ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ- Γ΄ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ “STEAM ΚΑΙ Η ΓΗ ΓΥΡΙΖΕΙ”

Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο:

«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.

Μέσα από πειράματα, εξοικείωση με συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά, δημιουργία μηχανικών κατασκευών, καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και εξοικείωση με βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με τη φιλοσοφία του STE(A)M.

1ο εργαστήριο: 

Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις

Ο ήλιος (με την μορφή γαντόκουκλας) κάνει την εμφάνιση του στην τάξη και ζητάει από τα παιδιά να παίξουν ένα παιχνίδι για να γνωρίσουν την παρέα του.                                                                                                       1 11

 Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική: 1.Τοποθετούμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Το κάθε παιδί βρίσκει ένα πλανήτη και ψάχνει μετά το ζευγάρι του για να καθίσουν στην ολομέλεια

 2 1  33 1

  2.Με το πρόγραμμα kidspiration και το cmaptool δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με τις ιδέες των παιδιών αναφορικά με το υπό διερεύνηση θέμα μας πλανήτες

ΠΛΑΝΗΤΕΣ.cmap

3.Βλέπουμε το βίντεο από το YouTube «National Geographic  To Ηλιακό Σύστημα» και μιλούμε για τον Ήλιο και τους πλανήτες . 

DSCN3466  

 4. Δημιουργία puzzle με το ψηφιακό εργαλείο https://www.jigsawplanet.com/ με το Ηλιακό σύστημα

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=10710f4dc342

DSCN4100

2ο εργαστήριο

Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;                   

  1.Πλανήτες από κοντάμε τη ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/

2.Κυκλική τροχιά πλανητών με βιωματικό τρόπο από τα ίδια τα παιδιά, φορώντας στεφάνια με τους πλανήτες και με μουσική

4 5

  5 1

3.Κατασκευή πλανητών με μπαλόνια και χαρτοπολτό ή γυψόγαζα

6 1 7 1

14 16

10 DSCN4530

DSCN3727    DSCN3726

Οι πλανήτες όπως φαίνονται στην αίθουσα του πλανητάριου..

IMG20230320095848   IMG20230320095949  

4.Εισάγουμε το επιδαπέδιο ρομπότ beebot και ζητάμε από τα παιδιά να επισκεφτούν τον αγαπημένο τους πλανήτη.

8 8 1

5.Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω τον αγαπημένο μου πλανήτη.

DSCN3433     DSCN4140

3ο εργαστήριο

Ο Ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας…..

1.Βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο και ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά 

https://solarsystem.nasa.gov/planets/sun/basic

Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο Ήλιος; Παρατηρείστε και δείτε πως είναι η επιφάνεια του Ήλιου; Με τι μοιάζει ο Ήλιος;

2.Ήλιος και Μυθολογία- Μύθος του Φαέθωνα, και σύνδεση με περιβαλλοντικό πρόβλημα.

https://youtu.be/hk5b9_VvOPA

Φύλλο εργασίας 2: Ζωγραφική του Μύθου από τα παιδιά και ψηφιοποίηση ιστορίας με το ψηφιακό εργαλείο storyjumber 

https://www.storyjumper.com/book/read/152824771/644028a066447

https://www.storyjumper.com/book/read/152933711/642206cfd65e9

4ο εργαστήριο

Ήλιε, ΓηΣελήνη – Μέρα ή Νύχτα;

1.Κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence βίντεο προσομοίωσης NASA Visualization Technology Applications and Development (VTAD)

2.Πείραμα με φακό και τη Γη για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της

IMG20230320095230 72 2

3.Συζήτηση για το πως περνάμε τη μέρα και τη νύχτα

Φύλλο εργασίας : Ζωγράφισε τι κάνεις τη μέρα και τι, τη νύχτα.

DSCN3463     DSCN4080

5ο εργαστήριο:

Ταξίδι στη σελήνη

1.Ακούμε την Ιστορία «Μπαμπά φέρε μου το φεγγάρι»

ΠΑΡΑΚΑΛΩ, ΜΠΑΜΠΑ, ΦΕΡΕ ΜΟΥ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ

Φύλλο εργασίας : Ζωγράφισε ότι σου άρεσε από την ιστορία

DSCN3513     333259743 136252019149495 7687905595202891836 n

2.Οι φάσεις της Σελήνης. Βλέπουμε  βίντεο προσομοίωσης https://spaceplace.nasa.gov/moon-phases/en/ και συζητάμε με τα παιδιά για τις σεληνιακές φάσεις 

3.Οι φάσεις της Σελήνης κατά την επίσκεψη μας στο Πλανητάριο

IMG20230320095251

5. Κατασκευή διαστημόπλοιου

DSCN3653  DSCN4197

6ο εργαστήριο

Τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε;

1. Δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με αυτά που μάθαμε με το λογισμικό kidstiration ή το cmaptool αναφορικά με τους πλανήτες και το ηλιακό  σύστημα  για να  ανακαλύψουμε τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε;

Τι γνωρίζω για τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος 2

Συγκρίνουμε τους δύο εννοιολογικούς χάρτες από την δραστηριότητα του 2ου εργαστηρίου και βλέπουμε ποιες γνώσεις μάθαμε..

-Εξοικείωση με  ψηφιακά εργαλεία εμπέδωσης

DSCN3425     DSCN3434  DSCN4093   4 1    DSCN4224

Ανακαλύψετε ψηφιακά παιχνίδια πατώντας πάνω στον παρακάτω σύνδεσμο …

https://view.genial.ly/60644343da2fe30ce2f4211f/interactive-image-to-hliako-systhma

-Δημιουργία μακέτας με πλαστελίνη μέσα από ομαδοσυνεργατική διαδικασία

  6DSCN3451

-Δημιουργία μακέτας με μπάλες από φελιζόλ και χαρτόνι

9    DSCN4232 DSCN4235

  1. Φύλλο αυτοαξιολόγησης      

ΚΑΙ Η ΓΗ ΓΥΡΙΖΕΙ ΦΥΛΛΟ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ page0001