Το 1ο εργαστήριο δεξιοτήτων για τη σχολική χρονιά 2023-2024 εντάσσεται στη θεματική: Φροντίζω το περιβάλλον και στην υποθεματική: Οικολογική συνείδηση, φιλοζωία, δικαιώματα των ζώων.
Στόχοι του προγράμματος:
Οι μαθητές να αντιληφθούν τις έννοιες του δεσποζόμενου και του αδέσποτου ζώου.
Να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και την αγάπη για τα ζώα συντροφιάς, κατανοώντας ταυτόχρονα τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντί τους.
Να καλλιεργήσουν δεξιότητες ώστε να αναλάβουν δράσεις για την πρόληψη της εγκατάλειψης των ζώων και της προστασίας των αδέσποτων της γειτονιάς.
Αφόρμηση για την έναρξη του προγράμματος αποτέλεσε η παγκόσμια ημέρα των ζώων όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν και για τα ζώα συντροφιάς.

Καταιγισμός ιδεών για τα ζώα που μας αρέσουν. Είναι όμως όλα τα ζώα , ζώα συντροφιάς ή μήπως όχι;

Αφού καταγράψαμε τα αγαπημένα μας ζώα, συζητήσαμε γι΄αυτά που μπορούμε να έχουμε στο σπίτι μας και γι΄αυτά που μας κάνουν συντροφιά και τα χωρίσαμε σε ομάδες .
1ο Εργαστήριο
Καταιγισμός ιδεών-Τα ζώα γύρω μας Ποια ζώα βλέπουμε στη γειτονιά μας;
Ποιά ζωάκια βλέπουμε γύρω μας; Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα ζωάκια που έχουν στο σπίτι τους ή/και συναντούν στη γειτονιά που μένουν, στο δρόμο για το σχολείο, στην ευρύτερη περιοχή.

Τα παιδιά ζωγραφίζουν το αγαπημένο τους ζωάκι.

Διαβάσαμε το παραμύθι “Μπορώ να το κρατήσω; ” της Λίζα Τζόμπ. Μάθαμε αν μπορούμε να έχουμε για συντροφιά όλα τα ζωάκια ή μήπως τελικά αυτό δεν γίνεται… Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε το ζωάκι που θα θέλαμε να έχουμε στο σπίτι μας.




2ο Εργαστήριο
Οι φίλοι μας τα ζώα. Ευαισθητοποίηση μέσω έργων τέχνης και κειμένων
Οι μικροί μαθητές έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με έργα τέχνης με θεματολογία σχετική με τα ζώα συντροφιάς. Παρατηρούν και επεξεργάζονται έργα τέχνης και φωτογραφικό υλικό, ακούν αφηγήσεις παραμυθιών, παρακολουθούν παραμύθια στο διαδίκτυο και εκφράζονται εικαστικά, δραματοποιούν στάσεις και συμπεριφορές ανθρώπων και ζώων, κατασκευάζουν αφίσες.

3ο Εργαστήριο
Πώς νιώθουν τα ζώα; Τι σκέφτονται;
Έχουν τα ζώα συναισθήματα; Νιώθουν χαρά, λύπη, φόβο, πείνα, δίψα;
Αξιοποιώντας πίνακες ζωγραφικής και φωτογραφίες από το διαδίκτυο, οι μαθητές/τριες προσπαθούν να κατανοήσουν πώς αισθάνονται τα ζώα.
Δουλεύουν σε ομάδες. Η μία ομάδα επεξεργάζεται φωτογραφίες με ζώα που κακοποιούνται και η άλλη με ζώα που οι άνθρωποι τα αγαπούν και τα φροντίζουν. Τα μέλη των δύο ομάδων συζητούν μεταξύ τους και στη συνέχεια επιλέγουν έναν εκπρόσωπο που θα παρουσιάσει τις φωτογραφίες που συζήτησαν, στην άλλη ομάδα.

Οι εικόνες με τα ζώα βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν πώς θα ένιωθε ένα ζώο, τι θα ήθελε να πει στους ανθρώπους αν μπορούσε, ώστε να βρουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στο πώς νιώθουν οι άνθρωποι και πώς τα ζώα.

Κατασκευή αφίσας για το πώς νιώθουν τα ζώα.

Παίξαμε πολλά παιχνίδια ρόλων για να κατανοήσουν τα παιδιά πώς νιώθει και σκέφτεται τόσο ένα ζωάκι όσο και ένα παιδάκι σε κάποιες συνθήκες κοινές και για τα δύο. Επίσης και στα πλαίσια της ρομποτικής, τα παιδιά ασχολήθηκαν με τη δημιουργία κώδικα ( δηλαδή τη δημιουργία μιας διαδρομής με συγκεκριμένες εντολές), ακολουθώντας τα αποτυπώματα του σκύλου, σε μια ιστορία όπου μια οικογένεια ήθελε να υιοθετήσει ένα σκυλάκι και έπρεπε να φτάσει το σημείο από το οποίο θα το έπαιρνε.

4ο Εργαστήριο
Δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς
Συζητάμε στην ολομέλεια για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα και εστιάζουμε στις διαφορές τους. Ένα δεσποζόμενο ζωάκι μπορεί να γίνει αδέσποτο;

Η ιστορία του “Ξουτ” της Ζωής Σκαλίδη και Φωτεινής Τσάμπρα, μας βοήθησε πολύ. Παρακολουθήσαμε στο διαδίκτυο την ιστορία του μικρού Ξουτ και δραματοποιήσαμε την ιστορία του προσπαθώντας να καταλάβουμε πώς ένιωθε το μικρό σκυλάκι, τι σκέφτονταν όλοι αυτοί που τον φιλοξενούσαν για λίγο στο σπίτι τους και μετά τον ξαναέδιωχναν και πώς στο τέλος, τόσο ο Ξουτ όσο και ο νεαρός τυφλός άντρας βρήκαν ο ένας στον άλλο τον σύντροφο που αναζητούσαν.



5ο Εργαστήριο
Τα δικαιώματα των ζώων
Έχουν και τα ζώα δικαιώματα; Ποιά είναι αυτά;
Αφίσα με τα δικαιώματα των ζώων.

Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα δικαιώματα των ζώων.


6ο Εργαστήριο
Όλοι μαζί θα ακουστούμε πιο πολύ.
Στα πλαίσια του 6ου εργαστηρίου οργανώθηκε μια κοινή δράση στην οποία συμμετείχαν όλα τα παιδιά του Νηπιαγωγείου μας .
Αρχικά τα παιδιά των τριών ολοήμερων τμημάτων κατασκεύασαν από μια αφίσα σε σχέση με το τι τους άρεσε περισσότερο από το πρόγραμμα που επεξεργαστήκαμε και θα ήθελαν να το επικοινωνήσουν. Οι τρεις αφίσες ενώθηκαν και δημιουργήθηκε μια αφίσα τριών θεμάτων που αναρτήθηκε σε εμφανές σημείο του σχολείου μας.
Η σκέψη να φροντίσουμε όσο μπορούμε τα ζώα αδέσποτα ζώα της γειτονιάς μάς οδήγησε στο να κατασκευάσουμε ένα σπιτάκι για γάτες και σκύλους και ταΐστρες για τα πουλιά, για να προστατεύονται και να βρίσκουν καθαρό φαγητό και νερό, δίνοντας έτσι το παράδειγμα και στους κατοίκους της γειτονιάς μας.

Τα παιδιά κατασκεύασαν origami σκυλάκια και επικοινώνησαν το σύνθημα “Φροντίζω τα αδέσποτα της γειτονιάς μου ” σε γονείς και κατοίκους της γειτονιάς μας.

Ανάρτηση της συνεργατικής αφίσας μας…


Γεμίζουμε τις ταΐστρες των πουλιών και τα δοχεία για το φαγητό και το νερό για τα αδέσποτα…

Κρεμάμε τις ταΐστρες για τα πουλιά στα δέντρα της αυλής του σχολείου μας και τοποθετούμε το σπιτάκι για τα αδέσποτα με το φαγητό και το νερό τους στην εξώπορτα του σχολείου…


7ο Εργαστήριο
Συζητάμε για όσα μάθαμε σε σχέση με τα ζώα που έχουμε κοντά μας, τα δικαιώματα τους, τα συναισθήματά τους καθώς και τις υποχρεώσεις των ανθρώπων απέναντι στα ζώα που έχουν στο σπίτι τους αλλά και απέναντι σε όσα έχουν εγκαταλειφθεί στους δρόμους ή έχουν γεννηθεί στο δρόμο από αδέσποτα ζώα.
Μερικές από τις απαντήσεις των παιδιών σχετικά με το τι θα ήθελε να πει ένα ζωάκι στους ανθρώπους .
- Μη με φοβόσαστε γιατί είμαι καλό σκυλάκι και σας αγαπώ (Μιχάλης Κ.)
- Θέλω να μου δίνετε φαγητό αλλά μόνο για σκύλους (Μυρτώ)
- Δε θέλω να με βάζετε τιμωρία όταν κάνω μια ζημιά (Κατερίνα)
- Θέλω να παίζουμε μαζί (Παντελής)
- Δε θέλω να με δένετε (Ευγενία)
- Θέλω να με παίζετε, να με παίρνετε αγκαλιά και να με βγάζετε βόλτα (Χρυσούλα)
- Θέλω να με πηγαίνετε στον γιατρό όταν είμαι άρρωστο (Ελεάννα)
- Δε θέλω να με χτυπάτε γιατί σε μου αρέσει (Αρετή)
- Υπόσχομαι ότι δε θα κάνω ζημιές (Αργύρης)
- Δε θέλω να με κλωτσάτε (Βάσια)
- Θέλω να παίξουμε (Γιώργος)
- Θέλω ένα αφεντικό να με φροντίζει (Χάρης)
- Θέλω να μου φέρετε κόκκαλα να φάω (Άγγελος)
- Δε θέλω να τρώω από τα σκουπίδια..θέλω να τρώω φαγητό σκύλων και να έχω ένα αφεντικό που να με φροντίζει (Νικόλας)
- Θέλω να μαθαίνετε στα σκυλάκια καλούς τρόπους (Μιχάλης)
Ολοκληρώνουμε το πρόγραμμα με τη δημιουργία του “Βίβλιου του υπεύθυνου κηδεμόνα” που συμπληρώνει το κάθε παιδί για τον εαυτό του.


Περάσαμε πολύ όμορφα παρακολουθώντας την κουκλοθεατρική παράσταση με μύθους του Αισώπου στο χώρο του σχολείου.
