Κλιματική κρίση και τέχνες: Η τέχνη διαμαρτύρεται

Screenshot 2024 06 09 205433

Στο πλαίσιο των πολιτιστικών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων που προτείνονται κάθε χρόνο από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Α’ Αθήνας φέτος υλοποιήθηκε από το τμήμα 1 το  Περιβαλλοντικό/Πολιτιστικό Πρόγραμμα:«Κλιματική κρίση και τέχνες: Η τέχνη διαμαρτύρεται».

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποσκοπεί στο να γνωρίσουν τα παιδιά  έργα του σύγχρονου κινήματος για την περιβαλλοντική τέχνη, δηλαδή την έκφραση δημόσιας διαμαρτυρίας μέσω της τέχνης για την κλιματική αλλαγή. Τα έργα αυτά αποτελούν τροφή για σκέψη και κάνουν κατανοητή την απειλή της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλες διαστάσεις του περιβαλλοντικού ζητήματος (υπερκατανάλωση, σκουπίδια, ρύπανση  κ.α.). Απώτερος σκοπός του κινήματος και κατ’ επέκταση του εν λόγω προγράμματος είναι ο προβληματισμός για το πώς οι άνθρωποι επηρεάζουν το περιβάλλον στο οποίο ζουν, η ευαισθητοποίηση του κοινού, η δημόσια διαμαρτυρία για τα περιβαλλοντικά ζητήματα.

Αρχικά, η πρώτη δραστηριότητα ήταν η προβολή φωτογραφιών του έργου  «Ice watch» του Olafur Eliasson και τα παιδιά παρατήρησαν το έργο και προσπάθησαν να περιγράψουν τι βλέπουν.

ice watch 12842

Τα παιδιά άρχισαν να παρατηρούν ότι μοιάζει με κύκλος και η εκπαιδευτικός τους ζητάει να βρουν μέσα στην τάξη κάτι κυκλικό που να έχει σημεία όπως είναι αντίστοιχα οι πάγοι. Τα παιδιά είδαν το ρολόι της τάξης μας. Εν συνεχεία, αναρωτιόμαστε γιατί αποφάσισε να δείξει ο καλλιτέχνης με πάγο την εικόνα ενός ρολογιού. Αναφέρεται στα παιδιά το όνομα του έργου και τούς επεξηγείται τι σημαίνει η φράση.  Είδαμε σχετικό βίντεο από το πώς ο καλλιτέχνης έστηνε τα μεγάλα κομμάτια πάγου σε διάφορα μέρη του κόσμου και σταθήκαμε σε σημεία που έδειχναν ότι οι πάγοι έλιωναν και γίνονταν νερό. Γιατί όμως γίνεται αυτό; Τα παιδιά απάντησαν: “Γιατί δεν είναι στο Βόρειο Πόλο!”.
Έτσι, λοιπόν, σκεφτήκαμε μέρη που έχει πολύ πάγο και περιηγηθήκαμε μέσω Google Earth.

Έπειτα κάναμε ένα πείραμα για να “ελέγξουμε” αυτή την απάντηση. Φτιάξαμε πάγους γεμίζοντας τάπερ με νερό.

2024 06 08 15 32 24 656 2024 06 08 15 32 24 858 2024 06 08 15 32 25 058 2024 06 08 15 32 25 257 2024 06 08 15 32 25 468

Είδαμε, λοιπόν, ότι οι πάγοι σιγά σιγά από τη θερμότητα που είχε η τάξη μας άρχισαν να λιώνουν. Γιατί όμως οι πάγοι στην Ανταρκτική λιώνουν; Και ποιοι κινδυνεύουν εκεί;

Είδαμε ένα βίντεο

Τα παγόβουνα λιώνουν και τα αρκτικά ζώα κινδυνεύουν. Είδαμε φωτογραφίες στον παγκόσμιο ιστό

arktiki liwsimo pagwn liosimo pagon 1 11 21.jpg

Και περιηγηθήκαμε στην εξής ιστοσελίδα: https://www.cnn.gr/kosmos/story/181104/liosimo-ton-pagon-sti-groilandia-h-fotografia-poy-epivevaionei-mia-lypiri-pragmatikotita

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

Ο λόγος είναι η κλιματική αλλαγή! Τι είναι αυτό;

Το είδαμε εδώ:

Στη συνέχεια, αποτύπωσαν στο χαρτί πώς δημιουργείται η κλιματική αλλαγή και φτιάξαμε ένα ηλεκτρονικό βιβλίο που μπορείτε να δείτε εδώ:


book title
Διαβάστε το βιβλίο στο StoryJumper

Ύστερα, επικεντρωθήκαμε στα ζώα που ζουν εκεί και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν. Είδαμε εικόνες από φωτογράφους.

bears polar bear animal bear wallpaper preview polar

Πώς άραγε κινδυνεύουν; Γιατί μοιάζουν πιο αδύνατες;

Είδαμε την ιστορία της πολικής αρκούδας

Έπειτα συζητήσαμε για τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, τα ζώα που κολυμπούν στον αρκτικό ωκεανό είναι είτε μολυσμένα είτε πεθαίνουν από πετρέλαια και τη γενική μόλυνση των θαλασσών, άρα και οι αρκούδες δεν έχουν φαγητό γι’ αυτό και είναι πιο αδύνατες.

Στη συνέχεια, σχηματίστηκαν τα παιδιά σε 2 ομάδες και έφτιαξαν μικρά βιβλία με τη δική τους ιστορία της πολικής αρκούδας. Τα παιδιά κλήθηκαν να συνεργαστούν για να σκεφτούν την ιστορία και στη συνέχεια να εικονογραφήσουν την ιστορία τους.

2024 05 02 10 08 04 593

Ακόμη, σκεφτήκαμε να φτιάξουμε μια αφίσα ευαισθητοποιήσης με σημαντικά μηνύματα! Αρχικά, τα παιδιά έκοψαν πάγους από τσόχα και με βαμβάκι σχημάτισαν την αρκούδα της αφίσας μας και μετά γράψαμε τα μηνύματα μας.

2024 04 10 14 53 52 070 2024 04 10 14 53 52 616

2024 04 10 14 53 45 611 2024 04 10 14 53 53 004

2024 04 10 14 53 45 180 2024 04 10 14 53 53 270

Εν συνεχεία, γνωρίσαμε ένα άλλο έργο διαμαρτυρίας, αυτό του HA Schult “Trash People”-” Σκουπιδάνθρωποι”.

ha1

Είδαμε βίντεο και φωτογραφίες και παρατηρήσαμε προσεχτικά τους Σκουπιδάνθρωπους. Τι έχουν πάνω τους;

Τι μήνυμα θέλει να δώσει ο καλλιτέχνης;

Μερικά από αυτά που ανέφεραν τα παιδιά:

-“Δεν ήθελε ο δρόμος να έχει σκουπίδια”

-“Ήθελε η πόλη να είναι όμορφη και καθαρή”

Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς;

-“Ανακύκλωση”

Τι μπορούμε ανακυκλώσουμε και σε ποιούς κάδους ;

-“Χαρτί, πλαστικό, αλουμίνιο.”

-“Στους μπλε κάδους”

Γιατί όμως ο καλλιτέχνης έφτιαξε ανθρώπους από σκουπίδια και όχι κάτι άλλο;

Φυσικά, εξαιτίας του ότι οι άνθρωποι είναι οι μόνοι υπεύθυνοι, εκείνοι πετούν σκουπίδια και ευθύνονται για την κλιματική αλλαγή και την εξαφάνιση των ζώων.

Είδαμε ένα σχετικό βίντεο για να πλαισιώσουμε περαιτέρω τα προαναφερθέντα

Τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατεύσουμε το περιβάλλον; Τα παιδιά το αποτύπωσαν και φτιάξαμε ηλεκτρονικό βιβλίο ως ένα τρόπο αξιολόγησης του όλου προγράμματος. Δείτε εδώ:


book title
Διαβάστε το βιβλίο στο StoryJumper

Τέλος, δημιουργήσαμε το δικό μας έργο τέχνης. Φτιάξαμε τους δικούς μας σκουπιδάνθρωπους από αλουμινόχαρτο.

2024 06 08 15 30 04 469 2024 06 08 15 30 13 362 2024 06 08 15 30 13 580 2024 06 08 15 30 12 559 2024 06 08 15 30 13 138

2024 06 06 19 35 16 113

Ευχαριστούμε θερμά και την κα Καλλιόπη Κύρδη υπεύθυνη των Πολιτιστικών Θεμάτων για την υποστήριξη και τις προτάσεις της προκειμένου να υλοποιηθεί το πολιτιστικό πρόγραμμα.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *