1,2,3 …. Ανακύκλωσε!
Το δίμηνο Φεβρουάριος -Μάρτιος 2024 ασχοληθήκαμε με το πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων με τίτλο “1,2,3 …. Ανακύκλωσε! ” Τα παιδιά ήρθαν αντιμέτωπα με το σοβαρό πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές του παραμέτρους.
Επιδιώχθηκε να γνωρίσουν τους βασικούς κανόνες για σωστή ανακύκλωση, να παρακινηθούν, να προβληματιστούν και να αντιδράσουν.
Να συνειδητοποιήσουν, ως λύση για την αντιμετώπιση του περιβαλλοντικού προβλήματος, το τρίπτυχο: μείωση, ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση.
Επιπλέον, τα παιδιά να κατανοήσουν την ευθύνη τους για την προστασία του περιβάλλοντος και ότι τα θέματα του πλανήτη, τους αφορούν προσωπικά.
Για να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά, δείχνουμε στον υπολογιστή βίντεο:“HD Peri Poll”
Σε αυτό, θίγονται τα λάθη που κάνουμε και τα προβλήματα που δημιουργούμε στο περιβάλλον, το πρόβλημα των σκουπιδιών, της μόλυνσης της φύσης, κ.ά.
Παρατηρούμε την παρακάτω εικόνα ,την περιγράφουμε , συζητάμε πως αισθάνεται ο άνθρωπος, πως μπορούμε να τον βοηθήσουμε καθώς και τι συμβαίνει με τα σκουπίδια και αν είναι όλα τα σκουπίδια άχρηστα.
Διαβάζουμε την ιστορία: «Ξεχύθηκαν στους δρόμους τα σκουπίδια», της Λίλας Κύρου και συζητάμε για το πρόβλημα των απορριμμάτων και την ανακύκλωση ως η προτεινόμενη λύση.
Ζωγραφίζουμε το σύμβολο της ανακύκλωσης που είναι και το εξώφυλλο του φακέλου του εργαστηρίου μας.
Βλέπουμε το εποπτικό υλικό και ποια υλικά ανακυκλώνονται. Επικεντρωνόμαστε σε τέσσερα , τα οποία βρίσκονται στην καθημερινή μας ζωή: χαρτί, πλαστικό, γυαλί, αλουμίνιο. [Κάνουμε αναφορά επίσης στις ηλεκτρονικές συσκευές , τις μπαταρίες και τους λαμπτήρες]. Αντιστοιχίζουμε υλικό και λέξη.
Ετοιμάζουμε τη “Γωνιά της Ανακύκλωσης”
Παρακολουθούμε το βίντεο “Τί είναι η ανακύκλωση”
Ντύνουμε 4 χαρτόκουτες ίδιου μεγέθους , μπλε για το πλαστικό, κίτρινο για το γυαλί, γαλάζιο για το χαρτί και κόκκινο για το αλουμίνιο. Τα παιδιά χρωματίζουν το σύμβολο της ανακύκλωσης, το κολλάμε στα κουτιά και γράφουν από κάτω το υλικό που πρέπει να βάλουμε μέσα.
– Παίζουμε με ανακυκλώσιμα υλικά που φέραμε από το σπίτι. Έχουν φέρει το καθένα από μία συσκευασία και ψάχνουμε στην συσκευασία το σύμβολο της ανακύκλωσης και στη συνέχεια κάθε παιδί με τη σειρά θα πει τι υλικό έφερε και θα το βάλει στον κάδο που ταιριάζει.
Κάνουμε φύλλα εργασίας: 1.Χρωματίζουμε ,κόβουμε και κολλάμε τα υλικά δίπλα στον κάδο ανακύκλωσης που ταιριάζει.
2.Βρίσκουμε το δρόμο για την ανακύκλωση
Παίζουμε παιχνίδια στον υπολογιστή
Κάνουμε το δικό μας έργο τέχνης προωθώντας την έννοια της επαναχρησιμοποίησης, φτιάχνουμε μολυβοθήκες.
Διαβάζουμε την ιστορία : «Η κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της» της Ματούλα Τόλκα.
Μαθαίνουμε ένα τραγούδι για την ανακύκλωση, σε στίχους Θ. Ντζούφρα.
Τα βαζάκια, τα κουτάκια Το κάθε λογής χαρτάκι Όλα πάντα τα χαρτάκια
όλα τα τενεκεδάκια, πια δεν είναι σκουπιδάκι, στα ειδικά τα καλαθάκια
σ’ ανακύκλωση τα στέλνω τώρα εγώ δεν το πετάω για να σώσουμε τα δάση
και τη φύση δε ρυπαίνω σ΄ανακύκλωση το πάω. και να χαίρεται η πλάση.
Μαθαίνουμε από τι γίνεται το χαρτί και φτιάχνουμε το δικό μας χαρτί.
Πραγματοποιούμε επίσκεψη τους υπόγειους κάδους ανακύκλωσης της γειτονιάς μας για να πετάξουμε τα υλικά ανακύκλωσης που είχαμε συγκεντρώσει στους αντίστοιχους κάδους.
Τέλος μια και έφτασαν οι αποκριές ντυθήκαμε “Σούπερ ήρωες της Ανακύκλωσης “για να διαδώσουμε παντού το σύνθημα “Ανακύκλωση Τώρα”
Πηγές:
- Το οπτικό και ακουστικό υλικό ανακτήθηκε από το διαδίκτυο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
- Το όλο πρόγραμμα είχε ως βάση τον οδηγό του προγράμματος: in action, for a better world.