ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Η εισαγωγή των παιδιών στο project ” παραδοσιακά παιχνίδια απ’όλο τον κόσμο”έγινε αβίαστα στα μέσα Φεβρουαρίου καθώς ήδη είχαμε ξεκινήσει και εργαζόμασταν στο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας “είμαστε όλοι μια οικογένεια”Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 18 παιδιά.Τα παιδιά είχαν ήδη αφυπνιστεί και εκτιμήσει διαφορετικές κουλτούρες.Έτσι εκμεταλλευτήκαμε το ελεύθερο παιχνίδι τους ,όπου τα παιδιά έπαιζαν το παραδοσιακό παιχνίδι “η μικρή Ελένη”και θέσαμε το ερώτημα πώς να παίζουν τα παιδιά που ζουν σε διαφορετικές χώρες.Μέσω συζήτησης τα παιδιά έκαναν τις προτάσεις τους και πρότειναν δραστηριότητες που σχετίζονται με τα παιχνίδια.

Ψάξαμε στο internet ,βρήκαμε υλικό για τα παιχνίδια,είδαμε στο google earth τις χώρες προέλευσης των παιχνιδιών,τις γνωρίσαμε καλύτερα κάνοντας μια σχετική έρευνα και τις εντοπίσαμε στην υδρόγειο σφαίρα.Παράλληλα τα παιδιά είδαν τις σημαίες των χωρών αυτών και τις ζωγράφισαν.

Παρουσιάσαμε και διαβάσαμε στα παιδιά τις οδηγίες ομαδικών παιχνιδιών που παίζονται στον τόπο μας και σε άλλες χώρες.Έμφαση δώσαμε στην Κίνα και στην Αλβανία ,χώρες προέλευσης ορισμένων νηπίων του νηπιαγωγείου μας.Σ’αυτό μας βοήθησαν οι γονείς,αφού ορισμένα κινητικά παιχνίδια συνοδεύονται από λόγια.Καλέσαμε δυο μαμάδες παιδιών από την Αλβανία και τη μαμά από την Κίνα και μας έμαθαν τα λόγια.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα παιχνίδια:

Στόχευση μέσα στο στεφάνι(Αιθιοπία),πιάσε την ουρά (Νιγηρία),Έθνη(Τσεχοσλοβακία),ψαράδες(Ρωσία),γερμανικό κουτσό(Γερμανία),χρωματιστές κορδέλες (Κολομβία)μπάλα δηλητήριο (Μεξικό),η γάτα και το ποντίκι(πουέρτο Ρίκο)Μπόουλινγκ(Χαβάη),ψάρεμα στο σκοτάδι(Κίνα),κινέζικο κοτόπουλο,κινέζικο τείχος(Κίνα),σπέρνω θερίζω φασόλια(Χονγκ Κονγκ) σκυταλοδρομία (Αυστραλία)

Γνωρίσαμε ελληνικά παραδοσιακά παιχνίδια και μάθαμε απέξω τα λόγια τους όπως το “ένα λεπτό κρεμμύδι””το δακτυλίδι”,”περνά περνά η μέλισσα””μια δεκάρα η βιολέτα”,”γύρω γύρω όλοι”κ.α.

Ο καθορισμός των ρόλων του παιχνιδιού ,δηλαδή ποιος τα φυλάει,ποιος κυνηγάει γίνονταν με διάφορα λαχνίσματα που τα παιδιά έμαθαν.Με αυτό τον τρόπο άρχιζε το παιχνίδι.

Όταν ο καιρός το επέτρεπε βγαίναμε στην αυλή και τα παιδιά έπαιζαν τα παιχνίδια σύμφωνα με τους κανόνες τους.Τα παιδιά ζωγράφισαν και κατέγραψαν σε χαρτί τα αγαπημένα τους παιχνίδια.

Μ ε το παιχνίδι τα παιδιά συνειδητοποίησαν πως υπάρχουν κάποια παιχνίδια που είναι κοινά σε διάφορες χώρες ή παίζονται με μια μικρή διαφοροποίηση όπως για παράδειγμα το παιχνίδι “πετάει πετάει”το οποίο παίζεται στην Ελλάδα , στην Κροατία και στην Ταγκανίκα.

Παρατηρήσαμε τους πίνακες ζωγραφικής “τα παιχνίδια των παιδιών” του Πήτερ Μπρύγκελ,“το παιδί με τη σβούρα” του Περικλή Πανταζή και το “κρυφτουλάκι ή κούκου”του Γεωργίου Ιακωβίδη.Τα παιδιά αναγνώρισαν ορισμένα παιχνίδια που παίζονται ακόμα και σήμερα σε διάφορες χώρες του κόσμου(στεφάνι,σβούρα,ξυλοπόδαρα,τυφλόμυγα κ.λ.π)και επιλέξαμε να παίξουμε την τυφλόμυγα και το κρυφτό.

Μπήκαμε στην ιστοσελίδα του Μουσείου Μπενάκη και στις σελίδες που αφορούν τη συλλογή παιχνιδιών και είδαμε τα παιχνίδια με τα οποία έπαιζαν τα παιδιά άλλες εποχές.Τα παιδιά συμμετείχαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό και χαρά στις διάφορες δραστηριότητες.Πολλές φορές στη διάρκεια του διαλείμματος ξεκινούσαν αυθόρμητα και μόνα τους να παίζουν κάποιο παραδοσιακό παιχνίδι που είχαν μάθει,ενώ και οι αλλοδαποί γονείς των παιδιών ανταποκρίθηκαν και συνέβαλαν στην υλοποίηση του προγράμματος με την παροχή πληροφοριακού υλικού για τα παραδοσιακά παιχνίδια των χωρών τους.

Συμμετοχή 3ου Νηπιαγωγείου Τήνου στην εβδομάδα δράσης της Actionaid”Εκπαίδευση και Φροντίδα στην πρώϊμη παιδική ηλικία”

3o%20NHPIAGOGEIO%20THNOU_247_185

Οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν και συνειδητοποίησαν πως εκατομμύρια παιδιά στον κόσμο δεν μπορούν να φοιτήσουν στο σχολείο. Επίσης, τα παιδιά έκοψαν φωτογραφίες από περιοδικά, έγραψαν τη λέξη σχολείο σε διάφορες γλώσσες και δημιούργησαν μικρές ιστορίες για την κούκλα που λειτούργησε ως ο νέος συμμαθητής τους που δεν είχε ξαναπάει στο σχολείο.
Δείτε το video με τις ζωγραφιές των παιδιών.
action aid_0001

Actionaid”Εκπαίδευση και Φροντίδα στην πρώϊμη παιδική ηλικία”

Εμπλέκοντας τις ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία δημιουργήσαμε ένα video με τις ζωγραφιές και τα μηνύματα των παιδιών.

http://www.youtube.com/watch?v=xT_nh4OTUeU&feature=g-upl