Δράσεις Προγραμματισμού #EUCodeWeek

Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα (code week) 2025

Το νηπιαγωγείο μας συμμετέχει και φέτος στην Ευρωπαϊκή Δράση Code Week, μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ενίσχυση του προγραμματισμού και του ψηφιακού γραμματισμού για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Με παιγνιώδη, ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο, επιδιώκουμε τα παιδιά:

  • Να έρθουν σε επαφή με έννοιες βασικού προγραμματισμού και εκμάθησης κώδικα
  • Να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσης προβλημάτων και δεξιότητες ανάλυσης
  • Να ενισχύσουν την κριτική σκέψη και να καλλιεργήσουν την υπολογιστική-αλγοριθμική ικανότητα
  • Να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν νέες ιδέες με σκοπό τη δημιουργία ψηφιακού υλικού
  • Να έρθουν σε επαφή με ψηφιακά εργαλεία και να διευρύνουν τις γνώσεις γύρω από την τεχνολογία

Οι δραστηριότητες αυτές συνδέονται με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που υλοποιούνται κατά το τρέχον σχολικό έτος είτε με θεματικές προσεγγίσεις  (Φθινόπωρο, 28η Οκτωβρίου). Παρακάτω θα δείτε σχετικό υλικό από τις δράσεις μας.

Δραστηριότητα 1η : Αναγνώριση & Κατανόηση Μοτίβου

Περιγραφή δραστηριότητας:
Τα παιδιά παρατηρούν απλά μοτίβα (π.χ. τρίγωνο – κύκλος – τετράγωνο) που έχει φτιάξει η νηπιαγωγός με φυσικά αντικείμενα.

Αναπαραγωγή με Αντικείμενα:
Χρησιμοποιούν τα δικά τους αντικείμενα για να επαναλάβουν το μοτίβο και να το επεκτείνουν (αναγνώριση επανάληψης).

Δημιουργία Δικού τους Μοτίβου:
Τα παιδιά δημιουργούν τα δικά τους μοτίβα, διαλέγοντας τη σειρά και τα χρώματα/σχήματα.

Αποτύπωση στο Χαρτί:
Ζωγραφίζουν στο χαρτί τα μοτίβα που δημιούργησαν με τα αντικείμενα, ενισχύοντας τη σύνδεση φυσικού-νοητικού-γραφικού.

17630568104481

Δραστηριότητα 2η: Ζωγραφίζω τον Τομ το Σαλιγκάρι με Κώδικα Αριθμών

Περιγραφή δραστηριότητας:

Τα παιδιά καλούνται να χρωματίσουν την εικόνα του Τομ του σαλιγκαριού ακολουθώντας έναν απλό “κώδικα” με αριθμούς. Κάθε αριθμός από το 1 έως το 5 αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο χρώμα:

1 – Κόκκινο

2 – Κίτρινο

3 – Πορτοκαλί

4 – Πράσινο

5 – Γαλάζιο

Μέσα στην εικόνα, κάθε τμήμα του σαλιγκαριού φέρει έναν αριθμό. Οι μαθητές εντοπίζουν τον αριθμό και χρωματίζουν ανάλογα, εφαρμόζοντας μια βασική μορφή “προγραμματισμού με κανόνες” και ενισχύοντας τη λογική σκέψη μέσα από τη διασκέδαση.

Σε επιδαπέδιο πλέγμα απεικονίζονται τα βασικά χρώματα. Επισης, υπάρχουν 5 καρτες με τα βασικά χρώματα και 12 συμπληρωματικά χρώματα. Τοποθετούμε τις 5 καρτες με τα βασικά χρώματα στο πλέγμα . Ο παίχτης επιλέγει μια κάρτα απο τις υπόλοιπες, η οποία καλεί να βρει το βασικό χρώματα ή τα συμπληρωματικά που δημιουργούνται απο τις μίξεις. Μόλις ο παίχτης βρει το χρώμα, προγραμματίζει και οδηγεί το ρομπότ στο αντίστοιχο χρώμα.

1763056810461

Δραστηριότητα 3η: Το Βαλιτσάκι του Σεισμού

Περιγραφή δραστηριότητας:

Το Bee-Bot μεταμορφώνεται σε «βαλιτσάκι έκτακτης ανάγκης» και ξεκινά να συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα αντικείμενα που πρέπει να έχουμε μαζί μας σε περίπτωση σεισμού (φακός, νερό, ραδιόφωνο, φαρμακείο, τροφή κ.ά.).

Τα παιδιά προγραμματίζουν το Bee-Bot ώστε να περάσει από το χαλί/πλέγμα και να συλλέξει μόνο τα χρήσιμα αντικείμενα, αποφεύγοντας τα περιττά (π.χ. παιχνίδια, γλυκά, κινητό χωρίς μπαταρία).

IMG f865dc8968bbb9e609ae9d5ae982d76a V

Δραστηριότητα 4η: 

Σε επιδαπεδιο πλέγμα απεικονιζονται τα βασικά χρώματα.Επισης, υπάρχουν 5 καρτες με τα βασικά χρώματα και 12 συμπληρωματικά χρώματα. Τοποθετούμε τις 5 καρτες με τα βασικά χρώματα στο πλεγμα . Ο παίχτης επιλέγει μια κάρτα απο τις υπόλοιπες, η οποία καλεί να βρει το βασικό χρώματα ή τα συμπληρωματικά που δημιουργούνται απο τις μίξεις. Μόλις ο παίχτης βρει το χρωμα προγραμματίσει και οδηγεί το ρομπότ στο αντίστοιχο χρωμα

IMG 20251113 212807

Δραστηριότητα 5η:

Τα νήπια οδηγούν το ρομποτάκι στο αρχικό γράμμα του ονόματός τους.

1763056513463

Δραστηριότητα 6η: 

Αναγνώριση αρχικού γράμματος

Για την εκμάθηση του αρχικού γράμματος του ονόματός μας πραγματοποιήθηκε δραστηριότητα προγραμματισμού χωρίς υπολογιστή. Για πίστα ορίστηκε μια περιοχή στο δάπεδο, με πλέγμα τα πλακάκια. Τα παιδιά κλήθηκαν σε ζευγάρια να οδηγήσει το ένα το άλλο στο αρχικό του ονόματός του.

Αφού σχεδιάσαμε με βελάκια τις εντολές στο χαρτί, τοποθετήθηκαν τα βελάκια στο πλέγμα και ακολουθώντας τα, φτάσαμε στο αρχικό μας.

17610779966551

Δραστηριότητα 7η:

Σύνθεση ονόματος

Με αφορμή την εκμάθηση του ονόματός τους, τα παιδιά, αφού τους δόθηκε φάκελος με τα γράμματα που το απαρτίζουν, κλήθηκαν να τα βάλουν στη σωστή σειρά ώστε να το συνθέσουν.

17612345256631

Δραστηριότητα 7η:

Κωδικοποίηση με πομ πον.

Μια απλή δραστηριότητα κωδικοποίησης όπου οι μαθητές καλούνται να τοποθετήσουν στις αυγοθήκες τα χρωματιστά πομ πον με τη σωστή σειρά, σύμφωνα με τις καρτέλες που τους έχουν δοθεί.

17616851592003

Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα (14-27 Οκτωβρίου 2024)

EU CODE WEEK 2024 Twitter

Το νηπιαγωγείο μας συμμετέχει στην Ευρωπαϊκή Δράση Code Week, μια σημαντική πρωτοβουλία για την ενίσχυση του προγραμματισμού αλλά και του ψηφιακού γραμματισμού σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο, επιδιώκουμε τα παιδιά:

  • Να έρθουν σε επαφή με έννοιες βασικού προγραμματισμού και εκμάθησης κώδικα
  • Να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσης προβλημάτων και δεξιότητες ανάλυσης
  • Να ενισχύσουν την κριτική σκέψη και να καλλιεργήσουν την υπολογιστική-αλγοριθμική ικανότητα
  • Να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν νέες ιδέες με σκοπό τη δημιουργία ψηφιακού υλικού
  • Να έρθουν σε επαφή με ψηφιακά εργαλεία και να διευρύνουν τις γνώσεις γύρω από την τεχνολογία

Οι δραστηριότητες αυτές σχετίζονται είτε με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που υλοποιούνται κατά το τρέχον σχολικό έτος είτε με θεματικές προσεγγίσεις που ασχολούμαστε αυτή τη περίοδο (Φθινόπωρο, 28η Οκτωβρίου). Παρακάτω θα δείτε σχετικό υλικό από τις δράσεις μας.

Δραστηριότητα 1η: Αποκωδικοποίησε τη συνταγή της φιλίας “ΑΓΑΠΗ, ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ, ΚΑΛΟΣΥΝΗ, ΑΓΚΑΛΙΑ” (για το 1ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Εγώ κι Εσύ… μαζί”)

κώδικας3

Δραστηριότητα 2η: Αναζήτησε τα αντικείμενα που είχε στη πλάτη του ο σκαντζόχοιρος Άουτς (διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού με το εκπαιδευτικό εργαλείο ρομποτικής Beebot)

κωδικας1

Δραστηριότητα 3η: Με οδηγό το Beebot βάλε σε σειρά τις εικόνες από το παραμύθι “Το δέντρο που έδινε” 

κώδικας2

Δραστηριότητα 4η: Pixel art με την Ελληνική σημαία -“Σπάσε τον κώδικα”

κώδικας6 κώδικας7

Δραστηριότητα 6η: Οδήγησε τον Ιωάννη Μεταξά στο “ΟΧΙ” και τον στρατιώτη στις λέξεις “ΑΕΡΑ” και “ΖΗΤΩ” (χρήση εκπαιδευτικού εργαλείου ρομποτικής Beebot)

κώδικας10  κώδικας11  κώδικας8 κώδικας12 1

Καθώς τα παιδιά έχουν δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, οι δράσεις κωδικοποίησης και προγραμματισμού θα συνεχιστούν και το επόμενο χρονικό διάστημα, με σταδιακά αυξανόμενη κλίμακα δυσκολίας.