ΘΕΜΑ : ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, σ΄ αγαπώ!

(2 χτυπήματα με παλαμάκια)

Μια κι ανοίξαν τα σχολειά μες στην τάξη μπαίνω εγώ

και φωνάζω αχ σχολείο σ΄ αγαπώ!

(Κάνουμε χωνί τα χέρια και φωνάζουμε «σχολείο σ΄αγαπώ»)

 

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, αχ τα φύλλα σου πατώ! 

(2 χτυπήματα με παλαμάκια)

Μια κι αλλάζει η φύση πια, τρέχω παίζω και πατώ

φύλλα κόκκινα και κίτρινα σωρό!

(Κάνουμε ότι πατάμε πεσμένα φθινοπωρινά φύλλα)

 

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, θα βραχώ! 

(2 χτυπήματα με παλαμάκια)

Μια και θα ρθουν οι βροχές, την ομπρέλα μου κρατώ,

οι ψιχάλες κάνουν γύρω μου χορό!

(Κάνουμε ότι ανοίγουμε τις ομπρέλες μας, χορεύουμε με αυτές)

 

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, το κρασάκι σου θα πιώ! 

(2 χτυπήματα με παλαμάκια)

Μες στ΄ αμπέλι τριγυρνώ, τα σταφύλια τα πατώ,

μούστο νόστιμο τώρα θα γευτώ!

(Κάνουμε ότι πατάμε τα σταφύλια και πίνουμε μούστο)

 

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, το χωράφι οργώνω εγώ! 

(2 χτυπήματα με παλαμάκια)

Σπόρους πάνω μου κρατώ, χώμα αφράτο σα θα βρω,

βοηθώ με χαρά το γεωργό!

(Κάνουμε αναπαράσταση της σποράς)

 

Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, φεύγω εγώ!

Γίνομαι πουλάκι πια και πετάω μακριά

ζέστη και τροφή αλλού πρέπει να βρω!

(Γινόμαστε αποδημητικά πουλιά και πετάμε γύρω γύρω σε όλη την τάξη!)

Με το παραπάνω ψυχοκινητικό τραγούδι μπήκαμε σιγά -σιγά  στο κλίμα του φθινοπώρου. Μιλήσαμε για τις 4 εποχές , μια από τις οποίες είναι και το φθινόπωρο. Τα παιδιά ρωτήθηκαν για τις γνώσεις που έχουν για το φθινόπωρο. Οι ιδέες τους καταγράφθηκαν σε ένα χαρτί , έπειτα οι γνώσεις τους για το φθινόπωρο εμπλουτίστηκαν μέσα από  την ανάγνωση παραμυθιών , την εκμάθηση τραγουδιών , τις βιωματικές μας δράσεις και γενικότερα υπήρξε μια ολόπλευρη  προσέγγιση του θέματος για το φθινόπωρο , ώστε το παιδί να το κατανοήσει καλύτερα και να αναπτύξει και τις δικές του μοναδικές δεξιότητες.

 

cf371888 7e71 41b0 8a24 86e7ad33166d d882f2e9 9fbe 445d 8270 ec5f06245ec5

Αναλυτικότερα , τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με φθινοπωρινά φύλλα που κλήθηκαν να επεξεργαστούν ως προς το σχήμα , το χρώμα και την υφή τους. Έτσι δημιούργησαν τα δικά τους φθινοπωρινά φύλλα και φθινοπωρινά δέντρα βάζοντας τις δικές τους χρωματιστές πινελιές σύμφωνα με τα υπέροχα χρώματα που μας προσφέρει η φύση το φθινόπωρο (καφέ, κίτρινα, κόκκινα, πορτοκαλί)

26ac9bb4 ff8e 4871 afee bac0274387db

Έπειτα τα παιδιά ήρθαν σε επαφή  με τα φρούτα του φθινοπώρου που κλήθηκαν να τα αναγνωρίσουν , να τα χωρίσουν σε συλλαβές, να τα χρωματίσουν , να δηλώσουν το αγαπημένο τους φθινοπωρινό φρούτο μέσα από έναν πίνακα διπλής εισόδου , να μάθουν γνωστές παροιμίες για αυτά  και τέλος να δημιουργήσουν με αυτά μια θρεπτική και χρωματιστή φρουτοσαλάτα. Στο τέλος  αφού την έφαγαν και χόρτασαν….  δημιούργησαν και τα ατομικά τους καλαθάκια με φθινοπωρινά  φρούτα  !!!

  5c755277 225d 44a8 b976 a25f1ef30590   a8082bf5 edf5 4917 87d0 f7976ae1b489     aeef9aa7 c064 4209 a3a7 b018db040a5b 1

Από τα φθινοπωρινά φρούτα δεν θα μπορούσε να λείπει το σταφύλι στο οποίο δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα λόγο του ενδιαφέροντος που έδειξαν τα παιδιά.

ΘΕΜΑ : ΤΡΥΓΟΣ

Η διαδικασία του τρύγου δεν θα μπορούσε να λείπει από την θεματολογία του φθινοπώρου. Τα παιδιά έφεραν σταφύλια, τα είδαν , επεξεργάστηκαν το σχήμα και το χρώμα της κάθε ρόγας. Γνώρισαν τις λέξεις αμπέλι, τσαμπί, ρόγα σταφυλιού. Ακόμη, έμαθαν τα προϊόντα που μας δίνει το σταφύλι και αφού έμαθαν ,  πραγματοποίησαν και τα ίδια την διαδικασία που γίνεται για την παραγωγή μούστου . Επιπλέον τα παιδιά ήρθαν σε πρώτη επαφή και με την μυθολογία καθώς έμαθαν για τον Θεό Διόνυσο που θεωρούταν θεός του κρασιού και του αμπελιού. Τέλος τα παιδιά δημιούργησαν τα δικά τους σταφύλια και την ομαδική τους εργασία για το δέσιμο της ομάδας «είμαστε όλοι φίλοι , ένα τσαμπί σαν το γλυκό σταφύλι»

ae1e23e5 5fac 485c 9611 902fdf4df1b9    f6e3293f 9734 47d6 8c65 d984081241e9      6be269eb b058 4b6f 90e1 c0db7226ff89

ΘΕΜΑ : ΣΠΟΡΑ

Η αναφορά των εκπαιδευτικών στην σπορά προέκυψε από ερωτήσεις των παιδιών σχετικά με τους σπόρους που βρίσκονται στα φθινοπωρινά φρούτα και λαχανικά.

Μερικές από τις ερωτήσεις ήταν

  • Γιατί το πορτοκάλι έχει σποράκια; 
  • Γιατί το ακτινίδιο έχει σπoράκια ;

Οι εκπαιδευτικοί δώσαν την δικιά τους απάντηση με έναν βιωματικό τρόπο ώστε να κατανοηθεί καλύτερα από τα παιδιά.

Αρχικά γνωρίσαμε και ξεχωρίσαμε τους σπόρους που πολλοί από αυτούς αποτελούν και υγιεινή τροφή, όπως οι φακές . Έπειτα μιλήσαμε για το όργωμα και την  σπορά και φυτέψαμε σπόρους σε αυτοσχέδιες γλάστρες από πλαστικά μπουκάλια.

Σκοπός της δραστηριότητας είναι η κατανόηση της ανάπτυξης ενός φυτού από το παιδί. Ταυτόχρονα το παιδί αποκτάει ευθύνες , όπως είναι το πότισμα των φυτών και η περιποίησή τους, που του αναπτύσσει το αίσθημα ευθύνης.

d2c0937a c900 4efa b777 120bcca9b36d 70d9d31f f358 481d accf 7299e4cf0127