ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ: ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ, Τμήμα 1 και τμήμα 2

Τμήμα 1 – ΟΛΟΗΜΕΡΟ

Επιλέγω το συναίσθημα που μου ταιριάζει και μιλάω γι’ αυτό

20220201 143358  20220201 143542   20220201 143904   20220201 143205 Αντιγραφή 2

20220201 145113 Αντιγραφή 2

Εκφράζω τα συναισθήματά μου με ήχους και πρέπει να μαντέψεις πως νιώθω χωρίς να με βλέπεις

Τί κρύβω κάτω από τη μάσκα μου;

20220301 155109   20220301 151323

Τα συναισθήματα μέσα από την τέχνη – https://aesop.iep.edu.gr/node/18734/2856

Τοποθετώ μία φατσούλα με το ποντίκι του υπολογιστή στον πίνακα του Μιρό και λέω ποιο συναίσθημα είναι.. Αναγνωρίζω τη λέξη που αντιστοιχεί σε κάθε πίνακα ζωγραφικής. (εξάσκηση του χεριού- με τη βοήθεια της νηπιαγωγού-  και εξοικείωση με ΤΠΕ)

Τμήμα 2
Αναγνωρίζω καταστάσεις- εικόνες που προκαλούν χαρά ή λύπη

20220202 124652              20220202 143832

Εκφράζω με τη ζωγραφιά μου τι μου προκαλεί χαρά, λύπη, φόβο και θυμό και συζητάω γι’αυτές

20220301 125115

Αντιστοίχιση συναισθημάτων και λέξεων

20220223 123112    20220223 123046

Μπαίνω στο στεφάνι που ανταποκρίνεται στο συναίσθημα της μουσικής που ακούω

20220225 125131 Αντιγραφή   20220225 124748  20220225 125509 Αντιγραφή

Nicola Piovani – La vita è bella (χαρά)

Beethoven: Romance F major. Josef Suk  (λύπη)

Μπαχ, εκκλησιαστική μουσική: (φόβος)

CARMINA BURANA, O Fortuna, Carl Orf  (θυμός)

Ζωγραφίζω τα χρώματα των συναισθημάτων. Ποιο είναι το χρώμα της χαράς, της λύπης, του θυμού, του φόβου; Τι λένε οι περισσότεροι; (ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ- εκτίμηση ποσοτήτων) Κίτρινο = χαρά, πράσινο= λύπη, μωβ= φόβος, κόκκινο = θυμός)

20220225 113334   20220225 123157

Το ανεμόμετρο των συναισθημάτων
Τα συναισθήματά μου αλλάζουν και μπορώ κάθε στιγμή να σου πω πως νιώθω και γιατί

20220303 125749 Αντιγραφή 5   20220301 140151

ΠΙΝΑΚΕΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:

του Joan Miro

    old men joan miro   Μιρο   MIRO ΘΥΜΟΣ

ΧΑΡΑ: Τζοκόντα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι , Η χαρά της ζωής, Ντελωναί Ρομπέρ, Ο ποδηλάτης του Ακριθάκη, Τα πρώτα βήματα του Ιακωβάκη

 

ΛΥΠΗ: Τα ορφανά του Ν.Γύζη, Η κλαδεμένη ιτιά και Portrait of Dr. Gachet  του Βαν γκώ

 

ΦΟΒΟΣ: Νεαρός του Καραβάτζιο, John Attkinson Grimshaw

 

ΘΥΜΟΣ: Πωλ Κλέε,  Απεργία: Sir Hubert von Herkomer

 

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ: “Νηπίων παιδεία,ένα πρώτο βήμα στη δημοκρατία”

Εργαστήριο 1ο: Ας γνωριστούμε παίζοντας: Με τη συνοδεία μουσικής, τα παιδιά κινήθηκαν στο χώρο με μουσική και κάθε φορά, που η μουσική σταματούσε συστήνονταν στον πιο κοντινό τους.

271811289 443985570734990 3148234853823344571 n αντίγραφο 271940189 249161997362204 7854894873085050141 n αντίγραφο 271949802 240470064916542 5757569349349358408 n αντίγραφο 271959363 354258556211737 696386698117498989 n αντίγραφο

Ένα μπουκέτο με λουλούδια: Τα παιδιά σχεδίασαν τα φύλλα ενός λουλουδιού και ζωγράφισαν σε αυτά το αγαπημένο τους παιχνίδι. Δημιουργήθηκε έτσι ένα ομαδικό κολάζ, το οποίο στολίστηκε στην τάξη.

272782752 670955270985881 1792666105001234614 n

Εργαστήριο 2ο:  Όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του νηπιαγωγείου: Στην παρεούλα μας μας επισκέπτεται η Κατερίνα(κούκλα), η οποία είναι νέα στηνπεριοχή μας και αντιμετωπίζει διάφορα προβλήματα στο σχολείο της.Τα παιδιά προτείνουν λύσεις, συζητούν για τα συναισθήματά της, αν τα ίδια έχουν αισθανθεί ποτέ έτσι.

276324967 345484407508954 9121059587203358472 n

Παρουσιάζουμε την εξής κοινωνική ιστορία, κουβεντιάζουμε με τα παιδιά και δραματοποιούμε : http://prosvasimo.iep.edu.gr/docs/pdf/KI/Διαχείριση%20Συναισθημάτων%20ΤΙ%20ΚΑΝΩ%20ΓΙΑ%20ΝΑ%20ΝΙΩΣΩ%20ΚΑΛΑ.pdf 

Κατασκευάζουμε πίνακα διπλής εισόδου με διάφορες καθημερινές καταστάσεις και τα παιδιά προτείνουν λύσεις

272594655 1123060538430932 1987488344678239162 n 1

Εργαστήριο 3ο: Εσύ και γω μαζί 

Διαβάζουμε  το παραμύθι “Η Μπουμπού και η Μπαμπαλού” (https://issuu.com/paidi-goneis.gr/docs/boubou_babalou) μια ιστορία για τη διαφορετικότητα. Λίγο πριν το τέλος σταματάμε και τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες, καλούνται να δώσουν τη δική τους συνέχεια.

Θερμόμετρο συναισθημάτων: τα παιδιά περιγράφουν/ αναπαριστούν τα συναισθήματα, που βιώνει η Μπαμπαλού μέσα στην ιστορία.

276164934 536103734800598 6899400796787529181 n

Συμφωνώ/διαφωνώ: επιχειρηματολογούν για τη θέση τους

Εσύ και γω μαζί: δημιουργούν έναν πύργο με τουβλάκια, όπου κάθε παιδί έχει από ένα(τουβλάκι),που αναγράφει το όνομά του

257619909 494025278957395 7480329806698921124 n272836778 440843204450807 766685384720294964 n272772206 4982803961742066 4266376416292486086 n

Ο εαυτός μου: Κατασκευάζω τον εαυτό μου. Οι φιγούρες τοποθετούνται σε εμφανές σημείο της τάξης “χέρι-χέρι”

248067785 1082754322516671 6077079327853759451 n272820015 948831679102830 283929061745409039 n 1272782091 5066442673408320 6056948281991430326 n257583222 328269495881279 3162553317322209165 n275923509 5141144295942450 7258457343907120566 n

Εργαστήριο 5ο : …και οι άλλοι

Παρακολουθήσαμε την “Εχθρόπιτα”(https://video.link/w/0rehd) και τη συζητήσαμε στην ολομέλεια. Συζητήσαμε και για τα υλικά, που θα περιείχε “η πίτα της φιλίας”:

Με τις κάρτες καταστάσεων διένεξης,δραματοποιήσαμε κάποιες καταστάσεις, που μπορεί να μας έχουν τύχει και στο σχολείο.

275881134 275572901419816 7408966460303409005 n

Ομαδική κατασκευή:Η κουρτίνα της αγάπης. Αφού φτιάξαμε καρδιές με μηνύματα αγάπης τις συνθέσαμε σε μια κουρτίνα αγάπης και στολίσαμε την τάξη μας.

273257684 709643710019346 7298129250088684098 n

Εργαστήριο 6ο: Η ταυτοτητά μου

Αφήγηση του  παραμυθιού “Έλμερ,ο παρδαλός ελέφαντας”,συζήτηση,προβληματισμός.

Εικαστική δράση: Χρωματίζουν τετράγωνα κομμάτια και τα συνθέτουν στο προσχεδιασμένο περίγραμμα του παρδαλού ελέφαντα.

261517768 2776065589354616 1867823470458832133 n 272934860 692824191891276 4878378917890728221 n 273208829 476732280696246 2350302839645590002 n 273900728 523156655790051 907586385491116033 n 1

Βλέπουμε φωτογραφίες ανθρώπων διαφορετικών ηλικιακών ομάδων, εθνών/φυλών, ενδυμασίας,εμφάνισης και συζητούν για τις ομοιότητες και τις διαφορές τους.

Ταυτότητες : αναζητούμε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τα στοιχεία ,που αναγράφονται σε μια ταυτότητα και φτιάχνουμε τις δικές μας

274776927 279484920926244 2363571976081582091 n αντίγραφο

Ομαδικό παιχνίδι:πες μου κάτι για σένα: με τη βοήθεια ενός μεγάλου ζαριού, όπου κάθε πλευρά απεικονίζει και κάτι για τον εαυτό τους, τα παιδιά καλούνται να πουν το αγαπημένο τους φαγητό/χρώμα/παιχνίδι/βιβλίο/ζωάκι

273707579 317853137068491 863033938473853302 n 274169781 696948791665851 7090743251155648756 n 274003840 673594353924988 1878027500401330807 n

Εργαστήριο 7ο: Όλοι διαφορετικοί- όλοι ίσοι

Κουκλοθέατρο το Ζαμπερφίλιο(Το Ζαμπερφίλιο) ένα διαφορετικό ζώο,που ψάχνει για φίλους.

274160279 1628533347495166 1808106520315332523 n 1

 

Τι θα συνέβαινε αν μας ζητούσε να γίνει φίλος μας;Καταγραφή σε νοητικό χάρτη.

Η οικογένειά μου:εικαστική αποτύπωση:

273751115 1674152229596074 2967386271286682781 n

Βιβλίο¨Τα πάντα για την οικογένεια”.Ποια μοιάζει με τη δική μου;

9786180132748

Αποκριάτικα μπαλόνια και χαρταετοί

Τμήμα 2

Σχηματίζουμε τη λέξη ΑΠΟΚΡΙΕΣ χωρισμένη στις συλλαβές της: Α- ΠΟ- ΚΡΙ- ΕΣ.  Κάθε ομάδα φτιάχνει ένα μπαλόνι στο χρώμα της, γράφοντας μία συλλαβή και στη συνέχεια σχηματίζουν ολόκληρη τη λέξη.  Στολίζουμε με τα μπαλόνια της Αποκριάς τα παράθυρά μας.

20220228 113116 2   20220228 113125 2   20220228 113133 2  20220228 113147 2    20220228 113313  

Τμήμα 1

Σε διαφορετική εκδοχή, τα παιδιά κόβουν μικρότερα μπαλόνια για την ίδια λέξη, ένα για κάθε συλλαβή  και στη συνέχεια τη συνθέτουν σε ατομικό επίπεδο βάζοντας τα μπαλόνια στη σωστή σειρά.

20220303 110823 

και Ο χαρταετός μας

ΑΠΟΚΡΙΕΣ

Μιλήσαμε για τις απόκριες και τα παιδιά είπαν τι κάνουμε αυτές τις μέρες….

IMG 20220224 090041 IMG 20220224 090653 IMG 20220224 091604 IMG 20220224 091928 IMG 20220224 093626

Ξεκινήσαμε τις ετοιμασίες για το στολισμό της τάξης μας!!!

Ζωγραφίσαμε τον κλόουν στην πόρτα μας!!!

IMG 20220228 095340 IMG 20220228 112625 IMG 20220228 113048 IMG 20220228 115711 IMG 20220228 120038 IMG 20220228 120151 IMG 20220228 120507 IMG 20220228 121025 IMG 20220228 121103 IMG 20220228 122655 IMG 20220228 122735 IMG 20220228 123007 IMG 20220228 123039 IMG 20220228 123429 IMG 20220228 123704 IMG 20220228 123937

Φτιάξαμε κλόουν με το όνομά μας!!!

IMG 20220302 140437 IMG 20220302 140520 IMG 20220302 141046 IMG 20220302 141056 IMG 20220302 142357 IMG 20220302 142438 IMG 20220302 144434 IMG 20220302 144441 IMG 20220302 145731 IMG 20220302 145815 IMG 20220302 150145 IMG 20220302 150148 IMG 20220302 151929

Στολίσαμε τα παράθυρά μας!!!

IMG 20220301 095502 IMG 20220301 095601 IMG 20220301 095606 IMG 20220301 095627 IMG 20220301 100127 IMG 20220301 100317 IMG 20220301 100129

Και φυσικά ντυθήκαμε μασκαράδες και διασκεδάσαμε!!!

IMG 4e1e393d5deba500bb67f8abcc28c5ca V 2 IMG 02003bedf3b0aa00eac0c669f6273922 V IMG 0d36ec9ce3df2b7a2d8d0205fd8f22a3 V IMG 1a9ab9b2ea3ab9887e6b4b935f5bb2fe V IMG 18a90dd9c92b49906cfc8833d319ab42 V IMG 25acfca57a56d783ad982b885331039a V IMG 37d0414559296ac9b887f2a7a8218146 V IMG a3b527e493f303d9a8c9a9af34acf1cd V IMG a77adf68b260bd21c2a6f617b63c45e9 V IMG b1b83d440359a992d6fe339cbdc9a146 V IMG f4f0f4e167340176f4abef5df7ae7c0c V

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ:Νηπίων παιδεία: Το πρώτο βήμα στη Δημοκρατία (Συμπερίληψη, αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα), Εργαστήρια 3-7, Τμήμα 1

Εργαστήριο 3

Ανάγνωση του παραμυθιού “Η Μπουμπού και η Μπαμπαλού” , Βούλα Παπαγιάννη, Εθνικό και Καποδιστριακό πανεπιστήμιο Αθηνών, 2008, εικονογράφηση: Lise -Lotte Iversen .

Σταματάμε την ιστορία σε κάποιο σημείο και ζητάμε από τα παιδιά, χωρισμένα σε 3 ομάδες, τη συνέχεια της ιστορίας .

https://blogs.sch.gr/5nipmetam/files/2022/03/20220208_095526-2.jpg

Τα παιδιά ξεκινώντας τον διάλογο με τις φράσεις ΣΥΜΦΩΝΩ- ΔΙΑΦΩΝΩ, διατυπώνουν επιχειρήματα σε σχέση με τη συνέχεια του παραμυθιού (να ζήσουνε μαζί όλες οι αρκούδες , να πάει η καθεμία στο σπίτι της ή να αλλάζουν σπίτια στις διακοπές;)

Τα παιδιά δραματοποιούν την ιστορία και εκφράζουν τα συναισθήματά τους  με πάγωμα συναισθημάτων : τι ένιωθαν όταν πρωτοσυναντήθηκαν τα αρκουδάκια; Οι μητέρες τους; Όταν πήρε φωτιά ο ζωολογικός κήπος; Όταν γλίτωσαν; Τι θα έκαναν από δω και πέρα;

Κατασκευάζουν έναν πύργο με τουβλάκια με τα ονόματα των παιδιών, ώστε να αντιληφθούν διαισθητικά την έννοια της αλληλεξάρτησης κι ότι όταν λείπει ένα τουβλάκι όλος ο πύργος καταστρέφεται.

20220208 124029  20220208 124038

Βρίσκουμε από το διαδίκτυο και τραγουδάμε το : “Εγώ κι εσύ μαζί” (Αλκίνοος Ιωαννίδης και Τζίμης Πανούσης)

Εργαστήριο 4

Ομαδικό παιχνίδι: Στο παγκάκι της γειτονιάς μου κάθομαι ή περπατάω και διαβάζω εφημερίδα αλλά δεν θέλω να με βλέπουν και κρυφοκοιτάζω τους άλλους, από πάνω, από κάτω από το πλάι, με μουσική υπόκρουση από τον Ροζ πάνθηρα –  Συζητάμε με ποια παιδιά έχουμε ομοιότητες ως προς τα εξωτερικά χαρακτηριστικά.

Με αφορμή αυτή τη δραστηριότητα ρωτάμε και Τι μαθαίνουμε από μια εφημερίδα; Τι καταλαβαίνουμε από τις εικόνες; Ποια μπορεί να είναι τα νέα;

20220209 092323

Κατασκευή “Ο εαυτός μου” με εφημερίδες. Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγραφίζουν και κόβουν (τεχνική κολάζ) πράγματα που τους  αρέσουν και διαπιστώνουμε ότι κάποια πράγματα αρέσουν σε πολλούς και  κάποια  δεν αρέσουν σε όλους αλλά μόνο σε μας.

20220210 090951 2

 

Εργαστήριο 5

Προβολή video: «Η εχθρόπιτα». Γίνεται συζήτηση και προφορική επεξεργασία.

Ζωγραφίζουμε Μια εχθρόπιτα που έγινε φιλιόπιτα 

Φτιάχνουμε τη Συνταγή της Φιλόπιτας- Καλόπιτας

Δοκιμάστε να φτιάξετε τη συνταγή μαζί με τα παιδιά σας και να τη χαρίσουν στους φίλους τους.

Τα παιδιά παρατηρούν εικόνες διένεξης από το “Βήματα για τη ζωή”, εκδόσεις Παπαζήση, διαλέγουν μία ανά ζευγάρι και ζωγραφίζουν τις προτάσεις τους για να επιλύσουν τις όποιες διαφορές τους με άλλα παιδιά. Τις παρουσιάζουν στην ολομέλεια.

20220214 113134  20220214 113121  20220214 113125
-Συμπλήρωση των Κανόνων της τάξης που είχε δημιουργηθεί από την αρχή της χρονιάς με τους τρόπους επίλυσης των διαφορών/συγκρούσεων με βάση τις προτάσεις που διατύπωσαν τα παιδιά και αντιστοίχιση με κάρτες συμπεριφοράς

20220214 113808

-Ομαδική κατασκευή: Η κουρτίνα της  αγάπης. Τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν ατομικά, καρδιές με μηνύματα
αγάπης για τους φίλους τους, οι οποίες  ενώνονται για να δημιουργήσουν την κουρτίνα της αγάπης.

20220214 122316

 

Εργαστήριο 6

Διαβάσαμε το παραμύθι “Ελμερ, ο παρδαλός ελέφαντας”.

Φτιάξαμε το παζλ του Έλμερ. Τα παιδιά σε ζευγάρια έφτιαξαν μαζί ένα κομμάτι του παζλ.

20220210 092608  20220210 093824

Μιλήσαμε για την χρησιμότητα μιας ταυτότητας και Φτιάξαμε προσωπικές ταυτότητες, αφού παρατηρήσαμε το πρόσωπό μας στον καθρέφτη και το δακτυλικό μας αποτύπωμα με μεγεθυντικό φακό.

20220217 113445 2

Παίξαμε το παιχνίδι “Πες μου κάτι για σένα..”

Παρατηρήσαμε εικόνες από ανθρώπους όλου του κόσμου.  Ομαδοποιήσαμε  τις φωτογραφίες με βάση το φύλο ή την ηλικία και συζητήσαμε για τις ομοιότητες και τις διαφορές τους.

20220215 091454

-Δημιουργία αφίσας με τίτλο:… « οι άλλοι  είναι φίλοι μου»

https://blogs.sch.gr/5nipmetam/files/2022/03/flower-field-g305122134_1920-Αντιγραφή.jpg

.   Τραγουδήσαμε «Αν όλα τα παιδιά της γης» και χορέψαμε το Celebration από το διαδίκτυο – youtube

Εργαστήριο 7

Παίξαμε κουκλοθέατρο με το «Το Ζαμπντερφίλιο»( Zabderfilio). Ένα διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους, αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το
κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο.  Κάθε παιδί έφτιαξε το δικό του Ζαμπντερφίλιο.

20220214 124654
-Ακολούθησε Συζήτηση και επεξεργασία. -Τι θα συνέβαινε αν ένα …Ζαμπντερφίλιο ζητούσε να γίνει φίλος μας .Καταγραφή των ιδεών των παιδιών .

Η οικογένειά μου

– Παρουσιάζονται πίνακες ζωγραφικής με θέμα την οικογένεια (http://dreamskindergarten.blogspot.com/2011/07/blog-post_3730.html). Τα παιδιά συζητούν για τις ομοιότητες και διαφορές με τη δική τους οικογένεια .

Αποτυπώνουν εικαστικά την οικογένειά τους

20220217 114151 Αντιγραφή 2

Μετρήσαμε τα μέλη της οικογένειάς μας
20220217 121051    20220217 121138

Αντιστοιχίσαμε εικόνες με λέξεις της οικογένειας

20220217 110513