4ο Νηπιαγωγείο Νέας Καλλικράτειας
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022-23
Υπεύθυνοι Νηπιαγωγοί: Μπίνη Θεοδοσία Τσέλιου Μαρία
Αρ. Νηπίων: 18
Θεματικός Κύκλος:
Φροντίζω το περιβάλλον
Θέμα: Οικολογική συνείδηση
Τίτλος «Ζώα της Ελλάδας σε κίνδυνο»
Δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν:
Δεξιότητες μάθησης:
Επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη.
Δεξιότητες ζωής:
Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Κοινωνικές δεξιότητες, Υπευθυνότητα
Δεξιότητες του νου:
Μελέτη περίπτωσης. Επίλυση προβλημάτων.
Δεξιότητες Τεχνολογίας και Επιστήμης:
Δημιουργία ακολουθίας εντολών και πρώτα βήματα στον προγραμματισμό.
Β) Στόχοι που θέτουμε ως προς τον θεματικό κύκλο και την επιμέρους θεματική ενότητα
Σκοπός του εργαστηρίου είναι
Η γνωριμία με κάποια απειλούμενα είδη ζώων της Ελλάδας και των κινδύνων που αντιμετωπίζουν
Ο προβληματισμός των παιδιών για εύρεση τρόπων προστασίας αυτών των ζώων
Η υιοθέτηση θετικών στάσεων και συμπεριφορών απέναντι στο περιβάλλον και τα ζώα
Γ) Επιπρόσθετοι στόχοι σε σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
Παιδί και Περιβάλλον:
να αντιλαμβάνονται την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με τις δραστηριότητες του ανθρώπου
να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας
να κατανοήσουν την αξία της ομαδικής εργασίας και της από κοινού ανακάλυψης
να εξοικειώνονται με βασικές ερευνητικές διαδικασίες
να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τους ζωικούς οργανισμούς
να διευρύνουν τις γνώσεις τους για το φυσικό περιβάλλον
Παιδί και Γλώσσα
να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στοιχειώδη επιχειρηματολογία (Προφορική Επικοινωνία: Ομιλία και Ακρόαση)
να περιγράφουν, να εξηγούν και να ερμηνεύουν
να «χρησιμοποιούν» τη βιβλιοθήκη της τάξης και να κάνουν συγκεκριμένες επιλογές βιβλίων, ανάλογα με το θέμα με το οποίο απασχολούνται κάθε φορά
να ακούν και να κατανοούν μια διήγηση, ένα κανόνα παιχνιδιού ή άλλα απλά κείμενα που κάποιος τους διαβάζει φωναχτά
να παίρνουν πληροφορίες από διάφορες πηγές, στις οποίες συνυπάρχουν γραπτός λόγος και εικόνα
να αντιγράφουν λέξεις που εξυπηρετούν λειτουργικές ανάγκες και ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντά τους
Παιδί και Μαθηματικά
να προβληματίζονται και να ερευνούν ποικίλες καταστάσεις, να στηρίζονται σε προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες, να κάνουν απλές υποθέσεις και να καταλήγουν σε σχετικά συμπεράσματα
να ομαδοποιούν, ταξινομούν, αντιστοιχίζουν και να αναπαριστούν συμβολικά
Παιδί Δημιουργία και Έκφραση
να εκφράζονται με το δημιουργικό δράμα και να αναπτύσσουν τη γλώσσα, να καλλιεργούν την επικοινωνία και να αξιοποιούν στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους την τεχνολογία
να εκφράζονται με τον αυτοσχεδιασμό
Παιδί και Πληροφορική
να ταυτίζουν τον υπολογιστή με μια μηχανή που βοηθάει τον άνθρωπο στην εργασία του και που μπορεί να τον χρησιμοποιήσει για παιχνίδι και διασκέδαση
να συνεργάζονται σε ομάδες για την παραγωγή κάποιου έργου και να σέβονται τις απόψεις και την εργασία των άλλων
να έρθουν σε επαφή με τον προγραμματισμό και τη δημιουργία ακολουθίας.
Ακολουθία εργαστηρίων
Εργαστήριο 1
1η ώρα
Συζητώντας για τον Χειμώνα και τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη μιλήσαμε για τις αρκούδες, παρακολουθήσαμε το βίντεο για τις αρκούδες Ο μαγικός κόσμος των ζώων https://www.youtube.com/watch?v=8rlxh3_Znjg
και στη συνέχεια το βίντεο με ζώα υπο εξαφάνιση https://www.youtube.com/watch?v=V_F0pYOf9pY
Έτσι τα παιδιά προβληματίστηκαν χωρίστηκαν σε ομάδες και σκέφτηκαν τους λόγους που θέτουν τα ζώα αυτά σε κίνδυνο και τους ζωγράφισαν.(κυνηγοί, πυρκαγιές, αυτοκινητόδρομοι κα)
2η ώρα
Ακούσαμε το τραγούδι «Μια Αρκούδα Καφέ» https://www.youtube.com/watch?v=GlrNd0afefY
και διασκεδάσαμε με το παιχνιδοτράγουδο «Θα πάω για αρκούδες»
Κατασκευάσαμε βιβλιαράκι σε σχήμα αρκούδας και παρουσιάσαμε τα ζώα που μάθαμε
Συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας
3η ώρα
Διαβάσαμε το παραμύθι «η χρυσομαλλούσα και οι 3 αρκούδες» το δραματοποιήσαμε, το ζωγραφίσαμε
και παίξαμε παιχνίδι ταξινόμησης και σειροθέτησης από το μικρότερο στο μεγαλύτερο και αντίθετα
καθώς και παιχνίδι αντιστοίχισης μεγέθους
συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας
Παίξαμε παζλ στον η/υ
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=36150d892ab7
Εργαστήριο 2
1η ώρα
Παίξαμε παιχνίδι μάντεψε τον ήχο Ακούσαμε τη φωνή του λύκου
https://www.youtube.com/watch?v=jGMVpSr1Mq4
έτσι μάθαμε για τον λύκο βλέποντας σχετικό βίντεο
https://www.youtube.com/watch?v=4_lrTveNQrg
συζητήσαμε και τα προβλήματα του
2η ώρα
Απαριθμήσαμε πόσα παραμύθια με τον λύκο ξέρουμε και αλλάξαμε τη γνώμη γι αυτόν διαβάζοντας τα τρία μικρά λυκάκια το οποίο και δραματοποιήσαμε και ζωγραφίσαμε
Παίξαμε το παιχνίδι «Λύκε λύκε είσαι εδώ» αλλά και κινητικό παιχνίδι σε 2 ομάδες όπου τα παιδιά με το σύνθημα προσπαθούσαν να βρούν στο χώρο κάρτες που απεικόνιζαν τους κινδύνους που απειλούν τον λύκο και η ομάδα που θα συγκέντρωνε πρώτη όλες τις κάρτες κέρδιζε.
3η ώρα
Παίξαμε παζλ στον η/υ
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=37355de744a9
συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας
Εργαστήριο 3
1η ώρα
Είδαμε σε βίντεο από τους Μύθους Του Αισώπου «Το Ελάφι Και Το Λιοντάρι»
https://www.youtube.com/watch?v=cLPIr7HTpFQ
έτσι μιλήσαμε για τα ελάφια
μάθαμε για τη ζωή και τα είδη τους
https://www.youtube.com/watch?v=IvvraBmPhMw
και για ακόμα ένα άλλο ζώο υπό εξαφάνιση: το κόκκινο ελάφι
2η ώρα
Μάθαμε το τραγούδι «Ένα ελάφι μια φορά» κι εντοπίσαμε έναν κίνδυνο τον κυνηγό οπότε και αρχίσαμε να απαριθμούμε τους κινδύνους που διατρέχει το ελάφι.
3η ώρα
Ζωγραφίσαμε ένα ελάφι στο δάσος και τρόπους που μπορούν να το βοηθήσουν
Παίξαμε παζλ στον η/υ
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3b3baf52794d
συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας
Εργαστήριο 4
1η ώρα
Είδαμε βίντεο για τη φώκια
https://www.youtube.com/watch?v=Z_w8Ay6bYXs
μάθαμε για τη ζωή της κι έτσι μιλήσαμε για τη φώκια μονάχους μονάχους και τους κινδύνους που διατρέχει
https://www.youtube.com/watch?v=qwuoeYsAFPM
https://www.youtube.com/watch?v=YmtQlDObjZs
https://www.youtube.com/watch?v=6WKaCHNvi6c
και πάλι αναρωτηθήκαμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε
2η ώρα
Είδαμε βίντεο για τη χελώνα καρέτα καρέτα
https://www.youtube.com/watch?v=LbZNZY8Iano
https://www.youtube.com/watch?v=kgcg0nWxsDY
μάθαμε και τα δικά της προβλήματα και προσπαθήσαμε να τη βοηθήσουμε
https://www.youtube.com/watch?v=JQjWWzz6A9E
3η ώρα
Κατασκευάσαμε μακέτα βυθό με σκουπίδια και προσπαθήσαμε να τα ψαρέψουμε με αυτοσχέδιο καλάμι με μαγνήτη ώστε να δημιουργήσουμε ένα καθαρό περιβάλλον για τις φίλες μας την φώκια και τη χελώνα.
Συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας
Εργαστήριο 5
1η ώρα
Κατασκευάσαμε φιγούρες και παίξαμε κουκλοθέατρο με τα μικρά μας ζωάκια που εκφράζουν το φόβο τους για τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν.
2η ώρα
Παίξαμε παιχνίδι Ψάξε και βρες την κρυμένη κάρτα με το ζώο που κινδυνεύει
Παραλλαγή Ψάξε και βρες την κρυμένη κάρτα με τους κινδύνους που απειλούν τα ζώα
Παίξαμε παιχνίδι μνήμης στον η/υ με όλα τα ζώα που μάθαμε
https://learningapps.org/display?v=pw9m3da3n22
3η ώρα
Κατασκευάσαμε αφίσα ομαδικά με τα ζώα της Ελλάδας που κινδυνεύουν και ζητούν τη βοήθειά μας.