Ο δεύτερος θεματικός κύκλος “Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία” εμπεριέχει την ενότητα “Stem/ Εκπαιδευτική ρομποτική”. Φέτος, υλοποιείται στο σχολείο το πρόγραμμα STEM4Equality που έχει ως απώτερο στόχο να αποδομηθεί η στερεοτυπική αντίληψη ότι στα STEM επαγγέλματα εργάζονται κυρίως άντρες.
STE(Α)M επαγγέλματα νοούνται τα επαγγέλματα που άπτονται στις επιστήμες της Science(Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας), Technology (Τεχνολογίας Υπολογιστών), Engineering(Μηχανικής), Art(Τέχνης) και Mathematics(Μαθηματικών).
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η εκπαίδευση STEM από τα αρχικά χρόνια της ζωής ενός παιδιού, μπορεί να έχει σημαντική θετική επίδραση στη γνωστική ανάπτυξή του. Μέσα από τη βιωματική ενασχόληση των παιδιών με τις θετικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική, την τέχνη και τα μαθηματικά, αναπτύσσουν δεξιότητες, που τα συντροφεύουν και τα βοηθούν σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Ακόμη μέσω της προσέγγισης STEM, τα παιδιά καλλιεργούν τη δημιουργικότητα, την ενσυναίσθηση και την αυτοπεποίθησή τους, ενώ παράλληλα αποκτούν κοινωνικές δεξιότητες καθώς προβληματίζονται, κατανοούν με παιγνιώδη και διασκεδαστικό τρόπο τον κόσμο γύρω τους, μαθαίνουν να επιλύουν προβλήματα, να διαχειρίζονται το πιθανό “λάθος”, να ανταλλάσσουν ιδέες και να συνεργάζονται.
Οι ενότητες της STEM εκπαίδευσης που πραγματοποιήσαμε μέσα από το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα ήταν οι εξής:
- Ας μάθουμε προγραμματισμό
- Ας εξερευνήσουμε τον κόσμο γύρω μας
- Ταξιδεύοντας στο Ηλιακό Σύστημα
- Ας γίνουμε μηχανικοί
- Χαρά και Μαθηματικά
- Ας μιλήσουμε για επαγγέλματα
1.Ας μάθουμε προγραμματισμό
Σε αυτή την ενότητα τα παιδιά έκαναν τα πρώτα τους βήματα στον προγραμματισμό χρησιμοποιώντας την δωρεάν πλατφόρμα πργραμματισμού Run Marco All Can Code, η οποία βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο https://runmarco.allcancode.com/.
Στη συνέχεια, τα παιδιά έγιναν τα ίδια ρομποτ
.. και δοκίμασαν στο χαρτί να κάνουν προγραμματισμό
2. Ας εξερευνήσουμε τον κόσμο γύρω μας
Στην ενότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες ανακαλύπτουν τον κόσμο γύρω τους με πολλούς δυνατούς βιωματικούς τρόπους. Σκοπός είναι η ενίσχυση της παρατηρητικότητας τους και η ικανοποίηση της έμφυτης περιέργειάς τους! Έτσι μέσα από διαφορετικές εφαρμογές οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώνονται με έννοιες όπως το μικροσκόπιο, ο μαγνήτης και η πυκνότητα.
3.Ταξιδεύοντας στο Ηλιακό Σύστημα
Η ενότητα αυτή πάντα συναρπάζει τα παιδιά. Γνωρίσαμε το ηλιακό σύστημα και τα ουράνια σώματα μέσα από βίντεο στο διαδίκτυο, επισκεφθήκαμε την ιστοσελίδα της NASA για πληροφορίες και φτιάξαμε πλανήτες από πλαστελίνη προκειμένου να φτιάξουν τα παιδιά το δικό τους animation βίντεο για το ηλιακό σύστημα χρησιμοποιώντας την τεχνική δημιουργίας βίντεο, Stop Motion. Παίξαμε παιχνίδια σειροθέτησης, ταξιδέψαμε με την beebot σε όλους τους πλανήτες και κατασκευάσαμε τον πλανήτη που έκανε περισσότερο εντύπωση σε κάθε παιδί χρησιμοποιώντας τέμπερες.




Στο δεύτερο μέρος, οι μαθητές και οι μαθήτριες μαθαίνουν τις διαφορετικές
φάσεις της Σελήνης μέσα από ένα πείραμα με φακό και ….τρώγοντας μπισκότα!
Τέλος, οι μαθητές και οι μαθήτριες μαθαίνουν για τον διεθνή διαστημικό σταθμό, τους αστροναύτες και τη ζωή τους και έφτιαξαν τον δικό τους πύραυλο!
4.Ας γίνουμε μηχανικοί
Στην παρούσα ενότητα εισάγονται οι έννοιες του μηχανικού σχεδιαστικού τρόπου σκέψης και τα παιδιά καλούνται να επιλύσουν πρόβλημα ή μία δοκιμασία. Ο τρόπος για να επιλυθούν αυτές οι δοκιμασίες βρίσκεται στην δική τους εφευρετικότητα, η οποία ενδυναμώνεται με βιωματικό τρόπο.
5.Χαρά και Μαθηματικά
Στην δραστηριότητα αυτή οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώνονται με τα γεωμετρικά σχήματα και κατ’ επέκταση με την έννοια των μαθηματικών. Σκοπός είναι να αποκτηθούν οι βασικές γνώσεις γεωμετρίας και η λογική επίλυσης προβλημάτων,
βιωματικά και ομαδοσυνεργατικά.



6.Ας μιλήσουμε για επαγγέλματα
Στην τελευταία ενότητα του προγράμματος τα παιδιά καλούνται να ζωγραφίσουν τον άνθρωπο που πιστεύουν ότι ασκεί ένα επάγγελμα και να τον/την ονομάσει. Στη συνέχεια, γνωρίζουν εξωτερικούς επισκέπτες(μητέρες παιδιών), τα επαγγέλματα των οποίων είναι στερεοτυπικά συνδεδεμένα με το αντίθετο φύλο. Σκοπός είναι να καταρριφθούν τα υπάρχοντα έμφυλα στερεότυπα σχετικά με τα επαγγέλματα. Δείτε περισσότερες λεπτομέρειες στην παρακάτω ανάρτηση:
Φυσικά, στο τέλος της κάθε από τις παραπάνω ενότητες γνωρίσαμε με τα παιδιά και την αντίστοιχη πρωτοπόρο γυναίκα της εκάστοτε επιστήμης.




















