ΧΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΑ

-Συζητάμε για τα βασικά χρώματα(κόκκινο,κίτρινο και μπλε).Τα παιδιά πειραματίζονται,αναμειγνύουν τα χρώματα ανά δύο και κατονομάζουν το νέο χρώμα που προήλθε από τη μείξη των βασικών χρωμάτων.Δημιουργούμε έτσι τον κύκλο των χρωμάτων.

-Τα παιδιά αναζητούν στην τάξη αντικείμενα ,αναγνωρίζουν και κατονομάζουν το σχήμα τους.Συζητάμε για τον αριθμό των γωνιών και των πλευρών,τις γραμμές(καμπύλη-ευθεία).Στη συνέχεια ομαδικά καταγράφονται τα χαρακτηριστικά αυτά.

-Ομαδικό κολλάζ.Σε γλασσέ χαρτί τα παιδιά κόβουν σχήματα και δημιουργούν τη σχηματούπολη.

-Αστείες φατσούλες.Κόβουν σχήματα σε χαρτί κάνσον ,τα διακοσμούν και στο τέλος τα κολλούν σε ξυλάκι παγωτού.

Φύλλα εργασίας.Τα παιδιά σε φύλλα εργασίας αποτυπώνουν τις γνώσεις τους.

Γιάννης Ρίτσος.”Ειρήνη”

Τα παιδιά επαξεργάστηκαν και ζωγράφισαν το ποίημα “ειρήνη”

Τ’ όνειρο του παιδιού είναι η ειρήνη
Τ’ όνειρο της μάνας είναι η ειρήνη
Τα λόγια της αγάπης κάτω απ’ τα δέντρα
είναι η ειρήνη.Ο πατέρας που γυρνάει τ’ απόβραδο
μ’ ένα φαρδύ χαμόγελο στα μάτι
μ’ ένα ζεμπίλι στα χέρια του γεμάτο φρούτα
και οι σταγόνες του ιδρώτα στο μέτωπό του
είναι όπως οι σταγόνες του σταμνιού
που παγώνει το νερό στο παράθυρο,
είναι η ειρήνη.

Ειρήνη είναι η μυρουδιά του φαγητού το βράδυ,
τότε που το σταμάτημα του αυτοκινήτου στο δρόμο
δεν είναι φόβος,
τότε που το χτύπημα στην πόρτα
σημαίνει φίλος,
και το άνοιγμα του παραθύρου κάθε ώρα
σημαίνει ουρανός,
γιορτάζοντας τα μάτια μας
με τις μακρινές καμπάνες των χρωμάτων του,
είναι ειρήνη.Ειρήνη είναι ένα ποτήρι ζεστό γάλα
κι ένα βιβλίο μπροστά στο παιδί που ξυπνάει,

Η ειρήνη είναι τα σφιγμένα χέρια των ανθρώπων
είναι το ζεστό ψωμί στο τραπέζι του κόσμου
είναι το χαμόγελο της μάνας
Τίποτ’ άλλο δεν είναι η ειρήνη.

Πάνω στις ράγες των στίχων μου
το τραίνο που προχωρεί στο μέλλον
φορτωμένο στάρι και τριαντάφυλλα,
είναι η ειρήνη.

Αδέρφια,
μες στην ειρήνη διάπλατα ανασαίνει όλος ο κόσμος
με όλα τα όνειρά μας
Δώστε τα χέρια αδέρφια μου,
αυτό ‘ναι η ειρήνη.

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

http://www.youtube.com/watch?v=a4M-fyEzc1M&feature=g-upl

Φθινοπωρινά φρούτα

 

 

-Φρούτα από δέντρα ή φυτά.Οι καρποί των δέντρων.

Τα παιδιά ταξινομούν τα φρούτα ανάλογα με το αν προέρχονται απόδέντρα ή φυτά.π.χ.το μήλο, το αχλάδι,το πορτοκάλι και το ρόδι προέρχονται από δέντρα ενώ το σταφύλι από φυτό.Στη συνέχεια μοιράζουμε στα παιδιά εικόνες φρούτων και τους ζητάμε να τις αντιστοιχίσουν με τις εικόνες των δέντρων ή των φυτών από τα οποία παράγονται και να μας το εκφράσουν λεκτικά.Για παράδειγμα

-το μήλο είναι καρπός της μηλιάς

-το αχλάδι είναι καρπός της αχλαδιάς

-Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα φρούτα του φθινοπώρου

-Παροιμίες και αινίγματα με φρούτα

Ποιο φρούτο αναστενάζει για λάδι?(το αχλάδι)

Είμαι τόπι κόκκινο,αν με καθαρίσεις,

άσπρο νόστιμο καρπό αμέσως θ’αντικρύσεις.Τι είναι?((το μήλο)

Παροιμίες.

-Το μήλο κάτω από τη μηλιά θα πέσει

Ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα.

-Φρουτοδοκιμές γεύσης.Ετοιμάζουμε μαζί με τα παιδιά φρουτοσαλάτα και αφού τη φάμε συζητάμε για τις γεύσεις και την αξία των φρούτων για την υγεία μας.Στη συνέχεια καταγράφουμε ομαδικά τα φρούτα που χρησιμοποιήσαμε  και τις ποσότητες

-Χειροτεχνία

-Μυθολογία.Άθλος του Ηρακλή.Τα χρυσά μήλα των εσπερίδων

Έργα τέχνης με θέμα τα μήλα.Επεξεργαζόμαστε μαζί με τα παιδιά τους πίνακες και τους περιγράφουμε.

-Επεξεργασία δημοτικού τραγουδιού με θέμα τη μηλιά.

σταθεροί πίνακες αναφοράς

Οι πίνακες αναφοράς στο νηπιαγωγείο αποτελούν μέρος του περιβάλλοντος γραπτού λόγου της τάξης και προσφέρουν καθημερινά ευκαιρίες στα παιδιά τόσο για δραστηριότητες γραπτού λόγου όσο και για μαθηματικές δραστηριότητες.(παρουσιολόγιο,ημερολόγιο,πίνακας γενεθλίων,πίνακας καιρού,εποχών)Για κάθε όνομα,λέξη του πίνακα αναφοράς υπάρχει αντίστοιχη κινητή καρτέλα.Για παράδειγμα

συμπληρώνουν το ημερολόγιο.Η πρώτη φράση αρχίζει:Σήμερα είναι και τα παιδιά καλούνται να συμπληρώσουν δίπλα το όνομα της ημέρας  και την ημερομηνία ,αξιοποιώντας το κινητό καρτελάκι που συνοδεύει τον πίνακα αναφοράς με τα ονόματα των ημερών,αφού πρώτα σιγουρευτούν συγκρίνοντας και επαληθεύοντας την επιλογή τους με τη βοήθεια του πίνακα.Με τον ίδιο τρόπο συμπληρώνεται όλο το ημερολόγιο.

“Φθινόπωρο”Διαθεματική ανάπτυξη

 

Γλώσσα:Ανάγνωση παραμυθιού:Το φύλλο που δεν ήθελε να πέσει”Είναι η ιστορία του φύλλου μιας λεύκας που δεν θέλει να πέσει από το δέντρο το Φθινόπωρο.Στο τέλος όμως θυσιάζεται,προκειμένου να σκεπάσει και να σώσει από το κρύο ένα σπουργίτι.

Δημιουργία και Έκφραση:Δραματική τέχνη.Τα παιδιά γίνονται δέντρα (φυλλοβόλα -αειθαλή)και αναπαριστούν τις αλλαγές στη φυλλωσιά τους καθώς αλλάζουν οι εποχές

Μουσική:οι ήχοι του φθινοπώρου.Τα παιδιά χρησιμοποιούν το σώμα(χέρια,δάκτυλα,πόδια) και τη φωνή τους και μιμούνται τους ήχους της βροχής ,του αέρα κ.τ.λ

Μελέτη Περιβάλλοντος:Συζήτηση για τα αειθαλή και τα φυλλοβόλα δέντρα.

Δημιουργία και Έκφραση:Κατασκευή φθινοπωρινού δέντρου με χαρτί γλασέ και με δακτυλομπογιές.

Κατασκευή δέντρου με αληθινά φύλλα.

Τέχνη:”Φθινοπωρινό τοπίο με τέσσερα δέντρα” Βίνσεντ Βαν Γκογκ.Τα παιδιά περιγράφουν τον πίνακα και συζητούν για το χρώμα των φύλλων των δέντρων.

Μαθηματικά.Έχουμε κατασκευάσει ένα δέντρο και έχουμε κόψει φύλλα διαφόρων χρωμάτων(κόκκινο,κίτρινο,πράσινο,καφέ,πορτοκαλί) και μεγεθών(μικρό-μεγάλο)Επεξεργαζόμαστε τοπικές έννοιες όπως πάνω-κάτω,ψηλά -χαμηλά κτλ.Δίνουμε κάθε φορά οδηγίες στα παιδιά όπως βάλε τα κίτρινα φύλλα στα ψηλά κλαδιά και τα κόκκινα στα χαμηλά.

Πραγματοποιούνται ταξινομήσεις σύμφωνα με το χρώμα και σειροθετήσεις.π.χ. Τοποθέτηση φύλλων από το μικρότερο στο μεγαλύτερο και αντίστροφα.

Αντιστοίχηση αριθμού και ποσότητας

Δείχνουμε στα παιδιά καρτέλες με αριθμούς και τους λέμε να βάλουν στο δέντρο τόσα φύλλα όσα δείχνει η καρτέλα με τον αντίστοιχο αριθμό.