Το Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Καραβάνια χωρίς Σύνορα, αναζητώντας την πατρίδα της καρδιάς μας” εντάσσεται στον θεματικό κύκλο “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική
Συναίσθηση και Ευθύνη” και συγκεκριμένα στην υποθεματική “Ανθρώπινα Δικαιώματα”.
Στόχος του συγκεκριμένου εργαστηρίου ήταν η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε
θέματα που σχετίζονται με τη διαφορετικότητα, την καλλιέργεια σεβασμού ως προς τη
διαφορετικότητα, την αποδοχή ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, τη γνωριμία τόσο με τα δικαιώματα των ανθρώπων όσο και των παιδιών αλλά και τις υποχρεώσεις που έχουν,
Αξιοποιήθηκαν οι πρότερες γνώσεις των παιδιών και πάνω σε αυτές οικοδομήσαμε τις νέες. Η επιλογή των δραστηριοτήτων έγινε με γνώμονα την εμπλοκή όλων των παιδιών στις δράσεις αλλά και την ενίσχυση της συνεργατικότητας μεταξύ τους. Δημιουργήσαμε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον, επιδιώκοντας την συμμετοχή των παιδιών και εστιάζοντας στην καλλιέργεια και ανάπτυξη γνωστικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων.
1ο εργαστήριο : Δέσιμο και συνοχή της ομάδας
Ξεκινήσαμε με μουσική χαλάρωσης, τα παιδιά κινούνταν ελεύθερα στο χώρο και έκαναν κινήσεις ανάλογα τις εντολές (χειραψία με τον συμμαθητή/τρια, έκαναν υπόκλιση όταν συναντούσαν κάποιο, αγκάλιαζαν…..)
Έπειτα σχηματίσαμε την καρδιά της ΑΓΑΠΗΣ, με φωτογραφίες των παιδιών της τάξης..
2ο εργαστήριο : Χωρίς νερό, τροφή και στέγη … μας χρειάζονται!
Παρακολουθήσαμε στο διαδίκτυο εικόνες για την καθημερινή ζωή πολλών παιδιών του τρίτου κόσμου, την έλλειψη σε αγαθά που είναι αναγκαία για
την επιβίωση, όπως το καθαρό/πόσιμο νερό, την επαρκή και ποιοτική τροφή για
τα ίδια και τις οικογένειές τους, για τις δυσκολίες πρόσβασης στην εκπαίδευση,
για τα προβλήματα στέγασης καθώς και για το δύσκολο αγώνα να επιβιώσουν από
τον πόλεμο που επικρατεί στις περιοχές τους.
Δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη, όπου διερευνήθηκαν οι πρότερες γνώσεις των παιδιών!
Αποφασίσαμε μαζί με τα παιδιά να ενημερώσουμε τους γονείς και να ζητήσουμε την
βοήθεια τους. Να ψάξουν μαζί με τα παιδιά τους και να βρουν εικόνες σχετικές με τις δυσκολίες επιβίωσης σε παιδιά του τρίτου κόσμου και σε χώρες που υπάρχει πόλεμος.
3ο εργαστήριο: Δικαιώματα του παιδιού
Είδαμε και ακούσαμε την ιστορία της Μικρής Ειρήνης, που ήταν ένα κοριτσάκι πρόσφυγας. Συζητήσαμε πολύ για την ιστορία της και αναφέραμε τα σημεία εκείνα, που µας έκανα εντύπωση και εκφράσαμε τα συναισθήματα µας σχετικά με τις δυσκολίες που είχε να αντιμετωπίσει .
Επισκέφτηκε το σχολείο μας, η κούκλα πρόσφυγας “Αμάρ” και συζήτησε με τα παιδιά για τις περιπέτειες της και πως αισθάνεται……
Ζωγραφίσαμε φύλλο εργασίας, ποια από τις χώρες που πέρασε η μικρή Ειρήνη, τους έκανε εντύπωση…..
Και 2ο ζωγράφισαν την ιδανική χώρα που θα ήθελαν να πάει η μικρή Ειρήνη, για να είναι χαρούμενη…
Δραματοποιήσαμε την διαδικτυακή ιστορία “Άσπρα και μαύρα πρόβατα”
Η ιστορία αφορά ένα κοπάδι από λευκά πρόβατα τα οποία συναντούν δύο μαύρα
πρόβατα και καλούνται να συζητήσουν για το αν θα τα δεχτούν στην ομάδα τους.
θα συζητήσουν μεταξύ τους, θα ακούσουν όλες τις απόψεις και θα αποφασίσουν
από μόνα τους πώς θα αντιδράσουν, αν δηλαδή θα τα δεχτούν στο κοπάδι τους ή αν θα τα διώξουν.
Ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε από την ιστορία…
«Η γωνιά του πρόσφυγα¨
Δημιουργούμε τη γωνιά του πρόσφυγα, η οποία εμπλουτίζεται κατά τη διάρκεια των
εργαστηρίων
4ο εργαστήριο : Τα δικαιώματα ανήκουν σε όλους
Τα δικαιώματα των ζώων
Σύνδεση των ανθρώπινων αναγκών με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ως συνέχεια του
εργαστηρίου που προηγήθηκε για τα δικαιώματα των παιδιών, τίθεται από την νηπιαγωγό στα παιδιά το δίλημμα «αν τα δικαιώματα είναι κοινά σε κάθε
ύπαρξη πάνω στη γη». Διατυπώνουν τις απόψεις τους και καταγράφουν τις
ανάγκες ενός αγαπημένου τους ζώου. – Κατασκευή πίνακα με τις ανάγκες ενός παιδιού για να είναι ευτυχισμένο και αντίστοιχα με τις ανάγκες των ζώων
– Εικαστική αποτύπωση των δικαιωμάτων του παιδιού και δημιουργία
κολλάζ το οποίο αναρτάται στην τάξη
– Προβολή βίντεο: Τα δικαιώματα του παιδιού
5ο εργαστήριο : Οι φόβοι των παιδιών, φόβοι όλων μας
Με αφορμή την ταινία Ειρήνη που είχαν δει στο 3ο εργαστήριο και έχοντας
επεξεργαστεί και εξοικειωθεί με τις έννοιες τα παιδιά, εστιάζει η νηπιαγωγός στα συναισθήματα που βιώνει η μικρή προσφυγοπούλα στο ταξίδι της για μια νέα πατρίδα… Υπενθυμίζει την ιστορία και συζητούν:
-Για τους λόγους που κάποιοι άνθρωποι αναγκάζονται να φύγουν από την πατρίδα
τους – εκφράζουν και καταγράφουν τους δικούς τους φόβους τους
– Αποτυπώνουν εικαστικά τους φόβους τους και προσπαθούν να τους πετάξουν μακριά…
ή να τους μαγειρέψουν λέγοντας το μαγικό τραγούδι που τους εξουδετερώνει…
Η νηπιαγωγός ζητά από τα παιδιά να αναφέρουν τρόπους με τους οποίους δείχνουν καλοσύνη και φιλικότητα, σε γνωστούς και σε άγνωστους ανθρώπους.
–Αλυσίδα φιλίας – σεβασμού
Κάθε παιδί παρουσιάζει έναν τρόπο στην ολομέλεια. Σημειώνει τη δική του ιδέα σε λωρίδα χαρτονιού και φτιάχνουμε την «αλυσίδα φιλίας-σεβασμού» και κάθε ιδέα θα αποτελεί κρίκο της αλυσίδας.
6ο εργαστήριο : Το βαλιτσάκι του πρόσφυγα
Επιλέγεται το παραμύθι με ” Η Βαλίτσα” του, το οποίο διαβάζουμε, σχολιάζουμε και ζωγραφίζουν
Επίσης συζητήσαμε και ζωγράφισαν τι θα μπορούσε να έχει η βαλίτσα του πρόσφυγα..
Δημιουργήσαμε ένα διαδικτυακό βιβλίο με τα δικαιώματα των παιδιών, βλέπουμε και ακούμε…. Για να ακούσετε τι λένε τα παιδιά, πρέπει να πατήσετε στον σύνδεσμο.
https://www.storyjumper.com/book/read/179302011