STE(A)M for Equality

Screenshot 2024 03 11 183127

Ο δεύτερος θεματικός κύκλος “Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία” εμπεριέχει την ενότητα “Stem/ Εκπαιδευτική ρομποτική”. Φέτος, υλοποιείται στο σχολείο το πρόγραμμα STEM4Equality που έχει ως απώτερο στόχο να αποδομηθεί η στερεοτυπική αντίληψη ότι στα STEM επαγγέλματα εργάζονται κυρίως άντρες.

STE(Α)M επαγγέλματα νοούνται τα επαγγέλματα που άπτονται στις επιστήμες της Science(Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας), Technology (Τεχνολογίας Υπολογιστών), Engineering(Μηχανικής), Art(Τέχνης) και Mathematics(Μαθηματικών).

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η εκπαίδευση STEM από τα αρχικά χρόνια της ζωής ενός παιδιού, μπορεί να έχει σημαντική θετική επίδραση στη γνωστική ανάπτυξή του. Μέσα από τη βιωματική ενασχόληση των παιδιών με τις θετικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική, την τέχνη και τα μαθηματικά, αναπτύσσουν δεξιότητες, που τα συντροφεύουν και τα βοηθούν σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Ακόμη μέσω της προσέγγισης STEM,  τα παιδιά καλλιεργούν τη δημιουργικότητα, την ενσυναίσθηση και την αυτοπεποίθησή τους, ενώ παράλληλα αποκτούν κοινωνικές δεξιότητες καθώς προβληματίζονται, κατανοούν με παιγνιώδη και διασκεδαστικό τρόπο τον κόσμο γύρω τους, μαθαίνουν να επιλύουν προβλήματα, να διαχειρίζονται το πιθανό “λάθος”, να ανταλλάσσουν ιδέες και να συνεργάζονται.

Οι ενότητες της STEM εκπαίδευσης που πραγματοποιήσαμε μέσα από το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα ήταν οι εξής:

  1. Ας μάθουμε προγραμματισμό
  2. Ας εξερευνήσουμε τον κόσμο γύρω μας
  3. Ταξιδεύοντας στο Ηλιακό Σύστημα
  4. Ας γίνουμε μηχανικοί
  5. Χαρά και Μαθηματικά
  6. Ας μιλήσουμε για επαγγέλματα

1.Ας μάθουμε προγραμματισμό

Σε αυτή την ενότητα τα παιδιά έκαναν τα πρώτα τους βήματα στον προγραμματισμό χρησιμοποιώντας την δωρεάν πλατφόρμα πργραμματισμού Run Marco All Can Code, η οποία βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο https://runmarco.allcancode.com/.

2024 01 14 13 05 22 583

Στη συνέχεια, τα παιδιά έγιναν τα ίδια ρομποτ

2024 01 10 18 42 08 849

.. και δοκίμασαν στο χαρτί να κάνουν προγραμματισμό

2024 01 10 18 57 58 281

2. Ας εξερευνήσουμε τον κόσμο γύρω μας

Στην ενότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες ανακαλύπτουν τον κόσμο γύρω τους με πολλούς δυνατούς βιωματικούς τρόπους. Σκοπός  είναι η ενίσχυση της παρατηρητικότητας τους και η ικανοποίηση της έμφυτης περιέργειάς τους! Έτσι μέσα από διαφορετικές εφαρμογές οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώνονται με έννοιες όπως το μικροσκόπιο, ο μαγνήτης και η πυκνότητα.

2024 01 10 18 41 56 669  2024 01 14 13 05 28 2722024 01 14 13 05 36 099

3.Ταξιδεύοντας στο Ηλιακό Σύστημα

Η ενότητα αυτή πάντα συναρπάζει τα παιδιά. Γνωρίσαμε το ηλιακό σύστημα και τα ουράνια σώματα μέσα από βίντεο στο διαδίκτυο, επισκεφθήκαμε την ιστοσελίδα της NASA για πληροφορίες και φτιάξαμε πλανήτες από πλαστελίνη προκειμένου να φτιάξουν τα παιδιά το δικό τους animation βίντεο για το ηλιακό σύστημα χρησιμοποιώντας την τεχνική δημιουργίας βίντεο, Stop Motion. Παίξαμε παιχνίδια σειροθέτησης, ταξιδέψαμε με την beebot σε όλους τους πλανήτες και κατασκευάσαμε τον πλανήτη που έκανε περισσότερο εντύπωση σε κάθε παιδί χρησιμοποιώντας τέμπερες.

2024 01 31 19 39 13 721
Δημιουργία πλανήτη με σφουγγαράκι

IMG 6010

2024 01 17 17 20 47 540
Παιχνίδι σειροθέτησης
2024 01 17 17 21 13 134
Παιχνίδι προγραμματισμού με ρομποτ
2024 01 17 17 21 05 931
Δημιουργία πλανητών με πλαστελίνη

Στο δεύτερο μέρος, οι μαθητές και οι μαθήτριες μαθαίνουν τις διαφορετικές
φάσεις της Σελήνης μέσα από ένα πείραμα με φακό και ….τρώγοντας μπισκότα!

2024 01 17 17 21 14 615 2024 01 21 20 31 40 221 2024 01 21 20 31 25 960

Τέλος, οι μαθητές και οι μαθήτριες μαθαίνουν για τον διεθνή διαστημικό σταθμό, τους αστροναύτες και τη ζωή τους και έφτιαξαν τον δικό τους πύραυλο!

2024 01 31 19 38 53 809

4.Ας γίνουμε μηχανικοί

Στην παρούσα ενότητα εισάγονται οι έννοιες του μηχανικού σχεδιαστικού τρόπου σκέψης και τα παιδιά καλούνται να επιλύσουν πρόβλημα ή μία δοκιμασία. Ο τρόπος για να επιλυθούν αυτές οι δοκιμασίες βρίσκεται στην δική τους εφευρετικότητα, η οποία ενδυναμώνεται με βιωματικό τρόπο.

2024 01 31 19 35 25 863 2024 01 31 19 36 40 423 2024 01 31 19 35 51 703

5.Χαρά και Μαθηματικά

Στην δραστηριότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώνονται με τα γεωμετρικά σχήματα και κατ’ επέκταση με την έννοια των μαθηματικών. Σκοπός είναι να αποκτηθούν οι βασικές γνώσεις γεωμετρίας και η λογική επίλυσης προβλημάτων,
βιωματικά και ομαδοσυνεργατικά.

2024 02 05 14 57 21 031
Σκυταλοδρομία σχημάτων
2024 02 05 14 57 17 772
Ομαδική δημιουργία tangram
2024 02 05 14 57 16 737
Ατομική δημιουργία έργου χρησιμοποιώντας τη λογική του τανγραμ

6.Ας μιλήσουμε για επαγγέλματα

Στην τελευταία ενότητα του προγράμματος τα παιδιά καλούνται να ζωγραφίσουν τον άνθρωπο που πιστεύουν ότι ασκεί ένα επάγγελμα και να τον/την ονομάσει. Στη συνέχεια, γνωρίζουν εξωτερικούς επισκέπτες(μητέρες παιδιών), τα επαγγέλματα των οποίων είναι στερεοτυπικά συνδεδεμένα με το αντίθετο φύλο. Σκοπός είναι να καταρριφθούν τα υπάρχοντα έμφυλα στερεότυπα σχετικά με τα επαγγέλματα. Δείτε περισσότερες λεπτομέρειες στην παρακάτω ανάρτηση:

Γνωρίζουμε τα STE(A)M Επαγγέλματα

Φυσικά, στο τέλος της κάθε από τις παραπάνω ενότητες γνωρίσαμε με τα παιδιά και την αντίστοιχη πρωτοπόρο γυναίκα της εκάστοτε επιστήμης.

Screenshot 2024 05 10 212218Screenshot 2024 05 10 212157Screenshot 2024 05 10 212145Screenshot 2024 05 10 212105Screenshot 2024 05 10 212302

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *