Ο Σεπτέμβριος εκτός από μήνας προσαρμογής και ομαλής ένταξης των παιδιών στο σχολείο είναι, επίσης, ένας παιγνιώδης μήνας μιας και εμπεριέχει πολλά παιχνίδια γνωριμίας, ώστε να γνωριστεί η ομάδα μεταξύ της, αλλά και ένας μήνας γνωριμίας με βασικές έννοιες.
Τα “Σχήματα”, η πρώτη θεματική που ασχοληθήκαμε τον Σεπτέμβριο, ανήκουν στις βασικές έννοιες της ενότητας “Παιδί και Μαθηματικά”.
Τι μπορείς να κάνεις με μια γραμμή άραγε;
Η αλήθεια μπορείς να δημιουργήσεις έναν ολόκληρο κόσμο!
Γραμμές ίσιες, γραμμές καμπυλωτές, γραμμές ζιγκ ζαγκ σαν βουνά, γραμμές σαν σχήματα, γραμμές σαν γράμματα!
Τόσο απλές λογικομαθηματικές έννοιες μα τόσο βασικές για την ενίσχυση των γνώσεων των παιδιών και σαφώς για την εξέλιξή των δημιουργικών ικανοτήτων τους.
Με τα σχήματα μπορείς να κάνεις σχεδόν τα πάντα! Η ενασχόλησή μας με τα σχήματα ξεκίνησε με αφορμή το παραμύθι ” Η τελεία”.

Το πρώτο σχήμα που προκύπτει από το παραμύθι.. δεν είναι άλλο από τον κύκλο! Μια απλή τελεία!
Δημιουργήσαμε τις δικές μας τελείες, οι οποίες είναι ΤΕ-ΛΕΙ-ΕΣ!
Στη συνέχεια, παίξαμε ένα παιχνίδι κατηγοριοποίησης με τα παιδιά αναγνωρίζοντας σχήματα χρησιμοποιώντας τα ξύλινα τουβλάκια της τάξης μας.
Στη συνέχεια, με τη βοήθεια της μουσικής τα παιδιά έπρεπε να ζωγραφίσουν τα σχήματα σε χαρτί. Στο σταμάτημα της μουσικής το παιδί που είχε το μαρκαδόρο σταματούσε στο σχήμα που τύχαινε και το επόμενο παιδί έπρεπε να ξεκινήσει να σχεδιάζει τα σχήματα.
Έπειτα τα παιδιά σχημάτισαν τα σχήματα με το σώμα τους!
Αφότου, τα αναγνωρίσαμε, τα σχεδιάσαμε και τα σχηματίσαμε με το σώμα μας, παίξαμε τη σχηματοσαλάτα! Τα παιδιά ανάλογα το σχήμα που τους μοιράστηκε τυχαία έκανα ζευγάρια και στο άκουσμα του σχήματος τους έπρεπε να ανταλλάξουν θέση. Όταν ακουγόταν η λέξη “σχηματοσαλάτα” τα παιδιά άλλαζαν όλα μεταξύ τους θέση.
Επόμενη δραστηριότητα ήταν ο σχηματισμός των κύκλων του Wassily Kandinski.
Τα παιδιά αφότου παρατήρησαν τα σχήματα στον πίνακα του ζωγράφου, διέκριναν κύκλους και τετράγωνα, αλλά και διαφορετικά χρώματα. Τους ζητήθηκε να φτιάξουν έναν κύκλο με ομόκεντρους κύκλους εντός του χρησιμοποιώντας λαδοπαστελ από διαφορετικά χρώματα για κάθε κύκλο.
Εν συνεχεία, είχαμε μια επίσκεψη από έναν φίλο.. τον Σχηματοφαγούλη! Ο Σχηματοφαγούλης έφτασε πολύ πεινασμένος από τη Σχηματοπόλη του και αφού συστήθηκε στα παιδιά τους ζήτησε να τον ταΐσουν. Φυσικά, τι άλλο θα έτρωγε; Σχήματα! Ωστόσο, έπρεπε να προσέξουν τα παιδιά πολύ τι ακριβώς θα τον ταΐσουν, καθώς ο ίδιος είναι πολύ απαιτητικός και ήθελε συγκεκριμένα σχήματα, συγκεκριμένων χρωμάτων και μάλιστα συγκεκριμένο αριθμό!
Ακόμη μία οργανωμένη δραστηριότητα ήταν να δημιουργήσουν τα παιδιά σχήματα χρησιμοποιώντας γλωσσοπίεστρα..
Βέβαια η γνωριμία μας με τους ζωγράφους συνεχίστηκε.. Είδαμε πόσοι καλλιτέχνες έχουν χρησιμοποιήσει απλές γραμμές και σχήματα για να δημιουργήσουν εντυπωσιακούς πίνακες ζωγραφικής. Miro, Picasso, Kandinski, Klimt, Klee, Delaunay.
Σταθήκαμε στους πίνακες του Robert και της Sonia Delaunay παρατηρήσαμε προσεχτικά και δημιουργήσαμε τον δικό μας πίνακα ζωγραφικής ως δραστηριότητα συμμετρίας.
Τα παιδιά διάλεξαν τον πίνακα που τους άρεσε και πήραν το μισό του, το κόλλησαν και στη συνέχεια έπρεπε να συμπληρώσουν το μισό του πίνακα.
Επόμενη δραστηριότητα ήταν η δημιουργία μιας ομαδικής κατασκευής. Τα παιδιά αφού αφού παρατήρησαν και συζήτησαν τον πίνακα του Paul Klee “Κάστρο και ήλιος” έκοψαν και χρωματίσαν με κηρομπογιές τρίγωνα και τετράγωνα σχήματα και δημιούργησαν σπιτάκια σε μια καστροπολιτεία με ήλιο.
Επιπρόσθετα με αφορμή τη βροχή των πρώτων ημερών του περασμένου διαστήματος, καθώς επίσης με ακόμη έναν πίνακα του Paul Klee, που παρατήρησαν τα παιδιά, αρχικά μιμήθηκαν τις φιγούρες με το σώμα τους. Έπειτα ατομικά το καθένα ζωγράφισε τα ανθρωπάκια μόνο με σχήματα για το σώμα και ευθείες γραμμές για τα άκρα. Τραβώντας τις γραμμές των χεριών και των ποδιών σε διαφορετικές κατευθύνσεις κατάφεραν να αποδώσουν και κίνηση. Ακόμη προσέθεσαν και τη βροχή και συζητώντας για τον πίνακα άλλαξαν τον αρχικό τίτλο του με τον τίτλο “Χορεύοντας στην βροχή”. Μετά έκοψαν και κόλλησαν σχήματα και αναπαραστήσανε τις κινούμενες φιγούρες σε μια ομαδική εργασία.
Ακόμη, τα παιδιά με τη χρήση ψαλιδιού έκοψαν διάφορα σχήματα με στενσιλ. Αρχικά, τα παιδιά κάθισαν σε ζευγάρια ο ένας απέναντι στον άλλον σε ένα τραπέζι και μοιράστηκαν 10 ίδια σχήματα, τα άπλωσαν και άρχισαν να δημιουργούν εικόνες ζώων ή/ και φανταστικών πλασμάτων. Με τη βοήθεια μιας ηλεκτρονικής κλεψύδρας είχαν 1 λεπτό να ολοκληρώσουν την κατασκευή τους. Οι ιδέες τους:
Ακόμη, τα παιδιά επιλέξαν ένα σχήμα της αρεσκείας τους π.χ. κύκλο, τρίγωνο, τετράγωνο ή ρόμβο.Έπειτα σχεδίασαν με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού 5 διαφορετικού μεγέθους σχήματα με χάρακες, καπάκια κλπ. Στη συνέχεια, τα χρωμάτισαν με λαδοπαστελ. Τέλος, τα τοποθέτησαν με τυχαίο τρόπο ή με κάποιο μοτίβο και τα κόλλησαν σε κλωστές για να δημιουργηθούν μόμπιλε για να στολιστεί η τάξη μας!
Τέλος,
Κάπως έτσι ολοκληρώθηκε η θεματική “Σχήματα” έχοντας τα παιδιά την ευκαιρία με ποικίλους, βιωματικούς και μοναδικούς τρόπους να κατανοήσουν, να εξερευνήσουν και να δημιουργήσουν σχήματα.



































































