Θεματική: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ- ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
Υποθεματική: STEM/ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗ
6ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2024-25
Τίτλος: “Τα ρομπότ στην υπηρεσία της ανακύκλωσης”
Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου:
- Δεξιότητες του 21ου αιώνα Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα (4cs)
- Δεξιότητες της τεχνολογίας της μηχανικής και της επιστήμης Δεξιότητες της τεχνολογίας, Ρομποτική,
- Δεξιότητες του νου: Στρατηγική Σκέψη, Πλάγια σκέψη, Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός, Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές, Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης.
ΣΤΟΧΟΙ:
Μέσα από το πρόγραμμα αυτό οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε διερευνητικές και ανακαλυπτικές, ομαδικές δραστηριότητες και δραστηριότητες επίλυσης προβλήματος.
Τέθηκαν οι εξής στόχοι:
- Ως προς τους γνωστικούς στόχους: Να χαράσσουν διαδρομές
Να εμπεδώσουν τις χωρικές σχέσεις
Να κάνουν ομαδοποιήσεις και ταξινομήσεις
- Ως προς τους στόχους δεξιοτήτων: Να χρησιμοποιούν υλικά
Να προγραμματίζουν το Bee-bot
- Ως προς τις στάσεις/συμπεριφορές: Να εργάζονται σε ομάδες
Να αιτιολογούν τις παρατηρήσεις τους
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : «Ενδυνάμωση ομάδας – έναυσμα ενδιαφέροντος»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι μαθητές να εντοπίσουν το θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων στην περιοχή διαμονής.
Α) Δραστηριότητες ενδυνάμωσης ομάδας και καλλιέργειας της συνεργασίας και της εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της ομάδας.
Β) Προβολή φωτογραφιών και του video https://youtu.be/0hr9cOUKfGY “Ο Πέρι και το περιβάλλον”,
ώστε να δοθεί το έναυσμα και να ξεκινήσει η συζήτηση γύρω από το θέμα μας.
Γ) Περίπατος στη γειτονιά του Νηπιαγωγείου και συνάντηση με τους κάδους ανακύκλωσης.
Η συζήτηση που ακολούθησε οδήγησε στην απόφαση να φτιάξουμε ένα ρομπότ που να εντοπίζει τα ανακυκλώσιμα υλικά και να τα μεταφέρει στους κάδους ανακύκλωσης.
2o ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : «Διαχείριση των απορριμμάτων, συλλογή, ταξινόμηση»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Διάκριση των υλικών που ανακυκλώνονται ή όχι
- Να γνωρίσουν το υλικό κατασκευής
- Να διακρίνουν τα οργανικά από τα ανόργανα
- Να κάνουν καταμέτρηση και ταξινόμηση
Προετοιμάζοντας το εργαστήριο ζητήσαμε από τους μαθητές/τριες να φέρουν από το σπίτι τους συσκευασίες τροφίμων.
Α) Ομαδοποίηση υλικών
Β) Ταξινόμηση και σύγκριση
Γ) Ατομική εργασία αντιστοίχισης
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Μετράμε αποστάσεις και κατασκευάζουμε την πίστα»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Να ασχοληθούν με το ρομπότ Beebot και τη λειτουργία του
- Να κατασκευάσουν μία πίστα
Α) Χωρισμός σε ομάδες ,όπου σε κάθε μία δόθηκε ένα Φύλλο εργασίας και ζητήθηκε από τους μαθητές να συνεργαστούν ώστε να διαπιστώσουν τη λειτουργία του ρομπότ και ανάλογα με την ηλικία τους να το συμπληρώσουν.
Β) Έπειτα οι μαθητές/τριες δημιούργησαν τη δική τους μονάδα μέτρησης με βάση την οποία μετρήσαν τις αποστάσεις και με την βοήθεια του εκπαιδευτικού χωρίσανε την πίστα σε τετράγωνα.
4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Κατασκευές με επαναχρησιμοποίηση υλικών»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Επαναχρησιμοποίηση υλικών για την κατασκευή σταθερών κατασκευών
Α)Οι μαθητές με τη χρήση ανακυκλώσιμων υλικών και συσκευασιών κατασκεύασαν κτήρια που χρησιμοποιήθηκαν στη διαμόρφωση της πόλης μέσα στην οποία κινούνταν το ρομπότ.
5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Ο πρώτος μας αλγόριθμος. Στον ρόλο του ρομπότ τα παιδιά»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Οι μαθητές να μάθουν να δίνουν οδηγίες και να ακολουθούν οδηγίες βήμα-βήμα.
Α)Δημιουργία μιας πίστας μέσα στην αίθουσα – Αναζήτηση θησαυρού
Χωριστήκαμε σε ομάδες. Οι μαθητές της μιας ομάδας επιλέγουν το μέλος, του οποίου τα μάτια θα κλείσουν, για να το οδηγήσουν στον θησαυρό. Άλλη ομάδα τοποθετούσε τα αντικείμενα. Όταν η πίστα ήταν έτοιμη, η ομάδα μελέτησε πρώτα τον χώρο και επέλεξε τη διαδρομή από την οποία θα οδηγήσει το μέλος της να φτάσει στον θησαυρό.
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Προγραμματισμός του ρομπότ Beebot. Συλλογή και απόθεση ανακυκλώσιμων υλικών»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Ανάκληση γνώσεων για τα ανακυκλώσιμα υλικά
- Πολεοδομικός σχεδιασμός της πόλης – πίστας
- Προγραμματισμός ρομπότ
Α)Φτιάξαμε εικόνες από ανακυκλώσιμα απορρίμματα. Οι μαθητές σχεδίασαν και χρωμάτισαν κάδους απορριμμάτων.
Β) Τοποθέτηση των εικόνων στην πίστα – Χωρισμός σε ομάδες και Προγραμματισμός του ρομπότ με βάση διαφορετικών Φύλλων εργασίας
6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: «Αποτίμηση του προγράμματος»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Αναστοχασμός και αξιολόγηση του προγράμματος.