Το παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων ανήκει στη Θεματική Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.
Στα πλαίσια μιας δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας η ανάγκη για συνεργασία, σεβασμό, αποδοχή του άλλου και επίλυση προβλημάτων καθίσταται απαραίτητη. Η έννοια του Εθελοντισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ανάγκες αλλά και το ήθος του κάθε ατόμου που εμπλέκεται σε δράσεις προκειμένου να βελτιώσει και να αναλάβει τον ρόλο του ενεργού πολίτη που ενδιαφέρεται για την κοινωνία που τον περιβάλλει και που αποτελεί μέλος της. Tο παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων βασίζεται στην εκμάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος, καθώς τα παιδιά αφορμούμενα από το πρόβλημα, διερευνούν, δοκιμάζουν, ανακαλύπτουν και σχεδιάζουν δράσεις προκειμένου να οδηγηθούν στη λύση.
1ο Εργαστήριο: Προσφέρω Χέρι Βοήθειας
- Εισαγωγή στην έννοια του Εθελοντισμού
Δείχνουμε φωτογραφίες στα παιδιά από τη Φωτοθήκη του «Νοιάζομαι και Δρω» (https://noiazomaikaidrw.gr/fotothiki/ )
Ρουτίνα σκέψης: Βλέπω-σκέφτομαι -αναρωτιέμαι.
Τι βλέπετε στις φωτογραφίες;
Τι σκέφτεστε ότι συμβαίνει; Αναρωτιέστε, γιατί το κάνουν αυτό;
Ρωτάμε τα παιδιά αν γνωρίζουν πως λέγεται αυτό που συμβαίνει στις εικόνες.
- Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με την εφαρμογή CmapTools.
( Τι είναι ο εθελοντισμός;)
- Παιχνίδια ρόλων
Τα παιδιά παίζουν το παιχνίδι του τυφλού και του οδηγού (ένα παιδί προχωράει με κλειστά μάτια και το άλλο παιδί κάνει τον οδηγό)
2ο Εργαστήριο: Το πάρκο της γειτονιάς μας
- Η νηπιαγωγός ρωτάει τα παιδιά που τους αρέσει να παίζουν συνήθως τον ελεύθερο χρόνο τους. Που πηγαίνουν για παιχνίδι;
Αφού κάποια παιδιά αναφέρουν το πάρκο της γειτονιάς, τα ρωτάει αν το πάρκο αυτό, πιστεύουν ότι είναι καθαρό και ασφαλές. Προτείνει μία επίσκεψη στο πάρκο για να το διαπιστώσουν.
Παρατηρούν τις κούνιες, τα παρτέρια, την καθαριότητα. Φωτογραφίζουν γωνιές του πάρκου.
- Κατά την επιστροφή στην τάξη, βλέπουν τις φωτογραφίες από το πάρκο.
Ρουτίνα σκέψης: Βλέπω- σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι.
Τι βλέπουμε στις φωτογραφίες;
Σκέφτεστε, γιατί συμβαίνει αυτό;
Αναρωτιέστε, τι θα μπορούσαμε να κάνουμε εμείς γι’ αυτό;
Τα παιδιά με την παρότρυνση της νηπιαγωγού αποφασίζουν να γίνουν εθελοντές και να υιοθετήσουν το πάρκο το πάρκο της γειτονιάς τους, βοηθώντας το να γίνει πιο καθαρό και ασφαλές.
Η νηπιαγωγός ενημερώνει τα παιδιά για τις δράσεις του https://letsdoitgreece.org/info
Φύλλο εργασίας 1: Ζωγραφίζω το πάρκο της γειτονιάς όπως είναι και όπως θα ήθελα να είναι.
3ο Εργαστήριο: Υιοθετώ το παρκάκι
- Με τον ήχο της μουσικής τα παιδιά περιφέρονται ελεύθερα στον χώρο και με το σταμάτημα της μουσικής επιλέγουν έναν φίλο και έπειτα ως ζευγάρι επιλέγουν ένα άλλο. Επαναλαμβάνουν τη διαδικασία και η κάθε τετράδα με το σταμάτημα της μουσικής επιλέγουν μία φωτογραφία από αυτές που τραβήξαμε στο πάρκο. Ως τετράδες κάθονται στα τραπεζάκια.
- Ο/η νηπιαγωγός ζητά πρώτα από τις ομάδες να παρατηρήσουν προσεκτικά τις εικόνες και τους απευθύνει ερωτήσεις.
Τι βλέπετε στην εικόνα;
Σκέφτεστε τι έχει συμβεί;
Αναρωτιέστε τι θα μπορούσατε να κάνετε σαν ομάδα για να το βελτιώσετε;
- Στην ολομέλεια κάθε ομάδα παρουσιάζει τις απόψεις της. Ο/η νηπιαγωγός καταγράφει τις απαντήσεις των παιδιών και προχωρά στη σύνθεση των απόψεων των παιδιών.
Ανάμεσα στις πιθανές απαντήσεις των Ομάδων προτείνονται: να ενημερώσουν τους γονείς για τις αποφάσεις τους, να επισκεφθούν το πάρκο για να το καθαρίσουν με τη βοήθεια των γονέων και να ταξινομήσουν τα σκουπίδια με βάση το υλικό τους (χαρτιά, αλουμίνια, γυαλιά, πλαστικά), ώστε να τα τοποθετήσουν σε κάδους ανακύκλωσης. Να φτιάξουν ταμπέλες για το πάρκο και ταΐστρες από κουτιά γάλακτος, για τα μικρά πουλιά που ζουν στο παρκάκι.
Φύλλο εργασίας 2: Ζωγραφίζω τις δράσεις
4ο Εργαστήριο: Προετοιμάζουμε τις δράσεις μας
Τα παιδιά αναλαμβάνουν δράση:
- Μια άλλη ομάδα φιλοτεχνεί την πρόσκληση προς τους γονείς που θα τους καλεί να συνδράμουν στη δράση των παιδιών για την καθαριότητα του πάρκου.
5ο Εργαστήριο: Αναλαμβάνουμε Δράση
Τα παιδιά με τους γονείς και τον/τη εκπαιδευτικό πηγαίνουν την προκαθορισμένη ημέρα για να καθαρίσουν το παρκάκι. Σε συγκεκριμένες σακούλες μαζεύουν απορρίμματα που είναι από πλαστικό, από χαρτί, από αλουμίνιο ή γυαλί (με τη βοήθεια ενήλικα) για να ακολουθήσουν το δρόμο της ανακύκλωσης.
Επιπλέον, τοποθετούν τις ταμπέλες και τις ταΐστρες στο πάρκο.
Ομάδα παιδιών φωτογραφίζει από τη δράση στιγμιότυπα και τα σημεία που βελτιώνονται.
6ο Εργαστήριο: Σκέφτομαι για όσα έμαθα
Η νηπιαγωγός απευθύνει εκ νέου στα παιδιά το ερώτημα: τι σημαίνει για εσάς «εθελοντισμός». Καταγράφει όλες τις πιθανές απαντήσεις και τα παιδιά ακολούθως τις καταγράφουν στον εννοιολογικό χάρτη.
Έπειτα προχωρούν σε σύγκριση του αρχικού και τελικού εννοιολογικού χάρτη. Αναφέρονται σε όλα τα εργαστήρια και αναστοχάζονται σε όλες τις δραστηριότητες και δράσεις τους. Ενδεικτικά ερωτήματα που θα μπορούσε ο/η νηπιαγωγός να απευθύνει στα παιδιά: «τι θα μπορούσατε να κάνετε διαφορετικά; Τι θα θέλατε να ξανακάνετε; Υπάρχει κάτι που σας δυσκόλεψε αρκετά; Υπάρχει κάτι που σας μπέρδεψε; Υπάρχει κάτι που σας αναστάτωσε;”.
Φύλλο εργασίας 3: Ζωγραφίζω το πάρκο της γειτονιάς όπως είναι τώρα.
Στο τέλος δίνεται στα παιδιά αναμνηστικό δίπλωμα για τη συμμετοχή τους στο Εργαστήριο.