν τη δραστηριότητα, ψηφίσαμε μέσω της εφαρμογής dotstorming το λογότυπο που μας άρεσε πιο πολύ! Τους περισσότερους ψήφους πήρε το λογότυπο του δημοτικού σχολείου Παμφίλων.

 

6. Code week – Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού

Συμμετείχαμε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού μέσω της δημιουργίας συνεργατικών έργων, που αφορούσαν παγκόσμια μνημεία. Χωριστήκαμε σε 6 ομάδες, η καθεμιά από τις οποίες αποτελούνταν από 3 σχολεία και δημιουργήσαμε τμηματικά, μέσω pixel art, τα έργα μας. Η δική μας ομάδα έφτιαξε τις πυραμίδες.

Pyramids pupils while working pyramid part 3

Έπειτα παρακολουθήσαμε στην ολομέλεια το συνεργατικό βίντεο με τα μνημεία όλων των χωρών και προσπαθήσαμε να αναγνωρίσουμε ποιο είναι καθώς και να μάθουμε σημαντικές πληροφορίες (που είναι, πότε δημιουργήθηκε, από ποιους, σε τι χρησίμευε).

 

Συμμετείχαμε επίσης με τα έργα μας στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού 2023, με τον τίτλο έργου “Let’s Code!”.

code week 2023 partners cool cult tour

7. Ποίημα ακροστιχίδας

Χωριστήκαμε σε 9 ομάδες των 3 σχολείων για να παράγουμε ποιήματα, των οποίων ο κάθε στίχος ξεκινά από τα αρχικά γράμματα του τίτλου του προγράμματος “Cool Cult Tour”. Επιλέξαμε τη λέξη “Cool” και μέσω καταιγισμού ιδεών καταλήξαμε στις βασικές λέξεις, που θα περιέχονται στο ποίημα (στα ελληνικά). Στη συνέχεια, οι εκπαιδευτικοί συνέθεσαν το ποίημα στα αγγλικά. Ολοκληρώθηκε η δραστηριότητα με τη δημιουργία μιας εικαστικής κατασκευής. Αναρτήσαμε την κατασκευή στη γωνιά του eTwinning “Cool Cult Tour”.

img 6838 collage IMG 6845

 

Μελετήσαμε στη συνέχεια το συνεργατικό ψηφιακό βιβλίο με τα ποιήματα όλων των σχολείων!!!

 

 

8. Παρουσίαση εθίμων 

Αφού προηγουμένως χωριστήκαμε σε ζεύγη σχολείων, στη συνέχεια το κάθε σχολείο επέλεξε  ένα έθιμο των Χριστουγέννων ή της Πρωτοχρονιάς, το οποίο και παρουσίασε στους μαθητές του άλλου σχολείου. Περιγράψαμε το έθιμο με το «αμίλητο νερό». Το “αμίλητο νερό” είναι το αγίασμα από την Παναγιά την Φανερωμένη. Η μεταφορά του γινόταν στο κουμάρι και όση ώρα περιίμενε στην ουρά αυτός που θα μετέφερε το νερό , πρίν και κατα την μεταφορά δεν έπρέπε να μιλήσει σε κανέναν , ούτε στον δρόμο! Αυτό το νερό το μοίραζαν στα συγγενικά και φιλικά τους σπίτια και μ’ αυτό ράντιζαν τις τέσσερις γωνίες του σπιτιού οι νοικοκυράδες για καλή τύχη!

Έπειτα, οι μαθητές του άλλου σχολείου θα έπρεπε να αποτυπώσουν το έθιμο είτε αναρτώντας την αντίστοιχη φωτογραφία (που περιγράφει το έθιμο της άλλης χώρας) είτε μέσω μιας κατασκευής και αντίστροφα. 

IMG 6928 IMG 6928 COLLAGE

Μετά την ολοκλήρωση της δραστηριότητας παρακολουθήσαμε στην ολομέλεια τα έθιμα και τις παραδόσεις των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς της κάθε χώρας, αναζητώντας ομοιότητες και διαφορές!!!

https://online.flippingbook.com/view/297935040/

 

9. Ανταλλαγή χριστουγεννιάτικων καρτών

Μια άλλη δραστηριότητα, που χαροποίησε πολύ τους μικρούς μας μαθητές, ήταν η ανταλλαγή χριστουγεννιάτικων καρτών. Χωριστήκαμε και πάλι σε ομάδες των τριών σχολείων και κατασκευάσαμε χριστουγεννιάτικες κάρτες. Κάθε παιδί έγραψε τις δικές του ευχές για τα χριστούγεννα, τόσο στα ελληνικά  όσο και στα αγγλικά, καθώς και το όνομα του αντίστοιχου παιδιού από την άλλη χώρα για το οποίο προορίζονταν η κάρτα. Όλες οι κάρτες μπήκαν σε έναν μεγάλο φάκελο,  αφού προηγουμένως εντοπίσαμε τη χώρα στο χάρτη και γράψαμε τη διεύθυνση και τα στοιχεία του σχολείου και στάλθηκαν στην Ισπανία. Με πολύ μεγάλη χαρά παραλάβαμε κι εμείς τις αντίστοιχες κάρτες από τους μαθητές της Ισπανίας. 

IMG 6948 COLLAGEPHOTO 2024 01 10 11 53 18IMG 7325 COLLAGE

10. On line meeting – Kahoot game

Συναντηθήκαμε μέσω της πλατφόρμας webex με τα σχολεία των άλλων χωρών, ανταλλάξαμε ευχές για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά και παίξαμε όλοι μαζί το συνεργατικό on line παιχνίδι Kahoot, κατα τη διάρκεια του οποίου θα έπρεπε να απαντήσουμε σε ερωτήσεις σχετικές με τα ήθη και έθιμα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς των συνεργαζόμενων χωρών. Οι μικροί μαθητές μας συμμετείχαν με μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό.

kahoot game

11. Διοργάνωση γαστρονομικής εκδήλωσης με τη συμμετοχή των γονιών (με συνταγές από τη Γαλλία)

Φτιάξαμε χριστουγεννιάτικα γλυκά με συνταγές ξένων χωρών και συγκεκριμένα της Γαλλίας. Το έναυσμα δόθηκε από τη γιαγιά μιας μαθήτριας, που ήρθε πρόσφατα από τη Γαλλία και προσφέρθηκε να μοιραστεί μαζί μας πληροφορίες για τα ήθη και έθιμα της χώρα της. Φτιάξαμε με τη γαλλική μηλόπιτα Tarte tatin και μπισκοτάκια), εφόσον προηγουμένως γράψαμε τη συνταγή και συγκεντρώσαμε τα απαραίτητα υλικά. Έπειτα απολαύσαμε τα νόστιμα γλυκά!!!

IMG 7124 COLLAGEIMG 7112 COLLAGEIMG 7135 COLLAGEIMG 7128 COLLAGE

12. Παρουσίαση Ευρωπαϊκών χωρών

Κατά τη διάρκεια των διακοπων των Χριστουγέννων ζητήθηκε από τα παιδιά, με τη βοήθεια των γονιών τους να συγκεντρώσουν πληροφορίες για μια από τις συνεργαζόμενες χώρες ( την ομιλούμενη γλώσσα, τη σημαία, μνημεία, έργα τέχνης, μουσική, φαγητά, αθλητισμός, ή οτιδήποτε άλλο βρίσκουν ενδιαφέρον). Τα παιδιά αναζήτησαν πληροφορίες στο διαδίκτυο και να κράτησαν κάποιες σημειώσεις, κάνοντας  καταγραφές  με όποιο τρόπο μπορούσαν. Βρήκαν  τον χαιρετισμό στην αντίστοιχη γλώσσα και  έφτιαξαν ζωγραφιές, κολάζ και κατασκευές σχετικά με αυτά τα θέματα. Όταν επέστρεψαν  στο νηπιαγωγείο, το κάθε παιδί  παρουσίασε το πρότζεκτ του με πάρα πολύ μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό στην ολομέλεια. Δημιουργήθηκε ένα συνολικό βίντεο με τις παρουσιάσεις τους, το οποίο στάλθηκε στους γονείς! Στη συνέχεια, τα έργα τους εκτέθηκαν στη γωνιά του eTwinning.

1 2 3IMG 7316

 

13. Δημιουργία ψηφιακού βιβλίου

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα σχετιζόταν με τη δημιουργία ενός ψηφιακού βιβλίου με θέμα τον “Πολιτισμό”. Αρχικά, όλες οι συνεργαζόμενες χώρες χωριστήκαμε σε ομάδες των τεσσάρων χωρών. Κάθε ομάδα ανέλαβε να δημιουργήσει συνεργατικά μια ψηφιακή ιστορία. Έπειτα από κοινό προβληματισμό, η δική μας ομάδα αποφάσισε να δημιουργήσει ένα σενάριο, σύμφωνα με το οποίο, 4 μικροί ήρωες, η Kate, η Tatiana, ο Jim και ο John θέλουν να εξερευνήσουν τον κόσμο, μέσω ενός πειπετειώδους ψηφιακού ταξιδιού.  Συζητήσαμε το θέμα με τους μικρούς μας μαθητές, η πλεοψηφία των οποίων πρότειναν να εξερευνήσουμε την Ολλανδία. Αναζητήσαμε πληροφορίες μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή και αποθηκεύσαμε εικόνες σχετικές με τον πολιτισμό, μουσεία, αξιοθέατα, τοπικές γεύσεις. Έπειτα καταγράψαμε στον πίνακα τα κυριότερα στοιχεία, τα οποία θα περιλαμβάνονταν στο ψηφιακό βιβλίο.

IMG 7354 COLLAGE IMG 7361 COLLAGE IMG 7367 COLLAGE

Οι νηπιαγωγοί κατέγραψαν τα σχόλια και τις ιδέες των παιδιών και στη συνέχεια τα ενσωμάτωσαν στο ψηφιακό βιβλίο. Η ιστορία συνεχίστηκε και συμπληρώθηκε από τις 3 επόμενες χώρες, που ανήκαν στην ίδια ομάδα. Έπειτα από την ολοκλήρωση του βιβλίου, ακολούθησε η παρουσίασή του στην ολομέλεια της τάξης. 


book title
Διαβάστε το βιβλίο στο StoryJumper

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου 2024 διοργανώσαμε στο πάρκο μια δράση φιλαναγνωσίας με τη συμμετοχή των γονιών και της πρώτης τάξης του 9ου Δημοτικού σχολείου, όπου πραγματοποιήθηκε η διάχυση του προγράμματος «Cool Cult– Tour #etwinnovation”. Ειδικότερα, έγινε η παρουσίαση του ebook που δημιουργήθηκε ψηφιακά από τα συνεργαζόμενα σχολεία  και ακολούθησε το παιχνίδι χαμένου θησαυρού (Τα παιδιά καλούνταν να λύσουν τους γρίφους και να εντοπίσουν τις κρυμμένες στο πάρκο κάρτες, που απεικόνιζαν σημαντικά μνημεία και αξιοθέατα των ευρωπαϊκών χωρών). Πραγματοποιήθηκε επίσης η διάχυση των αποτελεσμάτων στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης!

IMG 8095 COLLAGEIMG 8063 COLLAGEIMG 8097 COLLAGEIMG 8107 COLLAGEIMG 8153 COLLAGEIMG 8166 COLLAGE

https://www.lesvosnews.net/articles/news-categories/ekpaideysi/drasi-filanagnosias-sto-6o-nipiagogeio-mytilinis?fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMQABHU9py_bHwgbC3YbhydCekjv9Z54C-bU0oDKll4Mhsx4Y1LeujwvJ22fgqQ_aem_Aegfj0EeK8X6uV4apOMCrGWMeolTyJX3iDhxLIS8cVRuyvxnNS4iiixSZ_lutEx_N9c

14. Παραδοσιακά παιχνίδια

Κάθε χώρα ανέλαβε να περιγράψει, να παρουσιάσει και να παίξει ένα παραδοσιακό παιχνίδι που αντικατοπτρίζει την πολιτιστική του κληρονομιά. Στη συνέχεια, επιλέξαμε ένα παραδοσιακό παιχνίδι μιας άλλης χώρας και το παίξαμε με τους μικρούς μας μαθητές περιγράφοντας παράλληλα τα συναισθήματα που μας προκάλεσε. Έτσι παρουσιάσαμε το παιχνίδι “Αλάτι χοντρό, αλάτι ψιλό” και επιλέξαμε να παίξουμε την “τυφλόμυγα”, που προτάθηκε από τους μαθητές της Ουκρανίας.

IMG 7677 COLLAGEIMG 6939 COLLAGE

15. MasterChef Junior 2024

Δημιουργήθηκε ένα συνεργατικό βιβλίο συνταγών, όπου κάθε σχολείο έπρεπε να σκεφτεί, να περιγράψει αναλυτικά και να εκτελέσει μια τοπική παραδοσιακή συνταγή για την ανάδειξη της τοπικής πολιτιστικής του κληρονομιάς και των εθίμων του. Εμείς φτιάξαμε με τη συμμετοχή των γονέων μια μηλόπιτα. 

Το βιβλίο των συνταγών:

https://drive.google.com/file/d/10BJUIpxYh9EKMolFYdzYNjdUZwcf3T0z/view?usp=sharing

 

16. Great Little Artists

Εν όψει της Παγκόσμιας Ημέρας Τεχνών στις 15 Απριλίου κάθε σχολείο θα έπρεπε να επιλέξει και να αναρτήσει στην εφαρμογή wakelet έναν πίνακα ενός διάσημου Ευρωπαίου ζωγράφου, αναδεικνύοντας έτσι την τοποκή πολιτιστική του κληρονομιά. Στη συνέχεια, τα σχολεία, χωρισμένα σε ομάδες των 2, καλούνταν να  αναπαράξουν τον πίνακα που είχε επιλέξει η άλλη ομάδα με 2 τρόπους (σε χαρτί με μπογιές και πινέλα και μέσω εφαρμογών τεχνικής νοημοσύνης). Εμείς επιλέξαμε τον πίνακα του διάσημου ζωγράφου Γεώργιου Ιακωβίδη, ο οποίος κατάγονταν από τα Χίδηρα της Λέσβου (1853 – 1932) και αποτελεί έναν από τους κυριότερους εκπρόσωπους του καλλιτεχνικού κινήματος της Σχολής Του Μονάχου. Ο τίτλος του πίνακα είναι το “Χορταριασμένο Λιβάδι“.

Επίσης, αναπαράξαμε πάνω σε καμβά με μπογιές και πινέλα τον πίνακα του διάσημου Κροάτη ζωγράφου Krsto Hegedušić, “Summer”. Στη συνέχεια δημιουργήσαμε τον ίδιο πίνακα μέσω της εφαρμογής Lunapic AI.

Εικόνα1 Εικόνα2 Εικόνα3

 

17. Γνωριμία με διάσημους Ευρωπαίους και διεθνείς καλλιτέχνες

Με αφορμή την παραπάνω δραστηριότητα αποφασίσαμε να έρθουμε σε επαφή και με άλλα έργα διάσημων Ευρωπαίων και Διεθνών καλλιτεχνών, καθώς επίσης και τοπικών ζωγράφων. Τελικός στόχος ήταν η δημιουργία μιας μεγάλης έκθεσης με τα έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, αποτυπωμένα από τους μικρούς μαθητές μας!!!

  • Ψηφιακή περιήγηση στο μουσείο Βαν Γκογκ

Πραγματοποιήσαμε ψηφιακή περιήγηση στο μουσείο Βαν Γκογκ και αποτυπώσαμε αυτά που μας έκαναν εντύπωση. Στη συνέχεια αποφασίσαμε να γίνουμε οι ίδιοι ζωγράφοι και να δημιουργήσουμε τους δικούς μας πίνακες ζωγραφικής (Ζωγραφίζοντας της Έναστρη Νύχτα όπως ο Βαν Γκογκ).

IMG 7462 COLLAGE 1 IMG 7469 COLLAGE 2 IMG 7436 COLLAGE 1

IMG 8553 IMG 8552

 

“Νεκρή Φύση με Ψάθινο Καπέλο” του Βαν Γκογκ

IMG 6783IMG 6784IMG 6780

 

“Τα ηλιοτρόπια” του Βαν Γκογκ (1887)

IMG 8549IMG 8548IMG 8547IMG 8546

 

  • Έργα του Wassily Kandinsky

Γνωρίσαμε και προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε γνωστά έργα του διάσημου Ρώσου καλλιτέχνη Βασίλι Καντίνσκι (1866 – 1944), όπως “Οι κύκλοι” 1913

IMG 7550 COLLAGE    IMG 7021   IMG 8550IMG 8551

 

  • Έργα του Ισπανού καλλιτέχνη Joan Miró (1893 – 1983) 

όπως το “Harlequin’s Carnival” 1924-25

IMG 7800

τις “Τελείες και Γραμμές” όπως ο Μιρό

IMG 6767IMG 6769IMG 6770IMG 6772

 

  • Έργα του Γάλλου Henri Matisse (1869 –1954)

όπως το “Κόκκινο δωμάτιο” (1998)

IMG 6765 IMG 6766 IMG 6773

IMG 6775 IMG 6777

 

Collage… όπως του Henri Matisse!

IMG 6799

 

  • Έργα του Γάλλου ζωγράφου Yves Klein (1928 – 1962)

όπως ο “Κόσμος του μπλε” (1957)

IMG 6785 IMG 6786 IMG 6787 IMG 6788

 

  • Οι “πρωσοπογραφίες” του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso (1881 – 1973)

IMG 7649 COLLAGE IMG 8372 COLLAGEIMG 86211

 

18. Γνωριμία με διάσημους τοπικούς καλλιτέχνες

Εκτός από την αποτύπωση των έργων διάσημων ξένων καλλιτεχνών αποφασίσαμε να γνωρίσουμε και να αναδείξουμε σπουδαία έργα της δικής μας τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Έτσι ήρθαμε σε επαφή με τα έργα του Θεόφιλου και του Ιακωβίδη, οι οποίοι κατάγονται και οι δύο από τη Λέσβο.

  • Έργα του Λέσβιου ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1870 – 1934)

Τα παιδιά δημιούργησαν το δικό τους πίνακα ζωγραφικής εμπνεόμενα από το έργο του Λέσβιου ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, το «Λιομάζωμα».  Στη συνέχεια, σκεφτήκαμε, ότι εφόσον στο πάρκο μας υπάρχουν πολλά ελαιόδεντα, να προχωρήσουμε στην αναπαράσταση του πίνακα απλώνοντας πανιά, φορώντας βράκες και κρατώντας καλάθια και ελαιοραβδιστικά! Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά κατάφεραν να αναδείξουν την τοπική πολιτιστική κληρονομιά μέσω της εικαστικής έκφρασης και  της βιωματικής αναπαράστασης σπουδαίων καλλιτεχνημάτων. Η συγκεκριμένη δράση προβλήθηκε και από τα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και έτσι επιτεύχθηκε η διάχυση των αποτεσμάτων και στην ευρύτερη τοπική κοινωνία.

IMG 7667 COLLAGE 1    IMG 7695 1

Θεόφιλος Λιομάζωμα    IMG 8066

https://www.lesvosnews.net/articles/news-categories/ekpaideysi/liomazoma-toy-theofiloy-zontanepse-sto-6o-nipiagogeio-mytilinis?fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMQABHZOv_ypFdGeE39ClEVl4667nH6A6HB6_3kEX9dLfAkpb42T4LPegG43Acg_aem_AdOrkmkb5CCIBD0tJecZ9OGAmvmIxSWklgtzmyQmV_tneQmTJTZitMvs7gG2WQ7pJPc

 

  • Έργα του Λέσβιου ζωγράφου Γεώργιου Ιακωβίδη (1853 – 1932)

Το “Χορταριασμένο Λιβάδι“ (1890)

IMG 7646 COLLAGE IMG 8555

“Βάζο με γαρύφαλλα” 

IMG 7636 COLLAGE IMG 7638 COLLAGEIMG 8554IMG 8556

 

“Η όχθη του ποταμού”

IMG 8544

 

  • Κεραμική Τέχνη της Λέσβου

IMG 8637 COLLAGE IMG 8657 COLLAGE IMG 8667

 

19. Συμμετοχή στο 11ο Μαθητικό Συνέδριο «Μαθαίνω & Παρουσιάζω τον Πολιτισμό του τόπου μου» στις 29 Μαϊου 2024 στα πλαίσια του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης & Πολιτιστικών Θεμάτων με θέμα: «Τα παιδιά πρεσβευτές του τόπου τους».

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 11ου ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

https://drive.google.com/file/d/1XGfiKwGJujpD4BWAtMwpGfAqfJC_zZI7/view?usp=sharing

 

20. Έκθεση Ζωγραφικής

Την Παρασκευή 14 Ιουνίου τα παιδιά παρουσίασαν τα έργα τους σε ανοιχτή έκθεση ζωγραφικής στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης. Η έκθεση περιείχε τις δημιουργίες των παιδιών, εμπνεόμενα από διάσημους διεθνείς, ευρωπαίους και τοπικούς καλλιτέχνες (Βαν Γκογκ, Καντίνσκι, Μιρό, Ματίζ, Κλέιν, Πικάσο, Θεόφιλος, Ιακωβίδης, κεραμική τέχνη της Λέσβου). Χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς με τη συνοδεία μουσικών οργάνων από το Μέγαρο Πρασίνου, τραγούδησαν και έλαβαν τα ενθύμιά τους.

Πρόσκληση έκθεση ζωγραφικής     IMG 8931IMG 8883IMG 8936IMG 8884IMG 8934IMG 8887IMG 8932IMG 8934 1IMG 8938IMG 8935   Image 1      IMG 8915       Ενθύμιο 6ου Νηπιαγωγείου Μυτιλήνης

Έγραψαν για μας:

https://www.stonisi.gr/post/75892/kallitexnikh-ekthesh-apo-to-6o-nhpiagwgeio-mytilhnhs?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR285PpYvfunf0W3lZvYLt5DgtKznf67Xp1U5Gm8Zcj2NwbIqZqkSrCWsKo_aem_ZmFrZWR1bW15MTZieXRlcw

 

21. Τελική Αξιολόγηση του προγράμματος

Από τους εκπαιδευτικούς και μαθητές:

https://drive.google.com/file/d/1xxzmTl6Hm4flwfyyIE67ReUH7RohTk4w/view?usp=sharing

Από τους γονείς:

https://drive.google.com/file/d/1P7MZVX4TJJWj7FumlBuJQNCKFAndUmzH/view?usp=sharing

Κάποια από τα αποτελέσματα των δράσεων (σχετικά με την τοπική πολιτιστική κληρονομιά) μας βρίσκονται επίσης αναρτημένα στην ιστοσελίδα των Εκπαιδευτικών Δράσεων της Δ.Π.Ε. Λάρισας, στο πεδίο: Δίκτυα – Διεθνές  Θεματικό Δίκτυο «Τα παιδιά πρεσβευτές του τόπου τους» – Υποστηρικτικό υλικό Δικτύου: 

https://sxoldras.sites.sch.gr/ypostiriktiko-iliko-diktyou/

 

22. Πιστοποιητικά μαθητών

Πιστοποητικό eTwinning   IMG 8424 COLLAGE

28η Οκτωβρίου

Η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου αποτέλεσε την αφορμή για την ευαισθητοποίηση των παιδιών σχετικά με τις έννοιες της “ειρήνης” και του πολέμου”. Με αφορμή το βαλιτσάκι που κατέφθασε στο σχολείο μας, το οποίο περιείχε αντικείμενα και εποπτικό υλικό σχετικά με την εθνική επέτειο, αφηγηθήκαμε στην παρεούλα τα γεγονότα της 28η Οκτωβρίου 1940, ακούσαμε τραγούδια της εποχής και συζητήσαμε για τα πρόπωπα που πρωταγωνίστησαν. 

 

IMG 6551 IMG 6545 IMG 6601

 Προχωρήσαμε στην ανασύνθεση των σχετικών λέξεων και σε αντιστοιχίσεις σημαιών και αρχηγών των κρατών. 

IMG 6563 IMG 6564 IMG 6566IMG 6559

Συζητήσαμε για τον πόλεμο και την ειρήνη και αναφερθήκαμε στις συνέπειές τους. Φτιάξαμε ομαδικές κατασκευές χρησιμοποιώντας τα χρώματα της ειρήνης και του πολέμου!!! Ακούσαμε το τραγούδι “Το παιδί με το ταμπούρλο” της Νάνας Μούσχουρη και αναλύσαμε τα συναισθήματα που πηγάζουν από ένα σκηνικό πολέμου, σε αντίθεση με ένα ειρηνικό σκηνικό, το οποίο αποδώσαμε εικαστικά!

 

IMG 6596 IMG 6599 IMG 6583 IMG 6584 IMG 6580 IMG 6581IMG 6544

Διαβάσαμε βιβλία, όπως “Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο”, του Αντώνη Παπαθεοδούλου και “Το ασπρογάλανο πανί”, της Γαλάτειας
Σουρέλη και φτιάξαμε σημαίες και άλλες κατασκευές.

IMG 6585 IMG 6586 IMG 6579 IMG 6597 IMG 6604 IMG 6693 IMG 6694

Αφηγηθήκαμε, ζωγραφίσαμε και δραματοποιήσαμε “Το κανόνι της Ειρήνης” της Φρόσως Χατόγλου. Ζωγραφίσαμε το περιστέρι της ειρήνης του Πικάσο.

          

IMG 6606 IMG 6607IMG 6597IMG 6608IMG 6609IMG 6610

Διαβάσαμε την “ΕΙΡΗΝΗ” του Αριστοφάνη και την δραματοποιήσαμε!!!

IMG 6621IMG 6623IMG 6624IMG 6626IMG 6627IMG 6629IMG 6634IMG 6636IMG 6644IMG 6650IMG 6651