Υποθεματική: STEM/STEAM Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική
Το τελευταίο εργαστήριο δεξιοτήτων για φέτος ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία, καθώς το νερό και τα πειράματά του ελκύουν το ενδιαφέρον των παιδιών.
Που υπάρχει νερό, σε τι κατάσταση, τι χρώμα είναι, τι γεύση έχει…. ερωτήματα που κλήθηκαν να απαντήσουν τα νήπια και να προβληματιστούν. Παρατήρησαν εικόνες και τις περιέγραψαν
Ακολούθησαν πειράματα με το νερό, συνειδητοποιώντας τις τρεις καταστάσεις του (στερεό, υγρό και αέριο), καθώς και τις ιδιότητές του.
Πείραμα διάλυσης: βάλαμε νερό σε ποτήρια και μπροστά μας σε αλουμινόχαρτα είχαμε υλικά, τα οποία διαλύονται ή όχι στο νερό. Τα νήπια έκαναν υποθέσεις για το καθένα από αυτά, στη συνέχεια τα ρίχναμε στα ποτήρια και παρατηρούσαμε που “πήγαν”. “Η ζάχαρη εξαφανίστηκε, δεν την βλέπω”, μερικά από τα λόγια των παιδιών. Όταν όμως δοκίμασαν το νερό ήταν γλυκό. “Δεν την βλέπω… όμως υπάρχει”!
Ακολούθησε ένα φύλλο εργασίας, ώστε να αξιολογηθεί αν κατακτήθηκε η νέα γνώση
Πείραμα επίπλευσης- βύθισης: σε μία λεκάνη με νερό και έχοντας κάνει μία λίστα με τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε, αρχίσαμε να κάνουμε προβλέψεις. Τι θα συμβεί όταν ρίξω στο νερό το νόμισμα ή το φύλλο ή το χαρτί; Αρκετές οι λανθασμένες αντιλήψεις των παιδιών, οι οποίες είχαν να κάνουν με το μέγεθος των αντικειμένων και όχι το υλικό τους. Μετά την πειραματική διαδικασία, η οποία πραγματοποιήθηκε αρκετές φορές, τα παιδιά ήρθαν σε γνωστική σύγκρουση, εφόσον παρατηρούσαν με τα μάτια τους τι γινόταν και άλλαξαν τις προϋπάρχουσες αντιλήψεις τους.
Ακολούθησε το φύλλο εργασίας για την ατομική τους αξιολόγηση
Πείραμα διάλυση, απορροφητικότητα, συγκοινωνούντα δοχεία και μίξη χρωμάτων: σε τρία διάφανα πλαστικά ποτήρια τοποθετήσαμε χρώμα ζαχαροπλαστικής. Αναμεσά τους τοποθετήσαμε δύο όμοια, αλλά άδεια ποτήρια. Πήραμε απορροφητικό χαρτί και σε σχήμα κυλίνδρου τοποθετήσαμε την μία άκρη στο ποτήρι με το χρώμα και την άλλη στο άδειο. Παρατηρήσαμε ότι το χαρτί “ρουφάει” το χρωματισμένο νερό και το πηγαίνει στο άδειο, γεμίζοντας το! Έτσι γέμισαν νερό με χρώμα και τα ενδιάμεσα άδεια ποτήρια, όλα στην ίδια στάθμη και μάλιστα δημιουργώντας τα δευτερεύοντα χρώματα όπως φαίνεται παρακάτω
Πείραμα διάθλασης 1: Σε ένα άδειο ποτήρι τοποθετήσαμε μία ξυλομπογιά. Την παρατηρούμε χωρίς να βλέπουμε κάτι περίεργο. Όταν όμως τοποθετούμε νερό μέσα και βάζουμε την ξυλομπογιά …εκείνη φαίνεται σπασμένη!
Πείραμα διάθλασης 2: Τοποθετούμε πίσω από ένα άδειο διαφανές ποτήρι ένα χαρτί με ζωγραφισμένα δύο βέλη, το ένα να δείχνει αριστερά και το άλλο δεξιά. Όταν όμως το ποτήρι γεμίσει με νερό, τότε βλέπουμε τα βελάκια να αλλάζουν φορά!
Ακολούθησε ο κύκλος του νερού μέσα από παραμύθι, εκπαιδευτικά βίντεο και εικόνες. Τα παιδιά έμαθαν για το ταξίδι της μικρής σταγόνας και ήθελαν να μάθουν περισσότερα για το θέμα. Έτσι προχωρήσαμε στα πειράματα της εξάτμισης και συμπύκνωσης, τήξης και πήξης.
Τήξη- πήξη: πήραμε έτοιμα παγάκια και τα τοποθετήσαμε σε ένα καπάκι. Τι είναι το παγάκι; Τι θα συμβεί σε λίγη ώρα; Γιατί;
Εξάτμιση- συμπύκνωση: σε ένα γυάλινο βάζο τοποθετούμε βραστό νερό, βλέπουμε τους υδρατμούς και κλείνουμε με το καπάκι, αφού το παρατηρήσαμε πρώτα. Δεν είχε τίποτα, ούτε ήταν βρεγμένο. Σε λίγα λεπτά βλέπαμε τα τοιχώματα να ιδρώνουν. Ανοίξαμε το καπάκι και είδαμε σταγόνες. Τι ήταν;; Νερό! Πως; Πως πήγε εκεί; Από υγρό εξατμίστηκε και αφού συνάντησε το καπάκι συμπυκνώθηκε σε σταγόνες, οι οποίες έγιναν υγρό ξανά
Δημιουργία σύννεφου: σε γυάλινο βάζο τοποθετούμε ζεστό νερό. Στη συνέχεια ρίχνουμε λίγο αποσμητικό και κλείνουμε το καπάκι έχοντας βάλει πάνω του παγάκια. Τα μόρια του νερού αντιδρούν με τα σωματίδια της χημικής ένωσης και συναντούν το κρύο στο καπάκι με αποτέλεσμα να δημιουργείται το σύννεφο! Αρκετά εντυπωσιακό!
Δημιουργία βροχής: σε ένα γυάλινο βάζο, τοποθετούμε νερό και από πάνω αφρό ξυρίσματος. Με μια σύριγγα ρίχνουμε σταγόνες χρώματος ζαχαροπλαστικής. Όσο περισσότερο βάζουμε τόσο πιο γρήγορα θα δούμε τη βροχή, γιατί το “σύννεφο έχει βαρύνει”
Δημιουργία lava lamp: σε ένα γυάλινο βάζο τοποθετούμε νερό και από πάνω λάδι. Ρίχνουμε σταγόνες από το χρώμα ζαχαροπλαστικής και παρατηρούμε ότι δεν διαλύεται στο λάδι και πέφτει στο νερό. Στη συνέχεια μόλις πέφτει κάτω τοποθετούμε ένα αναβράζον δισκίο και παρατηρούμε την κίνηση στο δοχείο
Δεν θα μπορούσαμε να μην κάνουμε κατασκευές με το κύκλο του νερού
Αλλά και να παίξουμε ένα επιδαπέδιο παιχνίδι- ρομποτικής: ένα παιδί- σταγόνα έπαιρνε οδηγίες από τους συμμαθητές του για να φτάσει στο σύννεφο ή στον ήλιο. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με έννοιες μπροστά- πίσω, αριστερά- δεξιά και έπρεπε να γίνουν σαφείς όσον αφορά τα βήματα σε πλακάκια
Το εργαστήριο δεξιοτήτων αυτό έκλεισε με την αξία του νερού και την εξοικονόμησή του
“ΟΛΟΙ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ …ΜΗ ΧΑΘΕΙ ΣΤΑΓΟΝΑ!”