Στο πλαίσιο των πολιτιστικών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων που προτείνονται κάθε χρόνο από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Α’ Αθήνας φέτος υλοποιήθηκε από το τμήμα 1 το Περιβαλλοντικό/Πολιτιστικό Πρόγραμμα:«Κλιματική κρίση και τέχνες: Η τέχνη διαμαρτύρεται».
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποσκοπεί στο να γνωρίσουν τα παιδιά έργα του σύγχρονου κινήματος για την περιβαλλοντική τέχνη, δηλαδή την έκφραση δημόσιας διαμαρτυρίας μέσω της τέχνης για την κλιματική αλλαγή. Τα έργα αυτά αποτελούν τροφή για σκέψη και κάνουν κατανοητή την απειλή της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλες διαστάσεις του περιβαλλοντικού ζητήματος (υπερκατανάλωση, σκουπίδια, ρύπανση κ.α.). Απώτερος σκοπός του κινήματος και κατ’ επέκταση του εν λόγω προγράμματος είναι ο προβληματισμός για το πώς οι άνθρωποι επηρεάζουν το περιβάλλον στο οποίο ζουν, η ευαισθητοποίηση του κοινού, η δημόσια διαμαρτυρία για τα περιβαλλοντικά ζητήματα.
Αρχικά, η πρώτη δραστηριότητα ήταν η προβολή φωτογραφιών του έργου «Ice watch» του Olafur Eliasson και τα παιδιά παρατήρησαν το έργο και προσπάθησαν να περιγράψουν τι βλέπουν.
Τα παιδιά άρχισαν να παρατηρούν ότι μοιάζει με κύκλος και η εκπαιδευτικός τους ζητάει να βρουν μέσα στην τάξη κάτι κυκλικό που να έχει σημεία όπως είναι αντίστοιχα οι πάγοι. Τα παιδιά είδαν το ρολόι της τάξης μας. Εν συνεχεία, αναρωτιόμαστε γιατί αποφάσισε να δείξει ο καλλιτέχνης με πάγο την εικόνα ενός ρολογιού. Αναφέρεται στα παιδιά το όνομα του έργου και τούς επεξηγείται τι σημαίνει η φράση. Είδαμε σχετικό βίντεο από το πώς ο καλλιτέχνης έστηνε τα μεγάλα κομμάτια πάγου σε διάφορα μέρη του κόσμου και σταθήκαμε σε σημεία που έδειχναν ότι οι πάγοι έλιωναν και γίνονταν νερό. Γιατί όμως γίνεται αυτό; Τα παιδιά απάντησαν: “Γιατί δεν είναι στο Βόρειο Πόλο!”.
Έτσι, λοιπόν, σκεφτήκαμε μέρη που έχει πολύ πάγο και περιηγηθήκαμε μέσω Google Earth.
Έπειτα κάναμε ένα πείραμα για να “ελέγξουμε” αυτή την απάντηση. Φτιάξαμε πάγους γεμίζοντας τάπερ με νερό.
Είδαμε, λοιπόν, ότι οι πάγοι σιγά σιγά από τη θερμότητα που είχε η τάξη μας άρχισαν να λιώνουν. Γιατί όμως οι πάγοι στην Ανταρκτική λιώνουν; Και ποιοι κινδυνεύουν εκεί;
Είδαμε ένα βίντεο
Τα παγόβουνα λιώνουν και τα αρκτικά ζώα κινδυνεύουν. Είδαμε φωτογραφίες στον παγκόσμιο ιστό
Και περιηγηθήκαμε στην εξής ιστοσελίδα: https://www.cnn.gr/kosmos/story/181104/liosimo-ton-pagon-sti-groilandia-h-fotografia-poy-epivevaionei-mia-lypiri-pragmatikotita
Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;
Ο λόγος είναι η κλιματική αλλαγή! Τι είναι αυτό;
Το είδαμε εδώ:
Στη συνέχεια, αποτύπωσαν στο χαρτί πώς δημιουργείται η κλιματική αλλαγή και φτιάξαμε ένα ηλεκτρονικό βιβλίο που μπορείτε να δείτε εδώ:
Ύστερα, επικεντρωθήκαμε στα ζώα που ζουν εκεί και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν. Είδαμε εικόνες από φωτογράφους.
Πώς άραγε κινδυνεύουν; Γιατί μοιάζουν πιο αδύνατες;
Είδαμε την ιστορία της πολικής αρκούδας
Έπειτα συζητήσαμε για τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, τα ζώα που κολυμπούν στον αρκτικό ωκεανό είναι είτε μολυσμένα είτε πεθαίνουν από πετρέλαια και τη γενική μόλυνση των θαλασσών, άρα και οι αρκούδες δεν έχουν φαγητό γι’ αυτό και είναι πιο αδύνατες.
Στη συνέχεια, σχηματίστηκαν τα παιδιά σε 2 ομάδες και έφτιαξαν μικρά βιβλία με τη δική τους ιστορία της πολικής αρκούδας. Τα παιδιά κλήθηκαν να συνεργαστούν για να σκεφτούν την ιστορία και στη συνέχεια να εικονογραφήσουν την ιστορία τους.
Ακόμη, σκεφτήκαμε να φτιάξουμε μια αφίσα ευαισθητοποιήσης με σημαντικά μηνύματα! Αρχικά, τα παιδιά έκοψαν πάγους από τσόχα και με βαμβάκι σχημάτισαν την αρκούδα της αφίσας μας και μετά γράψαμε τα μηνύματα μας.
Εν συνεχεία, γνωρίσαμε ένα άλλο έργο διαμαρτυρίας, αυτό του HA Schult “Trash People”-” Σκουπιδάνθρωποι”.
Είδαμε βίντεο και φωτογραφίες και παρατηρήσαμε προσεχτικά τους Σκουπιδάνθρωπους. Τι έχουν πάνω τους;
Τι μήνυμα θέλει να δώσει ο καλλιτέχνης;
Μερικά από αυτά που ανέφεραν τα παιδιά:
-“Δεν ήθελε ο δρόμος να έχει σκουπίδια”
-“Ήθελε η πόλη να είναι όμορφη και καθαρή”
Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς;
-“Ανακύκλωση”
Τι μπορούμε ανακυκλώσουμε και σε ποιούς κάδους ;
-“Χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο.”
-“Στους μπλε κάδους”
Γιατί όμως ο καλλιτέχνης έφτιαξε ανθρώπους από σκουπίδια και όχι κάτι άλλο;
Φυσικά, εξαιτίας του ότι οι άνθρωποι είναι οι μόνοι υπεύθυνοι, εκείνοι πετούν σκουπίδια και ευθύνονται για την κλιματική αλλαγή και την εξαφάνιση των ζώων.
Είδαμε ένα σχετικό βίντεο για να πλαισιώσουμε περαιτέρω τα προαναφερθέντα
Τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατεύσουμε το περιβάλλον; Τα παιδιά το αποτύπωσαν και φτιάξαμε ηλεκτρονικό βιβλίο ως ένα τρόπο αξιολόγησης του όλου προγράμματος. Δείτε εδώ:
Τέλος, δημιουργήσαμε το δικό μας έργο τέχνης. Φτιάξαμε τους δικούς μας σκουπιδάνθρωπους από αλουμινόχαρτο.
Ευχαριστούμε θερμά και την κα Καλλιόπη Κύρδη υπεύθυνη των Πολιτιστικών Θεμάτων για την υποστήριξη και τις προτάσεις της προκειμένου να υλοποιηθεί το πολιτιστικό πρόγραμμα.

























