3ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων

Το 3ο εργαστήριο δεξιοτήτων για τη σχολική χρονιά 2023-24, είχε θέμα ¨Αξίες στην εκπαίδευση”. Το πρόγραμμα βασίστηκε στο διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα LVEP (Living Values Education Program), που πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία εκπαιδευτικών από όλο τον κόσμο και στη συνέχεια προσαρμόστηκε στην ελληνική πραγματικότητα, τον τοπικό πολιτισμό και τις υπάρχουσες παιδαγωγικές συνθήκες.

Κατά την υλοποίηση του προγράμματος οι μικροί μαθητές και οι μικρές μαθήτριες του σχολείου μας, μέσα σ΄ένα χαλαρό κλίμα ασφάλειας κι εμπιστοσύνης:

  • Εστίασαν στ’ αποτελέσματα της κάθε αξίας και στις αρνητικές συνέπειες από την έλλειψή της
  • Βίωσαν την εμπειρία των αξιών μέσα από αφηγήσεις παραμυθιών, συζητήσεις, θεατρικό παιχνίδι
  • Απέκτησαν γνώσεις μέσα από ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες
  • Εκφράστηκαν δημιουργικά σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο μέσω της εικαστικής και θεατρικής τέχνης.
  • Αξιοποίησαν τις ιδέες τους με ποικίλους τρόπους.

Στο ξεκίνημα του προγράμματος κρίθηκε σκόπιμο να ξεκινήσουμε “ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ”, με στόχο να ενεργοποιήσουμε συναισθήματα συνεργασίας, εκτίμησης, ενσυναίσθησης και φυσικά χαράς και εμπιστοσύνης.

Η ανθοδέσμη (αυτοεκτίμηση)

Στο παιχνίδι αυτό, τα παιδιά μαζεύουν λουλούδια και τα προσφέρουν σε έναν/μία  συμμαθητή/συμμαθήτριά τους, λέγοντάς του/της ένα θετικό του/της γνώρισμα.

εικόνα Viber 2024 05 07 14 20 35 355

Το γρανάζι (συνεργασία,ομαδικότητα)

Στο παιχνίδι αυτό τα παιδιά σε ζευγάρια κολλούν τις πατούσες των ποδιών τους και κινούν τα πόδια τους ταυτόχρονα σαν να κάνουν ποδήλατο.

εικόνα Viber 2024 05 07 14 42 58 774

Με ένα μαξιλάρι (συνεργασία, εμπιστοσύνη)

Τα παιδιά σε ζευγάρια περπατούν με ένα μαξιλάρι ανάμεσά τους και τα χέρια πίσω τους, με στόχο να ολοκληρώσουν μια διαδρομή χωρίς να πέσει τους πέσει το μαξιλάρι.

εικόνα Viber 2024 05 07 14 40 08 703

Το σεντόνι (συνεργασία)

Η ομάδα κράτα το σεντόνι πάνω στο οποίο υπάρχει μια μπάλα. Τα παιδιά ανεβοκατεβάζουν το σεντόνι με λεπτούς χειρισμούς ώστε η μπάλα να μην πέσει κάτω.

εικόνα Viber 2024 05 07 14 46 26 769

Τα εμπόδια (εμπιστοσύνη)

Δύο μαθητές στέκονται σε απόσταση μεταξύ τους. Το ένα παιδί έχει τα μάτια κλειστά και καλείται να περπατήσει ανάμεσα σε καρέκλες που έχουν τοποθετηθεί  σαν εμπόδια, ακολουθώντας τις οδηγίες του παιδιού που βλέπει , ώστε να αποφύγει τα εμπόδια χωρίς να πέσει πάνω τους και να φτάσει στον/στη συμμαθητή/συμμαθήτριά του.

εικόνα Viber 2024 05 07 14 31 05 631εικόνα Viber 2024 05 07 14 26 32 431

Το στεφάνι (συνεργασία, ομαδικότητα,αλληλοβοήθεια)

Τα παιδιά σε κύκλο προσπαθούν να περάσουν ένα στεφάνι από το ένα παιδί στο επόμενο, χωρίς να αφήσουν τα χέρια τους.

εικόνα Viber 2024 05 25 19 40 47 540

 

 

Ξεκινήσαμε με ένα ομαδικό σχεδιάγραμμα που φτιάξαμε με τα παιδιά και συζητήσαμε για το τι είναι οι αξίες, πόσο σημαντικές είναι για τη ζωή μας και για τη συνύπαρξη μας με τους γύρω μας! Φυσικά υπάρχουν πάρα πολλές… Εμείς επιλέξαμε αυτές που ήξεραν τα παιδιά και τους ήταν πιο γνώριμες!

εικόνα Viber 2024 05 10 19 27 21 163

 

Το εργαστήριο της ΑΓΑΠΗΣ

Μέσα από την ιστορία του σκυλάκου Τόμπυ (από το εγχειρίδιο του προγράμματος), αρχικά συζητήσαμε και στη συνέχεια δραματοποιήσαμε σκηνές αγάπης, φροντίδας, κατανόησης, μπήκαμε στη θέση του αδέσποτου σκυλάκου που έψαχνε για αγάπη και φροντίδα και ζωγραφίσαμε τα πράγματα που έκαναν τον Τόμπυ χαρούμενο και λυπημένο.

εικόνα Viber 2024 05 07 14 37 44 536 1

εικόνα Viber 2024 05 10 18 47 17 402

 

Ζωγραφίσαμε πότε ο Τόμπυ ήταν χαρούμενος και πότε λυπημένος, τι του έδινε χαρά και τι τον στενοχωρούσε ή τον πλήγωνε.εικόνα Viber 2024 05 07 12 31 18 265

 

Προβληματιστήκαμε και προσπαθήσαμε να απαντήσουμε σε ερωτήσεις όπως…

Πόσο σημαντική είναι η αγάπη; Είναι δεδομένη για όλους τους ανθρώπους και για όλα τα πλάσματα του πλανήτη;

Γιατί μας είναι τόσο σημαντική; Τι συμβαίνει όταν οι άνθρωποι δεν έχουν αγάπη στην καρδιά τους;

Τα παιδιά ζωγραφίζουν για την αγάπη.

εικόνα Viber 2024 05 10 18 50 38 745

 

Μια πολύ όμορφη δουλίτσα που κάναμε, ήταν όταν ζωγράφισε ο καθένας τον εαυτό του και στην ολομέλεια όλοι οι συμμαθητές έλεγαν για ποιούς λόγους είναι ο καθένας μας αξιαγάπητος!!

εικόνα Viber 2024 05 10 19 00 19 251

 

Και για να ενισχύσουμε την ευτοεκτίμησή μας τα παιδιά αποτύπωσαν στο χαρτί “το ταλέντο τους” ή αλλιώς “πού πιστεύουν ότι τα καταφέρνουν καλά”!!

εικόνα Viber 2024 05 10 20 42 11 274

 

Το εργαστήριο της ΕΙΡΗΝΗΣ

Με αφορμή τη γιορτή της 25ης Μαρτίου και τον πόλεμο για την απελευθέρωσή μας από τους Τούρκους, μιλήσαμε για την αξία της Ειρήνης. Είναι σημαντική η αξία της Ειρήνης; Αν δεν την έχουμε ή τη χάσουμε τι θα συμβεί;

Διαβάσαμε την ιστορία της “Νεράιδας της Ειρήνης” (από το εγχειρίδιο του προγράμματος)

Ζωγραφίζουμε εικόνες ειρήνης και πολέμου. Συγκρίνουμε… Πότε είναι πιο όμορφα τα πράγματα γύρω μας;

εικόνα Viber 2024 05 07 12 19 39 474

 

Διαβάσαμε το παραμύθι “Η Ειρήνη του Αριστοφάνη” μια διασκευή της Σοφίας Ζαραμπούκα, συζητήσαμε και τα παιδιά ζωγράφισαν ελεύθερα τις σκέψεις τους.

εικόνα Viber 2024 05 10 18 44 36 122

 

Διαβάσαμε και το παραμύθι “Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο”. Ένα παραμύθι για μια διαφορετική πόλη που μας μαθαίνει πως με την εξυπνάδα΄, τη συνεργασία και τη διαφορετικότητά μας, μπορούμε να τα καταφέρουμε ακόμα και σε πολύ δύσκολες καταστάσεις.

Τα παιδιά ζωγράφισαν …

εικόνα Viber 2024 05 07 12 31 17 300

 

…και σκέφτηκαν να κάνουν μια διαφορετική δουλειά με αφορμή το παραμύθι αναπαραστώντας κάποια σημεία της πόλης του παραμυθιού, αξιοποιώντας τα τουβλάκια που έχουμε στην τάξη και δουλεύοντας συνεργατικά.

εικόνα Viber 2024 05 07 12 36 47 248

 

Το μοναδικό στο είδος του συντριβάνι της πόλης που “πότιζε τα λουλούδια” και “έσβηνε τις φωτιές”.

εικόνα Viber 2024 05 07 12 31 53 948

 

Δουλεύουμε ομαδικά και κατασκευάζουμε μια αφίσα για την ΕΙΡΗΝΗ με ένα μήνυμα για να αναδείξουμε την πολυτιμότητά της:  “Όταν έχουμε ΕΙΡΗΝΗ έχουμε τα πάντα”.

εικόνα Viber 2024 03 26 13 25 38 811

 

Παίξαμε το παζλ της Ειρήνης

εικόνα Viber 2024 05 18 11 43 36 182

 

Το εργαστήριο της ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ

Μιλήσαμε για την αξία της συνεργασίας και ποσό σημαντικό είναι να συνεργαζόμαστε ώστε να πετύχουμε από κοινού έναν στόχο! Άλλωστε όταν δουλεύουμε συνεργατικά η δουλειά μας γίνεται πολύ καλύτερη!! Τι πιο ωραίο λοιπόν να δουλέψουμε σε ζευγάρια!

Ζωγραφίζουμε “το πλοίο της αγάπης”. Η κάθε ομάδα χρησιμοποιεί ένα φύλλο χαρτί Α3 , το χωρίζει στη μέση τραβώντας μια γραμμή με ένα μολύβι και ζωγραφίζει το κάθε παιδί από την πλευρά του, με τέτοιο τρόπο όμως, ώστε το καράβι που θα φτιάξει το ζευγάρι να είναι συμμετρικό και βέβαια προϊόν συνεργασίας.

εικόνα Viber 2024 05 07 17 36 18 827

Τα αποτελέσματα πέρα από κάθε φαντασία…

εικόνα Viber 2024 05 08 22 54 09 464

…και αυτές είναι οι δουλειές που πήραν τα παιδιά για να θυμούνται τόσο τη δική τους συμμετοχή όσο και του/της συνεργάτη/συνεργάτιδάς τους (η δική τους πλευρά είναι έγχρωμη και του συνεργάτη τους ασπρόμαυρη)

εικόνα Viber 2024 05 07 12 05 11 143

 

Τα παιδιά δημιούργησαν από κοινού ένα παζλ με δυο μέρη! ‘Επρεπε να αποφασίσουν το θέμα του παζλ και τι θα ζωγράφιζε ο καθένας στη δίκη του πλευρά. Αφού τα ολοκλήρωσαν παρουσίασαν τα έργα τους στην ολομέλεια και έπειτα κόψαμε με το ψαλίδι το παζλ στη μέση και ο καθένας πήρε αυτό που είχε ζωγραφίσει!

εικόνα Viber 2024 05 10 19 16 23 320

 

Συνεργαστήκαμε, παίζοντας παιχνίδια όπου σχηματίζαμε γράμματα με τα σώματά μας , και ζωγραφίζοντας  από κοινού το παραμύθι της “θλιμμένης παπαρούνας”.

εικόνα Viber 2024 05 13 23 26 09 835

 

Το εργαστήριο της ΗΡΕΜΙΑΣ, της ΓΑΛΗΝΗΣ και της ΧΑΛΑΡΩΣΗΣ

Μέσα από την ιστορία “Το ταξίδι του κύκνου” (από το εγχειρίδιο του προγράμματος), “ταξιδέψαμε” πάνω στη ράχη ενός μεγάλου, όμορφου γλάρου, ψηλά πάνω από την πόλη, αφήνοντας πίσω το σχολείο μας, και είδαμε με τα μάτια της φαντασίας υπέροχες εικόνες… Στο ταξίδι αυτό ακούγαμε μια γλυκιά απαλή μουσική και τη φωνή της δασκάλας που μας περιέγραφε τον όμορφο τόπο που επισκεπτόμασταν, ενώ οι αισθήσεις μας γεύονταν αρώματα, ήχους, σιωπές, αγγίγματα, χρώματα… Και όταν το ταξίδι μας τελείωσε και ο γλάρος μας επέστρεψε στο σχολείο, νιώθαμε όλοι πολύ διαφορετικά… γεμάτοι όμορφα συναισθήματα, χαλαροί και ήρεμοι…

Συζητήσαμε για το πώς νιώσαμε κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος αυτού του φανταστικού ταξιδιού και τι θα θυμόμαστε από αυτό!

Στη συνέχεια τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια και ζωγράφισαν εικόνες από το όμορφο ταξίδι τους πάνω στη ράχη του κύκνου!

εικόνα Viber 2024 05 07 17 55 46 359

…οι δουλειές των παιδιών

εικόνα Viber 2024 05 07 12 31 15 015

εικόνα Viber 2024 05 07 12 30 51 191

 

Η αξία της ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, της ΑΠΟΔΟΧΗΣ και του ΣΕΒΑΣΜΟΥ

Αφόρμηση για την επεξεργασία της αξίας της διαφορετικότητας αποτέλεσαν τα δικαιώματα των παιδιών με τα οποία είχαμε ασχοληθεί πριν λίγο καιρό.

εικόνα Viber 2024 05 13 23 27 54 269

Ξεκινήσαμε τη συζήτησή μας από τη διαπίστωση που είχαμε κάνει, ότι όλα τα παιδιά και όλοι οι  άνθρωποι κατ’ επέκταση, έχουν τα ίδια δικαιώματα. Είμαστε όμως όλοι ίδιοι; Σε τι διαφέρουμε; Η διαφορετικότητά μας κάνει κάποιους να φαίνονται καλύτεροι και κάποιους άλλους να φαίνονται χειρότεροι; Ή μήπως το γεγονός ότι είμαστε διαφορετικοί κάνει πιο ενδιαφέρουσα και πλούσια τη ζωή μας;

Διαβάσαμε την ιστορία της “θλιμμένης παπαρούνας”, τη συζητήσαμε και μετά “παίξαμε” ζωντανεύοντας τις παπαρούνες στο όμορφο λιβάδι τους.

Μαθαίνουμε κάτι από αυτήν την ιστορία; Πώς θα ένιωθε η πράσινη παπαρούνα; Γιατί επέμενε στη μοναξιά της; Τι άλλαξε στο τέλος;

Ζωγραφίζουμε ό,τι μας έκανε εντύπωση από την ιστορία, μια όμορφη εικόνα…

εικόνα Viber 2024 05 07 12 31 19 244

εικόνα Viber 2024 05 10 19 05 37 188

Ζωγραφίσαμε συνεργατικά το παραμύθι της “Θλιμμένης παπαρούνας”

εικόνα Viber 2024 05 21 13 41 05 791

 

Διαβάζουμε και την όμορφη ιστορία του “Πρασινοπασχαλιά”.

Γιατί όλοι στην οικογένειά του  Πρασινοπασχαλιά ήταν λυπημένοι όταν γεννήθηκε; Γιατί δεν έπαιζαν μαζί του οι άλλες πασχαλίτσες; Πώς γνώρισε τον πρώτο φίλο του; Πότε κατάλαβαν όλοι οι άλλοι πόσο υπέροχα διαφορετικός ήταν ο Πρασινοπασχαλιάς;

Οι εικόνες από το παραμύθι αλλά και οι σκέψεις των παιδιών εκφράστηκαν ελεύθερα πάνω στις όμορφες ζωγραφιές  τους.

εικόνα Viber 2024 05 10 13 01 36 784

 

Διαβάσαμε την ιστορία “Μαθαίνω να Σέβομαι” και μιλήσαμε για τον σεβασμό. Τι σημαίνει “σέβομαι”;

Αυτές είναι μερικές από τις απαντήσεις των παιδιών…

Ακούω τον άλλο (Χάρης)

Αγαπάω τον άλλο (Βάσια)

Είμαι δίκαιος (Νικόλας)

Ακολουθώ κανόνες (Κατερίνα)

Μοιράζομαι, Βοηθάω (Νικόλας)

Δε λέω ψέματα (Μιχάλης Κ.)

Δε στεναχωρώ τον άλλο (Μιχάλης Μ.)

 

Τα παιδιά ζωγραφίζουν για τον σεβασμό…

εικόνα Viber 2024 05 18 13 02 18 428

εικόνα Viber 2024 05 18 13 02 19 051

 

Και όταν αποδέχομαι και σέβομαι τους άλλους, μαθαίνω και να μοιράζομαι…

Διαβάζουμε μια όμορφη ιστορία για ένα πρόβατο, τη Γωγώ, που χάρισε το μαλλάκι της για να φτιάζουν ζεστά ρούχα, σκουφιά και γάντια, τα ζωάκια που κρύωναν το χειμώνα και ένοιωσε μεγάλη χαρά για αυτήν της την πράξη!

…και τα παιδιά ζωγραφίζουν τις σκέψεις τους ελεύθερα!!

εικόνα Viber 2024 05 18 13 02 18 352

 

Η αξία της ΤΙΜΙΟΤΗΤΑΣ

Διαβάσαμε το μύθο του Αισώπου “Ο ξυλοκόπος και ο Ερμής” και τα παιδιά ζωγράφισαν αυτό πού τους άρεσε περισσότερο!

εικόνα Viber 2024 05 25 18 49 06 415

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Ολοκληρώνοντας τις αξίες που επεξεργαστήκαμε συζητήσαμε για τα συναισθήματα , τις σκέψεις και τις πράξεις των ηρώων από τις ιστορίες που διαβάσαμε. Εμείς οι άνθρωποι σκεφτόμαστε, νιώθουμε και πράττουμε όπως εκείνοι; Οι αξίες είναι κάτι που χρειαζόμαστε ή όχι; Είναι πολύτιμες; Μπορούμε να τις έχουμε πάντα μαζί μας; Πού μπορούμε να τις φυλάξουμε;

Πολλά τα ερωτήματα για προβληματισμό…

Και για να καταλάβουμε την έννοια του «πολύτιμου» διαβάζουμε την ιστορία «Το πολυτιμότερο διαμάντι του κόσμου» από το εγχειρίδιο του προγράμματος.

Καταγράψαμε τις απαντήσεις των παιδιών στο ερώτημα «Τι είναι πολύτιμο για εσένα;»

Η αγάπη και το παιχνίδι(Μιχάλης Κ.)

Το μαξιλάρι μου (Κατερίνα)

Η αγκαλιά της μαμάς (Γιώργος)

Το χαμόγελο, η αγάπη, η ειρήνη και η καλοσύνη μου για τους άλλους (Νικόλας)

Η οικογένειά μου (Παντελής)

Οι αγκαλιές του μπαμπά και της μαμάς (Άγγελος)

Η οικογένεια και η φιλία (Μιχάλης Μ.)

Η αδελφή μου (Αρετή)

Τα φιλιά του μπαμπά και της μαμάς (Ευγενία)

Οι αξίες των ανθρώπων, ευγένεια και καλοσύνη(Βάσια)

Να είμαι καλός άνθρωπος (Αργύρης)

Ο αδελφός μου (Μυρτώ)

Η αγάπη και η φιλία (Ελεάννα)

Να φροντίζουμε τους άλλους (Χάρης)

Η φιλία, η αγάπη και το παιχνίδι (Χρυσούλα)

 

Παίξαμε πολύ με τις λέξεις από τις αξίες που επεξεργαστήκαμε…κάνοντας συγκρίσεις και σχηματίζοντας ομάδες με τις ίδιες λέξεις.

εικόνα Viber 2024 05 07 13 05 40 964

 

Και στη συνέχεια φτιάξαμε βαλιτσούλες για να φυλάξουμε πολύ προσεκτικά τις πολύτιμες αξίες μας.

εικόνα Viber 2024 05 07 17 44 12 134

…και βάλαμε μέσα τις πολύτιμες αξίες μας!!

εικόνα Viber 2024 05 07 14 09 16 800

 

Τα βαλιτσάκια μας είναι έτοιμα!

εικόνα Viber 2024 05 07 13 00 15 085

εικόνα Viber 2024 05 07 14 14 04 386

 

Αξιοποιήσαμε την όμορφη ιδέα της Ελεάννας να φτιάξουμε για ανοιξιάτικη γιρλάντα με τις αξίες μας και να στολίσουμε το σχολείο μας!!

εικόνα Viber 2024 05 07 12 46 31 258

εικόνα Viber 2024 05 07 12 53 18 745

 

Φτιάξαμε το δέντρο με τις ΑΞΙΕΣ…

εικόνα Viber 2024 05 21 13 25 39 566

 

…και τα βαζάκια με τις γλυκές ΑΞΙΕΣ!!

εικόνα Viber 2024 05 25 18 31 33 924

εικόνα Viber 2024 05 25 18 38 53 655