Oι «Μικροί Εξερευνητές» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM-STE(Α)M και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τους μαθητές της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για το μελλοντικό ρόλο τους ως πολίτες του κόσμου. Η εφαρμογή του προγράμματος παρέχει πλούσια ερεθίσματα και αμβλύνει ανισότητες, προσπαθώντας να αρχίσει το ταξίδι της γνώσης από την ίδια αφετηρία για όλους τους μαθητές. Ο σκοπός αυτός υλοποιείται με τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου οι μαθητές εξερευνούν, ανακαλύπτουν, οικοδομούν τη γνώση με τη χρήση πραγματικών προβλημάτων και καταστάσεων, οι οποίες σχετίζονται με τα βιώματά τους
1ο Εργαστήριο :Εξερευνούμε τα μνημεία
1η Δραστηριότητα: Ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας.
Η Αριάδνη, η κόρη του βασιλιά Μίνωα εμφανίζεται με την μορφή avatar και παροτρύνει τους μαθητές να συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι ανακάλυψης και εξερεύνησης του ανακτόρου της Κνωσού. https://tinyurl.com/2cqz4ob9
Ανιχνεύονται και αποτιμώνται οι προ υπάρχουσες γνώσεις των μαθητών για το παλάτι του Μίνωα. Αξιοποιείται η ιδεοθύελλα και οι ερωτοαποκρίσεις για να καταγραφούν σε ιστόγραμμα (cmapsTools) οι πρώτες ιδέες και γνώσεις των μαθητών για τo παλάτι της Κνωσσού.
( Τι είναι το παλάτι της Κνωσσού; Που βρίσκεται; Ποιοι άνθρωποι ασχολούνται με τα μνημεία; (αρχαιολόγοι, ξεναγοί)
2η Δραστηριότητα: Έναρξη της έρευνας. Ενισχύονται τα κίνητρα των μαθητών για συνεργασία σε ομάδες και περαιτέρω δραστηριοποίηση με την ενεργή εμπλοκή τους στην έρευνα για το παλάτι της Κνωσσού, μέσω της αξιοποίησης ψηφιακών μέσων (εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, εικόνες, βίντεο), ταξιδιωτικών εντύπων και φωτογραφιών.
Ενημερώνονται οι γονείς για να συμβάλλουν στην έρευνα. Δημιουργία ψηφιακού τοίχου όπου τα παιδιά με την βοήθεια των γονιών τους θα αναρτούν υλικό:
https://padlet.com/kapnerof/padlet-ykewk9yd2pf9mbb7
3η Δραστηριότητα: Γνωριμία με ψηφιακό διαδραστικό χάρτη. Οι μαθητές σε ομάδες περιηγούνται και εντοπίζουν στο χάρτη σε διαδικτυακές εφαρμογές (google earth, google map) το παλάτι της Κνωσσού. Έτσι θα έχουν την δυνατότητα να εξοικειωθούν με τα σύμβολα και τα εργαλεία των χαρτών σε ψηφιακό περιβάλλον (σμίκρυνση, μεγέθυνση, εντοπισμός θέσης).
Μετριέται το μήκος της απόστασης από το νηπιαγωγείο μέχρι το παλάτι. Οι μαθητές εξοικειώνονται με μετρικές διαδικασίες.
Φύλλο αξιολόγησης: Αποτυπώνονται εικαστικά (ζωγραφική) οι πρώτες αναπαραστάσεις των μαθητών για το παλάτι της Κνωσού.
2ο Εργαστήριο: Αναγνωρίζουμε τα μνημεία
1η Δραστηριότητα: Να επισκεφθούν τους χώρους του ανακτόρου σε τετραγωνισμένο μουσαμά εκτελώντας κινήσεις .
Τα παιδιά πρέπει να ακολουθούν συγκεκριμένες εντολές που τους δίνονται( π.χ. 2 βήματα μπροστά, 3 βήματα δεξιά κτλ.)μέχρι να φτάσουν στο ζητούμενο εύρημα.
2η δραστηριότητα: Εύρεση μνημείων
Η Αριάδνη(Voki) παροτρύνει τους μαθητές μέσα από μια σειρά διαδικασιών επίλυσης ασκήσεων και εύρεσης των απαντήσεων σε γρίφους , να κερδίσουν το δίπλωμα του «Εξερευνητή» και να υλοποιήσουν ένα σχέδιο παρουσίασης του ανακτόρου της Κνωσού.
Η Αριάδνη στέλνει μια σειρά δράσεων για την εξερεύνηση , όπως:
-έναν λαβύρινθο, στην διαδρομή του οποίου συναντούν χώρους από το ανάκτορο της Κνωσσού.
-να φτιάξουν on line ένα παζλ για να συνθέσουν την εικόνα μιας τοιχογραφίας από το ανάκτορο της Κνωσού
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=326e28bcd149
-να κάνουν σειροθέτηση αριθμημένων λωρίδων μιας τοιχογραφίας από το ανάκτορο της Κνωσού
-να ακολουθήσουν τον μυστικό κώδικα, ώστε να ανακαλύψουν το όνομα ενός συμβόλου του ανακτόρου
-να εντοπίσουν το διαφορετικό γράμμα σε κάθε σειρά ενός κρυπτόλεξου ώστε να βρουν το όνομα ενός μνημείου.
3ο Εργαστήριο: Λύνουμε γρίφους
1η Δραστηριότητα: Bee-Bot ταξιδεύει. Οι μαθητές συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι προγραμματισμού της bee bot. Σε ένα mat για μετακίνηση του προγραμματιζόμενου ρομπότ υπάρχουν οι εικόνες των χώρων του ανακτόρου της Κνωσού σε διαφορετικά σημεία.
2η Δραστηριότητα: Ταξιδιωτική γωνιά. Στο τέλος ο εκπαιδευτικός παροτρύνει εφόσον είναι τόσο καλοί να ξεκινήσουν την προσπάθεια τους να στήσουν την «Ταξιδιωτική γωνιά» στην τάξη τους για να την εμπλουτίσουν με το παραγόμενο υλικό και αυτό που έχουν συγκεντρώσει από την έρευνά τους.
4ο Εργαστήριο: Το παλάτι της Κνωσού
1η Δραστηριότητα: Εκπαιδευτική επίσκεψη στο παλάτι της Κνωσού..
5ο Εργαστήριο: Το Παλάτι της Κνωσού σε τρισδιάστατες κατασκευές
1η δραστηριότητα Κατασκευές. Οι μαθητές έχουν αναλάβει την αποστολή να φτιάξουν τρισδιάστατες κατασκευές από το παλάτι του Μίνωα, να ζωγραφίσουν μινωικές τοιχογραφίες και να φτιάξουν τον δίσκο της Φαιστού με πηλό.
2η Δραστηριότητα: Κατασκευή στολής Μινώταυρου και Αριάδνης(κόρης του Μίνωα)
6ο Εργαστήριο: Διάχυση του προγράμματος
1η Δραστηριότητα: Τι καινούριο μάθαμε;
Οι μαθητές συμπληρώνουν το 2ο ψηφιακό εννοιολογικό χάρτη για τα μνημεία, δημιουργούν νέες εικαστικές αναπαραστάσεις για τα μνημεία, (ζωγραφιές, κολάζ κ.ά.) και κάνουν συγκρίσεις με τις αρχικές ιδέες και γνώσεις. Καταλήγουν σε συμπεράσματα «Εάν θα το επαναλαμβάναμε, τι θα αλλάζαμε, τι κερδίσαμε, τι άλλο θα θέλαμε να μάθουμε;».
2η Δραστηριότητα: Θεατρικό παιχνίδι..
3η Δραστηριότητα διάχυσης του προγράμματος: Οι μαθητές οργανώνουν την παρουσίαση του προγράμματος τους για να τους απονεμηθεί το δίπλωμα του «Εξερευνητή».
H ταξιδιωτική γωνιά στην τάξη ολοκληρώνεται, με την έκθεση των κατασκευών τους.