| ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ- ΕΥ ΖΗΝ | Υποθεματική | ΨΥΧΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ – ΠΡΟΛΗΨΗ | ||
| ΒΑΘΜΙΔΑ/ΤΑΞΕΙΣ
 
  | 
6ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2024-25 | |||
| Τίτλος | « Ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ» | |||
ΣΤΟΧΟΙ:
- Να προωθήσει τον σεβασμό στον εαυτό μας και τους άλλους καθώς και την έννοια και την αξία της διαφορετικότητας
 - Να δώσει έμφαση στη μοναδικότητα του ατόμου, να αποκτήσει αυτοεκτίμηση, αυτοεπιβεβαίωση, να αναπτύξει δεξιότητες που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη συμπεριφορών για υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις
 - Δεξιότητες που θα οδηγήσουν στην ομαλή προσαρμογή στην ομαδική ζωή της τάξης μέσα από κανόνες για τη λειτουργία της ομάδας, τον ρόλο ,τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των μελών.
 - Να αισθανθούν ασφάλεια και εμπιστοσύνη και αναπόσπαστο-απαραίτητο μέλος ενός συνόλου(ομάδα)
 
1ο Εργαστήριο:
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Τα νήπια να παρουσιάσουν τον εαυτό τους
 - Τα νήπια να περιγράψουν στοιχεία που τους εκφράζουν, όπως το αγαπημένο τους φαγητό, παιχνίδι, αγαπημένες συνήθειες κτλ.
 
Το τιμώμενο πρόσωπο: Οι μαθητές έφεραν από το σπίτι τους το αγαπημένο τους παιχνίδι/βιβλίο/φωτογραφία και το παρουσίασαν στην ομάδα. Επίσης μιλήσαν για τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους.
2ο Εργαστήριο: «Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΟΥ»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Τα νήπια να εκφραστούν ελεύθερα και να αποκαλύψουν τις ιδέες και γνώσεις που έχουν σχετικά με την ταυτότητα.
 
- Τα νήπια να περιγράψουν τον εαυτό τους, αναφερόμενοι/ες σε εξωτερικά χαρακτηριστικά αλλά και εσωτερικά χαρακτηριστικά όπως τι τους αρέσει και το αντίθετο
 - Τα νήπια να δημιουργήσουν τις ταυτότητές τους.
 
α) Με τη βοήθεια του ψηφιακού μέσου δημιουργίας εννοιολογικών χαρτών (https://coggle.it/)
δημιουργήσαμε νοητικό χάρτη και μέσω ιδεοθύελλας καταγράψαμε τις αντιλήψεις μας για το τι είναι η Ταυτότητα
https://blogs.sch.gr/6nipkozan/files/2025/02/Coggle-Ταυτότητα.pdf
β) Δείξαμε στα παιδιά την αστυνομική μας και άλλου τύπου ταυτότητες και διαβάσαμε τα στοιχεία που αναγράφονται πάνω σε αυτές.
Μελετήσαμε με τον μεγεθυντικό φακό τα μοναδικά μας αποτυπώματα
γ) Φτιάξαμε τις δικές μας «ταυτότητες». Γράψαμε το όνομά μας, το επώνυμό μας. Βάλαμε το δακτυλικό μας αποτύπωμα, χρησιμοποιώντας το ταμπόν μελανιού για τις σφραγίδες.
3o Εργαστήριο: «Στηρίξου πάνω μας»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να αναπτύξουν σχέσεις εμπιστοσύνης.
 - Να αισθανθούν ασφάλεια και μέρος ενός ενιαίου συνόλου-ομάδας.
 
α) Ένα κουβάρι νήματος ξετυλίχθηκε και καθώς πήγαινε από το ένα νήπιο στο άλλο δημιουργήθηκε ένα πλέγμα .
Κάθε φορά που το παιδί κυλούσε το κουβάρι σε έναν φίλο του, του έλεγε κάτι θετικό( Χαίρομαι που είμαστε φίλοι, μου αρέσει που παίζουμε με τα τουβλάκια, ..).
β) Τα νήπια ανά δυάδες σχημάτιζαν βαρκούλα με τα χέρια τους και προστάτευαν από την τρικυμία τον επιβάτη που είχαν μέσα.
4ο Εργαστήριο: «Οι κανόνες της ομάδας μας»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Τα νήπια θυμούνται τους βασικούς κανόνες της τάξης για τη σωστή λειτουργία της ομάδας
 - Να κατανοήσουν τους ρόλους, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των μελών της ομάδας
 
α) Αφηγηθήκαμε την ιστορία του Άνω-Κάτω και της Φύρδιν-Μίγδιν και ξαναθυμηθήκαμε πόσο σημαντικοί είναι οι κανόνες για την λειτουργία της ομάδας μας.
β) «Η αλυσίδα της τάξης μας»
Έπειτα κάναμε κανόνες μιας πιο συγκεκριμένης κατηγορίας που αφορούν στην ανεκτικότητα, στην αποδοχή του άλλου και στη συνεργασία. Είπαμε στα παιδιά να κρατήσουν για λίγο τα μάτια τους κλειστά –ακούγοντας ήρεμη μουσική-. Ανοίξαμε τα μάτια και σκεφτήκαμε λίγους ακόμα κανόνες όπως:
- Δεν αφήνω κανένα μόνο του
 - Αν κάποιο παιδί μείνει εκτός ομάδας προσπαθώ να το φέρνω δίπλα μου
 - Συνεργάζομαι με όλους
 - Αν κάποιο παιδί είναι λυπημένο θα καθίσω δίπλα του, το παρηγορώ
 - Προσπαθώ να παίζω με όλα τα παιδιά
 - Βοηθάω τους φίλους μου να συμμαζέψουν
 
Στη συνέχεια σε λωρίδες χαρτιού γράψαμε τους κανόνες και τους ζωγραφίσαμε. Τέλος οι λωρίδες τυλίχθηκαν δημιουργώντας κρίκους ώστε να φτιάξουν μια χάρτινη αλυσίδα.
5ο Εργαστήριο: «Μοναδικοί και απαραίτητοι για την ομάδα»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Τα νήπια να αντιληφθούν τη σημασία και λειτουργία όλων μέσα στην ομάδα, την οικογένεια, τον κόσμο ευρύτερα
 - Να περιγράψουν πώς αισθάνονται όταν συνεργάζονται με τους άλλους, πώς αισθάνονται επίσης αν λείπει κάποιος/α από την ομάδα.
 - Ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί, μοναδικοί και απαραίτητοι για την ομάδα, την οικογένεια, το σύνολο των ανθρώπων.
 
α) Διαβάσαμε το βιβλίο: «Μοιάζουμε διαφορετικοί αλλά είμαστε ίδιοι!» Συζητήσαμε και επεξεργαστήκαμε την ιστορία ώστε να κατανοήσουν τα παιδιά ότι οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί, μοναδικοί και ξεχωριστοί και όλοι μαζί δημιουργούν μια υπέροχη ομάδα, στην οποία είμαστε όλοι απαραίτητοι.
β) Διαβάσαμε το βιβλίο «Ένας για όλους και όλοι για έναν» των Brigitte Weninger- Eve Tharlet.
Μέσα από ερωτήσεις και συζήτηση κατανοήσαμε πως ο καθένας μας είναι διαφορετικός και ξεχωριστός και για να πραγματοποιήσουμε τα όνειρα μας πρέπει να επιμένουμε και να βοηθάει ο ένας τον άλλον και όλοι μαζί τον ένα.
γ) Ζωγραφίσαμε τον εαυτό μας , τα αγαπημένα μας πρόσωπα, τι μπορώ να κάνω και ας είμαι παιδί, τα αγαπημένα μου μέρη
6ο Εργαστήριο: «Αξιολόγηση»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
● Να αναλογιστούν , να επεξεργαστούν όλα όσα άκουσαν και είδαν
α) Τα νήπια αποφάσισαν να μοιραστούν τα όσα έμαθαν και τα όσα δημιούργησαν με άλλα παιδιά ή και με τους γονείς.
β) Ανάρτηση του Εργαστηρίου στην ιστοσελίδα του σχολείου.
γ) Τα παιδιά αναστοχάστηκαν πάνω στο τί έμαθαν, πώς το έμαθαν, με ποιους τρόπους λειτούργησαν καλύτερα.
δ) Ακολούθησε φύλλο αξιολόγησης του εργαστηρίου.
     	
			      	
		


















