
Εργαστήριο δεξιοτήτων, Σχ.έτος 2024-25
Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη
“Συνοδοιπόροι της Αγάπης – Φωτεινές Περιστροφές”
Φέτος συμμετέχουμε σε ένα συνεργατικό πρόγραμμα στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων που εντάσσεται στην θεματική ενότητα Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη με τίτλο: “Συνοδοιπόροι της Αγάπης – Φωτεινές Περιστροφές” με στόχους την συναισθηματική επίγνωση, αντίληψη και έκφραση συναισθημάτων, ανάπτυξη ενσυναίσθησης ,διαχείριση συναισθημάτων και συμπεριφοράς, αλληλεπίδραση και επικοινωνία στοχεύοντας πάντα στη συμπερίληψη και την διαφορετικότητα σε συνεργασία με 30 σχολεία από όλη την Ελλάδα (30 Σχολεία απ’ το νομό μας , την Κρήτη και την υπόλοιπη Ελλάδα με συντονιστές τα σχολεία Αειφόρο Νηπιαγωγείο Ταυρωνίτη Χανίων & 8ο Αειφόρο Νηπιαγωγείο Ελευσίνας).
Το περιεχόμενο της φετινής ιδέας προέρχεται από τον Πλάτωνα και τον μύθο του για το σπήλαιο. Πρόκειται ουσιαστικά για αντιπαραβολή της άγνοιας-σκοτάδι και της παιδείας-φως, στοχεύοντας πάντα στη συμπερίληψη και θα μιλήσουμε για την παιδεία, το φως που γίνεται φάρος για όλους και αγκαλιάζει την διαφορετικότητα.
Γνωριμία σχολείων
- Ο παππούς Πλάτωνας συστήνεται στα παιδιά μέσα από το παρακάτω βίντεο:
και ζητάει από όλα τα σχολεία να συστηθούν κι εκείνα, με τον τρόπο που θέλουν αναρτώντας στο padlet την παρουσίασή τους ώστε να γνωριστούν όλοι μεταξύ τους. Όλοι μαζί παρακολουθούμε το βίντεο που μας έστειλε ..
- Παρουσιάζουμε το σχολείο μας στους φίλους μας συνοδοιπόρους με το παρακάτω βίντεο γνωριμίας
https://padlet.com/s_petriki/padlet-2nvdtep92h6yf2oa/wish/yEPVZkGmwGjjZb0Y
-
Ακολουθεί η κατασκευή του δικού μας Πλάτωνα
ο οποίος μας επισκέπτεται σε κάθε αναζήτησή μας.. έτσι ο Πλάτωνας μπήκε και στο δικό μας νηπιαγωγείο, αλλά και στις καρδιές μας και έγινε ο δικός μας Πλάτωνας …που ερχόταν σε τακτά χρονικά διαστήματα με την μουσική «Άνοιξη» του Βιβάλντι και μας έφερνε τα νέα του και τους προβληματισμούς του! Σκοπός του Πλάτωνα ήταν να μας φωτίσει και τις δύσκολες πλευρές, αυτές που αφορούν τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη!
1ο εργαστήριο: Το γράμμα του Πλάτωνα
“Αγκαλιάστε τα σκοτάδια σας την Παγκόσμια Ημέρα Αγκαλιάς!”
Διαβάζουμε το γράμμα του παππού Πλάτωνα ..
αναζητούμε και καταγράφουμε τα σκοτάδια και το φως ..
Την ημέρα αυτή λοιπόν, ο παππούς Πλάτωνας μέσα από το γράμμα του προτείνει να αγκαλιάσουμε τους δύσκολους εαυτούς μας, τα σκοτάδια μας και να δώσουμε την ευκαιρία στον εαυτό μας να ανασυνταχθεί από τα λάθη του αναζητώντας τον δρόμο προς το φως, με τους ήρωες των παραμυθιών κοκκινοσκουφίτσα, κακο λύκο, τοσοδούλα, ασχημόπαπο, παπουτσωμένο γάτο, σταχτοπούτα, πινόκιο, Πήτερ παν! Τα παιδιά λοιπόν επέλεξαν έναν ήρωα /κούκλα από το κουκλοθέατρο μας, δίνοντάς του φωνή.
Έτσι μέσα από δραματοποίηση ο καθένας μίλησε για τους φόβους του (π.χ., η Κοκκινοσκουφίτσα φοβάται το σκοτεινό δάσος, ο Πινόκιο τις συνέπειες των ψεμάτων του). Και τους ζωγράφισε!
2ο εργαστήριο: Ο μύθος της σπηλιάς
Ο παππούς Πλάτωνας στέλνει το πρώτο του γράμμα στα σχολεία με παραδοσιακό τρόπο Στο γράμμα αναφέρεται στο γεγονός ότι κάποτε φοβόταν πολύ το σκοτάδι (παραδέχεται ότι καμιά φορά ακόμα φοβάται) και αποκαλύπτει το μυστικό που διέλυσε τον φόβο του: ο μύθος της σπηλιάς τον οποίο παροτρύνει τους μαθητές να τον διαβάσουν ή να τον ακούσουν. Αξιοποιούμε το βίντεο προσομοίωση της νύχτας και μιλάμε για πράγματα και καταστάσεις που μας φοβίζουν… μπορούμε να το κάνουμε και στη μέρα αυτό… Γενικά στο βήμα αυτό ο στόχος μας είναι να βουτήξουμε στα σκοτάδια μας ανακαλύπτοντάς τα… Αφού επεξεργαστούμε τον μύθο ο παππούς Πλάτωνας μας ζητάει να παρουσιάσουμε με ζωγραφική (ομαδική εργασία σε Α3) την σπηλιά και το δικό μας σκοτάδι (φόβους, ανησυχίες, σκέψεις, συναισθήματα).
Τα δικά μας σκοτάδια στο δικό μας σπήλαιο: σκορπιοί, αράχνες, νυχτερίδες, κατσαρίδες, φαντάσματα στο σκοτάδι, λύκοι, αλεπούδες, ο πόλεμος και οι γκρεμοί!
Όλα τα σχολεία έφτιαξαν υπέροχα σπήλαια..
3ο εργαστήρι: Από το σκοτάδι στο φως
Ο παππούς Πλάτωνας στέλνει μήνυμα και αφού εκφράζει τον θαυμασμό του για τα έργα προτείνει να βγούμε από τις σπηλιές μας έξω στον ήλιο και κάθε σχολείο να επιλέξει το έργο (από το προηγούμενο βήμα) ενός άλλου σχολείου και να το μεταμορφώσει σε φως επεμβαίνοντας σε αυτό. Μας ζητάει να αξιοποιήσουμε το έργο όπως θέλουμε χωρίς όμως να το αλλοιώσουμε. Θέλουμε δηλαδή να φαίνεται το σκοτάδι και με κάποιον τρόπο να το μετατρέψουμε σε φως…
https://padlet.com/s_petriki/padlet-2nvdtep92h6yf2oa/wish/MxrmZYkzbemYaGOq
- Από το σκοτάδι στο φως.. από το μαύρο στο λευκό…
Για να αντιληφθούμε την διαφορά παίξαμε παιχνίδια με το φως και το σκοτάδι, δουλέψαμε με τη μίξη χρωμάτων , το ζωνικό σύστημα, τον εξπρεσσιονισμό!
- Αφού είδαμε τα έργα των άλλων σχολείων επιλέξαμε το 1ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Χανίων
Μες στη σπηλιά του 1ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Κουνουπιδιανών…
Το σπήλαιο του 1ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Χανίων συναντά το φως από τα παιδιά του 4ου Νηπιαγωγείο Κουνουπιδιανών…
4ο εργαστήρι: Πιο πέρα από το φως
Έκτακτη πρόκληση-Tα σκοτάδια μας, τα σκαλοπάτια μας
- Παρακολουθούμε το παρακάτω βίντεο που μας έστειλε ο παππούς Πλάτωνας
- Διαβάζουμε το ξενοδοχείο των συναισθημάτων της Lidia Brankovic για να εξερευνήσουν τα παιδιά τον κόσμο των συναισθημάτων με στόχο την αναγνώριση, διαχείριση και χαρτογράφηση των συναισθημάτων. Αποτυπώνουμε τις εντυπώσεις σε δύο ομαδικά έργα
“Τα σκοτάδια μας δεν είναι φόβοι και σκιές απλώς μα γενναία σκαλοπάτια, προς τα πάνω προς το φως” -έκτακτη πρόκληση από τον παππού Πλάτωνα με σκοπό να δημιουργήσουμε το κοινό μας έργο, τον κοινό μας φάρο. Βρίσκουμε το σχολείο μας στο τέλος του βίντεο και το συναίσθημα που καλούμαστε να ζωγραφίσουμε και ξεκινάμε την επεξεργασία -δημιουργία.
- ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ /ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ “ΑΔΙΑΦΟΡΙΑΣ”
Μετά το role playing, μοιραστήκαμε την αίσθηση της αδιαφορίας με εικαστικό τρόπο:Δουλέψαμε σε ζευγάρια,μεικτά και από τα δύο τμηματα, αποτυπώσαμε την αδιαφορία και ψηφίσαμε το πιο αντιπροσωπευτικό έργο!!
- Ζωγραφική σε ζευγάρια
- Η ζωγραφιά που επιλέχθηκε από τα παιδιά
Η έννοια της συμπερίληψης θα τονιστεί από τον παππού Πλάτωνα, ως φάρος που διαχέει την αγάπη προς όλους (ως φιλόσοφος θα αναλύσει την υπέροχη ιδέα του!) Οι δραστηριότητες συμπερίληψης θα έχουν τον πρώτο λόγο σε αυτό το στάδιο.
5ο εργαστήρι: Φιλοσοφικές αναζητήσεις
Ο παππούς Πλάτωνας πάει ταξίδι στον φίλο του τον Αισχύλο αλλά φοβάται τα αεροπλάνα… ο παππούς Αισχύλος έχει κατααγχωθεί που αργεί να φτάσει ο φίλος του… Μέσα από τις φιλοσοφικές τους αναζητήσεις, τα πειράγματα και την διερεύνηση της ψυχής φτάνουν σε μια υπέροχη ιδέα!!!! Να γίνουμε φάροι!!!! Φάροι για όλους!!!
Αφού μιλήσαμε για τους Φάρους που γνωρίζουμε(τον Φάρο της καρδιάς μας: τον Φάρο των Χανίων) και για την λειτουργία τους, ζωγραφίσαμε ο καθένας τον δικό του φάρο σε χαρτί Α3 όπως αυτός τον αντιλαμβάνεται…
Τέλος αποφασίσαμε να φτιάξουμε συνεργατικά τα δύο τμήματα, δύο τρισδιάστατους φάρους για να την έκθεση:
Τον κοινό μας Φάρο των συναισθημάτων με τις πολυαισθητηριακές μας διαδρομές που μας οδηγούν από τις αρνητικές, σκοτεινές συναισθηματικές καταστάσεις στις πιο φωτεινές…! Ο κοινός μας Φάρος μας οδηγεί μέσα από πολυαισθητηριακές διαδρομές(ως δραστηριότητα συμπερίληψης και προσέγγισης της διαφορετικότητας) από το σκοτάδι στο φως μαζί με τα παιδιά του 4ου Νηπιαγωγείου Κουνουπιδιανών!
https://padlet.com/s_petriki/padlet-2nvdtep92h6yf2oa/wish/do3MQJ4kblekW15w Και 2.: Τον Φάρο με περιβαλλοντικά μηνύματα και διαδραστικά παιχνίδια με πολυαισθητηριακά υλικά για την μόλυνση και την εξοικονόμηση του νερού, ένα θέμα που το σχολείο μας διαπραγματεύεται το τελευταίο διάστημα με στόχο να προετοιμάσει τα παιδιά να αναλάβουν το ρόλο του μελλοντικού ενεργού πολίτη, βιώνοντας τη δράση τους σε πραγματικές συνθήκες για την επίλυση των συγκρούσεων που αντιμετωπίζει μια κοινωνία στη διαχείριση του νερού!
Στην μία πλευρά του Φάρου τα παιδιά μας καθοδηγούν πώς να κάνουμε εξοικονόμηση νερού με το σύνθημα:” Μην κλείνεις τα μάτια, κλείσε τη βρύση!”
https://qrco.de/bfrff2
Και στην άλλη πλευρά του φάρου πώς να μην ρυπαίνουμε το νερό με το σύνθημα: “Καθαρό το νερό της ζωής το αγαθό!” https://qrco.de/bfrfvi
Ακολούθησε αποτύπωση και εικαστική έκφραση των Φάρων με φυσικά υλικά.
6ο εργαστήρι: Το κοινό μας τραγούδι
- Όλοι μαζί δημιουργήσαμε…
Άλλη μια συνεργατική δράση που ανέδειξε το φως του “μαζί”. Σε ένα κοινό sandbox δημιουργήσαμε ένα τραγούδι, άλλοι έγραψαν λέξεις που έλειπαν, άλλοι ηχογράφησαν στίχους και άλλοι ηχογράφησαν φωτεινές λέξεις και τίτλους. Η τεχνητή νοημοσύνη στην υπηρεσία μας και έτοιμο το τραγούδι μας με το Musicmuse AI.
Το σχολείο μας έγραψε τη λέξη: ”ταξίδι”
7ο εργαστήρι: Η έκθεσή μας στο Γυαλί Τζαμί
1-5/4/25 (5/4 είναι Διεθνής Ημέρα Συνείδησης και ίσως την αξιοποιήσουμε για τη λήξη της έκθεσης) η έκθεση θα γίνει στα Χανιά στο Γυαλί Τζαμί!
8ο εργαστήρι: Η αξιολόγηση της δράσης μας
- Poll αυτοαξιολόγησης μαθητών
ΕΔΩ οι μαθητές αξιολογούν το πρόγραμμα με παιγνιώδη τρόπο και πάντα μαζί με τον αγαπημένο μας παππού Πλάτωνα.
- Αξιολόγηση γονέων
ΕΔΩ οι γονείς αξιολογούν το πρόγραμμα, την συμμετοχή τους σε αυτό, το πώς το βίωσαν τα παιδιά τους και τις σκέψεις τους για το τελικό αποτέλεσμα. Όλες οι απόψεις θα μας βοηθήσουν να εντοπίσουμε τα σημεία που επιδέχονται βελτίωση.
- Αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Οι εκπαιδευτικοί γράφουν την εμπειρία τους από τις Φωτεινές Περιστροφές