Τίτλος: « Οι μικροί εξερευνητές- Μνημεία του Ηρακλείου»
Oι «Μικροί Εξερευνητές» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM-STE(Α)M, αναφέρεται σε όλα τα αντικείμενα συμπεριλαμβανομένης και της τέχνης και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τους μαθητές της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για το μελλοντικό ρόλο τους ως πολίτες του κόσμου. Η εφαρμογή του προγράμματος παρέχει πλούσια ερεθίσματα, προσπαθώντας να αρχίσει το ταξίδι της γνώσης από την ίδια αφετηρία για όλους τους μαθητές. Ο σκοπός αυτός υλοποιείται με τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου οι μαθητές εξερευνούν, ανακαλύπτουν, οικοδομούν τη γνώση με τη χρήση πραγματικών προβλημάτων και καταστάσεων.
Το πρόγραμμα αξιοποιεί βασικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις της μάθησης, όπως είναι η διαθεματική, μέσω της υλοποίησης ενός project, γιατί επιδιώκεται η πολύπλευρη διερεύνηση και μελέτη ενός θέματος, όπως είναι η εξερεύνηση και η ανακάλυψη κάποιων μνημείων του Ηρακλείου, που άπτεται πολλών γνωστικών αντικειμένων σε μια ανοιχτή διαδικασία μάθησης.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων συνδέεται με το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, γιατί υλοποιούνται κοινοί στόχοι και επιδιώξεις στις μαθησιακές περιοχές των Φυσικών επιστημών, αναπτύσσουν τις δεξιότητες της επιστημονικής μεθοδολογίας των Μαθηματικών, της Πληροφορικής με την εξοικείωσή των μαθητών με διάφορες εφαρμογές, εργαλεία και λειτουργίες του υπολογιστή, προκειμένου να αναζητήσουν πληροφορίες για τα μνημεία, να τις οργανώσουν, να τις επεξεργαστούν, να τις παρουσιάσουν και να συμμετέχουν σε ασκήσεις και παιχνίδια με διαδραστικές εφαρμογές.
Στις ομαδικές κατασκευές καλλιεργούνται, επιπλέον, οι δεξιότητες της επικοινωνίας και της συνεργασίας. Μέσω της Τέχνης οι μαθητές εκφράζονται δημιουργικά με την κατασκευή πολυμεσικών αφισών και κολάζ για τα μνημεία. Η καλλιέργεια του περιγραφικού και εκφραστικού λόγου, όπως και η δημιουργία πολυτροπικών κειμένων σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος ικανοποιεί γλωσσικούς στόχους και αναδεικνύει τη γλώσσα ως σημαντικό εργαλείο διαμόρφωσης της σκέψης.
Το πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων αξιοποιεί και την ομαδοσυνεργατική μάθηση στη δια ζώσης εκπαίδευση και ο εκπαιδευτικός οργανώνει την τάξη σε μικρές ομάδες, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να αναλάβουν ρόλους ανάλογα με το σενάριο της δραστηριότητας.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα «Δημιουργώ και καινοτομώ», υλοποιήθηκε με συγκεκριμένες δράσεις κατανεμημένες σε επτά (7) εργαστήρια.
1ο Εργαστήριο- Εξερευνούμε τα μνημεία
Διάρκεια: 3 διδακτικές ώρες
1η Δραστηριότητα: Ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας. Με αφορμή ένα γράμμα που έρχεται στην τάξη, με το οποίο η αποστολέας, παροτρύνει τους μαθητές να συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι ανακάλυψης και εξερεύνησης μνημείων της πόλης του Ηρακλείου.
Μετά ανιχνεύονται και αποτιμώνται οι προ υπάρχουσες γνώσεις των μαθητών για τα μνημεία. Αξιοποιείται η ιδεοθύελλα και οι ερωτοαποκρίσεις για να καταγραφούν σε ιστόγραμμα (coggle.it)
οι πρώτες ιδέες και γνώσεις των μαθητών για τα μνημεία..
2η Δραστηριότητα: Έναρξη της έρευνας. Ενισχύονται τα κίνητρα των μαθητών για συνεργασία σε ομάδες και περαιτέρω δραστηριοποίηση με την ενεργή εμπλοκή τους στην έρευνα για τα μνημεία της πόλης του Ηρακλείου. Ενημερώνονται οι γονείς για να συμβάλλουν στην έρευνα και αναρτούν στο padlet το υλικό που βρίσκουν
https://padlet.com/kapnerof/lj6xxdmdlc1240fg
Τους μιλάει η Αφροδίτη VOKI
3η Δραστηριότητα:
1η δραστηριότητα: Γνωριμία με ψηφιακό διαδραστικό χάρτη. Οι μαθητές σε ομάδες περιηγούνται και εντοπίζουν στο χάρτη σε διαδικτυακές εφαρμογές (google earth, google map) τα μνημεία της πόλης του Ηρακλείου. Ο χάρτης εκτυπώνεται και μετρούνται τα μήκη των αποστάσεων μεταξύ των μνημείων.
Οι μαθητές προτείνουν λύσεις στο πρόβλημα, «Πώς μπορούμε να βρούμε ποια είναι η μεγαλύτερη διαδρομή; ή η μικρότερη;». Οι μαθητές εξοικειώνονται με μετρικές διαδικασίες. Κάθε ομάδα προτείνει τη μονάδα μέτρησης και τη μετρική διαδικασία. Στο τέλος, οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τον τρόπο που έδρασαν και συγκρίνουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων και τα συμπεράσματά τους.
Φύλλο αξιολόγησης: Αποτυπώνονται εικαστικά (ζωγραφική) οι πρώτες αναπαραστάσεις των μαθητών για τα μνημεία, αφού πρώτα παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο…
2ο εργαστήριο- Αναγνωρίζουμε τα μνημεία
1η Δραστηριότητα: Ταξινόμηση του υλικού σε κατηγορίες με κριτήρια που προκύπτουν από την παρατήρηση και τη σύγκριση . Παρουσίαση του υλικού τα οποία δημιουργούν οι μαθητές σε ομάδες,
αξιοποιώντας δικές τους εικαστικές αναπαραστάσεις των μνημείων…
2η Δραστηριότητα: Προετοιμασία των παιδιών για την άφιξη της ξεναγού. Στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο έρχεται ένα ηχογραφημένο μήνυμα (voki) https://tinyurl.com/yap69qc6 για τους μαθητές, μέσω του οποίου, προετοιμάζονται τα παιδιά για την άφιξη της ξεναγού.
3η Δραστηριότητα: Γνωριμία με το επάγγελμα του ξεναγού
Το νηπιαγωγείο μας επισκέπτεται η κα Βάλια, η ξεναγός.
Παροτρύνει τους μαθητές μέσα από μια σειρά διαδικασιών επίλυσης ασκήσεων και εύρεσης των απαντήσεων σε γρίφους , να κερδίσουν το δίπλωμα του «Βοηθού ξεναγού» και να υλοποιήσουν ένα σχέδιο παρουσίασης και διαφήμισης των μνημείων.
Οι μαθητές διατυπώνουν ερωτήσεις σχετικά με το επάγγελμα του ξεναγού και σχετικά με τα μνημεία της πόλης του Ηρακλείου.
Φύλλο αξιολόγησης: Ένα λαβύρινθο, στην διαδρομή του οποίου συναντούν τα μνημεία της πόλης του Ηρακλείου.
– on line παζλ σύνθεσης της εικόνας των μνημείων
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=217b2c507322
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2ec13ab27598
3ο εργαστήριο- Προγραμματισμός με τη Bee-bot
Διάρκεια: 3 διδακτικές ώρες
Δραστηριότητα: Βιωματικό παιχνίδι με τα μνημεία. Οι μαθητές συμμετέχουν σε ένα επιδαπέδιο παιχνίδι σε δυάδες. Ο ένας μαθητής είναι ο οδηγός και ο άλλος ο εκτελεστής. Σε τετραγωνισμένο πλαίσιο με μουσαμά, τοποθετούνται φωτογραφίες των μνημείων σε θέσεις που διαφοροποιούνται για κάθε δυάδα μαθητών. Ο οδηγός με βάση το σημείο εισόδου στο τετραγωνισμένο πλαίσιο κωδικοποιεί με βέλη προσανατολισμού την πορεία που θα πρέπει να εκτελέσει ο μαθητής, ο οποίος υλοποιεί τη διαδρομή για να φτάσει στο μνημείο π.χ. του Κούλε και μετά τον καθοδηγεί προφορικά να την υλοποιήσει. Μετά με τη Bee-Bot συνεχίζουμε. Οι μαθητές συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι προγραμματισμού της bee bot. Σε ένα mat για μετακίνηση του προγραμματιζόμενου ρομπότ υπάρχουν οι εικόνες των μνημείων σε διαφορετικά σημεία.
Φύλλο αξιολόγησης: Να κάνουν σειροθέτηση αριθμημένων λωρίδων της εικόνας ενός μνημείου..
4ο εργαστήριο- Κατασκευές
Διάρκεια: 3 διδακτικές ώρες
Δραστηριότητα: Κατασκευές. Οι μαθητές έχουν αναλάβει την αποστολή να κατασκευάσουν τρισδιάστατα τα μνημεία με υλικά που οι ίδιοι θα επιλέξουν και να τα διαφημίσουν. Τα κριτήρια επιτυχίας είναι: οι κατασκευές τους να είναι σταθερές και τα δομικά στοιχεία που θα επιλέξουν να έχουν ομοιότητες με αυτά των μνημείων.
Φύλλο εργασίας: να εντοπίσουν το διαφορετικό γράμμα σε κάθε σειρά ενός κρυπτόλεξου ώστε να βρουν το όνομα ενός μνημείου.
5ο Εργαστήριο – Διαφημίζουμε τα μνημεία
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες
1η Δραστηριότητα: Η αφίσα.
Η Αφροδίτη έχει ζητήσει από τους μαθητές στο αρχικό μήνυμα να διαφημίσουν στον κόσμο τα μνημεία για να γίνουν βοηθοί ξεναγοί. Οι μαθητές σε ομάδες προβληματίζονται για τους τρόπους πληροφόρησης και διαφήμισης των μνημείων στο κοινό. Μία πιθανή πρόταση είναι να δημιουργήσουν μια αφίσα με πληροφορίες για τα μνημεία, ώστε να τα διαφημίσουν και να προσκαλέσουν τον κόσμο να τα γνωρίσει. Η αφίσα μπορεί να είναι μια εικαστική δημιουργία.
Φύλλο εργασίας: Εύρεση μυστικού κώδικα..
6ο εργαστήριο: Επίσκεψη στα μνημεία
1η Δραστηριότητα: Επίσκεψη στα μνημεία της πόλης μας.
2η δραστηριότητα: Τι καινούριο μάθαμε;
Οι μαθητές συμπληρώνουν το 2ο ψηφιακό εννοιολογικό χάρτη για τα μνημεία, δημιουργούν νέες εικαστικές αναπαραστάσεις για τα μνημεία και κάνουν συγκρίσεις με τις αρχικές ιδέες και γνώσεις.
7ο Εργαστήριο – Απονομή διπλώματος ξεναγού
Δραστηριότητα διάχυσης του προγράμματος: Οι μαθητές οργανώνουν την παρουσίαση του προγράμματος τους για να τους απονεμηθεί το δίπλωμα του «Βοηθού ξεναγού». Οργανώνουν εκδήλωση παρουσίασής τους και διαφήμισης των μνημείων στους γονείς .