ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ :”ΓΟΝΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΙΑ ΑΓΚΑΛΙΑ!”

παιδι σχολειο οικογενεια

Σχέσεις Σχολείου – Οικογένειας: Η ανάγκη για συνεργασία

  • Γράφει η Βίκυ Μπασογιάννη, ψυχολόγος στο Κέντρο Πρόληψης «Σχεδία», με μεταπτυχιακές σπουδές στη Συμβουλευτική Ψυχολογία και ειδίκευση στη Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία.

 

Τα τελευταία χρόνια γίνεται ολοένα και πιο φανερό ότι η συνεργασία σχολείου-οικογένειας λειτουργεί θετικά τόσο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των μαθητών όσο και στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη σχολική επιτυχία.

Σύμφωνα με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα του παιδιού, η σχολική εκπαίδευση θα πρέπει να αναπτύσσει την προσωπικότητα και τα ταλέντα του κάθε παιδιού, να το προετοιμάζει για την ενήλικη ζωή και να το ενθαρρύνει να σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα, τους πολιτισμούς και τις αξίες. Η εκπαίδευση των παιδιών, όμως, δεν περιορίζεται στο σχολείο. Είτε διαβάζουν, συνεργάζονται, παίζουν ή μαλώνουν με τα αδέρφια τους και τους γονείς, τα παιδιά μαθαίνουν συνεχώς. Η δουλειά ενός παιδιού είναι να μαθαίνει και η αποτελεσματική μάθηση απαιτεί ισορροπία στο σπίτι και στο σχολείο, και μια ισχυρή σχέση μεταξύ γονέων, παιδιών και εκπαιδευτικών.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη συνεργατικών σχέσεων σχολείου-οικογένειας είναι η γονεϊκή εμπλοκή, που αναφέρεται σε συμπεριφορές και πρακτικές των γονέων τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο, με στόχο την ενίσχυση της διαδικασίας της μάθησης.

Ένας σημαντικός αριθμός ερευνών έχει δείξει ότι οι παράγοντες που συμβάλλουν θετικά στις σχολικές επιδόσεις του παιδιού, είναι οι συζητήσεις μέσα στην οικογένεια για θέματα που αφορούν στις σχολικές εμπειρίες, η γενική επιτήρηση των παιδιών και η παρότρυνσή τους για πρόοδο στο σχολείο, η συμμετοχή στην προετοιμασία των παιδιών για το σχολείο. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι οι γονείς αναλαμβάνουν την ευθύνη για την εργασίες και τους βαθμούς του παιδιού τους. Υγιές επίπεδο συμμετοχής των γονέων είναι αυτό που προάγει την ανεξαρτησία του παιδιού, χτίζει την αυτοπεποίθηση και την υπευθυνότητά του σε σχέση με τη δική του εργασία. Η συμμετοχή, με άλλα λόγια, ενός γονέα στην εκπαίδευση του παιδιού δεν έχει να κάνει με το να το σώσει, αναλαμβάνοντας τις υποχρεώσεις του ή βρίσκοντας λύσεις για τα προβλήματά του. Αν και έχει καλές προθέσεις ένας γονέας που προστατεύει το παιδί από την αποτυχία, του στερεί την ίδια ώρα την ευκαιρία να μάθει από τα λάθη του και να αναπτύξει τις απαραίτητες δεξιότητες για να ξεπερνάει τα εμπόδια που συναντά.

Στο σχολείο, η θετική σύνδεση γονέα-εκπαιδευτικού, η σταθερή επικοινωνία τους, η συμμετοχή των γονέων σε σχολικές δραστηριότητες (εκδηλώσεις, συλλογικές δράσεις, επιμορφώσεις, ομάδες γονέων κ.ά.) και στα όργανα διοίκησης του σχολείου μέσα από τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί τα παιδιά σε αυξημένη παρακολούθηση στο σχολείο, βελτιώνει τη σχέση τους με το διάβασμα και τη στάση τους απέναντι στο σχολείο, τη σχολική τους επίδοση, τη συναισθηματική τους υγεία, την αυτοεκτίμησή τους και τις κοινωνικές τους δεξιότητες.

Ανάμεσα στα οφέλη της γονεϊκής εμπλοκής για τους ίδιους τους γονείς είναι η καλύτερη κατανόηση των παιδιών τους και η βελτίωση της σχέσης τους τόσο με τα παιδιά όσο και με το σχολείο. Οι γονείς που ασχολούνται με την εκπαίδευση των παιδιών τους, αποκτούν σαφέστερη εικόνα για τις δυνατότητες και τις αδυναμίες τους, και είναι περισσότερο πρόθυμοι να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους.

Αλλά και οι εκπαιδευτικοί ωφελούνται από τη γονεϊκή συμμετοχή, γιατί με αυτό τον τρόπο γνωρίζουν καλύτερα τους μαθητές, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και τις συνθήκες ζωής τους. Αυτό τους βοηθά να προβλέψουν ανεπιθύμητες συμπεριφορές, να παρέμβουν με τον κατάλληλο τρόπο, υποστηρίζοντας τις ανάγκες κάθε παιδιού και ειδικά αυτών που είναι στερημένα από δυνατότητες και προνόμια.

Η συνεργασία, όμως, σχολείου-οικογένειας πολλές φορές έρχεται αντιμέτωπη με εμπόδια, που μπορεί να οφείλονται στις διαφορετικές αντιλήψεις των δύο πλευρών, σε αντικειμενικές δυσκολίες και σε ανεπαρκή επιμόρφωση κ.ά. Τα παιδιά μπορεί να βρεθούν στη μέση μιας διαμάχης μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών. Η πίεση και το άγχος τους τότε αυξάνονται, επειδή οι ενήλικες δε συμφωνούν. Διδάσκονται να σέβονται τους γονείς και τους δασκάλους τους, αλλά τι γίνεται όταν αυτοί οι δύο θέλουν εντελώς διαφορετικά πράγματα;

Η κύρια ευθύνη για το είδος της σχέσης, που θα αναπτυχθεί ανάμεσα στο σχολείο και τις οικογένειες των μαθητών, ανήκει στο σχολείο. Η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα της σχέσης αυτής θα καθοριστεί από την κουλτούρα του. Προκειμένου να αναπτυχθεί μια σχέση εμπιστοσύνης με τους γονείς, η προσωπική επικοινωνία των εκπαιδευτικών μαζί τους θα πρέπει να διακρίνεται από ενσυναίσθηση, φιλικότητα, αντικειμενικότητα, ευθύτητα, συνέπεια και ειλικρίνεια. Οι ανοιχτές και ειλικρινείς συζητήσεις τους με τους γονείς θα επιτρέψουν και στις δύο πλευρές να εργαστούν προς το συμφέρον του παιδιού.

Συνοψίζοντας, όταν σχολείο και οικογένεια σχετίζονται ως συνεργάτες, τα παιδιά τα καταφέρνουν καλύτερα όχι μόνο στο σχολείο, αλλά και στο σπίτι και στην κοινωνική τους ζωή. Γονείς και εκπαιδευτικοί επικοινωνούν πιο αποτελεσματικά, αναπτύσσουν ισχυρότερες σχέσεις μεταξύ τους και υποστηρίζουν επαρκέστερα την ψυχολογική, την κοινωνική και τη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών. Κι όλοι νιώθουν ενταγμένοι σε ένα δίκτυο θετικών σχέσεων. Είναι σημαντικό, λοιπόν, και οι δύο πλευρές να θέσουν ως βασικό σκοπό τη συνεργασία τους και να διαμορφώσουν ένα κοινό όραμα για συνεχή βελτίωση και αλλαγή.

 

Βιβλιογραφία

Ζαβλανός, Μ. (2003). Η ολική ποιότητα στην εκπαίδευση, Εκδ. Σταμούλη, Αθήνα

Μπρούζος, Α. (2004). Προσωποκεντρική συμβουλευτική: θεωρία, έρευνα και εφαρμογές. Αθήνα: Εκδ. Γ.Δαρδανός, Αθήνα.

Μυλωνάκου-Κέκε, Η. (2017) Σχέσεις σχολείου, οικογένειας και κοινότητας με κοινωνικοπαιδαγωγικό προσανατολισμό: Εκκινώντας την έρευνα από τους εκπαιδευτικούς. Επιστήμες Αγωγής, 2.

Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2009). Συνεργασία σχολείου, οικογένειας και κοινότητας: θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές. Εκδ. Παπαζήση ΑΕΒΕ, Αθήνα.

Παπαδοπούλου, Ε. (2020) Σχέσεις σχολείου – οικογένειας. Εμπόδια και πρακτικές ενίσχυσης της συνεργασίας. Επιστημονικό Περιοδικό Σ.Κ.Ε.Ψ.Υ., 7.

Blue-Banning, M., Summers, J.A., Frakland, H.C., Nelson, L.L., & Beegle, G. (2004Dimensions of Family and Professional Partnerships: Constructive Guidelines for Collaboration. Exceptional Children, 7: 167-184.

Epstein, J.L., & Dauber, S.L. (1991). School Programs and Teacher Practices of Parent Involvement in Inner-City Elementary and Middle Schools. The Elementary School Journal, 91, https://doi.org/10.1086/461656

Grolnick W.S., & Slowiaczek M.L. (1994). Parents’ involvement in children’s schooling: A multidimensional conceptualization and motivational model. Child Development, 65:237–252.

Katz, I., Kaplan, I., & Tamara, B. (2011). The role of parents’ motivation in students’ autonomous motivation for doing homework. Learning and Individual Differences, 21 (4): 376-386

 

Η Βίκυ Μπασογιάννη είναι ψυχολόγος, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Συμβουλευτική Ψυχολογία και ειδίκευση στη Συστημική-Οικογενειακή Θεραπεία. Είναι μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και της Ελληνικής Εταιρείας Συστημικής Θεραπείας. Εργάζεται από το 2004 στο Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Ιωαννίνων «Σχεδία».

ΠΗΓΗ :ΣΧΕΔΙΑ

ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΖΕΙ!

Επέτειος Πολυτεχνείου

 

Την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκαν στο Νηπιαγωγείο μας εορταστικές εκδηλώσεις για την επέτειο του Πολυτεχνείου.

Από τις προηγούμενες μέρες είδαμε βίντεο με τα γεγονότα του Πολυτεχνείου ,είδαμε εικόνες ,ακούσαμε τραγούδια ,ζωγραφίσαμε , δραματοποιήσαμε, διαβάσαμε βιβλία σχετικά ,μιλήσαμε για τη Δημοκρατία και τη Δικτατορία….

Φτιάξαμε κατασκευές ,είπαμε για την ειρήνη και τον πόλεμο…

Γράψαμε λέξεις σχετικές ,δουλέψαμε με χωροχρονικές έννοιες (μέσα στο Πολυτεχνείο ,απέξω πάνω στα κάγκελα κλπ) ,κάναμε ταξινομήσεις (πού είναι οι φοιτητές πού οι στρατιώτες κλπ), σειροθετήσεις (τα γεγονότα σε χρονολογική σειρά) ….

Ασχοληθήκαμε με τον χαράκτη  ΤΑΣΣΟ είδαμε βίντεο με τα έργα του για το Πολυτεχνείο  και κάναμε κατασκευή εμπνευσμένοι από αυτή τη μορφή της τέχνης που πριν δε γνωρίζαμε…

Τώρα πια μάθατε κι εσείς για αυτόν τον σπουδαίο καλλιτέχνη και την τέχνη της χαρακτικής…

Είδαμε ,διαβάσαμε και παίξαμε την ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗ της Ευγενίας Φακίνου….

 

ea53c5b9 4c64 4ff8 bfb1 e43e8ce0f003 ccd29384 6a7a 4f6b 8cb0 36ff94ddc43d 4612174e 49ab 48b7 994a 2798bd95cf1e 023182f0 d19a 4515 9fd7 ec7aac9c2911 46e9e16c 9cf4 425f 833e 921df584dea8 8de61fde 4a5d 4418 a991 32b3dc9389fa 9047f2bc c7b8 4f00 a4d4 058d8508af54 1 740a5cf3 4196 4072 93a4 f417f08b04e9 daaab287 ffb6 44a3 9aea 10232602e07b d330c5b5 234c 4dfd 8f7f 6582155c20a4 d0767b04 2141 4807 8914 35136b02dac8 61e13a7f 4ec5 4f68 b94d ec1968b69fa5 9047f2bc c7b8 4f00 a4d4 058d8508af54 c671e0fc 914d 42aa 96b4 478f5dd599ee f03764c8 53b5 40e4 93dd 9210aed5e4ed cd4dba9b a1ea 498a 8198 b390fce44dd8

50b14ebd ec97 41c1 99e6 90c10a00a24e d27b46e6 1ab9 49f9 9a95 287dc1bcbdaa 251c1b01 d75c 4a31 a16d 3c4633bd8628 64c40916 7382 449c ba95 0c6bc62ed5bc f020cbc9 2f09 4811 834c 0266dce64fc4 c24b5a97 3d72 4a87 9f64 ce040c68e3a5 c5a926fe bf69 4e2b a687 5f79252dafd3 c3615fe3 c733 4ef1 8f96 d22b430dbdf6 9eea4f47 52af 44f2 b4f4 494f0b84fa06 3 46fd2ce4 61dc 4751 b1ee a9c0f0edb993 1 69774a95 a07d 4898 96d2 b0eb1a0e532e 1 1a057341 89fe 453c a438 ebe39da2baca 1 f5289ad5 946d 4e0a 8d59 0e5a09299382 1

 

ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ /ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ

η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ είναι όμορφη ,χαμογελαστή ,καλή ,βοηθά τους ανθρώπους να είναι χαρούμενοι και ήρεμοι με γαλήνη ,ειρήνη και χαρά…

η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ είναι άσχημη ,κακιά ,στριφνή ,τρομάζει τους ανθρώπους ,τους κάνει νευρικούς κακούς και δυστυχισμένους, φέρνει λύπη ,πόλεμο και δυστυχία…

 

d54c9979 6bd3 40bc ab4b 23813675c8c7 02776b14 22e3 44cd 868b 57e10b31bd08 dde67b5d 0cf8 4101 aebe 1365c884c742 7aea95ba 6b93 476b 8b0a 48933b3865ab 324b4db1 bac0 4d5c a25f 8dc7de846f4f 5ae85f6c 8207 4e3d 804f 5543a3a7712e

 

6ad252e7 143b 4e4d ba69 f7111991552d 57b6ba41 1b31 4367 a183 895c13313055 4368b10f 7574 4d04 b092 f196049be14d c04534ee 5f0d 40d5 8a5d 93e1cfd0a065 cdb24439 7705 4c51 99b3 ef6dda18907d 528025d2 b0f3 48a8 a560 d1ecdb2f5884 79a0d493 2b2b 4c81 b577 8b94d1237fa3 87a67b02 614e 4b01 8787 2ef22066a9f4 3de53691 d13b 4701 8aee 947f84c46717 a9ce714f 1dcb 4baf 8ec9 2e5cc1c01e21 db6eb1e1 bbb3 435b bdb9 db2528fdbdf1

 

 

fad5a480 5f5a 455f 80be 9c5c557022f1 43bc94fc 159d 440e af0c 999983a27a0c ade88cf8 0bbb 49e9 9646 4114f1579d82 1 dd4afa74 45df 497a 8d06 354dfa2f9a93 d5cdb564 1cc0 4d53 8ffd c6586ce9a649 10358f91 41be 40c0 8388 0ec5b5b03481 ade88cf8 0bbb 49e9 9646 4114f1579d82

Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο…2 καρδιές κι έναν ήλιο στη μέση…

“ΤΟΥ ΣΚΟΙΝΙΟΥ ΤΑ ΜΑΝΤΑΛΑΚΙΑ” ΦΙΛΙΑ -ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ (εργαστήριο δεξιοτήτων)

843361b0 7fba 419b 9c4d 4450344bfb85 cb011859 329a 4389 a788 84cc34c8cb6a 7cbb2326 f5be 4d89 85e5 440326841dd5 dacba1e7 fc7f 4872 ba85 788d4d16e8d3 1 5b8cf53d 194c 44ff 9ecb 9a3c294bcfe5 a3ba649b 5994 40ef 89b5 8fb7969eb489 f8fa79b1 1c8b 4fa9 b7c6 87ffb368ea25 bb094b86 51b6 4c8b 872f 2d0b5ea1149d 8928c155 fa50 427b 8795 08756b768ce0 dcf0b883 a988 47da 9f6a ba1d26256582 fdaa8cbd 643c 4bb8 a9a4 c57c18475e77 634b44ed db8a 4123 bd73 29662902b413 cb3f4e5f 158a 4d1f 9533 d4c2b13fff23 7f8837f8 5820 4db9 aaf9 53f9ac0bc0f5 2210e660 5c0d 453d b25e 8b94cacd5470 417c541b d388 48cd 8158 c6b8a67e80d8 6d95a960 2505 450c 81d0 532b294a1748 ba58b5d2 a420 4fc6 9682 f2e809fc64dd a00a2f72 5e59 4fa5 94ff ef621c13fc78 fe34efed 1782 4dcb 8afd 9b86eb627bf5 dacba1e7 fc7f 4872 ba85 788d4d16e8d3

Στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων σχετικά με τη συνεργασία ,διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε το παραμύθι “του σκοινιού τα μανταλάκια του Αντώνη Παπαθεοδούλου ,με την πολύτιμη βοήθεια της αγαπημένης μας κας Χριστίνας Ματθαίου Κοινωνικής Λειτουργού του σχολείου μας ….

Αφού διαβάσαμε το παραμύθι και το αναπαραστήσαμε ρεαλιστικά , το ζωγραφίσαμε ,τα παιδιά στη συνέχεια έγιναν μανταλάκια ,κρέμασαν ρούχα και τέλος έφτιαξαν τα δικά τους ρούχα …

Το μήνυμα σαφές ….όταν χρειάζεται συνεργαζόμαστε με τους φίλους μας και τα καταφέρνουμε έτσι στα δύσκολα! Γιατί όπως λέει και το παραμύθι

“κι έτσι του σκοινιού τα μανταλάκια μου θυμίζουν εμένα και τους φίλους μου πάλι!

γιατί οι φίλοι στα δύσκολα φαίνονται !

Όχι στα μαλώματα ,αλλά στις κουβέρτες ,τα χαλιά και τα παπλώματα!!!”

ΝΟΕΜΒΡΗΣ ΚΑΙ φφφφ ΦΥΛΛΑ ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΑ…

 

17c4123f fd34 482d ae5c d4398c89b29b 7a51290d 7560 4d48 bd26 b4fd55ee338d 2f997b38 4265 4d2f 820d c46fb368a612 b3060947 da63 426b be97 27f6db6fdcab ec94f355 9d49 4ef0 b32b af1324b884f0 b3f1f06b b506 4a0b 9abf 8e5c444d3c5e 31813165 ae9f 4ba8 b926 9b1c21b8ee2b e806d892 1998 4966 be29 924e2f791ad7 9f615506 6f6f 497b a93c afa48278d0a2 82a183c5 6ee3 4e92 8e28 3f1badb19812 49b3a29b b917 4d26 8e8c 62bfcfc80841 c0bfb622 38f9 4b61 a671 559aaf3c898a d0a19b54 e4fb 4fe5 93c5 ab0f18491f16 267f33e7 ca9c 478a 8587 04a233adc80d Αντιγραφή 267f33e7 ca9c 478a 8587 04a233adc80d d5df4271 dfca 4597 ae2a fdcc6fb802ee f5f02b06 cd0d 4bab 9c8f 2d7f1a0f03e7 6b6b808c b4af 4f42 9149 fce8121eeb61 018a0506 0410 40ea 9ab0 3b9e5a319629 0b584310 c87b 4d35 8079 73271bd19634 632bd2c1 09f3 4e50 91fe 1b463b9d0c54 18e5e01a 5747 4ad1 b53d 19d626a36d60 ec807ea5 8864 4d90 a192 4170a15d69d1 1779747f babb 493e 9c36 a7829af78d69 ae60cc99 d02a 40d1 97ab ad64ca744fcb d9cbccfb cbd4 4069 b8aa a736506bdb4d 2f32a376 6413 411c 8ea9 bdced6d6ba23 a04483cd c1dd 4adb a59b cae610a06115 e490cab2 7b2c 4a07 a727 41454473b14b f0368a93 5741 4dd3 a44b 0f49157d3297 8dbefde5 effe 4f1d 8ced ce06d267249e 952cf3eb e477 48a1 8561 66de39e02e24 8fd1ef77 e7aa 4bea a7e2 d62f517f3c65 6927dff8 e999 4391 a1b6 681c0ca5b5cd 166d6337 daa9 47e1 9e4f ca45cd44a687 b2465970 6e0a 414f ac3d 93292c6efb72 9c00f891 8e5c 46a0 8b76 ad90a86b3f8e dcf23fee cfae 425e b3c9 e4b562a86057 1f53937d 4088 4c57 a94a df74052e7905 a3e0820e ea79 4387 b6b2 e2abfb382414 9ed5b949 4bce 4050 ac9a b0117632bb09

Και μιλήσαμε για τον νέο μας μήνα τον Νοέμβριο ,τον τελευταίο μήνα του Φθινοπώρου και αναλύσαμε το εικονόλεξο ,και κάναμε δραστηριότητες με το γράμμα Φ ,και ακούσαμε την ιστορία του φύλλου ,και παίξαμε παιχνίδια αντιστοίχισης ,ομαδοποίησης ,ταξινόμησης με φύλλα διαφορετικού μεγέθους και χρώματος…

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ

Με την αφορμή του Halloween bazaar που διοργάνωσε η 6η τάξη του Δημοτικού σχολείου δίπλα μας ,ντυθήκαμε κολοκύθες και πήγαμε και εμείς μια βολτίτσα να δούμε αυτά που οι μαθητές πουλούσαν προκειμένου να συγκεντρωθούν χρήματα για την εκδρομή τους και φυσικά προσφέραμε κι εμείς την βοήθειά μας αγοράζοντας ζελεδάκια και καραμελίτσες ….

a52fda25 18bf 40f3 adb6 4e9f506a6ef1 1 70deeb26 64e8 459c 80fa 5b395ba6f6f7 2baed450 f954 43c8 9623 ced7d30bcba6 1ec7b218 8555 480b 9a6d 9e1f1b33ce3c 7bb13c5f 1cee 4d83 b57e e27f29944693 a52fda25 18bf 40f3 adb6 4e9f506a6ef1 ecc20dcb f614 47a7 8471 cf9916112877 59bd10c1 ffff 4947 aa46 f6d935b99f9d 98e2aaf9 78e9 428f b204 525b91945bc0 536fa702 3b7a 4815 8926 9f3d268f8bee 75829762 4902 44a4 9db0 b2b6bc7ae610 39a6e77c 7236 42eb ba1f 5becb681b564 a5884f68 b56f 4bfd a2fc 7c39fcf28b38 8a229aa9 dfaf 4770 8be9 a061e1eda97a c0b30229 7b62 406f 80e9 5b7dd24afeb1 cebfa197 850a 4484 81d1 45abcf935528 1ff1cccd c71b 4097 bb8e e4dbe34d986f

ΑΓΓΛΙΚΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

HALLOWEEN