Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο:
«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.
Μέσα από πειράματα, εξοικείωση με συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά, δημιουργία μηχανικών κατασκευών, καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και εξοικείωση με βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με τη φιλοσοφία του STE(A)M.
1ο εργαστήριο:
Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις
Ο ήλιος (με την μορφή γαντόκουκλας) κάνει την εμφάνιση του στην τάξη και ζητάει από τα παιδιά να παίξουν ένα παιχνίδι για να γνωρίσουν την παρέα του.
Παιχνίδι γνωριμίας με μουσική: 1.Τοποθετούμε σε διαφορετικά σημεία της τάξης κάρτες με εικόνες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος. Το κάθε παιδί βρίσκει ένα πλανήτη και ψάχνει μετά το ζευγάρι του για να καθίσουν στην ολομέλεια.
2.Με το πρόγραμμα kidspiration και το cmaptool δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με τις ιδέες των παιδιών αναφορικά με το υπό διερεύνηση θέμα μας πλανήτες
3.Βλέπουμε το βίντεο από το YouTube «National Geographic To Ηλιακό Σύστημα» και μιλούμε για τον Ήλιο και τους πλανήτες .
4. Δημιουργία puzzle με το ψηφιακό εργαλείο https://www.jigsawplanet.com/ με το Ηλιακό σύστημα
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=10710f4dc342
2ο εργαστήριο
Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά.. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;
1.Πλανήτες από κοντά…με τη ψηφιακή εφαρμογή Artificial Intelligence της NASA https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/
2.Κυκλική τροχιά πλανητών με βιωματικό τρόπο από τα ίδια τα παιδιά, φορώντας στεφάνια με τους πλανήτες και με μουσική
3.Κατασκευή πλανητών με μπαλόνια και χαρτοπολτό ή γυψόγαζα
Οι πλανήτες όπως φαίνονται στην αίθουσα του πλανητάριου..
4.Εισάγουμε το επιδαπέδιο ρομπότ beebot και ζητάμε από τα παιδιά να επισκεφτούν τον αγαπημένο τους πλανήτη.
5.Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω τον αγαπημένο μου πλανήτη.
3ο εργαστήριο
Ο Ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας…..
1.Βίντεο προσομοίωσης για τον Ήλιο και ερωτήματα διερεύνησης στα παιδιά
https://solarsystem.nasa.gov/planets/sun/basic
Τι βλέπετε εδώ; Πώς κινείται ο Ήλιος; Παρατηρείστε και δείτε πως είναι η επιφάνεια του Ήλιου; Με τι μοιάζει ο Ήλιος;
2.Ήλιος και Μυθολογία- Μύθος του Φαέθωνα, και σύνδεση με περιβαλλοντικό πρόβλημα.
Φύλλο εργασίας 2: Ζωγραφική του Μύθου από τα παιδιά και ψηφιοποίηση ιστορίας με το ψηφιακό εργαλείο storyjumber
https://www.storyjumper.com/book/read/152824771/644028a066447
https://www.storyjumper.com/book/read/152933711/642206cfd65e9
4ο εργαστήριο:
Ήλιε, Γη, Σελήνη – Μέρα ή Νύχτα;
1.Κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της μέσα από το Artificial Intelligence βίντεο προσομοίωσης NASA Visualization Technology Applications and Development (VTAD)
2.Πείραμα με φακό και τη Γη για κατανόηση της εναλλαγής μέρας και νύχτας που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της.
3.Συζήτηση για το πως περνάμε τη μέρα και τη νύχτα
Φύλλο εργασίας : Ζωγράφισε τι κάνεις τη μέρα και τι, τη νύχτα.
5ο εργαστήριο:
Ταξίδι στη σελήνη
1.Ακούμε την Ιστορία «Μπαμπά φέρε μου το φεγγάρι»
Φύλλο εργασίας : Ζωγράφισε ότι σου άρεσε από την ιστορία
2.Οι φάσεις της Σελήνης. Βλέπουμε βίντεο προσομοίωσης https://spaceplace.nasa.gov/moon-phases/en/ και συζητάμε με τα παιδιά για τις σεληνιακές φάσεις
3.Οι φάσεις της Σελήνης κατά την επίσκεψη μας στο Πλανητάριο
5. Κατασκευή διαστημόπλοιου
6ο εργαστήριο
Τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε;
1. Δημιουργούμε έναν εννοιολογικό χάρτη με αυτά που μάθαμε με το λογισμικό kidstiration ή το cmaptool αναφορικά με τους πλανήτες και το ηλιακό σύστημα για να ανακαλύψουμε τι γνωρίζαμε και τι μάθαμε;
-Εξοικείωση με ψηφιακά εργαλεία εμπέδωσης
Ανακαλύψετε ψηφιακά παιχνίδια πατώντας πάνω στον παρακάτω σύνδεσμο …
https://view.genial.ly/60644343da2fe30ce2f4211f/interactive-image-to-hliako-systhma
-Δημιουργία μακέτας με πλαστελίνη μέσα από ομαδοσυνεργατική διαδικασία
-Δημιουργία μακέτας με μπάλες από φελιζόλ και χαρτόνι
- Φύλλο αυτοαξιολόγησης