ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ – ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ 1. ΥΓΕΙΑ : “Είμαι εγώ! Είμαι μοναδικός !!”

Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να συνειδητοποιήσουν οι  μαθητές/ριες ότι το σχολείο και γενικότερα η κοινότητα, προϋποθέτει την  ενσωμάτωση όλων, χωρίς αποκλεισμούς, μέσω της αποδοχής της διαφορετικότητας,  της κατανόησης των ιδιαιτεροτήτων κάθε μαθητή/ριας, που μπορεί να αφορούν την  σωματική, γνωστική, πολιτισμική, κοινωνική και συναισθηματική του/της ανάπτυξη.  Αποσκοπούμε μέσα από το παρόν σχέδιο να ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη και την  κατάκτηση των δεξιοτήτων της ενσυναίσθησης και της αποδοχής του διαφορετικού.  Κάθε άτομο είναι μοναδικό και δεν μπορεί να αντικατασταθεί ή να αντιγραφεί με  κανένα άλλο. Όλα τα άτομα έχουν το δικαίωμα σεβασμού και η διαφορετικότητα δεν  αποτελεί εμπόδιο, αλλά δύναμη. Μέσα από την αλληλεπίδραση και τη συλλογική  δράση της σχολικής τάξης πρέπει να περάσουμε στα παιδιά το μήνυμα, ότι όλοι  έχουμε στοιχεία που μας διαφοροποιούν, αλλά και στοιχεία που μας κάνουν ίσους  και όχι ίδιους. Από τη μικρή τους ηλικία τα άτομα θα πρέπει να εξοικειώνονται με το  διαφορετικό, αλληλοεπιδρώντας με διαφορετικές ομάδες και πρόσωπα. Με αυτό τον  τρόπο μειώνονται οι διακρίσεις, οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα. Περιορίζεται  έτσι, η σχολική και η κοινωνική περιθωριοποίηση ατόμων διαφορετικών ικανοτήτων,  ενώ καλλιεργείται η συνεργασιμότητα, η προαγωγή της αλληλεγγύης και του  αλληλοσεβασμού με την παροχή ίσων ευκαιριών σε όλους. 

1ο Εργαστήριο: «Είμαι εγώ!  Είμαι  μοναδικός!» 

Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης και την  ενεργή συμμετοχή όλων, ανιχνεύουμε τις απόψεις και τις  πρότερες εμπειρίες των μαθητών/ριών για την  διαφορετικότητα. 

Διαφορετικότητα

-Παροτρύνουμε το καθένα χωριστά να μιλήσει για τον εαυτό του  και να τον περιγράψει. Ξεκινάμε πρώτα εμείς δίνοντας το  παράδειγμα του εαυτού μας. Αναφερόμαστε στα εξωτερικά μας χαρακτηριστικά και στα εσωτερικά μας. Τα εσωτερικά  χαρακτηριστικά τα έχουμε «μέσα» μας και δεν είναι ορατά όταν  μας κοιτάνε.  

1
Οι κούκλες της τάξης παρουσιάζουν τον εαυτό τους

φ1 

-Παρατηρούμε τον εαυτό μας και τους άλλους. Διαπιστώνουμε  ότι κανένας και καμμιά δεν είμαστε ίδιος/α με τον/την άλλον/η.  Μπορεί όμως να μην έχουμε το ίδιο χρώμα στο δέρμα, στα  μάτια, στα μαλλιά, να μην έχουμε το ίδιο ύψος και βάρος, αλλά  είμαστε όλοι ίσοι και όλοι έχουμε τα ίδια δικαιώματα. 

Φύλλο εργασίας: Γράφουμε το όνομα μας, ζωγραφίζουμε τους φίλους μας, το αγαπημένο μας παιχνίδι και το αγαπημένο μας φαγητό.

IMG 20241105 120937

* Ανατρέχουμε στους κανόνες της τάξης μας. Είναι όλοι οι  κανόνες για όλη την ομάδα μας. Κανένας και καμιά δεν  εξαιρείται. Δείχνουμε εικόνες με παιδιά με ειδικές ικανότητες.  Παρακινούμε τα παιδιά να εκφραστούν:  

DSCN6202  1300f136 ANAPIRA PAIDIA anapiria

-Τι βλέπεις;  -Τι σκέφτεσαι;  -Τι σε κάνει να αναρωτιέσαι; -Φαίνονται χαρούμενα;  

-Γιατί το θεωρείς αυτό; Φαίνονται λυπημένα;  -Γιατί το θεωρείς αυτό; 

-Τι μπορεί να μας κάνει χαρούμενους/ες; 

-Τι μπορεί να μας κάνει λυπημένους/ες; 

2ο Εργαστήριο: «Το  αποτύπωμά  μου»

Δείχνουμε στα παιδιά την αστυνομική μας ταυτότητα και τους  διαβάζουμε τα στοιχεία που αναγράφονται πάνω σε αυτήν.

– Η φωτογραφία που έχει η ταυτότητά μας, μοιάζει με την εικόνα  που έχουμε σήμερα;  

* Φτιάχνουμε τις δικές μας «ταυτότητες». Γράφουμε το όνομά  μας, το επώνυμό μας, την ημερομηνία γεννήσεως μας και σημειώνουμε τα χαρακτηριστικά μας. 

-Βάζουμε το δακτυλικό μας αποτύπωμα, χρησιμοποιώντας το  ταμπόν μελανιού για τις σφραγίδες. 

– Υπογράφουμε με το δικό μας τρόπο. 

φ2DSCN6174

-Θα σκεφτούμε και θα γράψουμε στην δική μας ταυτότητα κάτι  που είναι μοναδικό για τον καθένα και την καθεμιά μας. Κάτι  μοναδικό που μπορεί να μην είναι ορατό στους άλλους. * «Ζωγραφίζω το χέρι μου». Καλούμε την ομάδα μας και εμείς  μαζί να αποτυπώσουμε το περίγραμμα της παλάμης μας σε ένα  χαρτί . Αφού το αποτυπώσουμε  με την βοήθεια μιας ξυλομπογιάς, ενός μαρκαδόρου, το  κόβουμε και στο κέντρο του γράφουμε το όνομά μας. Στη συνέχεια τοποθετούμε τις κομμένες παλάμες με τα ονόματα  μέσα σε ένα κουτί..

  2  DSCN6183

και καλούμαστε ο καθένας και η καθεμιά να  πάρουμε τυχαία μια «παλάμη», έστω και αν μας τύχει η δική μας  και να μιλήσουμε για τα θετικά στοιχεία που έχει αυτός/ή που  του ανήκει η παλάμη. Θέλουμε να εστιάσουμε στα  χαρακτηριστικά τα οποία δεν αναγράφονται μέσα στην  «ταυτότητά» μας.  

13     3    

-Καταχωρούμε τα θετικά στοιχεία που λένε τα παιδιά για τον/την  άλλον/η πάνω στην χρωματιστή, χάρτινη παλάμη.  -Στο τέλος σχηματίζουμε μια «γλάστρα» με λουλούδια που είναι  οι παλάμες των χεριών μας και στολίζουμε την τάξη. Πόσο όμορφη είναι, που έχει τα χρωματιστά λουλούδια μας! -Αναρωτιόμαστε αν είχαν όλες οι παλάμες το ίδιο χρώμα η  γλάστρα μας θα ήταν το ίδιο όμορφη;

φ3IMG 20241106 100313  

         DSCN6196

3ο Εργαστήριο: «Βλέπω  Διαφορετικά – Διαβάζω  διαφορετικά » 

Μπορεί κάποιος να μας εξηγήσει, για ποιο λόγο γράφουμε; -Σε τι, εξυπηρετεί η γραφή;  

-Πώς θα μας μετέφεραν προηγούμενες γενιές τις γνώσεις τους  και τα βιώματά τους χωρίς να μπορούν να γράψουν; – Όλοι οι άνθρωποι, μπορούν να διαβάζουν το ίδιο καλά;  -Τι γίνεται με ανθρώπους που έχουν προβλήματα όρασης; Που  φοράνε γυαλιά;  

-Ή που δεν βλέπουν καθόλου;  

-Πώς θα διαβάζουν αυτοί οι άνθρωποι οι οποίοι θέλουν να  συμμετέχουν σε όσες δράσεις κάνει η κοινωνία; Γνωρίζουμε την γραφή μπράιγ…

φ4    7

* Χρειαζόμαστε ένα άλλο αλφάβητο! Που να μπορούμε αντί να  το διαβάζουμε βλέποντας, να το διαβάσουμε αγγίζοντας. Πάμε  λοιπόν να το δημιουργήσουμε! 

* Βγαίνουμε έξω στην αυλή και συλλέγουμε υλικά που θα μας  φανούν χρήσιμα στη δημιουργία του νέου μας αλφαβήτου. Δεν  χρειάζεται να γράψουμε κάποιο γράμμα – μπορούμε να  συμβολίσουμε κάτι με ένα σχήμα. Ένα υλικό από την φύση που  μπορούμε να βρούμε εύκολα. Έτσι λοιπόν δουλεύουμε σε  ζευγάρια, προκειμένου να δημιουργήσουμε το δικό μας  σύμβολο, με σκοπό το παιδί που πάει να το «διαβάσει  αγγίζοντας» αργότερα να καταλάβει σίγουρα τι θέλουμε να του πούμε. 

-Με τι θα συμβολίζαμε την λέξη άνθρωπος;  

-Με τι θα συμβολίζαμε την λέξη ζώο; 

-Με τι θα συμβολίζαμε την λέξη φεγγάρι; 

Είναι πολλές οι λέξεις που θέλουμε να συμβολίσουμε όμως είναι  και πολλά τα υλικά που έχει η φύση να μας δώσει. * Αφού τελειώσουν τα ζευγάρια τη δημιουργία τους,  χρησιμοποιώντας ξυλαράκια, πετρούλες, φύλλα, ή οτιδήποτε  άλλο προσφέρεται στην αυλή, οι ομαδούλες μας αλλάζουν  κυκλικά, και κλείνοντας τα μάτια τους ο ένας μετά τον άλλον,  προσπαθούν να διαβάσουν τι «έχουν» γράψει οι άλλες ομάδες.

IMG 20241106 115935  DSCN6229  DSCN6234  8  9

– Η δραστηριότητα τελειώνει με συζήτηση για το πόσο εύκολο ή  δύσκολο ήταν το σύμβολο που η κάθε ομάδα χρησιμοποίησε για  να περιγράψει αυτό που ήθελε να πει στους/στις άλλους/ες. -Τι διευκόλυνε την ανάγνωση με την αφή, και τι δυσκόλεψε αυτή  τη διαδικασία;

4ο Εργαστήριο: «Εγώ και εσύ  μαζί  μπορούμε  καλύτερα!»

Διαβάζουμε το παραμύθι «ΕΝΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΓΙΑ  ΕΝΑΝ» WENINGER BRIGITTE. Ο Μαξ το ποντικάκι έχει γεννηθεί  με το ένα πόδι του μεγαλύτερο από το άλλο. Θέλοντας να  γνωρίσει τον κόσμο έχει συνεχώς στο μυαλό του τη συμβουλή  της μαμάς του: «Να ακολουθείς πάντα τα όνειρα σου, Μαξ, και  να μην ξεχνάς ποτέ πως είσαι ξεχωριστός». Επεξεργαζόμαστε την  ιστορία του παραμυθιού. 

-Είναι εύκολο να ακολουθήσουμε τα όνειρά μας; 

-Χρειαζόμαστε φίλους στη ζωή μας;  

-Πώς είναι να έχεις κάποιον να σε βοηθάει; 

Όλοι χρειαζόμαστε την βοήθεια των άλλων. 

*Αναρωτιόμαστε πως νιώθουν όσοι αντιμετωπίζουν κινητικά  προβλήματα;  

Φύλλο εργασίας: ζωγραφίζω ότι μου άρεσε από το παραπάνω παραμύθι..

DSCN6279 

-Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες των δύο και καλούνται να  βρουν τρόπους να φτάσουν σε συγκεκριμένο σημείο στην  αίθουσα χρησιμοποιώντας το ένα τους πόδι. Βαδίζοντας  «κουτσό».

14

-Επιστρέφουμε στην τάξη και συζητάμε πώς νιώσαμε κατά τη  διάρκεια των δραστηριοτήτων.  

-Τι μας δυσκόλεψε πιο πολύ; 

Αυτά που για μας είναι δεδομένα για εμάς για άλλους  χρειάζονται πολύ κόπο να γίνουν. Καλούμαστε όλοι μαζί να  σκεφτούμε και να αξιολογήσουμε αν το σχολείο μας, η τάξη μας  θα έδινε την δυνατότητα να φοιτήσουν και μαθητές/ριες με  ειδικές ικανότητες.  

-Ποια είναι αυτά που θα έπρεπε άμεσα να αλλάξουμε ή να  φτιάξουμε; 

* Με ποιους τρόπους μπορούμε να ζωγραφίσουμε με πινέλα και  με δακτυλομπογιές πάνω σε χαρτόνι, χρησιμοποιώντας όμως το  ένα μας χέρι και όχι αυτό που γράφουμε το όνομά μας; 

-Πως είναι να γράψουμε το όνομά μας χωρίς να  χρησιμοποιήσουμε το χέρι (δεξί ή αριστερό) με το οποίο  γράφουμε. 

Φύλλο εργασίας: Δοκιμάζουμε να ζωγραφίσουμε κρατώντας το πινέλο στο στόμα  μας. 

IMG 20241108 100631   11 IMG 20241105 120720 DSCN6280

5ο Εργαστήριο: «Μπορώ να  σε  καταλάβω»

Κοιτάμε εικόνες από παραολυμπιακούς αγώνες. Τα παιδιά με  την υποστήριξη και την καθοδήγηση του/της νηπιαγωγού  περιγράφουν τις εικόνες και τα στοιχεία που προκύπτουν από  και εκφράζουν τα συναισθήματα τους.  

-Τι είδους δυσκολίες συναντούν αυτοί οι αθλητές/ριες;  -Με ποιους τρόπους δείχνουν να τις αντιμετωπίζουν; -Κάθε αθλητής έχει και τη δική του ιστορία. Κάποιοι άνθρωποι  γεννιούνται με ιδιαίτερες ικανότητες κάποιοι είχαν ένα ατύχημα  στην ζωή τους και βρέθηκαν σε αυτή την θέση. 

* Χωρίζουμε τα παιδιά σε ζευγάρια. Το ένα παιδί είναι ο  «οδηγός». Δένουμε με μαντήλι τα μάτια του ενός και τα  καλούμε να βαδίσουν στον γνώριμο χώρο της τάξης μας μόνοι  τους χωρίς την βοήθεια του «οδηγού». Στη συνέχεια κάνουν το  ίδιο με την βοήθεια του «οδηγού». Στο τέλος του παιχνιδιού  καλούμε τα παιδιά να μας εκφράσουν πως ένιωσαν.  -Αυτοί που ήταν οδηγοί τι συναίσθημα ένιωσαν; 

4

-Αυτοί που δεν έβλεπαν πώς ένιωσαν; 

-Είναι εύκολο να περπατάμε μόνοι αν δεν μπορούμε να δούμε; -Τι δυσκολίες μπορεί να συναντήσουμε; 

Δοκιμάζουμε να περπατήσουμε μόνοι μας χωρίς να βλέπουμε, κρατώντας ένα μπαστουνάκι…

Συζητάμε για τους σκύλους, οδηγούς τυφλών και κάνουμε αναπαράσταση…

*Σε ένα χαρτόκουτο, τοποθετούμε διάφορα αντικείμενα και  παιχνίδια από την τάξη μας. Κλείνουμε τα μάτια μας και  προσπαθούμε να μαντέψουμε τα πράγματα που πιάνουμε  μέσα στο κουτί χρησιμοποιώντας τις υπόλοιπες αισθήσεις μας.  -Μπορούμε να αντιληφθούμε τι έχει μέσα το κουτί μόνο με την  αφή;

12

-Ποια συναισθήματα μάς γεννιούνται;  

-Πως νιώθουν άραγε όσοι δεν έχουν την όρασή τους; 

 Φύλλο εργασίας: Μπορούμε να ζωγραφίσουμε χρησιμοποιώντας τους  μαρκαδόρους με τα μάτια κλειστά; Ας το  προσπαθήσουμε.  Όταν τελειώσουμε όλοι, παρατηρούμε  τις δημιουργίες μας και εκφράζουμε τα συναισθήματα που  νιώσαμε κατά την διάρκεια της ζωγραφικής. Εκθέτουμε τα  συναισθήματα μας και εκθέτουμε τις δημιουργίες που  φτιάξαμε στην τάξη μας. Τους δίνουμε τον τίτλο «Με τα μάτια  κλειστά».

6ο Εργαστήριο: «Βάζω  στόχους και  προχωρώ» – Αξιολόγηση 

Επίσκεψη ατόμων με ειδικές ανάγκες στο νηπιαγωγείο. Ενημερωνόμαστε για την καθημερινότητα των ατόμων με ειδικές ανάγκες και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.                          

 Πηγαίνουμε επίσκεψη στη γειτονιά και παρατηρούμε αν τα πεζοδρόμια, τα μαγαζιά, το πάρκο, είναι προσβάσιμα σε άτομα με ειδικές ανάγκες.

Γίνεται  παρατήρηση του χώρου και με τη βοήθεια της φωτογραφικής  μηχανής τραβάμε φωτογραφίες και καταγράφουμε τον  προβληματισμό μας για τις παραλείψεις που διαπιστώνουμε. 

-Τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε τις συνθήκες για  ανθρώπους που έχουν κινητικά προβλήματα και κάνουν χρήση  καροτσιού;  

-Η περιοχή μας έχει λάβει μέτρα για να κάνει την μετακίνηση των  ατόμων ΑΜΕΑ πιο εύκολη; 

*Σκεφτόμαστε ένα σλόγκαν με θέμα τα δικαιώματα των ατόμων  με ιδιαίτερες ικανότητες και το ηχογραφούμε. Το κοινοποιούμε  στο blog του σχολείου μας.

                                      “ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ”

Vocaroo QR Code 1cFvmNPIC4LZ
Σκανάρετε το QR code με το κινητό σας και ακούστε…                          

Συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης μας για τα αποτελέσματα  του σχεδίου δράσης μας. Αξιολόγηση του προγράμματος μας. 

Διαφορετικότητα αξιολόγηση

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 1. Οικολογία – Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά “Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά”

Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να αποκτήσουν θετική στάση σχετικά με τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, αναγνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν ειδικότερα στη θαλάσσια ζωή, να αναστοχαστούν ως προς την προσωπική τους ευθύνη και να υιοθετήσουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που συμβάλλουν θετικά στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων στην καθημερινή ζωή.

Προαπαιτούμενες γνώσεις

Οι μαθητές/-τριες πριν την υλοποίηση των δραστηριοτήτων των Εργαστηρίων είναι απαραίτητο να έχουν κατακτήσει συγκεκριμένες γνώσεις και δεξιότητες. Ειδικότερα, είναι απαραίτητο να αναγνωρίζουν τα πλαστικά αντικείμενα και ποια είναι πλαστικά αντικείμενα μιας χρήσης. Επίσης, θα πρέπει να αναγνωρίζουν την έννοια της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης, να κατονομάζουν τα υλικά που μπορούν να ανακυκλωθούν και να εξηγούν τους λόγους για τους οποίους είναι απαραίτητη η ανακύκλωσή τους. 

Με βάση τις παραπάνω προαπαιτούμενες γνώσεις, μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα Εργαστηρίων, οι μαθητές/-τριες επικεντρώνονται σε ένα συγκεκριμένο υλικό, το πλαστικό, και τις επιπτώσεις των πλαστικών απορριμμάτων στο θαλάσσιο περιβάλλον. Εξειδικεύουν, έτσι, τις γνώσεις τους, εμβαθύνουν στο θέμα και στέκονται κριτικά ως προς τις δικές τους καθημερινές ενέργειες και του άμεσου περιβάλλοντός τους, οι οποίες μπορεί να επιβαρύνουν αρνητικά το περιβάλλον, με στόχο να υιοθετήσουν συγκεκριμένες διορθωτικές συμπεριφορές.

1ο Εργαστήριο: Μοιράζομαι με την ομάδα αυτά που γνωρίζω

1η Δραστηριότητα  

Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο. Ένα παιδί πετάει ένα μπαλάκι σε ένα άλλο στον κύκλο και εκείνο θα πρέπει να πει μια λέξη σχετική με τη θάλασσα. Όποια λέξη πει θα πρέπει το παιδί που πέταξε το μπαλάκι να την αναπαραστήσει (κίνηση- φωνή) με το σώμα του.

Φ1Φ2

 

 

 

 

Στο τέλος του παιχνιδιού τα παιδιά ζωγραφίζουν (1o Φύλλο εργασίας) αυτό που είπαν.

IMG 20240527 103045

Στο κέντρο του κύκλου τοποθετείται ένα μεγάλο μπλε πανί και τα παιδιά με τις ζωγραφιές τους δημιουργούν ένα θαλάσσιο τοπίο. 

IMG 20240527 122617

 

 

 

 

 

2η Δραστηριότητα 

Σε μικρές ομάδες δημιουργούν μια ιστορία του βυθού βασισμένη στο θαλάσσιο τοπίο που δημιούργησαν. Μια μια ομάδα, στην ολομέλεια, παρουσιάζει την ιστορία της παίζοντας ένα μικρό δρώμενο.

Φ3

1

2

3 Δραστηριότητα  

Παρουσιάζεται στα παιδιά  ο Πάκι το ψαράκι που θα θέτει προβληματισμούς και θα «συνεργάζεται» μαζί τους καθ’ όλη τη διάρκεια των Εργαστηρίων. Το ψαράκι τους ζητάει να παρατηρήσουν και να περιγράψουν τις φωτογραφίες που τους έστειλε, που δείχνουν τι συναντάει στα ταξίδια του στη θάλασσα. 

https://tinyurl.com/yvcxaghj

IMG 20240530 130332

Τα παιδιά περιγράφουν τις φωτογραφίες, στις οποίες απεικονίζονται πλαστικά απορρίμματα στη θάλασσα και σε ακτές. Απαντούν σε ερωτήματα όπως: τι παρατηρείτε; γατί βρίσκονται αυτά τα αντικείμενα εκεί; τι συμβαίνει στα ζώα της θάλασσας όταν υπάρχουν πλαστικά απορρίμματα εκεί;

IMG 20240530 130028  IMG 20240530 130043

  Δημιουργείται ένας εννοιολογικός πίνακας για τη διερεύνηση της προϋπάρχουσας γνώσης.

ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ

2ο Εργαστήριο: Ανησυχία στον βυθό… ερευνούμε, καταγράφουμε, βγάζουμε συμπεράσματα

1η Δραστηριότητα

Με σχετικό μήνυμα ο Πάκι ζητάει από τα παιδιά να παρακολουθήσουν ένα βίντεο:

http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-11090 [Μαθησιακό Αντικείμενο στο Φωτόδεντρο – Εθνικός Συσσωρευτής Εκπαιδευτικού Περιεχομένου Μακροβούτια παρέα με … Πλαστικά].

Ακολουθεί συζήτηση. Ποιο είναι το πρόβλημα των ζώων της θάλασσας; Από τι κινδυνεύουν; Τι κάνουν τα παιδιά γι’ αυτό; 

2η Δραστηριότητα 

Θέτουμε στα παιδιά το ερώτημα:

Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να βοηθήσουμε τα ζώα της θάλασσας και να προστατέψουμε το περιβάλλον;

Τα παιδιά προτείνουν λύσεις.

3η Δραστηριότητα 

Φύλλο εργασίας 2: « Ζωγραφίζω τι θα έκανα για να προστατέψω τα ζώα της θάλασσας και το περιβάλλον από τα πλαστικά»

IMG 20240528 124739

3ο Εργαστήριο: Αναζητούμε και προτείνουμε λύσεις

1η Δραστηριότητα 

Ο Πάκι στέλνει στα παιδιά δύο βίντεο για να γνωρίσουν την ανακύκλωση.

https://www.youtube.com/watch?v=0hr9cOUKfGY

https://www.youtube.com/watch?v=178nqjKMuZw

IMG 20240530 115031

2η Δραστηριότητα 

Τα παιδιά συζητούν για την χρησιμότητα της ανακύκλωσης στην διατήρηση ενός καθαρού περιβάλλοντος και κατά συνέπεια στην προστασία των ζωντανών οργανισμών. 

3η Δραστηριότητα 

Ψηφιακό παιχνίδι διαχωρισμού αντικειμένων σε κάδο σκουπιδιών και κάδο ανακύκλωσης.

https://learningapps.org/watch?v=p8s3qc43524

IMG 20240530 124749

Φύλλο εργασίας 3: Κόβω και κολλάω τα αντικείμενα στον σωστό κάδο

IMG 20240530 124923

4ο Εργαστήριο: Αναζητούμε και προτείνουμε λύσεις

1η Δραστηριότητα

Τα παιδιά σε ομάδες στον Η/Υ ή με έντυπο   υλικό, διερευνούν τρόπους μείωσης των πλαστικών απορριμμάτων μιας χρήσης. Κάθε ομάδα επιλέγει δύο πλαστικά αντικείμενα και πληροφορείται μέσα από ιστοεξερεύνηση  για  τους προτεινόμενους  τρόπους αντικατάστασης του πλαστικού με άλλα   υλικά  και   ενδεδειγμένους τρόπους  συμπεριφοράς. Καταγράφουν, τις πληροφορίες που έμαθαν ή κάνουν  αποτύπωση οθόνης των πληροφοριών   που θέλουν να παρουσιάσουν.

2η Δραστηριότητα

Μια μια ομάδα στην ολομέλεια παρουσιάζει αυτά που κατέγραψε ή αποτύπωσε στην οθόνη και δέχεται σχετικές ερωτήσεις από τους/τις υπόλοιπες μαθητές/-τριες. Αναστοχάζονται σε σχέση με τις δικές τους ιδέες.

3η Δραστηριότητα

Φύλλο εργασίας 4: « Ζωγραφίζω πλαστικά αντικείμενα που μπορούν να αντικατασταθούν από άλλα υλικά»

IMG 20240531 125635

5ο Εργαστήριο:  Επίσκεψη στο ενυδρείο

Τα παιδιά επισκέπτονται το ενυδρείο, όπου θα γνωρίσουν από κοντά τους θαλάσσιους οργανισμούς, τον τρόπο ζωής τους και τους κινδύνους από τους οποίους απειλούνται.

Φ4 Φ5 Φ6 b66ccf2e 13fe 4f95 aa16 5765505e416a55f803f4 deb3 47a5 a7ac 47093a6f0e3a        b66ccf2e 13fe 4f95 aa16 5765505e416a

6ο Εργαστήριο : Όλοι μπορούμε – Δρούμε ομαδικά, παρεμβαίνουμε θετικά

1η Δραστηριότητα :

Ο Πάκι  ζητάει από τα παιδιά να δημιουργήσουν μια ψηφιακή ή έντυπη αφίσα με τα δικά   τους μηνύματα για τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων μιας χρήσης, αξιοποιώντας και σχετικό υλικό (εικόνες, βίντεο) που τους έχει στείλει και τα παιδιά επεξεργάζονται στην ολομέλεια. Χωρίζονται σε ομάδες και κάθε ομάδα συζητά και επιλέγει τι  θα χρησιμοποιήσει για την ψηφιακή ή έντυπη αφίσα, π.χ. εικόνες, βίντεο, γραπτά ή προφορικά μηνύματα. Στην   ολομέλεια ανταλλάσσουν απόψεις για την τελική μορφή της αφίσας κάνοντας ένα προσχέδιο.

2η Δραστηριότητα:

Μια μια ομάδα εισάγει στην αφίσα το/τα στοιχείο/α που έχει επιλέξει, σύμφωνα με το προσχέδιο που έκαναν.

IMG 20240603 122430IMG 20240603 122439

 

3η Δραστηριότητα :

Τα παιδιά αναστοχάζονται αναφορικά με τη δράση ή τις δράσεις που υλοποίησαν και εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.

Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με τις νέες αντιλήψεις των παιδιών γύρω από την μόλυνση των θαλασσών.

ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ 2

Ολοκληρώθηκε το εργαστήριο με την παρουσίαση της καλοκαιρινής μας παράστασης στους γονείς:  “Το παράπονο της Γοργόνας”

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ 1. Υποθεματική: STEM/Eκπαιδευτική Ρομποτική : Οι μικροί εξερευνητές- Εξερευνώντας το Παλάτι της Κνωσού

Oι «Μικροί Εξερευνητές» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM-STE(Α)M  και αποσκοπεί στο να προετοιμάσει τους μαθητές της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για το μελλοντικό ρόλο τους ως πολίτες του κόσμου. Η εφαρμογή του προγράμματος παρέχει πλούσια ερεθίσματα και αμβλύνει ανισότητες, προσπαθώντας να αρχίσει το ταξίδι της γνώσης από την ίδια αφετηρία για όλους τους μαθητές. Ο σκοπός αυτός υλοποιείται με τη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος, όπου οι μαθητές εξερευνούν, ανακαλύπτουν, οικοδομούν τη γνώση με τη χρήση πραγματικών προβλημάτων και καταστάσεων, οι οποίες σχετίζονται με τα βιώματά τους

1ο Εργαστήριο :Εξερευνούμε τα μνημεία

1η Δραστηριότητα: Ψυχολογικής και γνωστικής προετοιμασίας.

 Η Αριάδνη, η κόρη του βασιλιά Μίνωα εμφανίζεται με την μορφή avatar και παροτρύνει τους μαθητές να συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι ανακάλυψης και εξερεύνησης του ανακτόρου της Κνωσού. https://tinyurl.com/2cqz4ob9

  Ανιχνεύονται και αποτιμώνται οι προ υπάρχουσες γνώσεις των μαθητών για το παλάτι του Μίνωα. Αξιοποιείται η ιδεοθύελλα και οι ερωτοαποκρίσεις για να καταγραφούν σε ιστόγραμμα (cmapsTools) οι πρώτες ιδέες και γνώσεις των μαθητών για τo παλάτι της Κνωσσού. 

ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΚΝΩΣΟΥ 1 ΠΑΛΑΤΙ ΚΝΩΣΟΥ 1

   ( Τι είναι το παλάτι της Κνωσσού;  Που βρίσκεται; Ποιοι άνθρωποι ασχολούνται με τα μνημεία; (αρχαιολόγοι, ξεναγοί)

2η Δραστηριότητα: Έναρξη της έρευνας. Ενισχύονται τα κίνητρα των μαθητών για συνεργασία σε ομάδες και περαιτέρω δραστηριοποίηση με την ενεργή εμπλοκή τους στην έρευνα για το παλάτι της Κνωσσού, μέσω της αξιοποίησης ψηφιακών μέσων (εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, εικόνες, βίντεο), ταξιδιωτικών εντύπων και φωτογραφιών.

Φ2

Ενημερώνονται οι γονείς για να συμβάλλουν στην έρευνα. Δημιουργία ψηφιακού τοίχου όπου τα παιδιά με την βοήθεια των γονιών τους θα αναρτούν υλικό:

https://padlet.com/kapnerof/padlet-ykewk9yd2pf9mbb7

3η Δραστηριότητα: Γνωριμία με  ψηφιακό διαδραστικό χάρτη. Οι μαθητές σε ομάδες περιηγούνται και εντοπίζουν στο χάρτη σε διαδικτυακές εφαρμογές (google earth, google map) το παλάτι της Κνωσσού. Έτσι θα έχουν την δυνατότητα να εξοικειωθούν με τα σύμβολα και τα εργαλεία των χαρτών σε ψηφιακό περιβάλλον (σμίκρυνση, μεγέθυνση, εντοπισμός θέσης).

Μετριέται το μήκος της απόστασης από το νηπιαγωγείο μέχρι το παλάτι. Οι μαθητές εξοικειώνονται με μετρικές διαδικασίες.

IMG 20240412 094758 IMG 20240412 095100

Φύλλο αξιολόγησης: Αποτυπώνονται εικαστικά (ζωγραφική) οι πρώτες     αναπαραστάσεις των μαθητών για το παλάτι της Κνωσού.

IMG 20240403 122809

2ο Εργαστήριο: Αναγνωρίζουμε τα μνημεία

1η Δραστηριότητα: Να επισκεφθούν τους χώρους του ανακτόρου σε τετραγωνισμένο μουσαμά εκτελώντας κινήσεις .

Τα παιδιά πρέπει να ακολουθούν συγκεκριμένες εντολές που τους δίνονται( π.χ. 2 βήματα μπροστά, 3 βήματα δεξιά κτλ.)μέχρι να φτάσουν στο ζητούμενο εύρημα. 

2   5 5   8

2η δραστηριότητα: Εύρεση μνημείων

Η Αριάδνη(Voki) παροτρύνει τους μαθητές μέσα από μια σειρά διαδικασιών επίλυσης ασκήσεων και εύρεσης των απαντήσεων σε γρίφους , να κερδίσουν το δίπλωμα του «Εξερευνητή» και να υλοποιήσουν ένα σχέδιο παρουσίασης του ανακτόρου της Κνωσού.

https://tinyurl.com/225vtvu8

Η Αριάδνη στέλνει μια σειρά δράσεων για την εξερεύνηση , όπως:

-έναν λαβύρινθο, στην διαδρομή του οποίου συναντούν χώρους από το ανάκτορο της Κνωσσού.

IMG 20240408 081209      6

7

-να φτιάξουν on line ένα παζλ για να συνθέσουν την εικόνα μιας τοιχογραφίας από το ανάκτορο της Κνωσού

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=326e28bcd149

IMG 20240411 081115 a0ecf487 a261 4e03 bdea 4c242e6f4a0c

-να κάνουν σειροθέτηση αριθμημένων λωρίδων μιας τοιχογραφίας από το ανάκτορο της Κνωσού

IMG 20240408 075730

-να ακολουθήσουν τον μυστικό κώδικα, ώστε να ανακαλύψουν το όνομα ενός συμβόλου του ανακτόρου  

IMG 20240408 081531

-να  εντοπίσουν το διαφορετικό γράμμα σε κάθε σειρά ενός κρυπτόλεξου ώστε να βρουν το όνομα ενός μνημείου.

IMG 20240418 090532

3ο Εργαστήριο: Λύνουμε γρίφους

1η Δραστηριότητα:  Bee-Bot ταξιδεύει. Οι μαθητές συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι προγραμματισμού της bee bot. Σε ένα mat για μετακίνηση του προγραμματιζόμενου ρομπότ υπάρχουν οι εικόνες των χώρων του ανακτόρου της Κνωσού σε διαφορετικά σημεία. 

1       3   1     9

2η Δραστηριότητα:  Ταξιδιωτική γωνιά. Στο τέλος ο εκπαιδευτικός παροτρύνει εφόσον είναι τόσο καλοί να ξεκινήσουν την προσπάθεια τους να στήσουν την «Ταξιδιωτική γωνιά» στην τάξη τους για να την εμπλουτίσουν με το παραγόμενο υλικό και αυτό που έχουν συγκεντρώσει από την έρευνά τους. 

DSCN6065

4ο Εργαστήριο: Το παλάτι της Κνωσού

1η Δραστηριότητα: Εκπαιδευτική επίσκεψη στο παλάτι της Κνωσού..

Φ3 Φ4

5ο Εργαστήριο: Το Παλάτι της Κνωσού σε τρισδιάστατες κατασκευές

1η δραστηριότητα Κατασκευές. Οι μαθητές έχουν αναλάβει την αποστολή να φτιάξουν τρισδιάστατες κατασκευές από το παλάτι του Μίνωα, να ζωγραφίσουν μινωικές τοιχογραφίες και να φτιάξουν τον δίσκο της Φαιστού με πηλό.

Φ1IMG 20240410 115210  Φ6 Φ7 Φ8

IMG 20240416 125529

2η Δραστηριότητα: Κατασκευή στολής Μινώταυρου και Αριάδνης(κόρης του Μίνωα)

φ11

 

6ο Εργαστήριο: Διάχυση του προγράμματος

1η Δραστηριότητα: Τι καινούριο μάθαμε;

Οι μαθητές συμπληρώνουν το 2ο ψηφιακό εννοιολογικό χάρτη για τα μνημεία, δημιουργούν νέες εικαστικές αναπαραστάσεις για τα μνημεία, (ζωγραφιές, κολάζ κ.ά.) και κάνουν συγκρίσεις με τις αρχικές ιδέες και γνώσεις. Καταλήγουν σε συμπεράσματα «Εάν θα το επαναλαμβάναμε, τι θα αλλάζαμε, τι κερδίσαμε, τι άλλο θα θέλαμε να μάθουμε;».

ΑΝΑΚΤΟΡΟ ΚΝΩΣΟΥ 2 ΠΑΛΑΤΙ ΚΝΩΣΟΥ 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2η Δραστηριότητα: Θεατρικό παιχνίδι..

  8  9 7  8ca73ec3 9e5a 4416 a09e 8f1e88b62e22 10

3η Δραστηριότητα διάχυσης του προγράμματος: Οι μαθητές οργανώνουν την παρουσίαση του προγράμματος τους για να τους απονεμηθεί το δίπλωμα του «Εξερευνητή».

IMG 20240412 102915

H ταξιδιωτική γωνιά στην τάξη ολοκληρώνεται, με την έκθεση των κατασκευών τους.

IMG 20240418 075821

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔEΞΙΟΤΗΤΩΝ:ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ 1.Εθελοντισμός: “Φροντίζω και Ενεργώ για το Πάρκο της γειτονιάς”

Το παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων ανήκει στη Θεματική Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.

Στα πλαίσια μιας δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας η ανάγκη για συνεργασία, σεβασμό, αποδοχή του άλλου και επίλυση προβλημάτων καθίσταται απαραίτητη. Η έννοια του Εθελοντισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ανάγκες αλλά και το ήθος του κάθε ατόμου που εμπλέκεται σε δράσεις προκειμένου να βελτιώσει και να αναλάβει τον ρόλο του ενεργού πολίτη που ενδιαφέρεται για την κοινωνία που τον περιβάλλει και που αποτελεί μέλος της. Tο παρόν Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων βασίζεται στην εκμάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος, καθώς τα παιδιά αφορμούμενα από το πρόβλημα, διερευνούν, δοκιμάζουν, ανακαλύπτουν και σχεδιάζουν δράσεις προκειμένου να οδηγηθούν στη λύση.

1ο Εργαστήριο: Προσφέρω Χέρι Βοήθειας

  • Εισαγωγή στην έννοια του Εθελοντισμού

Δείχνουμε φωτογραφίες στα παιδιά από τη Φωτοθήκη του «Νοιάζομαι και Δρω» (https://noiazomaikaidrw.gr/fotothiki/ )

Ρουτίνα σκέψης: Βλέπω-σκέφτομαι -αναρωτιέμαι.

Τι βλέπετε στις φωτογραφίες; 

Τι σκέφτεστε ότι συμβαίνει; Αναρωτιέστε, γιατί το κάνουν αυτό;

Ρωτάμε τα παιδιά αν γνωρίζουν πως λέγεται αυτό που συμβαίνει στις εικόνες.

  • Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με την εφαρμογή CmapTools.

( Τι είναι ο εθελοντισμός;)

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ 1

  • Παιχνίδια ρόλων

Τα παιδιά παίζουν το παιχνίδι του τυφλού και του οδηγού (ένα παιδί προχωράει με κλειστά μάτια και το άλλο παιδί κάνει τον οδηγό)

φ1

 

4

 

  • Δημιουργία συννεφόλεξου με λέξεις που προτείνουν τα παιδιά, σχετικές με τον εθελοντισμό.IMG 20240220 120829

2ο Εργαστήριο: Το πάρκο της γειτονιάς μας

  • Η νηπιαγωγός ρωτάει τα παιδιά που τους αρέσει να παίζουν συνήθως τον ελεύθερο χρόνο τους. Που πηγαίνουν για παιχνίδι;

Αφού κάποια παιδιά αναφέρουν το πάρκο της γειτονιάς, τα ρωτάει αν το πάρκο αυτό, πιστεύουν ότι είναι καθαρό και ασφαλές. Προτείνει μία επίσκεψη στο πάρκο για να το διαπιστώσουν.

  • Τα παιδιά επισκέπτονται το πάρκο.φ2

Παρατηρούν τις κούνιες, τα παρτέρια, την καθαριότητα. Φωτογραφίζουν γωνιές του πάρκου.

IMG 20240221 101602 IMG 20240221 101818

  • Κατά την επιστροφή στην τάξη, βλέπουν τις φωτογραφίες από το πάρκο.

Ρουτίνα σκέψης: Βλέπω- σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι.

Τι βλέπουμε στις φωτογραφίες; 

Σκέφτεστε, γιατί συμβαίνει αυτό;

Αναρωτιέστε, τι θα μπορούσαμε να κάνουμε εμείς γι’ αυτό;

Τα παιδιά με την παρότρυνση της νηπιαγωγού αποφασίζουν να γίνουν εθελοντές  και να υιοθετήσουν το πάρκο το πάρκο της γειτονιάς τους, βοηθώντας το να γίνει πιο καθαρό και ασφαλές.

Η νηπιαγωγός ενημερώνει τα παιδιά για τις δράσεις του https://letsdoitgreece.org/info

Φύλλο εργασίας 1: Ζωγραφίζω το πάρκο της γειτονιάς όπως είναι και όπως θα ήθελα να είναι.

IMG 20240221 124518

3ο Εργαστήριο: Υιοθετώ το παρκάκι

  • Με τον ήχο της μουσικής τα παιδιά περιφέρονται ελεύθερα στον χώρο και με το σταμάτημα της μουσικής επιλέγουν έναν φίλο και έπειτα ως ζευγάρι επιλέγουν ένα άλλο. Επαναλαμβάνουν τη διαδικασία και η κάθε τετράδα με το σταμάτημα της μουσικής επιλέγουν μία φωτογραφία από αυτές που τραβήξαμε στο πάρκο. Ως τετράδες κάθονται στα  τραπεζάκια. 
  • Ο/η νηπιαγωγός ζητά πρώτα από τις ομάδες να παρατηρήσουν προσεκτικά τις εικόνες και τους απευθύνει ερωτήσεις.

Τι βλέπετε στην εικόνα;

Σκέφτεστε τι έχει συμβεί;

Αναρωτιέστε τι θα μπορούσατε να κάνετε σαν ομάδα για να το βελτιώσετε;

  • Στην ολομέλεια κάθε ομάδα παρουσιάζει  τις απόψεις της. Ο/η νηπιαγωγός καταγράφει τις απαντήσεις των παιδιών και προχωρά στη σύνθεση των απόψεων των παιδιών.

Ανάμεσα στις πιθανές απαντήσεις των Ομάδων προτείνονται: να ενημερώσουν τους γονείς για τις αποφάσεις τους,  να επισκεφθούν το πάρκο για να το καθαρίσουν με τη βοήθεια των γονέων και να ταξινομήσουν τα σκουπίδια με βάση το υλικό τους (χαρτιά, αλουμίνια, γυαλιά, πλαστικά), ώστε να τα τοποθετήσουν σε κάδους ανακύκλωσης. Να φτιάξουν ταμπέλες για το πάρκο και ταΐστρες  από κουτιά γάλακτος,  για τα μικρά πουλιά που ζουν στο παρκάκι.

Φύλλο εργασίας 2: Ζωγραφίζω τις δράσεις

IMG 20240223 085826

4ο Εργαστήριο: Προετοιμάζουμε τις δράσεις μας

Τα παιδιά αναλαμβάνουν δράση:

    • Μία ομάδα φιλοτεχνεί τις ταμπέλες που θα μπουν στο πάρκο και θα θυμίζουν στους επισκέπτες να είναι προσεκτικοί.φ6IMG 20240222 1257391DSCN5852

 

  • Μια άλλη ομάδα φιλοτεχνεί την πρόσκληση προς τους γονείς που θα τους καλεί να συνδράμουν στη δράση των παιδιών για την καθαριότητα του πάρκου.426978184 1509593152951482 6287000123068321399 n
  • Η τελευταία ομάδα φτιάχνει τις ταΐστρες των πουλιών.φ3 φ4   IMG 20240223 075143

φ5

2 DSCN5851

5ο Εργαστήριο: Αναλαμβάνουμε Δράση

Τα παιδιά με τους γονείς και τον/τη εκπαιδευτικό πηγαίνουν την προκαθορισμένη ημέρα για να καθαρίσουν το παρκάκι. Σε συγκεκριμένες σακούλες μαζεύουν απορρίμματα που είναι από πλαστικό, από χαρτί, από αλουμίνιο ή γυαλί (με τη βοήθεια ενήλικα) για να ακολουθήσουν το δρόμο της ανακύκλωσης. 

φ8

 

Επιπλέον, τοποθετούν τις ταμπέλες και τις ταΐστρες στο πάρκο.

IMG 20240223 105204 φ9 φ10 1 1103caf8 2362 4933 a1df e07243c5cc2f03cabcbc 7034 46cc 9ff9 f4d8071c75f3 2bd44529 6828 4ec3 a137 780c29ca9400 1

Ομάδα παιδιών φωτογραφίζει από τη δράση στιγμιότυπα και τα σημεία που βελτιώνονται.

6ο Εργαστήριο: Σκέφτομαι για όσα έμαθα

Η νηπιαγωγός απευθύνει εκ νέου στα παιδιά το ερώτημα: τι σημαίνει για εσάς «εθελοντισμός». Καταγράφει όλες τις πιθανές απαντήσεις και τα παιδιά ακολούθως τις καταγράφουν στον εννοιολογικό χάρτη.

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ 2.cmap

5

Έπειτα προχωρούν σε σύγκριση του αρχικού και τελικού εννοιολογικού χάρτη. Αναφέρονται σε όλα τα εργαστήρια και αναστοχάζονται σε όλες τις δραστηριότητες και δράσεις τους. Ενδεικτικά ερωτήματα που θα μπορούσε ο/η νηπιαγωγός να απευθύνει στα παιδιά: «τι θα μπορούσατε να κάνετε διαφορετικά; Τι θα θέλατε να ξανακάνετε; Υπάρχει κάτι που σας δυσκόλεψε αρκετά; Υπάρχει κάτι που σας μπέρδεψε; Υπάρχει κάτι που σας αναστάτωσε;”.

Φύλλο εργασίας 3: Ζωγραφίζω το πάρκο της γειτονιάς όπως είναι τώρα.

IMG 20240227 122423

Στο τέλος δίνεται στα παιδιά αναμνηστικό δίπλωμα για τη συμμετοχή τους στο Εργαστήριο.

429362453 1420247848899968 6326522652244041697 n

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ : «Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτειά του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής»

Tο πρόγραμμα υπάγεται στην θεματική ενότητα «Υγεία» στον  κύκλο του «Ευ Ζην»

Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η εκπαίδευση των  παιδιών του Νηπιαγωγείου, στην  υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Η επίτευξη πραγματοποιείται μέσα από μια  σειρά εργαστηρίων βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, σε συνδυασμό με τη  χρήση και αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων. Πιο συγκεκριμένα, το παρόν  πρόγραμμα αποσκοπεί στην προαγωγή της διατροφικής αξίας των προϊόντων που  καταναλώνουμε (εποχιακά φρούτα και λαχανικά, τυποποιημένα προϊόντα κλπ.)  καθώς και χρήσιμες συμβουλές για την υιοθέτηση ενός νέου διατροφικού προφίλ. 

1ο εργαστήριο: Από πού  προέρχεται το  αγαπημένο μου  φαγητό;  

  • Την εμφάνιση του στην τάξη κάνει ο Ρούλης ο Τροφούλης, ο οποίος συστήνεται στα παιδιά και τους λέει ότι μαζί θα ταξιδέψουν στον κόσμο της υγιεινής διατροφής.

Συζητάει με τα παιδιά και τα ρωτάει ποιο είναι το αγαπημένο τους φαγητό.

DSCN5351

  • Ο Ρούλης ζητάει από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους φαγητό.

400077937 710260070750770 780582140999815002 n DSCN5347

  • Κάθε παιδί, παρουσιάζει την ζωγραφιά του και με την παρότρυνση του Ρούλη λέει τον λόγο που του αρέσει το συγκεκριμένο φαγητό και αν γνωρίζει από που προέρχεται, αν είναι υγιεινό ή όχι, καθώς και τι προσφέρει στο σώμα του.

1

2ο εργαστήριο: Υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές

  • Δημιουργία εννοιολογικού  χάρτη με την εφαρμογή cmaptool για τις υγιεινές και μη τροφές.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

  • Παρουσίαση της ιστορίας «Η μαγική συνταγή του παππού Ροδαλού» από το βιβλίο “Υγεία και διατροφή στην προσχολική ηλικία” του Πανεπιστημίου Κρήτης , το οποίο λειτουργεί  ως προοργανωτής ώστε να  εμπλέξει τους μαθητές άμεσα  στο περιεχόμενο του  προγράμματος.
  • Αξιολόγηση-Αναστοχασμός:

Δημιουργία αφίσας με την μαγική συνταγή του παππού Ροδαλού.( Τα παιδιά γράφουν την μαγική συνταγή και κολλάνε τα αντίστοιχα τρόφιμα)

399992503 6571783599600190 6794371576487884216 n 400575537 357980386740008 9155339230989371533 nDSCN5359

3ο εργαστήριο: Διατροφική πυραμίδα -ομάδες  τροφίμων

  • Ο Ρούλης προτείνει στα παιδιά να παίξουν ένα παιχνίδι: Μουσικοκινητικό παιχνίδι «ο  Τάκης ο Ρομποτάκης»:

Οι μαθητές/τριες να κινηθούν στον  χώρο ακούγοντας το ταμπουρίνο. 

Εναλλάσσουν αργούς και γρήγορους ρυθμούς με  παραγγέλματα που  παραπέμπουν στην ενέργεια  που έχει ο Τάκης ο Ρομποτάκης  όταν έχει καύσιμο. 

Π.χ. « Όταν  ο Τάκης πεινάει, περπατάμε  αργά, είμαστε νηστικοί», «Όταν  ο Τάκης τρέχει, περπατάμε  γρήγορα, έχουμε φάει καλό  πρωινό και οι ίδιοι». 

  • Ο Ρούλης  ο Τροφούλης παρουσιάζει στα παιδιά την παιδική πυραμίδα μεσογειακής διατροφής.

https://images.app.goo.gl/JeX58AVAsBgCAU9u9 

Ακολουθεί συζήτηση για τις κατηγορίες τροφίμων, την συμβολή τους στην ανάπτυξη των παιδιών και την συχνότητα κατανάλωσης τους.

4 5

DSCN5386 Αντιγραφή DSCN5375 Αντιγραφή

  • Αξιολόγηση-Αναστοχασμός 

Κατασκευή παιδικής πυραμίδας μεσογειακής διατροφής από τα παιδιά

400716770 243011595246058 4832863054743788878 n DSCN5388

4ο εργαστήριο: Εποχιακά φρούτα λαχανικά

  • Ο Ρούλης ο Τροφούλης ρωτάει τα παιδιά ποια είναι τα φρούτα και τα λαχανικά που παράγονται στην χώρα μας το Φθινόπωρο. Η συζήτηση συνεχίζεται και για τις άλλες εποχές. Με την βοήθεια της νηπιαγωγού τα παιδιά βρίσκουν στο διαδίκτυο πληροφορίες για τα φρούτα και τα λαχανικά που παράγονται στην χώρα μας ανά εποχή.

DSCN5440

  • Τα παιδιά χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες (όσες και οι εποχές) και κάθε ομάδα καλείται να ζωγραφίσει φρούτα και λαχανικά που αντιστοιχούν στην εποχή της ομάδας. Κάθε ομάδα παρουσιάζει την εργασία της στην ολομέλεια.

6 9 10

400085971 364349286155206 2887910757691413567 n 400645710 317317014494877 6180142613710033665 n 400675990 1080653999591977 7150656517299139506 n 400940684 3568493440080912 7595083824533749239 n DSCN5448

Στο τέλος της  διαδικασίας οι μαθητές  χορεύουν παραδοσιακούς  χορούς που έχουν σχέση με τα  φρούτα και τα λαχανικά. 

11

  • Αξιολόγηση-Αναστοχασμός 

Τα παιδιά φτιάχνουν με την βοήθεια της νηπιαγωγού φρουτοσαλάτα με τοπικά εποχιακά φρούτα.

φ6 φ7

5ο εργαστήριο: Νερό, υγιεινή  διατροφή και  άσκηση: To  τρίπτυχο της 

επιτυχίας!

  • Ο Ρούλης παρουσιάζει στα παιδιά εικόνες παχύσαρκων και μη παιδιών και τα ρωτάει γιατί νομίζουν ότι κάποια παιδιά είναι παχύσαρκα και κάποια όχι. 

7 DSCN5406 DSCN5407

Συζητούν για την αξία της σωματικής άσκησης και για τα αθλήματα με τα οποία ασχολούνται.  Μετά  από συζήτηση, αποφασίζουν να  εντάξουν τη σωματική άσκηση  στην καθημερινή τους  δραστηριότητα.  Γίνεται αναφορά και στην αξία  του νερού. Ενυδατώνουμε  πάντα τον οργανισμό μας. 

  • Τα παιδιά κινούνται στον ρυθμό μουσικοκινητικών τραγουδιών όπως “ Χόκι πόκι”, “ Κεφάλι, ώμοι, γόνατα και πόδια”κ.α.

8

  • Αξιολόγηση-Αναστοχασμός 

Τα παιδιά ζωγραφίζουν το τρίπτυχο της επιτυχίας για υγιή παιδιά χωρίς παχυσαρκία.

DSCN5434

6ο εργαστήριο: Γίνομαι  διαιτολόγος για μια μέρα!

  • Επίσκεψη διαιτολόγου ( Αντωνία Γιαννακάκη) στο νηπιαγωγείο, από την οποία ενημερώνονται για το επάγγελμα της διαιτολόγου, τις υγιεινές και μη τροφές και τι προσφέρει κάθε κατηγορία τροφίμων στο σώμα τους.

φ1 φ2 φ3 φ4

 

 

 

 

 

 

Με την βοήθεια της διαιτολόγου τοποθετούν στον φωτεινό σηματοδότη τις τροφές( στο πράσινο τις υγιεινές, στο κόκκινο τις ανθυγιεινές και στο πορτοκαλί αυτές που πρέπει να καταναλώνουμε με μέτρο)

φ5

  • Αξιολόγηση-Αναστοχασμός

 Τα παιδιά καλούνται να  επαληθεύσουν την κατάκτηση  των προηγούμενων δεξιοτήτων με τη δραστηριότητα του «πιάτου της υγιεινής  διατροφής», όπου θα πρέπει να  βρουν τι θα πρέπει να περιέχει. Με λίγα  λόγια, να το «γεμίσουν» με  φαγητό (βρίσκουν από φυλλάδια και περιοδικά τα κατάλληλα τρόφιμα και τα κολλάνε σε πιάτο μιας χρήσης).  Έτσι, διαπιστώνουμε  αν τα παιδιά έχουν  τροποποιήσει τις επιλογές τους  σχετικά με τη διατροφή.  

DSCN5524

7ο Εργαστήριο: Αξιολόγηση

  • Τα παιδιά δίνουν συμβουλές υγιεινής διατροφής και γενικώς συμβουλές για καλή υγεία και τις ζωγραφίζουν.
  • Η διάχυση των αποτελεσμάτων θα  υλοποιηθεί με την δημιουργία ενός ψηφιακού

βιβλίου μέσω του  ψηφιακού εργαλείου  https://www.storyjumper.com/ 

με συμβουλές και ζωγραφιές των παιδιών  και τον Ρούλη  πρωταγωνιστή.

 

Δ΄ Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Θεματικός Κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον “Σεισμός – και τώρα τι κάνω;”

Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να αποκτήσουν οι μαθήτριες  και οι μαθητές γνώσεις προετοιμασίας πριν την εκδήλωση ενός σεισμού, κατά τη  διάρκεια και μετά την εκδήλωσή του.  

Παράλληλα, οι μαθήτριες και οι μαθητές θα ζωγραφίσουν, θα τραγουδήσουν,  θα δουν εκπαιδευτικά και χρήσιμα βίντεο, θα ακούσουν μύθους γύρω από τον  σεισμό, θα ενημερωθούν οι ίδιοι αλλά θα ενημερώσουν και τις οικογένειές τους για  τις απαιτούμενες ενέργειες πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωση ενός  σεισμού και κυρίως θα συμμετέχουν σε προσομοίωση καταστάσεων σεισμού στο  σχολικό χώρο.

1.Πρώτη επαφή με  το θέμα – Φυσικοί  κίνδυνοι

παρακολούθηση Power point με  θέμα τους Φυσικούς κινδύνους  

 DSCN3835

(περισσότερα…)

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ- Γ΄ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ “STEAM ΚΑΙ Η ΓΗ ΓΥΡΙΖΕΙ”

Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο:

«STEAM και η ΓΗ γυρίζει…» έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη, μαζί με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του γαλαξία μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο.

Μέσα από πειράματα, εξοικείωση με συγκεκριμένα εκπαιδευτικά λογισμικά, δημιουργία μηχανικών κατασκευών, καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης και εξοικείωση με βασικές αρχές προγραμματισμού και αλγοριθμικής σκέψης τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με τη φιλοσοφία του STE(A)M.

1ο εργαστήριο: 

Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις

Ο ήλιος (με την μορφή γαντόκουκλας) κάνει την εμφάνιση του στην τάξη και ζητάει από τα παιδιά να παίξουν ένα παιχνίδι για να γνωρίσουν την παρέα του.                                                                                                       1 11

(περισσότερα…)

Εγγραφές 2023-24

Οι εγγραφές για το Σχολικό έτος 2023-24, είναι από 

1-20 Μαρτίου  2023
Ώρες επικοινωνίας με το σχολείο:

 8:00-9:00 πμ και 13:00-13:45 μ.μ, στο τηλέφωνο:2810261765


Νήπια γράφονται τα παιδιά που γεννήθηκαν το  2018 και 

Προνήπια τα παιδιά που γεννήθηκαν το 2019

(περισσότερα…)

Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Β θεματικός Κύκλος – Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ “Όλοι μαζί στη σχολική ζωή: η αναπηρία ως αφορμή”

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, στοχεύει στη  διασύνδεση των μαθητών/ριών στην κοινότητα της τάξης και την αποδοχή της διαφορετικότητας των ατόμων. Επιχειρείται ο εντοπισμός των στερεοτύπων που σχετίζονται με τα άτομα με αναπηρία, η κατανόηση του δικαιώματος όλων των ατόμων για ισότιμες ευκαιρίες και η καλλιέργεια μιας συμπεριληπτικής κουλτούρας. Οι μαθητές/ριες διαμορφώνουν ένα κοινά αποδεκτό αξιακό σύστημα και καταγράφουν τη διακήρυξη της συμπεριληπτικής τάξης. Τέλος προχωρούν σε προτάσεις για το σχολείο της συμπερίληψης και του συνυπολογισμού όλων των παιδιών.

Οι μαθητές/ριες με βιωματικό τρόπο, εφαρμόζοντας διερευνητικές και ανακαλυπτικές διαδικασίες μπαίνουν στη θέση του άλλου. Αναστοχάζονται κριτικά και αποδομούν στερεοτυπικούς και περιοριστικούς τρόπους σκέψης. Εργάζονται ομαδικά, συζητούν, προβληματίζονται, κατασκευάζουν και παρουσιάζουν.

(περισσότερα…)

Εργαστήριο Δεξιοτήτων- Α΄ θεματικός κύκλος: Ευ Ζην – “Παίζω, μεγαλώνω, τον εαυτό μου διαμορφώνω”

Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος δεξιοτήτων είναι η συνειδητοποίηση από τους μαθητές του νηπιαγωγείου του βιολογικού φύλου και των χαρακτηριστικών του κοινωνικού φύλου. Η υλοποίηση/εφαρμογή του προγράμματος θα συμβάλλει αφενός στην ανάδειξη  τη σημασίας της ισότιμης μεταχείρισης των ατόμων στην κοινωνία, αφετέρου στην αποδόμηση των στερεοτύπων. 

Ειδικότερα, μέσα από τις δράσεις του προγράμματος οι μαθητές θα ανακαλέσουν προηγούμενες δικές τους γνώσεις, πληροφορίες, αναπαραστάσεις και θα στοχαστούν πάνω σε βασικά ερωτήματα δίνοντας απαντήσεις (Κριτική σκέψη.) Θα συνεργαστούν σε επίπεδο τάξης και σε επίπεδο ομάδων προκειμένου να οικοδομήσουν τη νέα γνώση (συνεργασία). Θα αξιοποιήσουν πληροφορίες και υλικά ώστε να «μιλήσουν» με τα δικά τους τελικά προϊόντα (δημιουργικότητα). Θα καλλιεργήσουν την έκφραση τους, με τη δημιουργία πολυτροπικών κειμένων (αφίσες- κείμενο-εικόνα). Τέλος, θα συλλέξουν, θα καταγράψουν και θα ταξινομήσουν δεδομένα για να εξάγουν χρήσιμα συμπεράσματα, τα οποία θα εφαρμόσουν στην καθημερινή τους ζωή.

(περισσότερα…)