ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔEΞΙΟΤΗΤΩΝ:ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ 1.Εθελοντισμός: “Φροντίζω και Ενεργώ για το Πάρκο της γειτονιάς”

Το παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων ανήκει στη Θεματική Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.

Στα πλαίσια μιας δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας η ανάγκη για συνεργασία, σεβασμό, αποδοχή του άλλου και επίλυση προβλημάτων καθίσταται απαραίτητη. Η έννοια του Εθελοντισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ανάγκες αλλά και το ήθος του κάθε ατόμου που εμπλέκεται σε δράσεις προκειμένου να βελτιώσει και να αναλάβει τον ρόλο του ενεργού πολίτη που ενδιαφέρεται για την κοινωνία που τον περιβάλλει και που αποτελεί μέλος της. Tο παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων βασίζεται στην εκμάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος, καθώς τα παιδιά αφορμούμενα από το πρόβλημα, διερευνούν, δοκιμάζουν, ανακαλύπτουν και σχεδιάζουν δράσεις προκειμένου να οδηγηθούν στη λύση.

1ο Εργαστήριο: Προσφέρω Χέρι Βοήθειας

  • Εισαγωγή στην έννοια του Εθελοντισμού

Δείχνουμε φωτογραφίες στα παιδιά από τη Φωτοθήκη του «Νοιάζομαι και Δρω» (https://noiazomaikaidrw.gr/fotothiki/ )

Ρουτίνα σκέψης: Βλέπω-σκέφτομαι -αναρωτιέμαι.

Τι βλέπετε στις φωτογραφίες; 

Τι σκέφτεστε ότι συμβαίνει; Αναρωτιέστε, γιατί το κάνουν αυτό;

Ρωτάμε τα παιδιά αν γνωρίζουν πως λέγεται αυτό που συμβαίνει στις εικόνες.

  • Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με την εφαρμογή CmapTools.

( Τι είναι ο εθελοντισμός;)

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ 1

  • Παιχνίδια ρόλων

Τα παιδιά παίζουν το παιχνίδι του τυφλού και του οδηγού (ένα παιδί προχωράει με κλειστά μάτια και το άλλο παιδί κάνει τον οδηγό)

φ1

 

4

 

  • Δημιουργία συννεφόλεξου με λέξεις που προτείνουν τα παιδιά, σχετικές με τον εθελοντισμό.IMG 20240220 120829

2ο Εργαστήριο: Το πάρκο της γειτονιάς μας

  • Η νηπιαγωγός ρωτάει τα παιδιά που τους αρέσει να παίζουν συνήθως τον ελεύθερο χρόνο τους. Που πηγαίνουν για παιχνίδι;

Αφού κάποια παιδιά αναφέρουν το πάρκο της γειτονιάς, τα ρωτάει αν το πάρκο αυτό, πιστεύουν ότι είναι καθαρό και ασφαλές. Προτείνει μία επίσκεψη στο πάρκο για να το διαπιστώσουν.

  • Τα παιδιά επισκέπτονται το πάρκο.φ2

Παρατηρούν τις κούνιες, τα παρτέρια, την καθαριότητα. Φωτογραφίζουν γωνιές του πάρκου.

IMG 20240221 101602 IMG 20240221 101818

  • Κατά την επιστροφή στην τάξη, βλέπουν τις φωτογραφίες από το πάρκο.

Ρουτίνα σκέψης: Βλέπω- σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι.

Τι βλέπουμε στις φωτογραφίες; 

Σκέφτεστε, γιατί συμβαίνει αυτό;

Αναρωτιέστε, τι θα μπορούσαμε να κάνουμε εμείς γι’ αυτό;

Τα παιδιά με την παρότρυνση της νηπιαγωγού αποφασίζουν να γίνουν εθελοντές  και να υιοθετήσουν το πάρκο το πάρκο της γειτονιάς τους, βοηθώντας το να γίνει πιο καθαρό και ασφαλές.

Η νηπιαγωγός ενημερώνει τα παιδιά για τις δράσεις του https://letsdoitgreece.org/info

Φύλλο εργασίας 1: Ζωγραφίζω το πάρκο της γειτονιάς όπως είναι και όπως θα ήθελα να είναι.

IMG 20240221 124518

3ο Εργαστήριο: Υιοθετώ το παρκάκι

  • Με τον ήχο της μουσικής τα παιδιά περιφέρονται ελεύθερα στον χώρο και με το σταμάτημα της μουσικής επιλέγουν έναν φίλο και έπειτα ως ζευγάρι επιλέγουν ένα άλλο. Επαναλαμβάνουν τη διαδικασία και η κάθε τετράδα με το σταμάτημα της μουσικής επιλέγουν μία φωτογραφία από αυτές που τραβήξαμε στο πάρκο. Ως τετράδες κάθονται στα  τραπεζάκια. 
  • Ο/η νηπιαγωγός ζητά πρώτα από τις ομάδες να παρατηρήσουν προσεκτικά τις εικόνες και τους απευθύνει ερωτήσεις.

Τι βλέπετε στην εικόνα;

Σκέφτεστε τι έχει συμβεί;

Αναρωτιέστε τι θα μπορούσατε να κάνετε σαν ομάδα για να το βελτιώσετε;

  • Στην ολομέλεια κάθε ομάδα παρουσιάζει  τις απόψεις της. Ο/η νηπιαγωγός καταγράφει τις απαντήσεις των παιδιών και προχωρά στη σύνθεση των απόψεων των παιδιών.

Ανάμεσα στις πιθανές απαντήσεις των Ομάδων προτείνονται: να ενημερώσουν τους γονείς για τις αποφάσεις τους,  να επισκεφθούν το πάρκο για να το καθαρίσουν με τη βοήθεια των γονέων και να ταξινομήσουν τα σκουπίδια με βάση το υλικό τους (χαρτιά, αλουμίνια, γυαλιά, πλαστικά), ώστε να τα τοποθετήσουν σε κάδους ανακύκλωσης. Να φτιάξουν ταμπέλες για το πάρκο και ταΐστρες  από κουτιά γάλακτος,  για τα μικρά πουλιά που ζουν στο παρκάκι.

Φύλλο εργασίας 2: Ζωγραφίζω τις δράσεις

IMG 20240223 085826

4ο Εργαστήριο: Προετοιμάζουμε τις δράσεις μας

Τα παιδιά αναλαμβάνουν δράση:

    • Μία ομάδα φιλοτεχνεί τις ταμπέλες που θα μπουν στο πάρκο και θα θυμίζουν στους επισκέπτες να είναι προσεκτικοί.φ6IMG 20240222 1257391DSCN5852

 

  • Μια άλλη ομάδα φιλοτεχνεί την πρόσκληση προς τους γονείς που θα τους καλεί να συνδράμουν στη δράση των παιδιών για την καθαριότητα του πάρκου.426978184 1509593152951482 6287000123068321399 n
  • Η τελευταία ομάδα φτιάχνει τις ταΐστρες των πουλιών.φ3 φ4   IMG 20240223 075143

φ5

2 DSCN5851

5ο Εργαστήριο: Αναλαμβάνουμε Δράση

Τα παιδιά με τους γονείς και τον/τη εκπαιδευτικό πηγαίνουν την προκαθορισμένη ημέρα για να καθαρίσουν το παρκάκι. Σε συγκεκριμένες σακούλες μαζεύουν απορρίμματα που είναι από πλαστικό, από χαρτί, από αλουμίνιο ή γυαλί (με τη βοήθεια ενήλικα) για να ακολουθήσουν το δρόμο της ανακύκλωσης. 

φ8

 

Επιπλέον, τοποθετούν τις ταμπέλες και τις ταΐστρες στο πάρκο.

IMG 20240223 105204 φ9 φ10 1 1103caf8 2362 4933 a1df e07243c5cc2f03cabcbc 7034 46cc 9ff9 f4d8071c75f3 2bd44529 6828 4ec3 a137 780c29ca9400 1

Ομάδα παιδιών φωτογραφίζει από τη δράση στιγμιότυπα και τα σημεία που βελτιώνονται.

6ο Εργαστήριο: Σκέφτομαι για όσα έμαθα

Η νηπιαγωγός απευθύνει εκ νέου στα παιδιά το ερώτημα: τι σημαίνει για εσάς «εθελοντισμός». Καταγράφει όλες τις πιθανές απαντήσεις και τα παιδιά ακολούθως τις καταγράφουν στον εννοιολογικό χάρτη.

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ 2.cmap

5

Έπειτα προχωρούν σε σύγκριση του αρχικού και τελικού εννοιολογικού χάρτη. Αναφέρονται σε όλα τα εργαστήρια και αναστοχάζονται σε όλες τις δραστηριότητες και δράσεις τους. Ενδεικτικά ερωτήματα που θα μπορούσε ο/η νηπιαγωγός να απευθύνει στα παιδιά: «τι θα μπορούσατε να κάνετε διαφορετικά; Τι θα θέλατε να ξανακάνετε; Υπάρχει κάτι που σας δυσκόλεψε αρκετά; Υπάρχει κάτι που σας μπέρδεψε; Υπάρχει κάτι που σας αναστάτωσε;”.

Φύλλο εργασίας 3: Ζωγραφίζω το πάρκο της γειτονιάς όπως είναι τώρα.

IMG 20240227 122423

Στο τέλος δίνεται στα παιδιά αναμνηστικό δίπλωμα για τη συμμετοχή τους στο Εργαστήριο.

429362453 1420247848899968 6326522652244041697 n