Τίτλος : «Στη δική μας τάξη κάνουμε τη φιλία πράξη»
Ο 2ος θεματικός κύκλος στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων ολοκληρώθηκε. Αφορούσε τη ΦΙΛΙΑ που είναι αναγκαία να υπάρχει μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας και την αποφυγή του εκφοβισμού και της βίας, που δυστυχώς υπάρχουν και αποτελούν ένα διαχρονικό και παγκόσμιο κοινωνικό πρόβλημα που επηρεάζει την ψυχική υγεία ενός μεγάλου ποσοστού παιδιών και εφήβων, με σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην ψυχοσυναισθηματική τους ανάπτυξη όσο και στη διαδικασία της μάθησης. Για να επιλυθεί, απαιτείται η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας (παιδιών, γονέων, εκπαιδευτικών), προκειμένου να αναπτυχθεί μια κουλτούρα αποδοχής και σεβασμού.
1ο Εργαστήριο
- Παιχνίδια ενεργοποίησης- δέσιμο της ομάδας
-Με τη συνοδεία κατάλληλης μουσικής τα παιδιά περπατούν στο χώρο, σφίγγουν το δεξί χέρι κάποιου άλλου παιδιού που συναντούν. Περπατούν στο χώρο ελεύθερα με διάφορους τρόπους με τις οδηγίες της νηπιαγωγού (ενδεικτικά: σαν να φοράνε τακούνια, σιγοτραγουδώντας, σαν να είναι γέροι, σαν να τα τραβάει κάποιος, σαν να κουβαλάνε βαριές τσάντες, με τον δικό τους τρόπο)
- Διακόπτης γέλιου.
Οι παίκτες χωρίζονται σε ζευγάρια και κάθονται αντικριστά. Επιλέγουν οι ίδιοι ποιος θα είναι ο παίκτης Α και ποιος ο παίκτης Β. Πρέπει να κοιτάζονται συνεχώς με το πρόσωπο ανέκφραστο. Ο συντονιστής του παιχνιδιού περιμένει έως ότου κάνουν όλοι ησυχία και μετά λέει “διακόπτης γέλιου” . Τότε ο παίκτης Α προσπαθεί με όποιο τρόπο μπορεί να κάνει τον παίκτη Β να γελάσει, χωρίς όμως να υπάρχει σωματική επαφή. Μετά από λίγη ώρα ο συντονιστής λέει πάλι “διακόπτης γέλιου’ και αντιστρέφονται οι ρόλοι των παικτών.
-Δημιουργούν ένα κύκλο και χορεύουν όλοι μαζί στον ρυθμό της μουσικής.
- Τι είναι η φιλία; Τι κάνουν οι φίλοι;
Τα παιδιά παρατηρούν πίνακες ζωγραφικής ή φωτογραφίες παιδιών που παίζουν μαζί.
Ρουτίνα σκέψης: Βλέπω-σκέφτομαι-αναρωτιέμαι ( Τι βλέπεις στην εικόνα; Τι σκέφτεσαι ότι είναι αυτά τα παιδιά; Τι κάνουν μαζί; Αναρωτιέσαι τι άλλο κάνουν οι φίλοι;) Οι απόψεις των παιδιών καταγράφονται…
- Το δέντρο της φιλίας:
Ζωγραφίζουμε ένα δέντρο. Τα φύλλα του δέντρου είναι οι παλάμες των παιδιών, που τις δημιουργούν βάφοντας τις παλάμες τους με τέμπερα και αφήνοντας το αποτύπωμα τους.
Φύλλο αξιολόγησης: Ζωγραφίζω τι κάνω με τους φίλους μου. Πως αισθάνομαι γι’ αυτούς;
2ο Εργαστήριο
- Ο/Η «επισκέπτης»
-Ο/Η νηπιαγωγός παρουσιάζει στην τάξη μια κούκλα (κούκλα με προσωπικότητα/persona doll), ως μια ξεχωριστή φίλη που μας επισκέπτεται γιατί χρειάζεται τη βοήθεια των παιδιών. Αφηγείται η νέα μας φίλη η Χαρά, μέσω της νηπιαγωγού την ιστορία της και ζητάει από τα παιδιά να της προτείνουν λύσεις. ( Η οικογένεια της μετακόμισε πρόσφατα στην πόλη και δεν έχει κανένα φίλο. Τα παιδιά στο σχολείο την κοροϊδεύουν γιατί δεν μιλάει καθαρά και της λένε ότι δεν ζωγραφίζει ωραία).
- Μπαίνω μέσα στο ρόλο:
Σε χαρτί μέτρου φτιάχνουν το περίγραμμα της Χαράς. Μέσα γράφουμε τι νομίζουν τα παιδιά ότι αισθάνεται.
Ρουτίνα σκέψης: Μπαίνω μέσα (στο ρόλο)
- Τα παιδιά εκφράζουν παρόμοιες εμπειρίες: Αισθάνθηκαν ποτέ ότι τα κοροϊδεύουν; Ότι δεν έχουν φίλους; Πως ένιωσαν;
Τι λύσεις προτείνουν για να βοηθήσουμε την φίλη μας την Χαρά;
Φύλλο αξιολόγησης: Πριν-τώρα-μετά
Δίνεται η εικόνα της Χαράς στο παρόν και πρέπει να ζωγραφίσουν το πριν και το μετά. Πως αισθάνεσαι που βοήθησες την Χαρά να βρει φίλους;
3ο Εργαστήριο
- Παρακολούθηση βίντεο: «Η εχθρόπιτα»
-Τα παιδιά παρακολουθούν το βίντεο, το οποίο σταματάμε σε κάποια σημεία για να εκθέσουν τα παιδιά τις απόψεις τους, τις οποίες καταγράφουμε. Ρουτίνα σκέψης: Βλέπω, σκέφτομαι, αναρωτιέμαι.
Πως αισθάνθηκε το παιδί που δεν το έπαιζαν οι άλλοι (Καταγραφή των απόψεων)
Το πείραμα με την τσαλακωμένη καρδιά (όταν πονάμε τους άλλους είτε σωματικά, είτε λεκτικά, η καρδιά τους τσαλακώνετε και όσο και αν προσπαθούμε μετά να την επαναφέρουμε, δεν επανέρχεται στην αρχική της μορφή)
- Η πίτα της φιλίας
Τι συστατικά νομίζετε ότι περιέχει η πίτα της φιλίας; Κάθε παιδί ζωγραφίζει ένα συστατικό και δημιουργούμε την πίτα της φιλίας.(ομαδική εργασία)
- Σύναψη φιλίας με άλλο νηπιαγωγείο
Τα παιδιά έρχονται σ’ επαφή με τα παιδιά κοντινού νηπιαγωγείου . Συζητούν για τις αγαπημένες τους δραστηριότητες και παιχνίδια και συνάπτουν συμβόλαιο φιλίας.
Φύλλο αξιολόγησης: Δημιούργησε την δική σου πίτα φιλίας. Πως αισθάνεσαι που έχεις τόσους φίλους;
4ο Εργαστήριο
- Ανάγνωση παραμυθιού: «Ένας για όλους και όλοι για έναν» (Brigitte Weninger & Eve Tharlet)
- Τι σας άρεσε από το παραμύθι;
Τα παιδιά εκθέτουν τις απόψεις τους
- Σε τι είναι ο καθένας μας ξεχωριστός;
Συζήτηση με τα παιδιά για το που πιστεύει ο καθένας ότι είναι ξεχωριστός. Στη συνέχεια πρέπει για κάθε ένα παιδί της τάξης να πουν τα άλλα παιδιά, που πιστεύουν ότι είναι ξεχωριστός. Καταγράφουμε τις απόψεις τους.
- Φύλλο αξιολόγησης: Ζωγραφίζω την ομάδα της τάξης μου.
5ο Εργαστήριο
- Τι μπορεί να κάνει κάποιος μόνος του; Τι μπορούμε όλοι μαζί;
-Δημιουργούνται καταστάσεις προβληματισμού: Μπορεί κάποιος να μεταφέρει μόνος του τα τραπέζια στην άκρη για να παίξουμε ένα παιχνίδι; Όλοι μαζί μπορούμε;
Μπορεί κάποιος να κρατήσει μόνος του το αερόστατο για να παίξουμε; Μπορεί να διατηρήσει την μπάλα πάνω στο αερόστατο; Όλοι μαζί μπορούμε;
- Το αερόστατο της συνεργασίας
Παίζουμε το παιχνίδι με το αερόστατο, προσπαθώντας να συνεργαστούμε ώστε η μπάλα να μην πέσει κάτω.
Κάθε φορά που επιτυγχάνουμε κάτι όλοι μαζί τα παιδιά φωνάζουν «Όλοι μαζί, όλοι μαζί, είμαστε πάντα πιο δυνατοί»
Φύλλο αξιολόγησης: Ζωγράφισε τι καταφέραμε σήμερα όλοι μαζί. Πως αισθάνθηκες που κατάφερες τόσα πράγματα με την συνεργασία των συμμαθητών σου;
6ο Εργαστήριο
- Αναστοχασμός- αξιολόγηση:
–Τι σας άρεσε περισσότερο από αυτό το εργαστήριο δεξιοτήτων;
-Τι πιστεύαμε πριν; Τι μετά;
- Φτιάχνουμε τα μπαλόνια της φιλίας και τα μπαλόνια της κακίας. Τα μπαλόνια της φιλίας τα κρατάμε στο νηπιαγωγείο…
- και τα μπαλόνια της κακίας τα αφήνουμε να φύγουν μακριά.
Φύλλο αξιολόγησης:
Τι θα θυμάμαι πιο πολύ από τις δραστηριότητες που κάναμε σ’ αυτό το εργαστήριο δεξιοτήτων; Πως νιώθω τώρα που τελείωσε;
Απονομή επαίνων για τη συμμετοχή στο εργαστήρι
Θα ακολουθήσει διαδικτυακή ομιλία – συζήτηση από τη ψυχολόγο του Χαμόγελου του Παιδιού κα Φωτεινή Παπαδάτου με θέμα: Βία-ενδοσχολικός εκφοβισμός.