Από την αρχή της σχολικής χρονιάς, όλες οι δραστηριότητες που κάναμε είχαν σκοπό να βοηθήσουν τα παιδιά μας να εξοικειωθούν με το νέο περιβάλλον και τις νέες συνήθειες, να γνωριστούν μεταξύ τους, να νιώσουν ασφάλεια, να ενταχθούν στην ομάδα, να συνεργαστούν στα πλαίσια αυτής, να ανατύξουν την κοινωνικότητά τους μέσα από τις σχέσεις που δημιουργούνται, να αναγνωρίζουν, να διαχειρίζονται και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους.. ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Οι εθνικές εκλογές εκείνης της περιόδου μάς έδωσαν την ευκαιρία να μιλήσουμε για τη δημοκρατική λήψη αποφάσεων (εκλογές ). Τα παιδιά έμαθαν αυτόν τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου και λήψης αποφάσεων και έκτοτε ζητούν τα ίδια να τίθενται σε ψηφοφορία διάφορα θέματα, για τα οποία καλούμαστε να αποφασίσουμε ως ομάδα ΕΚΛΟΓΕΣ
Το Νοέμβριο -Δεκέμβριο δημιουργήθηκαν οι ομάδες των βοηθών της τάξης. Ήταν ανομοιογενείς ως προς την
ηλικία, το φύλο και τις δεξιότητες των παιδιών. Παράλληλα, εδραιώθηκε από τις εκπαιδευτικούς κλίμα
αλληλοβοήθειας και συνεργασίας στις καθημερινές ρουτίνες.
Ωστόσο, εκτός από τη συνεργασία των νηπίων μεταξύ τους, επιχειρήσαμε να συνεργαστούμε με το συστεγαζόμενο
δημοτικό σχολείο, σε μια σειρά από δράσεις στα πλαίσια του προγράμματος eTwinning “Prepare for take off!”
για τη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο Prepare for take off! Δημιουργήσαμε ομαδική
αφίσα (καλλιέργεια ταυτότητας ομάδας) την οποία κάναμε δώρο στα παιδιά και τους δασκάλους του δημοτικού
που μας υποδέχτηκαν . Συμμετείχαμε, επίσης, στο πρόγραμμα “Make a wish” καλλιεργώντας αισθήματα
ενσυναίσθησης και αλληλεγγύης MAKE A WISH .
Καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς τα παιδιά δούλευαν σε ομάδες, όπου όφειλαν να συνεργαστούν, όπως για παράδειγμα για να πραγματοποιήσουν πειράματα για τον πάγο ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ και
Επίσης, επεξεργαστήκαμε τις έννοιες της φιλίας, της συνεργασίας και τη εμπιστοσύνης μέσω της
ανάγνωσης και της δραματοποίησης παραμυθιών (Εντάξει λέμε!, Έλμερ, Φίλοι στο λόφο, Φίλος Φως Φανάρι, Η
αγκαλιά που ψήλωνε).
Τον Φεβρουάριο ήταν η Παγκόσμια ημέρα παιχνιδιού στο σχολείο. Αξιοποιήθηκε ως διαμορφωτική αξιολόγηση:
παρατηρήθηκε η συμπεριφορά των παιδιών στο ελεύθερο μη δομημένο παιχνίδι και ο βαθμός στον οποίο
χρειάστηκε οι εκπαιδευτικοί να παρέμβουν για τη διαχείριση συγκρούσεων ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Το Μάρτιο καλωσορίσαμε στην τάξη μας το δημοτικό σχολείο για να μας τραγουδήσει τα Χελιδονίσματα ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΑ
Αξιοποιήθηκε επίσης η Παγκόσμια Ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού (6 Μαρτίου) και υλοποιήθηκαν
αντίστοιχες δράσεις (πρόγραμμα «Οι κάλτσες μας αλλιώς», δημιουργία αφισών, δραματοποιήσεις ιστοριών).
Συμμετείχαμε στο «Χαρταετό της Ελπίδας»: τα νήπια αντάλλαξαν απόψεις και αποφάσισαν το θέμα που θα
ζωγραφίσουν. Με τα έργα δεκάδων σχολείων της Ελλάδας και της Κύπρου δημιουργήθηκε ο Χαρταετός της
Ελπίδας ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ ΤΗΣ ΕΛΠΙΔΑΣ.
Τον Απρίλιο καλωσορίσαμε και πάλι στις τάξεις μας το δημοτικό σχολείο, για να λύσει τις απορίες μας σχετικά
με τη φοίτηση εκεί. Τα παιδιά είχαν εργαστεί σε ομάδες, αποφασίσει και καταγράψει τις ερωτήσεις και οι
μαθητές του «μεγάλου σχολείου» και οι δασκάλες τους μάς τις απάντησαν.
Σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους αξιοποιήθηκε η ομαδοσυνεργατική μέθοδος, όπου τα παιδιά έμπαιναν στη
διαδικασία να μοιράσουν ρόλους, ευθύνες και να συνεργαστούν για το τελικό αποτέλεσμα. Επίσης, εφαρμόστηκε
για την επίλυση συγκρούσεων το sportscasting: οι εκπαιδευτικοί δεν ήταν εκεί ως δικαστές, αλλά
επαναλάμβαναν και «μετέφραζαν» τα λεγόμενα των παιδιών, ώστε να ακούσουν και να ακουστούν, να μπουν
στη θέση του «άλλου» και να βρουν μια λύση με την οποία θα είναι όλοι ευχαριστημένοι.
Βασικός στόχος του προγράμματός μας ήταν η καλλιέργεια κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων που στοχεύουν στην ανάπτυξη του συναισθηματικού κόσμου των παιδιών. Η υιοθέτηση αξιών, στάσεων και συμπεριφορών που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση, το σεβασμό, την ετοιμότητα, τη διαχείριση συγκρούσεων, παίζουν καταλυτικό ρόλο!