“STEAM… και η Γη γυρίζει”
Στα πλαίσια της ενότητας των Εργαστηρίων δεξιοτήτων ” Δημιουργώ & καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη & πρωτοβουλία” , ασχοληθήκαμε με το Πρόγραμμα Καλλιέργειας Ψηφιακών Δεξιοτήτων «STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» Το πρόγραμμα είχε ως στόχο να αποκτήσουν οι μικροί μας μαθητές γνώσεις για το διάστημα και τη δημιουργία του, για το ηλιακό σύστημα & τους πλανήτες, να καταλάβουν τη θέση της Γης σε σχέση με τον ήλιο και τη σελήνη και, κατά συνέπεια, την εναλλαγή Ημέρας & Νύχτας, , να αλληλεπιδράσουν μεταξύ τους, να καλλιεργήσουν τη μαθηματική σκέψη μέσω δραστηριοτήτων STEAM να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλεξαρτώμενοι.
Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική. Τοποθετούμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Τα παιδιά γίνονται ζευγάρια και κάθονται στην ολομέλεια όπου διερευνούμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών, συζητάμε τι γνωρίζουν οι μαθητές για το διάστημα και τι θα ήθελαν να μάθουν και γράφουμε σε χαρτί όλες τις ιδέες τους.
Παρακολουθούμε σχετικά βίντεο
Ζωγραφίζουμε το ηλιακό μας σύστημα
Ζητάμε από τους γονείς να συμμετάσχουν στο ΕΔ και μαζί με τα παιδιά να μας φέρουν βιβλία ή παιχνίδια που έχουν στο σπίτι σχετικά με τους πλανήτες ή το ηλιακό μας σύστημα. Δημιουργούμε μια γωνιά σχετικά με το θέμα.
Βλέπουμε τους πλανήτες με την εφαρμογή της ΝΑΣΑ και άλλα βίντεο
Κάνουμε κατασκευή με το ηλιακό μας σύστημα
Κατασκευάζουμε καπέλα με τους πλανήτες ,μαθαίνουμε τους πλανήτες του δικού μας ηλιακού συστήματος και την κίνηση των πλανητών μέσα από βιωματικό παιχνίδι.
Γνωριμία με τον ήλιο, ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά με τι μοιάζει, πώς είναι η επιφάνεια του. Συγκεντρώνουμε πληροφορίες για το μεγάλο αστέρι του ηλιακού μας συστήματος τον Ήλιο. Ο ήλιος μας δίνει ζέστη, φως και χωρίς αυτόν δε θα υπήρχε ζωή στον πλανήτη μας. Και μια και μιλάμε για τον ζωοδότη ήλιο δε θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στα μέτρα που παίρνουμε για να προστατευθούμε από την ακτινοβολία του. Τα παιδιά συζητούν τί πρέπει να κάνουμε και καταλήγουν σε βασικά μέτρα προστασίας – όπως να φοράμε αντιηλιακό, γυαλιά, να καθόμαστε στη σκιά, να καλύπτουμε με ρούχα μεγάλες επιφάνειες του σώματος, να πίνουμε νερό.
Διαβάζουμε από τη σειρά Η πρώτη μου μυθολογία του Φιλ.Μανδηλαρά τον μύθο του Φαέθωνα παρακολουθούμε το βίντεο και τον ζωγραφίζουμε.
Και τον ζωγραφίζουμε
Γιατί έχουμε μέρα και νύχτα; Αφού συζητήσουμε τις αντιλήψεις των παιδιών, βλέπουμε εκπαιδευτικά βίντεο και εξηγούμε τόσο με εργαλεία την υδρόγειο σφαίρα και ένα φακό όσο και με τα σώματά μας τα ίδια, την κίνηση της γης γύρω από τον άξονα της για την δημιουργία μέρας-νύχτας (βίντεο)
Συζήτηση για το πώς περνάμε την μέρα και την νύχτα, φύλλο εργασίας.
Μαθαίνουμε πως δημιουργούνται οι εποχές του χρόνου, ποιες είναι, παρακολούθηση βίντεο.
Μιλάμε για τις εποχές , τα χαρακτηριστικά τους, πως τις ξεχωρίζουμε
Μικρές καρτέλες χαρακτηριστικών της κάθε εποχής και τέσσερις καρτέλες , μία για κάθε εποχή. Τοποθετούμε τις καρτέλες στην εποχή που ταιριάζει
Φύλλο εργασίας :Ζωγραφίζω τις τέσσερις εποχές και γράφω το όνομα τους.
Γνωριμία με τη σελήνη (είδαμε βίντεο ), μιλήσαμε για τα χαρακτηριστικά και την απόσταση από τη γη.
Απόλλων 11-Το μικρό βήμα στη σελήνη 2.14
η Σελήνη μας 9.09
αλλά και τον πρώτο άνθρωπο που πάτησε στη Σελήνη
Γράψαμε τις λέξεις και ζωγραφίσαμε.
Διαβάσαμε τον Φεγγαροσκεπαστή του Πίμπαρε Έρικ
Διαβάσαμε βιβλία που έφεραν τα παιδιά.
Παίζουμε παιχνίδια
Βλέπουμε την εκτόξευση διαστημοπλοίου
αλλά και τον πρώτο άνθρωπο που πάτησε στη Σελήνη
Προγραμματίζουμε το Ρομποτάκι -Πύραυλο να επισκεφτεί τους πλανήτες
Δημιουργούμε παζλ
Μαθαίνουμε πως είναι η ζωή στο διάστημα και πως ζουν οι αστροναύτες
Μια μέρα στο διάστημα
Μια μέρα στη ζωή ενός αστροναύτη
Φτιάχνουμε το δικό μας διαστημόπλοιο.
Πηγές:
- Το οπτικό και ακουστικό υλικό ανακτήθηκε από το διαδίκτυο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
- Το όλο πρόγραμμα είχε ως βάση τον οδηγό του: ΙΕΠ, « STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» της Φώτη Παρασκευή