Η 4η Οκτωβρίου είναι καθιερωμένη ως η Παγκόσμια Ημέρα Ζωών, η οποία θεσπίστηκε το 1931 σ’ ένα συνέδριο περιβαλλοντιστών στη Φλωρεντία, ως ένας τρόπος ευαισθητοποίησης του κοινού για τα υπό εξαφάνιση ζώα. Από τότε, η γιορτή διευρύνθηκε και περιλαμβάνει όλα τα είδη του ζωικού βασιλείου.
Τα δικαιώματα των ζώων προσδιορίστηκαν στις 15 Οκτωβρίου 1978 στο Παρίσι στην περίφημη διακήρυξη των δικαιωμάτων των ζώων, η οποία περιλαμβάνει 14 άρθρα.
Ένας από τους θεματικούς άξονες του αναλυτικού προγράμματος του Νηπιαγωγείου (ΔΕΠΠΣ- ΑΠΣ) είναι το “Παιδί και Περιβάλλον” πέρα από το άμεσο περιβάλλον(φυσικό) είναι και το έμμεσο(άνθρωπος και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις). Μέσα στη διάρκεια της χρονιάς δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στις αλληλεπιδράσεις μας με το περιβάλλον, μαθαίνοντας πώς να επικοινωνούμε και να σχετιζόμαστε καλύτερα, καθώς και πώς να σεβόμαστε τον περίγυρό μας. Ανάμεσα στις διάφορες θεματικές ενότητες που επεξεργαζόμαστε τα “Δικαιώματα” αποτελούν ένα πολύ σημαντικό θέμα προς επεξεργασία.
Δικαιώματα όμως δεν έχουμε μόνο εμείς ως άνθρωποι έχουν και τα ζώα που ζουν στο ευρύτερο περιβάλλον, για αυτόν το λόγο κάναμε μια ιδιαίτερη μνεία στην Παγκόσμια Ημέρα των Ζωών.
Αρχικά, η αφορμή για τη συζήτηση δόθηκε από μια μαθήτρια, η οποία σήμερα ήρθε στο σχολείο συνοδευόμενη από το σκυλάκι της. Η συζήτηση συνεχίστηκε με τα παιδιά να μοιράζονται στην ολομέλεια αν έχουν ζώα, πόσα ζώα, τα ονόματά τους, καθώς και πώς τα ίδια τα φροντίζουν.
Στη συνέχεια προβλήθηκε ένα βίντεο με τη βοήθεια του υπολογιστή κατά το οποίο τα παιδιά κλήθηκαν να παρατηρήσουν για να σχολιάσουμε το περιεχόμενο.
Τα παιδιά παρατήρησαν τα ζώα και σχολιάσαμε αν είναι κατοικίδια ζώα ή ζώα της φύσης. Αναρωτηθήκαμε πού μένουν και τι θα συνέβαινε εάν έφευγαν από το περιβάλλον τους.
Μέσα από τη συζήτηση προέκυψαν από τα ίδια τα παιδιά λέξεις κλειδιά που παρέπεμπαν στα δικαιώματα των ζώων. Η εκπαιδευτικός όρισε τη λέξη “δικαιώματα” χρησιμοποιώντας ως παραδείγματα τα λεγόμενα των παιδιών. Επί παραδείγματι, τα παιδιά είπαν ότι “τα ζώα θα είναι λυπημένα αν είναι φυλακισμένα, θέλουν αγάπη, φροντίδα, θα πεθάνουν μακριά από το περιβάλλον τους”
Οι λέξεις καταγράφηκαν για να φτιαχτεί ένα συννεφόλεξο με τη βοήθεια του διαδικτυακού εργαλείου wordart.
Στη συνέχεια, παίξαμε ένα κινητικό παιχνίδι. Τα παιδιά θα έπρεπε να σκεφτούν το αγαπημένο τους ζώο χωρίς να αποκαλύψουν ποιο είναι. Τα παιδιά κάθονταν σε κύκλο και μετά σταμάτημα του ρυθμικού ποιήματος:
“Τρέχω-τρέχω και καλπάζω,
γύρω-γύρω πάω εγώ,
ποιο ζωάκι σου αρέσει;
Πουθενά δε θα το πω!”
η εκπαιδευτικός ακουμπάει τυχαία το κεφαλάκι ενός παιδιού και το παιδί θα πρέπει να μιμηθεί το αγαπημένο του ζώο ή να κάνει τη φωνή του και οι υπόλοιποι να το μαντέψουμε! Τα παιδιά λοιπόν μετατράπηκαν σε κάθε λογής ζώο: λιοντάρια, γάτες, σκύλοι, πιγκουίνοι, καγκουρό, λύκοι!
Έπειτα ξανά θυμηθήκαμε τα δικαιώματα των ζώων με αφορμή την αφίσα και τονίσαμε τη σημασία του σεβασμού μας προς τα ζώα.

Ακόμη, τα παιδιά έκαναν μία κατασκευή προς τιμήν των αγαπημένων τους ζώων. Πρώτα, έκοψαν την καρδιά μόνα τους- όσα παιδιά ήταν ήδη εξοικειωμένα με το ψαλίδι- και στη συνέχεια κάποιοι ζωγράφισαν ελεύθερα το αγαπημένο τους ζωάκι, ενώ άλλοι διάλεξαν ένα έτοιμο σχέδιο να κολλήσουν.




Τέλος, σκεφτήκαμε να στείλουμε ένα μήνυμα για το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε στα ζώα. Ζωγραφίσαμε τα αγαπημένα μας ζώα και φτιάξαμε μια αφίσα, την οποία αναρτήσαμε στην αυλή του σχολείου, προτείνοντας στους συμμαθητές και στους γονείς μας τρόπους με τους οποίους μπορούμε να το κάνουμε





