Ζω καλύτερα- Ευ ζην

4ο Νηπιαγωγείο Νέας Καλλικράτειας

 ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2022-23

Υπεύθυνοι Νηπιαγωγοί: Μπίνη Θεοδοσία Τσέλιου Μαρία

Αρ. Νηπίων: 18

Θεματικός Κύκλος:

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Θέμα: Διατροφή

«Τρώω υγιεινά – Μεγαλώνω σωστά»

Δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν:

  • Δεξιότητες μάθησης:

      Επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη.

  • Δεξιότητες ζωής:

Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Υπευθυνότητα

  • Δεξιότητες του νου:

Επίλυση προβλημάτων. Μελέτη περίπτωσης.

  • Δεξιότητες Τεχνολογίας και Επιστήμης:

Δημιουργία ακολουθίας εντολών και πρώτα βήματα στον       προγραμματισμό.

 

Β) Στόχοι που θέτουμε ως προς τον θεματικό κύκλο και την επιμέρους θεματική ενότητα

  • Να γνωρίσουν τις πιο σημαντικές ομάδες τροφών.
  • Να γνωρίσουν την έννοια της ισορροπημένης διατροφής και της σημασίας της για τη ζωή μας.
  • Να διακρίνουν τις υγιεινές τροφές από τις ανθυγιεινές.
  • Να διαμορφώσουν θετική στάση απέναντι στην υγιεινή διατροφή και να τροποποιήσουν λανθασμένες συμπεριφορές.
  • Να κάνουν διατροφικές επιλογές με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.

 

Γ) Επιπρόσθετοι στόχοι σε σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΑ

Προφορική επικοινωνία

  • Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στρατηγικές για να δηλώσουν τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με το συνομιλητή τους.
  • Να εμπλουτίσουν τον προφορικό τους λόγο με νέες λέξεις.

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

  • Να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας μέσα από την αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά.
  • Να αναγνωρίζουν και να ταξινομούν τις τροφές σε διάφορες ομάδες με διάφορα κριτήρια.
  • Να αποφασίζουν και να προτείνουν το υγιεινό πιάτο.
  • Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της υγιεινής διατροφής στην ποιότητα ζωής.
  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη και να τροποποιήσουν στάσεις και συμπεριφορές.

 

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

  • Να χρησιμοποιούν τον Η/Υ για να παίξουν, δίνοντας όμως λύσεις σε προβληματικές καταστάσεις.
  • Να έρθουν σε επαφή με τον προγραμματισμό και τη δημιουργία ακολουθίας.

 

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

  • Να προβληματίζονται, να ερευνούν, να κάνουν υποθέσεις και να καταλήγουν σε συμπεράσματα.
  • Να παρατηρούν, να συγκρίνουν, να ταξινομούν, να αντιστοιχίζουν και να ομαδοποιούν.

 

 

ΠΑΙΔΙ, ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

  • Να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά έργα τέχνης
  • Να κόβουν υλικά και να κάνουν κολάζ

Ακολουθία εργαστηρίων

Εργαστήριο 1

 

1η ώρα

Μια κούκλα ήρθε στην τάξη μας , μας συστήθηκε ήταν ο Άκης γουρουνάκης, συζήτησε με τα παιδιά το πρόβλημα του πως έχει δηλαδή θέμα με τα κιλά του και ψάχνει λύση και στο δρόμο του βρήκε ένα βιβλίο που μπορεί να βοηθήσει έτσι  μας διάβασε  το παραμύθι  «Η κυρά Διατροφή πρώτη στη Μαγειρική» της Λητούς Τσακίρη Παπαθανασίου. Τα παιδιά συζήτησαν με τον Άκη για τις τροφές που τρώει κι εκείνος ρώτησε τα παιδιά για τα δικά τους αγαπημένα φαγητά.

Προκειμένου να διερευνηθούν οι προϋπάρχουσες γνώσεις και  συνήθειες των παιδιών σχετικά με την υγιεινή διατροφή διαμόρφωσαν τα πιάτα τους με τροφές που επέλεξαν από εικόνες σε κάρτες.

Στη συνέχεια τα παιδιά παρουσίασαν τις διατροφικές συνήθειές τους στην τάξη.

 

Κατόπιν τα παιδιά δημιούργησαν ένα ομαδικό κολάζ με τα αποτελέσματα των προτιμήσεων τους.

2η ώρα

Μιλήσαμε για τα φρούτα και λαχανικά και ψηφίσαμε αυτά που μας αρέσουν πιο πολύ.

20221103 141632 SmallIMG 2484653079d5edcf53b196cf9b27de2b V Small 1IMG 62a24f54df5039e77a9146952722e290 V Small 1

Παίξαμε memory τα φρούτα και τα λαχανικά.

20221031 154426 Small20221031 154837 SmallIMG 5f9dcc894a9c757bb5123d1ae148a1e3 V SmallIMG 6beb326390f3c29f7b74aae64f0b2f46 V Small

Ακούσαμε τα τραγούδια: Το χοντρό μπιζέλι,

20221101 123535 Small 1

Φρούτα φρούτ, Μήλο μου κόκκινο, κάναμε παρέλαση ακούγοντας την Παρέλαση των φρούτων

20221101 133832 Small      20221107 122217 Small 1

3η ώρα

 

Παίξαμε κουκλοθέατρο Ο διαγωνισμός των φρούτων όπου κάθε φρούτο έλεγε παρουσίαζε τις βιταμίνες του και πόσο καλό κάνει στην υγεία. Στο τέλος τα παιδιά συμπέραναν πως κάθε φρούτο έχει την αξία του  και πρέπει όλα να τα εντάσσουμε στη διατροφή μας

 

 

 

 

 

 

Εργαστήριο 2

1η ώρα

Ομάδες τροφίμων

Ο Άκης γουρουνάκης ήρθε πάλι κι έφερε κάρτες με εικόνες τροφών, του έπεσαν μπερδεύτηκαν  κι έτσι ζήτησε από τα παιδιά να τον βοηθήσουν να τις χωρίσει σε ομάδες

IMG c79b52774cc776d18a11db83b2db7f03 V IMG c95fcb26a5cfaaa25f189a7b3b99026c VIMG 51c0d23d728075d589ef384e2dab0638 VIMG 57ac141feb64998f1e4499901462e66a VIMG 57c04c1b9985b4245a13c71069bfc63f V  IMG 97f38e46f8636ba978749ba511d01581 VIMG a2bfcbd1a4b7252592cc28d6df909dd5 VIMG a03540565644ccec7dfcfe9de63ab0c1 VIMG daa56150e9dd0fc48a517865772c2ce2 V    IMG 6e67aa2813ec61f95e4ddf3564a76bfb V011a

2 2a

Τα παιδιά παίξανε  παιχνίδι ξεχωρίζοντας  τα τρόφιμα σε ομάδες σύμφωνα με την κρίση τους και στη συνέχεια δημιούργησαν τα σπιτάκια των τροφών.

20221031 133008 SmallIMG 3910df8a65bbbc212228bbd93927805a V Small20221031 134528 Small

 

Δημιούργησαν ομαδική εργασία – αφίσα με τα σπιτάκια των τροφών.

 

 

2η ώρα

 

Διαβάσαμε το παραμύθι «Το ταξίδι του Άνκα» που έτρωγε μόνο μια τροφή συνέχεια και τα παιδιά κατάλαβαν πως τέτοιες συνήθειες βλάπτουν την υγεία κι έτσι  δημιούργησαν ένα προτεινόμενο υγιεινό μενού της εβδομάδας.

IMG 880cd4605b3014012e4f8e3dec8817db V SmallIMG 43de95a266ab6aebfdb88483658431b4 V Small

κατασκευάσαμε σουπλά

IMG f74f495e33c5c2c9e1aeabe5d9ebeb02 V Small IMG 50705cbb7795a540a22a751c6d62b00c V Small

20221101 123227 Small20221101 123243 Small20221101 123253 Small

 

3η ώρα

Παίξαμε το ακόλουθο παιχνίδι κάθε παιδί ψάρευε με μαγνητικό καλάμι εικόνες τροφών και τις τοποθετούσε ανάλογα σε κόκκινο στεφάνι αν ήταν ανθυγιεινές και στο πράσινο αν ήταν υγιεινές

 

Παίξαμε τέλος και το εστιατόριο . Τα νήπια οργάνωσαν το εστιατόριό τους, μοίρασαν ρόλους, συγκέντρωσαν τα υλικά και δραματοποίησαν μία ημέρα στο εστιατόριο παραγγέλνοντας υγιεινές τροφές

20221111 141409 Small 120221111 141419 Small 120221111 145505 Small 120221111 135950 Small 1

Ακούσαμε και μάθαμε το τραγούδι “Ο μάγειρας”

 

Εργαστήριο 3

1η ώρα

 

Η πυραμίδα της Διατροφής

Είδαμε σχετικό βίντεο

https://www.youtube.com/watch?v=BoOPz-4Sou8

στη συνέχεια κάναμε ομαδικό κολάζ την πυραμίδα. Επίσης τα παιδιά δημιούργησαν ομαδικά την πυραμίδα της διατροφής και έπαιξαν με αυτήν υπό τη μορφή επιτραπέζιου.

IMG 3c642373a2d5b61c516e633bd2208d76 V Small 1IMG 0036c510c242f21d45f299147069c53c V Small 1

 

Συμπλήρωσαν και σε ατομικά φύλλα εργασίας την πυραμίδα της διατροφής ως μέσο αξιολόγησης και ατομικές κατασκευές την πυραμίδα με κανσον.

2η ώρα

Μιλήσαμε για το πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό, βραδινό και ποιες τροφές μπορούμε να τρώμε κατά τη διάρκειά τους.

Μάθαμε την παροιμία «Το πρωί τρώγε σα βασιλιάς, το μεσημέρι σαν πρίγκιπας και το βράδυ σα ζητιάνος» Ζητήθηκε από τα παιδιά να χωριστούν σε ομάδες και να ετοιμάσουν για τον Άκη γουρουνάκη  πρωϊνό, μεσημεριανό και βραδινό χρησιμοποιώντας εικόνες τροφών.

IMG 99c24a142524998599d820883a448224 V SmallIMG 34cbdc50c2d013fd2062777e4eefb98c V SmallIMG 38139c9c006b2df90b4188c28265ad75 V SmallIMG d834e507ee7c01f7c34aed226e0ea6a6 V Small

3η ώρα

Διαβάσαμε το παραμύθι «Ο παππούς Ροδαλός και η μαγική συνταγή», το δραματοποιήσαμε και απεικονίσαμε τη συνταγή

IMG 72e161c230105de1b78640e0282978c6 V SmallIMG 2162bc5a30117a792efc9de43032b589 V SmallIMG 0a707b0943e2ee8e4af51d6bdef91b91 V Small

IMG 43de95a266ab6aebfdb88483658431b4 V Small       

και τη γράψαμε

IMG acd961a080e26944f0f229cf191e1cff V Small

 

Ζωγραφίσαμε τις τροφές και κατασκευάσαμε παιδάκι χαρούμενο κολλώντας επάνω του τις υγιεινές τροφές και λυπημένο με τις ανθυγιεινές

20221025 134549 Small20221025 134609 SmallIMG 7f9d34e19d14ded0161e71f522c75d59 V SmallIMG 937938b1c69e2da39a05af89957d5570 V Small 1

Εργαστήριο 4

1η ώρα

 

Υγιεινές – Ανθιυγιεινές τροφές

Διαβάσαμε το παραμύθι : «Ο μάγειρας του μαγεμένου τσίρκου» του Ε. Τριβιζά.

Ομαδοποίησαν και βιωματικά τα τρόφιμα σε υγιεινά και ανθυγιεινά.

2η ώρα

Άκουσαν το τραγούδι της υγιεινής διατροφής, https://youtu.be/cEg41_P5PfI

δημιούργησαν αφίσα το  εικονόλεξο του τραγουδιού κολλώντας τις εικόνες των τροφών και γράφοντας δίπλα ΝΑΙ ή ΟΧΙ και έπαιξαν online παιχνίδια αλλά και παιχνίδια γλωσσικά σχετικά με το τραγούδι.

 

Στη συνέχεια παίξαμε παιχνίδια στον η/υ

 

https://learningapps.org/15598581

 

https://learningapps.org/display?v=px1m3u3et20

 

https://learningapps.org/17594579

https://learningapps.org/15478909

https://learningapps.org/18374224

3η ώρα

 

Τα νήπια δημιούργησαν ειδικά σχεδιασμένη πίστα (πλέγμα) και χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες. Η κάθε ομάδα δημιούργησε ένα σενάριο με τρόφιμα (π.χ. φρούτα, όσπρια κλπ) και ενεπλάκησαν σε δραστηριότητες κώδικα και προγραμματισμού :

Ήρωας ένα παιδί που ακολουθούσε τις εντολές των συμμαθητών του και προσπαθούσε να ολοκληρώσει μία συγκεκριμένη διαδρομή σχετική με το σενάριο

 

Τέλος  τα παιδιά έπαιξαν επιτραπέζιο παιχνίδι Το φιδάκι όπου όταν συναντούσαν υγιεινές τροφές ανέβαιναν σκάλα κι όταν συναντούσαν ανθυγιεινές το φιδάκι τους οδηγούσε στην ουρά του.

20221124 131954 Medium

 

Εργαστήριο 5

1η ώρα

 

Προσεγγίσαμε έργα Τέχνης με φρούτα και τα παιδιά προσπάθησαν να αντιστοιχίσουν τα φρούτα που τους δόθηκαν σε κάρτες  με αυτά που υπήρχαν στο έργο Τέχνης.

2η ώρα

Προσεγγίσαμε επίσης και το έργο του Ιταλού ζωγράφου Giuseppe Arcimboldo. Τα παιδιά κλήθηκαν να μαντέψουν το μήνυμα του έργου Τέχνης και συνέθεσαν τα δικά πορτραίτα τους με το μήνυμα «Είμαι ό,τι ΤΡΩΩ»

20221111 133631 Small 1

 

3η ώρα

Φτιάξαμε φρουτοσαλάτα

IMG de6618258b5f245b975ac2ec986f1b8d VIMG 009064f96015588d8a147e03dba47e96 VIMG 14abfe964aa6aa8c2ad50695f61c6e37 V3333

αλλά και  ένα ομαδικό πιάτο σαν έργο τέχνης με τις ιδέες  των παιδιών.

Διαβάσαμε το παραμύθι “Ο Μάκης ενζυμάκης” και το ζωγραφίσαμε

IMG 830e7206914f3fb72b69fa54ac02f5d0 V Small 1

 

Ακούσαμε το τραγούδι «Πόσο λάθος διατροφή».

 

Σχηματίζουμε με πλαστελίνη τα φρούτα

20221102 132415 Small

Μοιράστηκαν οδηγίες υγιεινής διατροφής

20221124 141242 Medium

 

Τελικά προϊόντα που παρήχθησαν από τους/τις μαθητές/τριες  κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων

Τα νήπια δημιούργησαν αφίσες σχετικές με την υγιεινή διατροφή και την αξία της  στη ζωής τους.

Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που παρήχθησαν από τους/τις  μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων

Δημιουργήθηκαν επιτραπέζια, αφίσες, online παιχνίδι memory,  και παρουσιάσεις. Επίσης δημιουργήθηκαν σενάρια από τους μαθητές για τις ανάγκες δράσεων προγραμματισμού και κώδικα