1ος Θεματικός Κύκλος : “Ζω καλύτερα – Ευ ζην”
Θεματική Ενότητα: «Ο μοναδικός εαυτός μου»
Η διαφορετικότητα και οι ιδιαιτερότητες του καθενός μπορεί να εμπλουτίζουν την σχολική ζωή ταυτόχρονα όμως δημιουργούν και δυσκολίες, αφού τα παιδιά κάποιες φορές αδυνατούν να κατανοήσουν τις ανάγκες και τα συναισθήματα των άλλων. Το σχολείο, ως φορέας εκπαίδευσης, μπορεί να αναπτύξει στάσεις αποδοχής και σεβασμού προς τον εαυτό μας αλλα και στο διαφορετικό και να ενισχύσει την ενσυναίσθηση της σχολικής κοινότητας, περιορίζοντας έτσι τη περιθωριοποίηση παιδιών/ατόμων με διαφορετικές ικανότητες και να ενδυναμώσει την κοινωνική συνοχή.
Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να δώσει έμφαση στη μοναδικότητα του ατόμου ώστε να αποκτήσει αυτοεκτίμηση, αυτό-επιβεβαίωση και να αναπτύξει δεξιότητες που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη συμπεριφορών για υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις. Ακόμη επιδιώκεται οι μαθητές να αισθανθούν ασφάλεια, εμπιστοσύνη και αναπόσπαστο-απαραίτητο μέλος της ομάδας η οποία διέπεται από κανόνες για τη λειτουργία της, ενώ τα παιδία μέσα σε αυτή έχουν συγκεκριμένο ρόλο, υποχρεώσεις και τα δικαιώματα ως μέλη της.
1ο Εργαστήριο “Αυτός είμαι εγω”
Τα παιδιά κλήθηκαν να παρουσιάσουν τον εαυτό τους, να περιγράψουν στοιχεία που τους εκφράζουν, όπως το αγαπημένο τους φαγητό, φρουτο, τι θα γίνουν όταν μεγαλώσουν κλπ αλλά και δείξουν στους συμμαθητές τους το αγαπημένο τους λούτρινο.
Ακόμη άκουσαν το τραγούδι”Εγώ είμαι εγω” σε στίχους του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, μουσική και ερμηνεία: Μαγδαληνή Μπογδάνη – Σουγιούλ.

Ακόμη ζωγράφισαν τον μοναδικό εαυτό τους με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο.
2ο Εργαστήριο “Η ταυτότητα μου”
Αφού τα παιδιά κάθησαν σε κύκλο έχοντας ως αφόρμηση το καπέλο της αστυνομικού μιλήσαμε για τις ταυτότητες. Αρχικά διερευνήθηκαν οι προγενέστερες γνώσεις τους σχετικά με τις ταυτότητες ενώ στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες μας έπρεπε να παρατηρήσουν πως είναι μια ταυτότητα και να δούμε τα στοιχεία που αναγράφονται πάνω σε αυτές.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στην παρατήρηση του αποτυπώματος μας, ως ένα στοιχείο μοναδικό για τον καθένα. Με έναυσμα αυτό, τα παιδιά “άφησαν” το αποτύπωμα τους σε ξεφούσκωτα μπαλόνια, τα οποία στην συνέχεια φουσκώθηκαν αλλά κι σε χαρτιά τα οποία μεγενθύναμε δημιουργώντας έτσι έναν πίνακα με τον οποίο στόλισαν την τάξη.



Στο τέλος του 2ου εργαστηρίου τα παιδιά κατασκεύασαν τις δικές τους ταυτότητες, γράφοντας τα στοιχεία τους και βάζοντας και το δαχτυλικό τους αποτύπωμα.


3ο Εργαστήριο “Στηρίξου πάνω μας“
Με σκοπό να αναπτυχθούν σχέσεις εμπιστοσύνης, ασφάλειας και η αίσθηση του ανήκειν σε ενα ενιαίο σύνολο-ομάδα τα παιδιά συμμετείχαν σε διάφορα παιχνίδια.
“Όλοι όσοι…”
Η εκπαιδευτικός κάλεσε τα παιδια που ανταποκρίνονται στον περιεχόμενο του καλέσματος της να σηκωθούν και να αλλάξουν θεση. Μερικά παραδείγματα αφορούσαν τα ρούχα, τα μαλλια, τα μάτια αλλά και πιο γενικά όπως να αλλαξουν θέση όσοι έχουν αδερφάκια. Με αυτο το παιχνίδι επιδιώχθηκε η κατανόηση των παιδιών ότι όλοι μπορεί να έχουμε κάποια κοινά με τους άλλους
“Το νήμα”
Ένα κουβάρι νήματος άρχισε να ξετυλίγεται καθώς πήγαινε από το ένα νήπιο στο άλλο δημιουργόντας έτσι ένα πλέγμα. Κάθε φορά που το παιδί κυλούσε το κουβάρι σε έναν φίλο του, του έλεγε κάτι θετικό που εντοπίζει σε αυτόν.
“Απο ποτήρι σε ποτηρι…”
Ακόμη οι μαθητές κλήθηκαν να συνεργαστούν και να μεταφέρουν ένα μπαλάκι απο ποτήρι σε ποτήρι.
“Ο καρχαρίας”
Τα νήπια ανά δυάδες σχημάτιζαν βαρκούλα με τα χέρια τους και προστάτευαν τον επιβάτη που είχαν μέσα απο τον καρχαρία που κολλημπούσε στη θάλασσα.
4ο Εργαστήριο “Οι κανόνες της ομάδας μας“
Αφού συζητήσαμε στην παρεούλα για τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε ως ομάδα για να είμαστε όλοι χαρούμενοι, τους καταγράψαμε και “υπογράψαμε” . Τέλος σε λωρίδες χαρτιού ζωγράφισαν τους κανόνες και με αυτές έφτιαξαν την αλυσίδα της τάξης μας.
5ο Εργαστήριο “Μοναδικοί και απαραίτητοι για την ομάδα“
Προκειμένου τα νηπια μας να κατανοήσουν οτι όλοι είμαστε διαφορετικοί μοναδικοί και ξεχωριστοί κι οτι όλοι μαζί δημιουργούμε μια υπέροχη ομάδα, στην οποία είμαστε όλοι απαραίτητοι, διαβάσαμε πληθώρα βιβλίων με το θέμα αυτο, επεξεργαστήκαμε τι μας άρεσε απο τα βιβλία και τα δραματοποιήσαμε.
“Θέλεις να παίξουμε” – Judith Koppens
“Ένας για όλους και όλοι για έναν” – Brigitte Weninger & Eve Tharlet
“Η καμηλοπάρδαλη που δεν έβλεπε καλά” – Γιολάντα Τσορώνη – Γεωργιάδη
6ο Εργαστήριο “Αξιολόγηση“
Μέσα απο διάφορες δραστηριότητες δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να αναστοχαστούν πάνω στο τί έμαθαν. Πιο συγκεκριμένα συμμετείχαν σε:
- κουιζ σχετικά με το περιεχομενο και τη χρησιμότητα των αστυνομικών ταυτοτήτων

- Παιχνίδια όπως οι “Μουσικές καρέκλες αλλιως”, τα “Ποτηράκια πάνε βόλτα”, “Μην πέσει κάτω απο το πανί” και η “Μπάλα ταξιδεύει”




Τέλος οι μαθητές και οι μαθήτριες του νηπιαγωγείου μας έφτιαξαν αφίσες προκειμένου να διαδόσουν το μήνυμα της μοναδικότητας αλλα και της συνεργασίας μέσα σε μια ομάδα.


























