Θεματική Ενότητα: Ζω καλύτερα- Ευ Ζην
Υγεία: Ασφάλεια στο Δρόμο
Τίτλος : “Μαθαίνω να προστατεύομαι στο Δρόμο και το αυτοκίνητο” (Ν2) και “Ο κύριος ΚΟΚ στο Νηπιαγωγείο μας” (Ν1).
1ο εργαστήριο
Μετά από συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης ανιχνεύσαμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής ασφάλειας. Κάποιες από τις ερωτήσεις που διατυπώθηκαν ήταν:
Πώς έρχεστε στο σχολείο; Με τα πόδια. με αυτοκίνητο ή μηχανάκι;
Κρατάτε το χέρι του συνοδού σας; Περπατάτε στο δρόμο ή στο πεζοδρόμιο;
Φοράτε ζώνη στο αυτοκίνητο; Πού κάθεστε; Φοράτε κράνος στο μηχανάκι;
Ανταλλάξαμε απόψεις και μοιραστήκαμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας. Στο τέλος αποφασίσαμε και σχεδιάσαμε με τα παιδιά το πλάνο του εργαστηρίου μας και το Ν1 το ονόμασε “Ο κύριος ΚΟΚ στο Νηπιαγωγείο μας” ενώ το Ν2: “Μαθαίνω να προστατεύομαι στο δρόμο και το αυτοκίνητο”.
2ο εργαστήριο
Διαβάσαμε το βιβλίο και παρακολουθήσαμε από το Youtube το παραμύθι ¨Καλώς τον Κύριο ΚΟΚ”, της Ελένης Πιτσιδοπούλου, το οποίο έχει αναρτηθεί από τα Εκπαιδευτήρια Πλάτωνος.
Ζωγραφίσαμε ό,τι μας άρεσε από το παραμύθι.
Με αφορμή το παραμύθι προσπαθήσαμε να ερμηνεύσουμε κάποια από τα σήματα κυκλοφορίας που βλέπουμε συχνά στους δρόμους. Τι να σημαίνουν άραγε τα σχήματα και τα χρώματά τους; Αφού ψάξαμε σε βιβλία και στο διαδίκτυο παίξαμε το παιχνίδι των ερωτήσεων:
Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο; Σε κόκκινο κύκλο; Όταν είναι σε κίτρινο και κόκκινο τρίγωνο; Τι σημαίνει η πινακίδα με το μεγάλο κόκκινο STOP; Ποια τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα οχήματα και τους πεζούς;
Αφού παίξαμε το παιχνίδι της ταξινόμησης των σημάτων ομαδικά, τα παιδιά συμπλήρωσαν το δικό τους φύλλο αξιολόγησης.
3ο εργαστήριο
Ζωγραφίσαμε τα δικά μας σήματα. και φτιάξαμε μικρά βιβλία 4 σελίδων με τα σήματα που δημιουργήσαμε με τη φαντασία μας.
Κατασκευάσαμε χάρτινα αυτοκινητάκια και φτιάξαμε με τουβλάκια (ξύλινα ή πλαστικά) και χαρτί αυτοκινητόδρομους. Παίξαμε με αυτά.
Δημιουργήσαμε επίσης προειδοποιητικά σήματα που θεωρούμε ότι λείπουν από τις τάξεις και τους χώρους του σχολείου μας.
Στο τέλος του εργαστηρίου συνοψίσαμε τι μάθαμε. Τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί και οι πεζοί όταν τα βλέπουν; Τι προσέχουμε στο φωτεινό σηματοδότη; Από πού πρέπει να περνάει ένας πεζός; Και πότε;
Εμπλουτίσαμε τις γνώσεις αλλά και το λεξιλόγιό μας με καινούργιες έννοιες: διάβαση πεζών, φωτεινός σηματοδότης, λεωφόρος, μονόδρομος. Μιλήσαμε για τις σύνθετες λέξεις που υπάρχουν και εμπεριέχουν τη λέξη “δρόμος”. Αυτοκινητόδρομος, πεζόδρομος, ποδηλατόδρομος.
4ο εργαστήριο
Φτιάξαμε χάρτινο φωτεινό σηματοδότη με διάβαση πεζών. Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε και κόψαμε χάρτινες φιγούρες (μαμά με καρότσι, παιδί με πατίνι, γιαγιά κλπ ) και τους βοηθάμε να περάσουν τη διάβαση.
Συζητήσαμε με την ομάδα μας για τη συμπεριφορά μας στο δρόμο ως πεζοί. αλλά και στο αυτοκίνητο ως επιβάτες. Ποιοι είναι οι κανόνες για να διασχίσουμε ένα δρόμο όταν δεν υπάρχει φωτεινός σηματοδότης;
- Σταματώ στο πεζοδρόμιο
- Κοιτάζω αριστερά
- Κοιτάζω δεξιά
- Ξανακοιτάζω αριστερά
- Αν ο δρόμος είναι ελεύθερος τότε περνώ στο απέναντι πεζοδρόμιο
Παίξαμε ομαδικά το παιχνίδι των σωστών και των λάθος συμπεριφορών.
5ο εργαστήριο
Παρουσιάσαμε στην τάξη εικόνες ατυχημάτων και μικρά βίντεο, προσεκτικά επιλεγμένα και φιλτραρισμένα ώστε να μην τρομάξουμε τα παιδιά. Καλέσαμε τα παιδιά να σχολιάσουν και να σκεφτούν πώς προκλήθηκαν αυτά τα ατυχήματα. Τι θα μπορούσαν να κάνουν οι εμπλεκόμενοι ώστε να αποφευχθούν; Τα παιδιά πρότειναν:
- Να φοράμε ζώνες
- Να φοράμε κράνος,
- Να μη μιλάμε στο κινητό ενώ οδηγούμε, ακόμα κι όταν περπατάμε στο δρόμο.
- Να προσέχουμε τα σήματα του ΚΟΚ
- Να περνάμε από διαβάσεις πεζών
- Να ακολουθούμε τα βήματα που περιγράψαμε στο 4ο εργαστήριο προκειμένου να διασχίσουμε έναν δρόμο
Συμπληρώσαμε το σχετικό φύλλο αξιολόγησης.
Πώς κυκλοφορεί όμως στο δρόμο κάποιος που δε βλέπει; Παρακολουθήσαμε ένα πολύ όμορφο βίντεο στο Youtube, τον “Pip”.
Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης των παιδιών για τις αισθητηριακές αναπηρίες, καλέσαμε την κα Γερουλάνου μαζί με το σκύλο της, την Ίρμα, οδηγό τυφλών.
6ο εργαστήριο
“Ο φίλος μου ο Ποδηλατάκιας”, κείμενο Κατερίνα Βαϊμάκη, εκονογράφηση Ρεβέκκα Βεδέ
Πώς συμπεριφερόμαστε ως οδηγοί ποδηλάτου; Τι εξοπλισμό χρειαζόμαστε; Που πρέπει να κυκλοφορούμε με το ποδήλατό μας; (Πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής και ποδηλατόδρομους).
Ζωγραφίσαμε τα δικά μας ποδήλατα.
Φύλλο αξιολόγησης με τον εξοπλισμό του ποδηλάτη.
Ας δούμε τι μάθαμε παίζοντας παιχνίδια στον υπολογιστή! (από το wordwall)
7ο εργαστήριο
Ας μας μιλήσει και ο ειδικός! Καλέσαμε στην τάξη τον τροχονόμο κ. Φώτη Παγιαύλα από την Τροχαία Αθηνών. Συζητήσαμε μαζί του για τους κανόνες σωστής συμπεριφοράς στο δρόμο, ως πεζοί, στο αυτοκίνητο και στο ποδήλατο. Μας έδειξε τη στολή του και τα παιδιά έγιναν για λίγο βοηθοί του.









































