Εργαστήρια Δεξιοτήτων – Γ Θεματικός Κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον

Τίτλος:  « Οι σωματοφύλακες του χαρτιού»

Είναι γεγονός ότι η παραγωγή αστικών απορριμμάτων αποτελεί ένα από τα πιο σύνθετα περιβαλλοντικά ζητήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε στη σύγχρονη κοινωνία της υπερανάπτυξης των αστικών κέντρων, της ανόδου του βιοτικού επιπέδου σε συνδυασμό με την υιοθέτηση καταναλωτικών συνηθειών. Ο μέσος όρος που ο καθένας μας πετά χαρτί ετησίως αγγίζει τα 250 κιλά, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην αποψίλωση των δασών, την εξάντληση ενεργειακών πόρων και την υπερθέρμανση του πλανήτη. Ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπίσεις ένα ζήτημα είναι η πρόληψή του, να μην το αφήσεις να δημιουργηθεί.

Για το λόγο αυτό η έμφαση στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφορία δίνεται στο τρίπτυχο της Μείωσης-Επαναχρησιμοποίησης-Ανακύκλωσης. Το εκπαιδευτικό σενάριο- εργαστήριο, εντάσσεται στη θεματική ενότητα «Φροντίζω το περιβάλλον», Οικολογία/Παγκόσμια και Τοπική Κληρονομιά: Αειφόρος Παραγωγή και Κατανάλωση. Συγκεκριμένα, εστιάζουμε στην υπερκατανάλωση του χαρτιού στο πλαίσιο της τάξης και κατά επέκταση στην ορθολογική διαχείριση των απορριμμάτων.

1ο εργαστήριο 

-Εντοπισμός του περιβαλλοντικού φαινομένου    -Έλεγχος στα απορρίμματα της τάξης μας

Προσδιορισμός ερωτήματος προς διερεύνηση

Το εκπαιδευτικό σενάριο ξεκινάει από τον εντοπισμό ενός περιβαλλοντικού φαινομένου/ζητήματος προς διερεύνηση και επίλυση. Η αφόρμηση για τον προβληματισμό μας δίνεται από το ερώτημα της εκπαιδευτικού: «Τι μπορεί να περιέχει ο κάδος απορριμμάτων της τάξης μας»;

 DSCN0489 3 1  DSCN1005 1

 Αμέσως ενεργοποιούμε την ανάπτυξη της δεξιότητας της κριτικής σκέψης καθώς ζητάμε από τα παιδιά στηριζόμενα σε προϋπάρχουσες γνώσεις να προβούν σε υποθέσεις, τις οποίες και καταγράφουμε με τη μορφή μιας ακτίνας. Τα παιδιά ελέγχουν και καταγράφουν τα απορρίμματα που βρίσκονται στον κάδο, τα συγκρίνουν με τις υποθέσεις τους, καταλήγουν σε συμπεράσματα, από όπου προκύπτουν από την ολομέλεια προβληματισμοί και νέα ερωτήματα: «Πολλά πεταμένα χαρτιά ζωγραφικής, μεγάλη κατανάλωση χαρτιού». Που αλλού χρησιμοποιούμε χαρτί; Που καταλήγουν όλα αυτά τα χαρτιά; Το χαρτί είναι άραγε σκουπίδι; Πως φτιάχνεται το χαρτί; Ο εκπαιδευτικός σε ρόλο συντονιστή, ενθαρρύνει όλα τα παιδιά να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους, τους καταγράφει και τα παρακινεί να προβληματιστούν και να πάρουν θέση για το ζήτημα που έχει προκύψει: την υπερκατανάλωση χαρτιού στην τάξη.

DSCN0493 1 DSCN0494 1

Τα παιδιά παρακολουθούν ένα animation για το πώς φτιάχνεται το χαρτί: https://www.youtube.com/watch?v=DjfCpBKZCd4

Ακολουθεί συζήτηση. Τι θα συμβεί αν συνεχίσουμε να καταναλώνουμε τόσο χαρτί; Τι μπορούμε να κάνουμε για να μειώσουμε την κατανάλωσή του; Τι άλλο μπορούμε να κάνουμε; Οι απόψεις των παιδιών καταγράφονται.

  • Φύλλο αξιολόγησης: Ακολούθησε τον δρόμο της παρασκευής χαρτιού. Πως αισθάνεσαι που καταναλώνουμε τόσο χαρτί καθημερινά; DSCN0521 2 1

2ο εργαστήριο 

Ο Πέρι μας προτείνει και εμείς τον βοηθούμε

  • Αντιπαραβολή εικόνων. Τα παιδιά παρατηρούν μία εικόνα με μία πόλη γεμάτη σκουπίδια και μία πόλη καθαρή. Ενεργοποίηση της ρουτίνας σκέψης: Δημιουργικές συγκρίσεις Τι βλέπεις στις δύο εικόνες; Τι ομοιότητες έχουν; Σε τι διαφέρουν; Γιατί; Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε;

https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1166704

DSCN0497 1 DSCN0500 1 DSCN0501 1

  • Παρακολούθηση βίντεο : Ο Πέρι  το περιβάλλον

https://www.youtube.com/watch?v=0hr9cOUKfGY

DSCN1042 1

  • Ακολουθεί συζήτηση. Τι καταστρέφει το περιβάλλον; Πως μπορούμε να βοηθήσουμε; 
  • Παιχνίδι: Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα έχει μπροστά της ένα  στεφάνι που αντιπροσωπεύει και μια ομάδα ανακυκλώσιμου υλικού. Σκορπάμε    στην τάξη διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά και μόλις ξεκινήσει η μουσική πρέπει η κάθε ομάδα να αρχίσει να γεμίζει το στεφάνι της με το ανακυκλώσιμο υλικό που αντιπροσωπεύει την ομάδα τους. Μόλις η μουσική σταματήσει βλέπουμε αν η κάθε ομάδα μάζεψε τα σωστά υλικά.

DSCN0508 1 DSCN0513 1

1 1 5 1   DSCN0520 1 f2 1

  • Ακολουθεί ταξινόμηση αντικειμένων που ανακυκλώνονται και με καρτέλες.

275700369 383739016922038 4773863189472778383 n 1 275762241 504361068072346 3200819266549945213 n 1 DSCN0507 1 f1 1

  • Δημιουργία αφίσας με τα αντικείμενα που μπορούν να ανακυκλωθούν.

2 1 3 1  DSCN1040 1 DSCN1159 1DSCN0527 1

Κατασκευάζουμε την κυρία Ανακυκλωσούλα

DSCN0549 1   DSCN1103 1

  • Φύλλο αξιολόγησης: Ζωγράφισε αντικείμενα που μπορούν να μπουν στον μπλε κάδο της ανακύκλωσης. Πως αισθάνεσαι που έμαθες ποια αντικείμενα ανακυκλώνονται;

DSCN0524 1

3ο εργαστήριο 

-Η Άννα μας μαθαίνει πως να κάνουμε ανακύκλωση

  • Παρακολούθηση βίντεο για την διαδικασία της ανακύκλωσης:

EKΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ VIDEO ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ – ΑΝΝΑ Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ – YouTube

  • Μπορούμε μόνοι μας να ανακυκλώσουμε χαρτί; Πως; 

Τοποθετούμε στο μπλέντερ κομμάτια χαρτιού και νερό. 

4 1  6 13 1   DSCN1049 1

Τα πολτοποιούμε και τον χαρτοπολτό το απλώνουμε πάνω σε δίχτυ για να στεγνώσει..  

   9 17 18 1  DSCN1075 1

Με το ανακυκλωμένο χαρτί φτιάξαμε ατομικά καδράκια και πασχαλινά λαγουδάκια…

DSCN0628 1  DSCN0661 1

  • Φύλλο αξιολόγησης: Ζωγράφισε τα στάδια που ακολουθήσαμε για την ανακύκλωση του χαρτιού. Πως αισθάνεσαι που έμαθες να ανακυκλώνεις μόνος σου το χαρτί;

DSCN0539 2 1

4ο εργαστήριο 

-Δημιουργούμε κατασκευές με πεταμένα χαρτιά…. και κουτιά….

  • Παρατηρούμε εικόνες με κατασκευές από άχρηστα χάρτινα υλικά. 

Ενεργοποίηση της ρουτίνας σκέψης: Βλέπω-σκέφτομαι αναρωτιέμαι. Τι βλέπετε στις εικόνες; Μπορείτε να σκεφτείτε από τι έχουν κατασκευαστεί αυτά τα αντικείμενα; Αναρωτιέστε τι θα μπορούσαμε να φτιάξουμε εμείς για να σώσουμε τα πεταμένα χαρτιά; Πως μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε;

Κατασκευές από ρολά υγείας, ρολά κουζίνας, κουτιά από μαρκαδόρους, κούτες κ.α.

DSCN1100 1 DSCN0541 2 1

  • Φύλλο αξιολόγησης: Ζωγράφισε ότι σου άρεσε πιο πολύ από τα αντικείμενα που φτιάξαμε με άχρηστα χάρτινα υλικά. Πως αισθάνεσαι που αξιοποίησες αυτά τα υλικά;

DSCN0543 1

5ο εργαστήριο 

Αναστοχασμός- αξιολόγηση

Δημιουργία διαδικτυακών παιχνιδιών

https://www.liveworksheets.com/1-ca2298416af

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1dd71a43b40c

https://learningapps.org/watch?v=pja9nx92t22

https://learningapps.org/watch?v=pubj8rx8j22

 

Δημιουργία storyjumber με ηχογράφηση των παιδιών

Book titled 'Εργαστήριο Δεξιοτήτων Φροντίζω το περιβάλλον'Οι σωματοφύλακες του χαρτιού''

 

και δημιουργία φεϊγβολάν  για ενημέρωση των γονέων και της τοπικής κοινωνίας1 page0001 1