Το παράπονο των ζώων
Το δίμηνο Απρίλιος -Μάιος 2023 ασχοληθήκαμε με το πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων με τίτλο “Το παράπονο των ζώων”. το πρόγραμμα σχεδιάστηκε από την εκπαιδευτική και επιστημονική ομάδα του Βιωματικού Σχολείου, του εκπαιδευτικού τμήματος του QualityNet Foundation , εξειδικευμένου Οργανισμού στα θέματα της Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου είναι αρχικά η γνωριμία με τα κυριότερα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση στην Ελλάδα καθώς και οι κίνδυνοι, από τους οποίους απειλούνται. Μέσα από κατεξοχήν βιωματικές δράσεις, τα παιδιά θα μπουν στη θέση των ζώων που κινδυνεύουν και θα ενθαρρυνθούν να προτείνουν λύσεις, να επιλέγουν τις βέλτιστες λύσεις, αλλά και να αξιολογούν τα στάδια της λύσης που η ομάδα υιοθέτησε και εφάρμοσε. Απώτερος στόχος του συνόλου των εργαστηρίων είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών για τη ανάγκη προστασίας του πλανήτη, η καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης .
Τα παιδιά ενθαρρύνονται να μαντέψουν από τον τίτλο του προγράμματος τα θέματα και τα υποθέματα, με τα οποία θα ασχοληθούμε.
Παρακολουθήσαμε βίντεο με ζώα που απειλούνται, ή βρίσκονται υπό εξαφάνιση από όλα τα οικοσυστήματα και όλες τις περιοχές του πλανήτη και εστιάσαμε στα ζώα υπό εξαφάνιση στην Ελλάδα:
Κάναμε το φύλλο εργασίας
Μιλήσαμε για τα οικοσυστήματα και δημιουργήσαμε μαζί με τα παιδιά, μια μακέτα οικοσυστημάτων. Δώσαμε στο κάθε παιδί ένα ζώο για να το τοποθετήσει στο ανάλογο οικοσύστημα. Προσθέσαμε δέντρα ,δρόμους, σπίτια, εργοστάσια, αυτοκίνητα , αεροπλάνα, πλοία. Συζητήσαμε για το αν μπορούν να ζήσουν τα ζώα έτσι. Τι μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι για τα ζώα;
Συνδεθήκαμε διαδικτυακά με τον ΑΡΚΤΟΥΡΟ.Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ είναι μία αστική, μη κυβερνητική και μη κερδοσκοπική, περιβαλλοντική οργάνωση που ιδρύθηκε το 1992 κι έχει ως στόχο την προστασία της άγριας πανίδας και του φυσικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η κυρία Μαρία , υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Αρκτούρου, μας βοήθησε να μάθουμε για το λύκο που φιλοξενείται στο καταφύγιο που βρίσκεται στην Αγραπιδιά Φλώρινας.
Τα παιδιά ζωγράφισαν αυτό που τους έκανε εντύπωση από τη διαδικτυακή επίσκεψη
Διαβάσαμε παραμύθια:
1.Ο Λάμπης ,ένα λυκάκι μεγαλώνει στην Πίνδο της Λίλας Πατρόκλου
2.Εγώ η καφέ αρκούδα της Αντιγόνης Καραγκούνη
Παρουσιάσαμε με τη σειρά κάποια ζώα τα οποία βρίσκονται σε κίνδυνο. Τα ίδια μας «μιλήσαν» για
την κατάσταση και για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν (Φώκια Monachus Monachus,χελώνα καρέτα καρέτα,καφέ αρκούδα ,γκρίζος λύκος), και εντοπίσαμε στον χάρτη της Ελλάδας τους βιότοπους των ζώων.
Μάθαμε τις οργανώσεις που φροντίζουν τα απειλούμενα ζώα και κάναμε το παρακάτω φύλλο εργασίας
Ακούσαμε μερικούς αντιπροσωπευτικούς ήχους ζώων και παίξαμε σχετικά παιχνίδια δραματοποίησης και θεατρικού παιχνιδιού.
Κατασκευάσαμε τρισδιάστατες χελώνες καρέτα-καρέτα
Παίξαμε «Το δίχτυ της ζωής» για να κατανοήσουν την αναγκαιότητα όλων των ζώων/ οργανισμών για την ύπαρξη της ισορροπίας στον πλανήτη και την ομαλή εξέλιξη της ζωής του ανθρώπου.
Κάθε παιδί επιλέγει να είναι και ένα ζώο υπό εξαφάνιση (ή ομάδες παιδιών) και στεκόμαστε σε κύκλο. Έχουμε ένα κουβάρι το οποίο δίνεται στο πρώτο παιδί. Το παιδί λέει ποιο ζώο είναι, πού ζει και πετάει το κουβάρι σε ένα άλλο παιδί-ζώο (όχι διπλανό του), λέγοντας κάποιο κοινό τους στοιχείο. Στο τέλος έχει σχηματιστεί ένα δίχτυ. Παίζουμε λίγο κουνώντας τα χέρια, χωρίς όμως να καταστραφεί το δίχτυ ή να πέσει η κούκλα κάτω. Μετά, αρχίζουν τα προβλήματα. Ο εμψυχωτής λέει με λυπημένο ύφος τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένα ζώο από τον κύκλο και αυτό το ζώο πρέπει να φύγει από τον κύκλο. Τεντώνουν ώστε να μη χαλάσει το δίχτυ. Μετά, αναφέρονται τα προβλήματα ενός άλλου ζώου, το οποίο επίσης πρέπει να αποχωρήσει. Το παιχνίδι συνεχίζεται και κατά τη διάρκεια παρατηρούμε ότι δεν είναι τόσο εύκολο να μείνει ο άνθρωπος πάνω στο δίχτυ. Στο τέλος ο άνθρωπος πέφτει κάτω, που σημαίνει ότι για την διατήρηση της ζωής όλοι είμαστε απαραίτητοι.
Ετοιμάσαμε πλακάτ με συνθήματα για τα υπό απειλή ζώα και οργανώσαμε μια διαμαρτυρία . Φωνάξαμε συνθήματα για να τα ακούσουν οι γονείς και οι γείτονες.
Πηγές στο διαδίκτυο :
http://dreamskindergarten.blogspot.com/2011/10/blog-post_03.html
http://taniamanesi-kourou.blogspot.com/2012/09/blog-post_7757.html