Αγαπητοί γονείς,
θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων που ισχύουν από φέτος για τα νηπιαγωγεία, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων το πρώτο δίμηνο θα ασχοληθούμε με το θέμα: “Υγιεινή διατροφή-Υγιή Παιδιά, Υγιής Πλανήτης”
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης» αποτελεί μία πρόταση που στοχεύει στη σύνδεση των διατροφικών συνηθείων με τη προστασία του περιβάλλοντος. Μέσα από μία σειρά δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες πληροφορούνται για τα είδη των τροφών και τις θρεπτικές τους αξίες βάσει της μεσογειακής διατροφής, συνδυάζοντας τα στοιχεία αυτά με τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος, με στόχο να υιοθετήσουν διατροφικές συνήθειες υγιεινές και περιβαλλοντικά ορθές, οι οποίες θα συνδέονται με τη μεσογειακή διατροφή.
Στοχευόμενες δεξιότητες
Δεξιότητες μάθησης (1ος κύκλος)
Δημιουργικότητα, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη, Συνεργασία
Δεξιότητες Ζωής (2ος κύκλος)
Aυτομέριμνα,Ενσυναίσθηση και ευαισθησία,Κοινωνικές Δεξιότητες,Πρωτοβουλία,Υπευθυνότητα
Δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης (3ος κύκλος)
Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
Δεξιότητες του νου (4ος κύκλος)
Επίλυση προβλημάτων,Κατασκευές,Πλάγια σκέψη
Δραστηριότητες
Κάθε μία από τις παρακάτω δραστηριότητες έχει χρονική διάρκεια 1 με δύο διδακτικές ώρες, ή και περισσότερες βάσει του βαθμού εμβάθυνσης)
1η δραστηριότητα: Ετοιμασία ταξιδιού-καταγραφή διατροφικών συνηθειών
Δραστηριότητα εισαγωγής των μαθητών/τριών στο θέμα του προγράμματος και προετοιμασία για το ταξίδι στη διατροφή, με την παρουσίαση βασικών εργαλείων του προγράμματος (κοσμικό διατροφικό ρολόι, εισιτήρια, αξιολόγηση της δραστηριότητας). Προσέγγιση της έννοιας της τροφής ως πηγή ενέργειας και αποτύπωση των αγαπημένων φαγητών των παιδιών.
2η δραστηριότητα: Γύρος του κόσμου, το οικολογικό αποτύπωμα της διατροφής μας
Μέσω της αγήφησης μίας ιστορίας και την προβολή βίντεο, παρουσιάζεται η διαδικασία παραγωγής της τροφής και προσεγγίζεται η έννοια του οικολογικού αποτυπώματος (φυσικοί πόροι που αξιοποιήθηκαν για την παραγωγή της τροφής, και οι ρύποι από τη διαδικασία παραγωγής της)
3η δραστηριότητα: Γύρος της Μεσογείου, μεσογειακή διατροφή
Με αφετηρία δύο αντιστρόφως ανάλογες πυραμίδες, της μεσογειακής διατροφής και της περιβαλλοντικής πραμίδας, παρουσιάζεται στα παιδιά η σύνδεση της μεσογειακής διατροφής με την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλούν οι τροφές που καταναλώνουμε. Η χρήση των δύο πυραμίδων απεικονίζει και τη βασική ιδέα του προγράμματος· η μεσογειακή διατροφή είναι καλή και για το περιβάλλον.
4η δραστηριότητα: Στη Χώρα του Πρωινού: γαλακτοκομικά και δημητριακά
Δραστηριότητα που εστιάζει στα γαλακτοκομικά και στα δημητριακά, και στη «ανάγνωση» από τα παιδιά των ετικετών προϊόντων για να αντιληφθούν τη θρεπτική αξία όσων επιλέγουν να καταναλώνουν. Η δομή της δραστηριότητας περιλαμβάνει καταγραφή του πρωινού που τρώνε οι μαθητές επί τρεις ημέρες, εικαστική απόδοσή τουμε ένα κολάζ, και αξιολόγησή του από πλευράς υγείας, συνδυαστικά με επιτραπέζια παιχνίδια.
5η δραστηριότητα: Στη Χώρα του Δεκατιανού: υγιεινό κολατσιό
Οργάνωση ενός ομαδικού κολατσιού, όπου κάθε παιδί θα έχει επιλέξει να φέρει κολατσιού από το σπίτι. Για κάθε ένα από αυτά, πριν την κατανάλωσή τους, θα συζητηθεί το οικολογικό τους αποτύπωμα, ενώ κατά τη διάρκεια της συζήτησης θα μπορούν να καταναλώνουν υγιεινά σνακς που θα έχουν φέρει. Έμφαση θα δοθεί στο σπιτικό κολατσιό έναντι του έτοιμου, και στη σημασία των μικρών και συχνών γευμάτων. Επιπρόσθετα, θα συζητηθούν ο τρόπος διαχείρισης των απορριμάτων και του περισσεύματος φαγητού.
6η δραστηριότητα: Στη Χώρα του Μεσημεριανού: ψάρι και σαλάτα
Μέσα από ένα παχνίδι ρόλων, θα στηθεί η αλυσίδα «από την παραγωγή στην κατανάλωση», με την αναπαράσταση ενός εστιατορίου και την υπογράμμιση της υπεύθυνης κατανάλωσης, βάσει του μεγέθους των ψαριών και της εποχής. Συνδυαστικά, επανέρχεται το θέμα των λαχανικών, και συγκεκριμένα η κατανάλωση βάσει της εποχικότητας και της τοπικότητάς τους και το χαμηλό οικολογικό αποτύπωμα που αυτά έχουν.
7η δραστηριότητα: Στη Χώρα του Απογευματινού: άσκηση και αναπλήρωση ενέργειας
Αναφορά στη σωματική άσκηση, στα οφέλη της για την υγεία και στην ενυδάτωση του οργανισμού μέσω της λήψης επαρκούς ποσότητας νερού, ή τροφών που το περιέχουν. Η κατανάλωση νερού συνδέεται με τα εμφιαλωμένα μπουκάλια, πολλά εκ των οποίων καταλήγουν στη θάλασσα, ενώ μέσα από το οικολογικό αποτύπωμα του εμφιαλωμένου νερού αποφασίζεται από την ομάδα ο κατάλληλος τρόπος πόσης του νερού (με τη χρήση ποτηριού, ή παγουριού).
8η δραστηριότητα: Στη Χώρα του Βραδινού: το κρέας
Με τη χρήση της πυραμίδας της μεσογειακής διατροφής υπενθυμίζεται στους/στις μαθητές/τριες η διατροφική αξία του κρέατος και η ποσότητα που πρέπει να καταναλώνεται εβδομαδιαία, καταλήγωντας να εξετάζεται το οικολογικό αποτύπωμα του κρέατος μέσα από την παρακολούθηση ενός βίντεο, και οι επιπτώσεις της υπερκατανάλωσης αυτού στο περιβάλλον.
Προτείνονται επιπλέον δραστηριότητες και σύνδεσμοι σε κάποιες από τις παραπάνω δραστηριότητες.
Επιπρόσθετα, αναφέρεται μία σειρά δράσεων που μπορεί να υλοποιήσει το σχολείο συνολικά, ώστε να ενισχυθούν τα αποτελέσματα του προγράμματος και να υπάρξει καθολική συμμετοχή και αλλαγή διατροφικών και περιβαλλοντικών στάσεων και αντιλήψεων στο σύνολο των μελών της σχολικής κοινότητας.
Επισημαίνεται πως κάθε δραστηριότητα καταλήγει στη δημιουργία ενός σουβενίρ για το σπίτι που περιλαμβάνει τις βασικές ιδέες κάθε δραστηριότητας, ώστε να ενημερώνονται οι γονείς και να γίνονται ενεργοί συμμέτοχοιστην αλλαγή των διατροφικών συνηθειών.
Αξιολόγηση
Στο τέλος κάθε δραστηριότητας υπάρχει η περιγραφή μία δράσης (μπορεί να αποτελείται από μία ή και παραπάνω δραστηριότητες), μέσω της οποίας οι μαθητές ανακαλούν και εφαρμόζουν στην πράξη πληροφορίες που έμαθαν.