ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2022-2023

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2022-2023

Ένταξη των εργαστηρίων στο καθημερινό Ωρολόγιο Πρόγραμμα:

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης και υλοποιούνται κατά την πρωινή λειτουργία στις Οργανωμένες Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου.

Φέτος ο Σύλλογος διδασκόντων αποφάσισε να πραγματοποιήσει τα ακόλουθα προγράμματα:

1ο πρόγραμμα
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ ΤΙΤΛΟΣ
ΕΥ ΖΗΝ –ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ

 

ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

 

«ΟΙ ΒΟΛΤΕΣ ΘΕΛΟΥΝ …ΠΡΟΣΟΧΗ»
2ο πρόγραμμα
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ ΤΙΤΛΟΣ
ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

 

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

 

«ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ….ΓΙΑΤΙ;»

 

3ο πρόγραμμα
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ ΤΙΤΛΟΣ

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ –

Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

 

ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ (ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ-ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ)

 

«ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»

Αναλυτικότερα:

Στοχευόμενες δεξιότητες που καλλιεργήθηκαν στα προγράμματα

  • Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)
  • Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία)
  • Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Υπευθυνότητα)
  • Δεξιότητες του Νου (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων)
  • Δεξιότητες του Νου (Πλάγια σκέψη: Δημιουργική, παραγωγική), Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
  • Δεξιότητες του Νου (Ρουτίνες σκέψεις: παρατηρώ, σκέφτομαι, αναρωτιέμαι) και αναστοχασμός.

1ο πρόγραμμα

ΘΕΜΑΤΙΚΗ                                      

ΕΥ ΖΗΝ –ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ                 

ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

ΤΙΤΛΟΣ

«ΟΙ ΒΟΛΤΕΣ ΘΕΛΟΥΝ …ΠΡΟΣΟΧΗ»

Η επιλογή του προγράμματος έγινε καθώς τα τροχαία ατυχήματα είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που απασχολεί τη χώρα μας. Σύμφωνα με μελέτες οι αιτίες που τα προκαλούν είναι : οι χρήστες της οδού, η οδός και το οδικό περιβάλλον και το όχημα. Για να αντιμετωπιστούν τα τροχαία ατυχήματα είναι απαραίτητη η εκπαίδευση των χρηστών της οδού είτε είναι οδηγοί, είτε είναι πεζοί. Η εκπαίδευση πρέπει να ξεκινάει από την μικρή ηλικία από τους γονείς και το σχολείο με συστηματικά προγράμματα διδασκαλίας οδικής ασφάλειας.  Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η τροποποίηση λανθασμένων στάσεων και συμπεριφορών.

Το πρόγραμμα είχε τους εξής στόχους

  • Απόκτηση γνώσεων για την κυκλοφορία στους δρόμους σε όλες τις καταστάσεις μετακίνησης δηλαδή ως πεζός, ως συνεπιβάτης και ως ποδηλάτης
  • Εκμάθηση σημάτων κυκλοφορίας (ΚΟΚ)
  • Εύρεση και επισήμανση των αιτιών των ατυχημάτων
  • Ευαισθητοποίηση για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα Άτομα με Αναπηρία κατά την μετακίνησή τους

Οι δραστηριότητες περιελάμβαναν

δημιουργία ψηφιακού τροχονόμου (AVATAR)

δημιουργία συμβολαίου

μελέτες περιπτώσεων

φύλλα εργασίας

οπτικοακουστικό υλικό (παραμύθια, video)

ζωγραφιές, κατασκευές

επιστολή στο δήμο Αθηναίων για βάψιμο της διάβασης πεζών έξω από το σχολείο μας.

παρουσιάσεις

προσομοίωση πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής από εκπαιδευτική ομάδα

έξοδο στην γειτονιά

αξιολόγηση του προγράμματος με ερωτηματολόγια προς τους μαθητές και με συζήτηση.

Εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν

Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε σε επτά (7) εβδομαδιαία τρίωρα εργαστήρια συνολικής διάρκειας δύο (2) μηνών.

Αξιολογώντας το πρόγραμμα θεωρούμε ότι είχε μεγάλη επιτυχία αφού τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον σε όλες τις δραστηριότητες, γνώριζαν πολλά πράγματα και ήθελαν να μάθουν περισσότερα για τις αιτίες, τις συνέπειες και τους τρόπους αντιμετώπισης των τροχαίων ατυχημάτων.

Το πρόγραμμα έδειξε ότι είχε θετικότατη επίδραση στην συμπεριφορά των παιδιών στην οδό και αυτό φάνηκε με την έξοδο στην γειτονιά. Τα παιδιά ως πεζοί ακολούθησαν όλους τους κανόνες ασφαλείας, παρατήρησαν την συμπεριφορά των οδηγών και εντόπισαν όλες τις πινακίδες γνωρίζοντας τους συμβολισμούς τους.

2ο πρόγραμμα

ΘΕΜΑΤΙΚΗ                                      

ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ                 

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

ΤΙΤΛΟΣ

«ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ….ΓΙΑΤΙ;»

Ο άνθρωπος προκειμένου να κάνει τη ζωή του καλύτερη και ευκολότερη παίρνει από το φυσικό περιβάλλον και επεξεργάζεται του φυσικούς πόρους (το νερό, τα μεταλλεύματα, τα ορυκτά κ.α.). Δυστυχώς  όμως τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα : η εξάντληση των φυσικών πόρων. Επίσης πολλές φορές ο άνθρωπος ρυπαίνει τους φυσικούς πόρους όπως συμβαίνει με το νερό και έδαφος. Μικροί και μεγάλοι πρέπει να μάθουμε να αγαπάμε και να προστατεύουμε το περιβάλλον, γιατί είναι το «μεγάλο σπίτι» όλων μας. Είναι απαραίτητο να οργανώσουμε την ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων  με έμφαση στη μείωση της παραγωγής των προϊόντων και την ανακύκλωσή τους.

Η εκπαίδευση πρέπει να ξεκινάει από την μικρή ηλικία από τους γονείς και το σχολείο με συστηματικά προγράμματα διδασκαλίας ανακύκλωσης.  Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η τροποποίηση λανθασμένων στάσεων και συμπεριφορών.

Το πρόγραμμα είχε τους εξής στόχους

  • (α) Έλεγχο της ανεξέλεγκτης ρίψης απορριμμάτων
  • (β) ορθολογική διαχείρισή τους (συλλογή και αποκομιδή)
  • (γ) ανακύκλωση

Εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν

Το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε σε επτά (7) εβδομαδιαία τρίωρα εργαστήρια διάρκειας δύο (2) μηνών.

Οι δραστηριότητες περιελάμβαναν

εικόνες προς συζήτηση

οπτικοακουστικό υλικό (παραμύθια, video)

ζωγραφιές, κατασκευές

συνεντεύξεις

ερωτηματολόγια

φωτογραφίσεις

φύλλα εργασίας

παρουσιάσεις

έξοδο στην γειτονιά

αξιολόγηση του προγράμματος

Αξιολογώντας το πρόγραμμα θεωρούμε ότι είχε μεγάλη επιτυχία αφού τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον σε όλες τις δραστηριότητες, γνώριζαν πολλά πράγματα και ήθελαν να μάθουν περισσότερα. Η επίδραση του προγράμματος είχε εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα, αφού εντός της τάξης σταμάτησαν να «σπαταλούν» το χαρτί, χρησιμοποιούσαν τα χαρτιά και από τις δύο όψεις για να ζωγραφίσουν, έκαναν κολάζ , φακέλους και άλλες κατασκευές με τα ήδη χρησιμοποιημένα χαρτιά μέχρι την τελική ρίψη τους στον κάδο ανακύκλωσης. Έμαθαν να αναζητούν στις συσκευασίες το σήμα της ανακύκλωσης και να ξεχωρίζουν τα πλαστικά που ανακυκλώνονται από τα μη ανακυκλώσιμα. Η  έξοδος στην γειτονιά αποτέλεσε μια ευκαιρία να κάνουν πράξη όσα έμαθαν μέσα στην τάξη, εντοπίζοντας τους κάδους ανακύκλωσης, εναποθέτοντας τα ανακυκλώσιμα υλικά στους αντίστοιχους κάδους ανάλογα με το χρώμα τους και το σύμβολό τους, συμβάλλοντας έτσι  και τα ίδια στην προστασία του περιβάλλοντος.

3ο πρόγραμμα

ΘΕΜΑΤΙΚΗ                                      

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ –

Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ                 

ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ (ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ-ΑΛΛΗΛΟΣΕΒΑΣΜΟΣ)

ΤΙΤΛΟΣ

«ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»

Το νηπιαγωγείο αποτελεί τον χώρο όπου ξεκινά η εκπαίδευση για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Καλείται να καλλιεργεί δημοκρατικές αξίες και αρχές, που βοηθούν τα μικρά παιδιά να μπορέσουν να ζήσουν αρμονικά, δρώντας δίκαια και με σεβασμό απέναντι σε όλους. Με εφαλτήριο το παραμύθι «η σοφή ελιά», στοχεύσαμε στην ενδυνάμωση των μαθητών να προασπίζονται τα δικά τους δικαιώματα και να προασπίζουν τα Ανθρώπινα Δικαιώματα των άλλων. «Η σοφή ελιά» είναι το έργο  που θα παρουσιάσουν οι μαθητές με τη λήξη της σχολικής χρονιάς.

Το πρόγραμμα είχε τους εξής στόχους

Ο μαθητής:

  • Να προβληματιστεί σχετικά με τα συναισθήματα των πρωταγωνιστών
  • Να κατανοεί και να σέβεται αυτούς που θεωρεί ότι διαφέρουν από τον ίδιο
  • Να αναγνωρίσει τη σημασία της προστασίας και της βοήθειας των συνανθρώπων του και των δικαιωμάτων τους, πέρα από τις διαφορές τους
  • Να αποκτήσει ενδιαφέρον για την ευημερία των συνανθρώπων και τον σεβασμό της διαφορετικότητας
  • Να εκφράσει τη γνώμη του και τα συναισθήματά του

Εργαστήρια που πραγματοποιήθηκαν

Το πρόγραμμα είχε διάρκεια δύο (2) μήνες. Σε αυτούς του μήνες πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες δραστηριότητες:

Οι δραστηριότητες περιελάμβαναν

παραμύθι

συζήτηση

ζωγραφιές, κατασκευές

πρόβες για τη θεατρική παράσταση

θεατρική παράσταση που αποτελεί και αξιολόγηση του προγράμματος

Αξιολογώντας το πρόγραμμα θεωρούμε ότι είχε μεγάλη επιτυχία αφού τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον σε όλες τις δραστηριότητες. Με αφορμή το παραμύθι εξέφρασαν απόψεις και απορίες,  μπήκαν στη θέση των ηρώων της ιστορίας, εξέφρασαν συναισθήματα, είπαν την γνώμη τους και έβγαλαν συμπεράσματα.

Μέρος του προγράμματος θα αναρτηθεί στο blog του σχολείου με το πέρας της θεατρικής παράστασης.