Η βελτίωση του αύλειου χώρου του σχολείου επιλέχτηκε από τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας, γιατί ένας όμορφα διαμορφωμένος χώρος προσφέρει ευκαιρίες για μάθηση μέσω του παιχνιδιού αλλά και ενθαρρύνει τη φαντασία και τη δημιουργική έκφραση των παιδιών. Επίσης, προάγει τη συνεργασία και την κοινωνικοποίηση, καθώς τα παιδιά παίζουν και αλληλεπιδρούν με τους συνομηλίκους τους. Ακόμα ένας όμορφος με φυτά χώρος συνδέει τα παιδιά με τη φύση, προάγει την περιβαλλοντική τους συνείδηση και δημιουργεί αίσθημα χαράς και
ευεξίας.
Στο νηπιαγωγείο μας υπάρχει αρκετά μεγάλος αύλειος χώρος. Ένα τμήμα του είναι οργανωμένο με όργανα παιδικής χαράς αλλά ένα άλλο τμήμα του, παρέμενε ανεκμετάλλευτο. Ως εκ τούτου ο σύλλογος διδασκόντων αποφάσισε τόσο την αισθητική διαμόρφωση του υπάρχοντος χώρου, όσο και στην εκμετάλλευση ολόκληρης της αυλής για την επέκταση των οργανωμένων μαθησιακών δραστηριοτήτων, ώστε να ενθαρρύνεται η μάθηση και οι φιλικές σχέσεις μεταξύ των μαθητών του σχολείου μας.
Η αφόρμηση για την υλοποίηση της δράσης μας ήρθε μέσα από μία συζήτηση που κάναμε με τα παιδιά του Νηπιαγωγείου σχετικά με το πώς θα μπορούσαμε να κάνουμε την αυλή του σχολείου μας πιο όμορφη, ώστε να μπορούμε να πραγματοποιούμε περισσότερες δράσεις εκτός της σχολικής τάξης. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την ιδέα αυτή και σε δεύτερη φάση τους προτάθηκε να φτιάξουν ζωγραφιές σχετικά με το πώς θα ήθελαν να είναι η καινούρια αυλή. Οι ζωγραφιές αυτές αποτέλεσαν το έναυσμα για την κατασκευή μακέτας , όπου τα παιδιά
αποτύπωσαν τις ιδέες τους σχετικά με τη διαμόρφωση της αυλής.
Σε δεύτερη φάση, εκπαιδευτικοί και παιδιά αποφάσισαν να ενημερώσουν τους γονείς του σχολείου για το σχέδιο δράσης της σχολικής μονάδας, για τους στόχους που θέσαμε για τη συγκεκριμένη σχολική χρονιά , για τις ιδέες των μικρών μας μαθητών, αλλά και για την επίδραση του αύλειου χώρου τόσο στη σωματική, όσο και στην ψυχοκοινωνική και γνωστική ανάπτυξη των παιδιών.
Συγκεντρώσαμε υλικό σχετικό με την οργάνωση των αύλειων χώρων, καθώς και με δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν σε αυτούς. Ακολούθησε κι άλλη συζήτηση με τα παιδιά και καταλήξαμε στις εξής συγκεκριμένες δράσεις: στη δημιουργία λαχανόκηπου, στο φύτεμα αρωματικών φυτών, στη ζωγραφική τριών επιδαπέδιων παιχνιδιών καθώς και στο βάψιμο και τη ζωγραφική κάποιων εξωτερικών τοίχων του σχολείου.
Μοιράστηκαν οι αρμοδιότητες στους άμεσα εμπλεκόμενους στη διαδικασία, δηλαδή στα παιδιά , στους εκπαιδευτικούς και στους γονείς- κηδεμόνες των νηπίων. Επικοινωνήσαμε με τον δήμο Μοσχάτου- Ταύρου ώστε τα κατάλληλα συνεργεία του να βοηθήσουν στις βασικές εργασίες διαμόρφωσης του χώρου. Οι γονείς ανέλαβαν την αγορά των φυτών και των χρωμάτων για το βάψιμο των τοίχων και τη ζωγραφική των επιδαπέδιων παιχνιδιών. Συγκεκριμένα, τα χρώματα χορηγήθηκαν δωρεάν από κάποιο χρωματοπωλείο και οι εργασίες ελαιοχρωματισμού των τοίχων ήταν προσφορά κάποιου ελαιοχρωματιστή που μας πρότεινε ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων.
Τα παιδιά φύτεψαν,με τη βοήθεια των γονέων, μαρούλια, λάχανα, μπρόκολα, ντομάτες και κουνουπίδια, καθώς και αρωματικά φυτά όπως δυόσμο, ρίγανη, κάπαρη, βασιλικό, μέντα, λεβάντα και αμπαρόριζα. Έτσι, δημιουργήθηκε ο λαχανόκηπός μας που έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να μάθουν τη διατροφική αξία των λαχανικών και τη χρησιμότητά τους στην υγιή ανάπτυξη του ανθρώπινου οργανισμού. Σε συνέχεια της παραπάνω δραστηριότητας, τα παιδιά μεταμφιέστηκαν σε λαχανικά, την ημέρα της Τσικνοπέμπτης.
Κατά τη διάρκεια της άνοιξης πραγματοποιήθηκε η σχεδίαση και η ζωγραφική των επιδαπέδιων παιχνιδιών και το βάψιμο των τοίχων του σχολείου με την πολύτιμη αρωγή των Γονέων και Κηδεμόνων των νηπίων καθώς και του ελαιοχρωματιστή που μας έκανε προσφορά την εργασία του.
Η δράση διαμόρφωσης του αύλειου χώρου του Νηπιαγωγείου μας υλοποιήθηκε με επιτυχία και είχε θετικά αποτελέσματα, τόσο στη λειτουργικότητα, όσο και στην αισθητική του περιβάλλοντος χώρου. Συγκεκριμένα, ο νέος σχεδιασμός ενίσχυσε την παιδαγωγική αξιοποίηση της αυλής, προσφέροντας στα παιδιά περισσότερες ευκαιρίες για δημιουργικό , ελεύθερο και οργανωμένο παιχνίδι. Επιπλέον, παρατηρήθηκε αυξημένη και ενεργητική συμμετοχή των νηπίων σε υπαίθριες δραστηριότητες , καθώς και θετική ανταπόκριση από γονείς και εκπαιδευτικό προσωπικό. Η ενασχόληση των παιδιών με την περιποίηση των φυτών ,αλλά και γενικότερα με την βελτίωση του αύλειου
χώρου , πέτυχε τη σύνδεση του σχολικού προγράμματος με το αναλυτικό πρόγραμμα των νηπιαγωγείου. Παράλληλα, παρατηρήθηκε ανάπτυξη πρωτοβουλιών και ρόλων από μέρους των νηπίων, ανάπτυξη της αισθητικής τους και βελτίωση της διαδικασίας της μάθησης. Επίσης, με το συγκεκριμένο σχέδιο δράσης υπήρξε μια ολοκληρωμένη συνεργασία μεταξύ παιδιών, εκπαιδευτικών , γονέων και τοπικών φορέων. Τέλος, όλοι οι εμπλεκόμενοι και κυρίως τα παιδιά αποκόμισαν οφέλη, καλλιεργώντας την οικολογική τους συνείδηση.
Ο κήπος λειτούργησε ως ζωντανό εκπαιδευτικό εργαλείο, συνδέοντας τα παιδιά με τη φύση και αποτέλεσε ένα ήρεμο και ευχάριστο περιβάλλον για εξερεύνηση, χαλάρωση και βιωματική μάθηση.
Στο PDF που ακολουθεί, μπορείτε να βρείτε φωτογραφικό υλικό της δράσης.
Λήψη αρχείου