ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: «Ενδιαφέρομαι και ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»
«Συνεργασία και φιλία στο Νηπιαγωγείο»
Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, η κοινωνική αλληλεπίδραση των παιδιών με τους συνομηλίκους τους αποτελεί έναν πολύ βασικό παράγοντα κοινωνικοποίησης, που συμβάλλει στην υγιή κοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών (Howes, 2000). Ειδικότερα, η σύναψη φιλικών σχέσεων στην προσχολική ηλικία αποτελεί έναν από τους βασικότερους στόχους, τόσο για την ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων, όσο και για την καλλιέργεια της αίσθησης του ανήκειν, της αποδοχής από τους άλλους και της ανάπτυξης της αυτοεκτίμησης των παιδιών.
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η καλλιέργεια των δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα) και των δεξιοτήτων της ζωής (αυτομέριμνα, κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, πολιτειότητα, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα, επίλυση συγκρούσεων).
Μέσω της καλλιέργειας των δεξιοτήτων, τα παιδιά θα καταστούν ικανά να επικοινωνούν αποτελεσματικά τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να ενισχύσουν την αυτοαντίληψη και την αυτοεκτίμηση, να απολαμβάνουν την ικανότητα να εκφράζονται και να δημιουργούν αλλά και την υπευθυνότητα να διαχειρίζονται τη ζωή τους, να λαμβάνουν αποφάσεις σεβόμενα τον εαυτό τους και τους άλλους, να αναστοχάζονται πάνω στις γνώσεις και στάσεις τους, να αναπτύσσουν την κριτική σκέψη και την επιχειρηματολογία, να οικοδομούν ευτυχείς σχέσεις και να επιλύουν προβλήματα της καθημερινότητας και του μέλλοντος. Στόχος επίσης του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η ενδυνάμωση του παιδιού και της ομάδας, η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και η προαγωγή των θεμελιωδών αξιών.
Howes, C. 2000. Relationships: Child and teacher. Early Developments, 4, 1, 12-13
Δραστηριότητες:
Με αφόρμηση την ιστορία του “Γκουιτζίνο”, συζητήσαμε για τη σημασία της φιλίας και της συνεργασίας. Μέσω ομαδικών κατασκευών αποτυπώσαμε τις παραπάνω έννοιες και τις αναρτήσαμε στη γωνιά της “ΦΙΛΙΑΣ”. “Όλοι μαζί ενωμένοι, είμαστε πιο δυνατοί”. “”Εγώ για σένα, Εσύ για μένα, Όλοι μαζί μπορούμε”. Δραματοποιήσαμε την ιστορία “Το Τικ και το Τακ” και ζωγραφίσαμε τον καλύτερο μου φίλο, περιγράφοντας τα θετικά και αρνητικά συναισθήματα, που μας προκαλεί!
Διαβάσαμε την ιστορία της “καρατόσουπας” και προβληματιστήκαμε σχετικά με τις έννοιες της προσφοράς και της αλληλεγγύης. Επιχειρήσαμε να καταγράψουμε τις πρώτες μαθηματικές πράξεις αφαίρεσης (4-1, 3-1, 2-1), εφόσον πρώτα τις πραγματοποιήσαμε στην ολομέλεια.
Κατασκευάσαμε το δικό μας “Καλάθι της Αγάπης”, όπου συγκεντρώσαμε τρόφιμα για τις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες. Μάλιστα βραβευτήκαμε για την προσφορά μας από τον Ερυθρό Σταυρό.
Με αφόρμηση την ιστορία του “Φεγγαροσκεπαστή” συζητήσαμε για τη δύναμη της συνεργασίας και για τα επαγγέλματα που έχουν χαθεί και πραγματοποιήσαμε πειράματα σχετικά με την “Ημέρα – Νύχτα” και τις φάσεις της Σελήνης.
Δημιουργήσαμε τα δικά μας εικαστικά έργα τέχνης εμπνεόμενοι από την “Έναστρη νύχτα” του Βαν Γκονγκ και πίνακες σχετικούς με τη φιλία.
Εν όψει της 6ης Μαρτίου, Σχολικής Ημέρας Ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμό αποτυπώσαμε τα δικά μας μηνύματα και συνθήματα “ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ, ΝΑΙ ΣΤΗ ΦΙΛΙΑ”, “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ”, συμμετέχοντας στη δράση του «Χαμόγελου του Παιδιού», που πραγματοποιεί για 11η συνεχή χρονιά την εκστρατεία Μίλα Τώρα.