Το πρώτο εργαστήριο δεξιοτήτων για φέτος ήταν από τον θεματικό κύκλο “Φροντίζω το Περιβάλλον” και ειδικότερα από την ενότητα Κλιματική αλλαγή-Φυσικές καταστροφές. Η κλιματική αλλαγή είναι ένα επίκαιρο θέμα, καθώς το βλέπουμε ακριβώς μπροστά μας να συμβαίνει πόσο μάλιστα όταν τα παιδιά έχουν ακούσει/ δει για τις φωτιές που έχουμε κάθε καλοκαίρι στη χώρα μας. Το περιβάλλον, ως θέμα, δεν αντιμετωπίζεται απλώς ως πηγή γνώσης αλλά γίνεται κατανοητό ως σύστημα ισορροπιών και σχέσεων και ο κεντρικός στόχος της είναι ο ενεργός πολίτης
Έτσι δεν έχουμε παρά να μιλήσουμε για αυτό το γεγονός και να το πλαισιώσουμε μέσα από δραστηριότητες. Γιατί συμβαίνει αυτό; Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς; Γιατί είναι σημαντικό το περιβάλλον μας;
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συγκεκριμένα στο δασικό οικοσύστημα. Για την έρευνά μας απαραίτητο εργαλείο ήταν ένας εννοιολογικός χάρτης.
Το θέμα μας προσεγγίστηκε διαθεματικά καθώς οι οργανωμένες δραστηριότητες είχαν σχέση με όλα τα πεδία του ΔΕΠΠΣ ΑΠΣ, δηλαδή τη Γλώσσα, τα Μαθηματικά, την Τέχνη, το Περιβάλλον και τις Νέες Τεχνολογίες.
Προβλήθηκαν εικόνες από δάση και από υλικά που μπορούν να γίνουν εχθροί του δάσους και ζητήθηκε από τα παιδιά να σχολιάσουν αυτά που βλέπουν και να τα περιγράψουν.
Στη συνέχεια κατηγοριοποιήσαμε σε φαινόμενα φυσικά που μπορεί να προκαλέσουν φωτιά και σε αντικείμενα που προέρχονται από τον άνθρωπο.
Εν συνεχεία, πραγματοποιήθηκαν ομαδικές και ατομικές εργασίες ώστε να δούμε τη χρονική ακολουθία σε ένα συμβάν φωτιάς σε ένα δάσος.
Στη συνέχεια, τα παιδιά συνεργάστηκαν σε δυάδες. Συζήτησαν και συναποφάσισαν να ζωγραφίσουν σχετικά με τις αιτίες των δασικών φωτιών αλλά και τις πιθανές λύσεις σε περίπτωση που κάποιος εντοπίσει φωτιά. Συνεπώς, κάποιοι ζωγράφισαν ως αιτίες: τα σκουπίδια από πικ νικ, τις βόλτες περαστικών που δεν προσέχουν τι αφήνουν, αφημένα γυαλιά στο δάσος και τις πιθανές λύσεις: να βάλουμε πινακίδες που να δείχνουν ότι απαγορεύεται η φωτιά στο δάσος, να καλέσουμε την πυροσβεστική και να κάνουμε δεντροφύτευση.
Ποιά είναι τα οφέλη του δάσους; Τι μας προσφέρουν; Αυτό απαντήθηκε και μέσα από ένα πείραμα. Κατά τη δραστηριότητα βάλαμε σε ένα τάπερ χώμα και μέσα δεντράκια που στη βάση τους είχαν σφουγγαράκι. Αφού τοποθετήσαμε τα δέντρα μέσα στο χώμα ρίξαμε με μια κουτάλα νερό στο χώμα και είδαμε ότι το νερό απορροφούταν. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά κατανόησαν ότι τα δέντρα είναι πολύ σημαντικά καθώς απορροφούν το νερό γιατί τούς είναι χρήσιμο, συνεπώς χωρίς τα δέντρα αν πέφτει νερό θα υπάρξουν πλημμύρες και στην συνέχεια ανυπολόγιστες ζημιές για το περιβάλλον και τον άνθρωπο.
Ακόμη, διαβάσαμε το βιβλίο “Το δάσος που έδινε” και προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση του δέντρου, πώς ένιωθε το δέντρο, αν ήμαστε εμείς δέντρα θα δίναμε; Τι θα δίναμε και σε ποιον;
Έπειτα, κάναμε ένα υποθετικό σενάριο, αν μπορούσαμε να πάρουμε συνέντευξη από το δέντρο της αυλής μας τι θα ρωτούσαμε; Βγήκαμε έξω στην αυλή και τα παιδιά έκαναν ερωτήσεις.
Οι απαντήσεις του δέντρου.. ήρθαν μετά από λίγες ημέρες ανάμεσα σε φύλλα!
Έπειτα, είδαμε το έργο του Κωνσταντίνου Δημόπουλου με τα μπλε δέντρα. Τα μπλε δέντρα του καλλιτέχνη είναι ένας τρόπος διαμαρτυρίας για την κλιματική αλλαγή. Επιδιώκει να εκφράσει ένα μήνυμα κοινωνικής συνείδησης και οικολογικής συνειδητοποίησης, ιδιαίτερα όσον αφορά την σκόπιμη καταστροφή των δασών. Ο ίδιος επιδιώκει μέσα από το μπλε χρώμα, το οποίο τονίζει και ξεχωρίζει τα δέντρα, να κάνει τη φιλοσοφία των ανθρώπων πιο πράσινη και κατ’ επέκταση να πρασινίσει τις μεγαλουπόλεις.
Ετοιμάσαμε τα δικά μας δέντρα με κηρομπογια σε μαύρο φόντο και στη συνέχεια βάψαμε τα δέντρα της αυλής μας μπλε για να διαδηλώσουμε εναντίον της καταστροφής των δασών.
Φτιάξαμε την δική μας ομαδική εργασία με το δάσος πριν και μετά την φωτιά,
αλλά και το δέντρο των ονείρων μας!
Επιπροσθέτως, διαβάσαμε το βιβλίο “Κάτω τα χέρια από το δάσος” και φτιάξαμε τις δικές μας επιγραφές αλλά και χαρακτήρες από το βιβλίο.
Τέλος, χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή είδαμε διαφημιστικές καμπάνιες της WWF σχετικά με τις πυρκαγιές στα δάση και τις συνέπειες, αλλά και τρόπους προστασίας από τις φωτιές. Επίσης, είδαμε και σποτ που δίνουν μηνύματα προστασίας των δασών. Όλα αυτά έδωσαν ιδέα να δημιουργήσουμε και εμείς αφίσες ευαισθητοποίησης αλλά και βίντεο ευαισθητοποίησης γύρω από την προστασία των δασών.















































