Το φετινό ευρωπαϊκό έργο “Little Hands, Mega Structures” είναι άμεσα συνδεδεμένο με τους δύο θεματικούς κύκλους των εργαστηρίων δεξιοτήτων, τον θεματικό κύκλο “Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία” και τον θεματικό κύκλο “Φροντίζω το περιβάλλον”, καθώς δίνει έμφαση στη βιώσιμη ανάπτυξη, την καινοτομία και τη δημιουργικότητα! Επικεντρώνεται στην ενίσχυση των δεξιοτήτων STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) συνδυάζοντας την επιστήμη, την τεχνολογία, τις τέχνες και τα μαθηματικά με την κατασκευαστική τεχνολογία. Τα παιδιά προάγουν τη δημιουργική τους σκέψη και αποκτούν γνώσεις μέσα από την ανακύκλωση και την κατασκευή με ανακυκλώσιμα υλικά. Αναπτύσσουν την αυτοπεποίθηση και την αισθητική κουλτούρα μέσα από τα έργα τους και δημιουργούν κοινό όραμα για βιωσιμότητα και καινοτομία. Το έργο συνδυάζει την αγάπη για τη δημιουργία με την κατανόηση του κόσμου, εμπνέοντας τα παιδιά να ονειρεύονται και να δημιουργούν το μέλλον με τα χέρια και τη φαντασία τους.
Όπως σε κάθε έργο, έτσι κι εδώ ξεκινήσαμε με τις παρουσιάσεις των σχολείων, των πόλεων και των χωρών. Οι συνεργαζόμενες χώρες φαίνονται στο παρακάτω βίντεο:
Στη συνέχεια αντιστοιχίσαμε τις χώρες με τις σημαίες τους και εντοπίσαμε στους αντίστοιχους χάρτες τις χώρες των συνεργαζόμενων σχολείων αλλά και τις ελληνικές πόλεις που συμμετέχουν στο έργο.
Συνεχίσαμε με ψηφοφορία για το λογότυπο του έργου και της αντίστοιχης αφίσας. Παρακάτω βλέπετε τους νικητές των ψηφοφοριών:
- Λογότυπο έργου
- Αφίσα έργου
Aκολούθησαν τα αρχικά ερωτηματολόγια μαθητών, γονέων και εκπαιδευτκών τα αποτελέσματα των οποίων φαίνονται στους αντίστοιχους συνδέσμους:
Γονέων:
Εκπαιδευτικών: https://heyzine.com/flip-book/6f8b4826f9.html
Μετά από αυτά, προχωρήσαμε στο κυρίως θέμα, τις μεγάλες μας κατασκευές! Πριν ξεκινήσουμε όμως τις κατασκευές μας χρειαζόταν να προμηθευτούμε τα υλικά μας. Μιλήσαμε για την ανακύκλωση, τι σημαίνει, πώς υλοποιείται, πόσο σημαντική είναι! Ζητήσαμε και τη συνδρομή των γονέων, καθώς όλες οι κατασκευές μας θα γινόντουσαν μόνο με ανακυκλώσιμα υλικά. Έτσι παιδιά και γονείς ενημερώθηκαν ότι χρειαζόμαστε πολλές και διάφορες ανακυκλώσιμες συσκευασίες προκειμένου να κατασκευάσουμε τις δομές μας. Η ανταπόκριση μεγάλη! Διάφορες ανακυκλώσιμες συσκευασίες έφταναν στο σχολείο μας και στη συνέχεια προχωρούσαμε στoν διαχωρισμό τους ανάλογα το υλικό τους. Τα παιδιά φυσικά σε κάθε συσκευασία εντόπιζαν το σήμα της ανακύκλωσης, προκειμένου να είναι σίγουρα ότι η συσκευασία ανακυκλώνεται.
Πρώτη κατηγορία τα Ιστορικά Κτίρια και οι εκπαιδευτικοί επιλέγουμε, μέσα από ψηφοφορία, να ασχοληθούμε με τις Πυραμίδες της Αιγύπτου. Μεταμορφωθήκαμε σε αρχαιολόγους, βρήκαμε τις πυραμίδες στον χάρτη και αφού περιηγηθήκαμε εικονικά, ανακαλύψαμε διάφορες χρήσιμες πληροφορίες. Ασχοληθήκαμε με τα ιερογλυφικά και κωδικοποιήσαμε το όνομά μας (με αυτή τη δραστηριότητα συμμετείχαμε και στο code week)! Άλλη μία δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τις οικογένειες των παιδιών, όπου μέσα από μία διαδικασία κωδικοποίησης και χρωματισμού αποκαλύφθηκε στα παιδιά η αιγυπτιακή πυραμίδα. Συνεχίσαμε παίζοντας ένα ψηφιακό αλλά και ένα επιδαπέδιο παιχνίδι για τις πυραμίδες. Μέσα από πειράματα και δοκιμές αντιληφθήκαμε τις βασικές αρχές μηχανικής και της αρχιτεκτονικής. (STEM) Στο τέλος κατασκευάσαμε μια ανθεκτική πυραμίδα από ανακυκλώσιμα υλικά, ύψους 40εκ. όπως μας ζήτησε η Κλεοπάτρα, η Βασίλισσα της Αιγύπτου, προκειμένου να φυλάξει τους θησαυρούς της χώρας της!
Στον ψηφιακό τοίχο που ακολουθεί φαίνονται οι δουλειές όλων των συνεργαζόμενων σχολείων για τις Πυραμίδες:
Ακολουθεί η δεύτερη κατηγορία που αφορά στους Πύργους. Οι εκπαιδευτικοί εδώ ψήφισαν τον Πύργο του Γαλατά (Galata Tower), που βρίσκεται στην Τουρκία. Αρχικά εντοπίσαμε την Κωνσταντινούπολη στον χάρτη και στη συνέχεια ξεχωρίσαμε τον Πύργο ανάμεσα στα άλλα κτίρια της περιοχής. Τον παρατηρήσαμε εξωτερικά και στη συνέχεια περιηγηθήκαμε στο εσωτερικό του ανεβαίνοντας σιγά σιγά στην κορυφή από την οποία αγναντέψαμε τη γύρω περιοχή. Μέσα από τα κυάλια, που δημιουργήσαμε με ανακυκλώσιμα υλικά, μπορέσαμε να δούμε πολύ-πολύ μακριά. Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να συνθέσουμε τον Πύργο τοποθετώντας τα διάφορα μέρη του (πόρτα, παράθυρα, κορυφή, μπαλκόνια) στο σωστό σημείο του πύργου. Μέσα από ένα ψηφιακό παιχνίδι γνωρίσαμε και άλλους διάσημους πύργους, με τον Πύργο του Άιφελ να αναγνωρίζεται από πολλά παιδιά. Τέλος τα παιδιά κλήθηκαν να ξαναχτίσουν τον Πύργο, καθώς σύμφωνα με το σενάριο μια ισχυρή καταιγίδα κατέστρεψε την κορυφή του. Αυτή τη φορά πρέπει να είναι πιο δυνατός και πιο ανθεκτικός. Μέσα από διάφορους πειραματισμούς και επιλέγοντας τα κατάλληλα ανακυκλώσιμα υλικά τα παιδιά κατάφεραν να δημιουργήσουν έναν πολύ ανθεκτικό πύργο, ύψους 40 εκ., ο οποίος δεν έπεφτε ακόμα και όταν φυσούσε δυνατός αέρας μέσα από το σεσουάρ (STEM). Ο Πύργος του Γαλατά πλαισιώθηκε με μοντέλα σπιτιών που κατασκεύασαν τα παιδιά με τις οικογένειές τους χρησιμοποιώντας άδειες χάρτινες συσκευασίες.
Στον ψηφιακό τοίχο που ακολουθεί φαίνονται οι δουλειές όλων των συνεργαζόμενων σχολείων για τον Πύργο του Γαλατά:
Η τρίτη κατηγορία ήταν αφιερωμένη στις γέφυρες. Και αυτή τη φορά παραγματοποιήθηκε ψηφοφορία των εκπαιδευτικών με νικήτρια την Γέφυρα του Πύργου (Tower Bridge), που βρίσκεται στο Λονδίνο. Μέσα από μία εικονική περιήγηση στη Γέφυρα του Πύργου, τα παιδιά ενημερώθηκαν για την ιστορία της γέφυρας και τα ιδιαίτερα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά της. Ακολούθησε ένα ψυχοκινητικό παιχνίδι όπου τα παιδιά γίνονται γέφυρα για να περάσει από κάτω το πλοίο και ένα ψηφιακό παιχνίδι μνήμης μέσα από το οποίο τα παιδιά γνώρισαν και άλλες διάσημες γέφυρες του κόσμου. Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν και δημιούργησαν τη δική τους κινούμενη χάρτινη Γέφυρα του Πύργου προσέχοντας να τοποθετήσουν σωστά τους βραχίονες προκειμένου η γέφυρα να ανοίγει και να κλείνει. Η κατασκευή του μοντέλου της Γέφυρας του Πύργου ήταν μια απαιτητική διαδικασία STEM καθώς χρειάζονταν αρκετές δοκιμές προκειμένου να δημιουργηθεί ένας ανθεκτικός μηχανισμός ανοίγματος-κλεισίματος της γέφυρας. Η γέφυρα που κατασκευάσαμε, και αυτή τη φορά από ανακυκλώσιμα υλικά, ήταν τελικά αρκετά ανθεκτική καθώς μπορούσε να αντέξει πάνω της το βάρος ενός μήλου (STEM)! Οι χάρτινες βαρκούλες που δημιούργησαν τα παιδιά με τις οικογένειές τους ολοκλήρωσαν το μοντέλο της Γέφυρας του Πύργου.
https://www.canva.com/design/DAGWv3I8HN4/UVrsJW17A0b2-9sVmBNggw/view
Στον ψηφιακό τοίχο που ακολουθεί φαίνονται οι δουλειές όλων των συνεργαζόμενων σχολείων για τη Γέφυρα του Πύργου:
Theme 3: Bridges
Στην τέταρτη κατηγορία ασχοληθήκαμε με τους ουρανοξύστες και συγκεκριμένα με τον Μπουρτζ Χαλίφα (Burj Khalifa) στο Ντουμπάι, που επικράτησε στην ψηφοφορία των εκπαιδευτικών. Μέσα από ψηφιακό και εποπτικό υλικό παρατηρήσαμε προσεκτικά τον ουρανοξύστη και αντλήσαμε διάφορες πληροφορίες. Μέσα από ένα ψηφιακό παζλ συνθέσαμε την εικόνα του. Στη συνέχεια κατατάξαμε τους 10 διασημότερους ουρανοξύστες από τον μικρότερο στον μεγαλύτερο δημιουργώντας ένα γράφημα αλλά και εκφραστήκαμε εικαστικά δημιουργώντας τη δική μας πόλη με τους ουρανοξύστες. Εδώ μας βοήθησαν πολύ τα τουβλάκια lego με τα οποία δημιουργήσαμε τους ουρανοξύστες μας οι οποίοι άφησαν το αποτύπωμά τους με τέμπερα στο χαρτί. Το μοντέλο του Μπουρτζ Χαλίφα προσπαθήσαμε να είναι όσο πιο ψηλό μπορούσαμε και πράγματι τα καταφέραμε. Ξεχώριζε πολύ από τις άλλες κατασκευές μας! Φυσικά και αυτή η κατασκευή αποτελούνταν από ανακυκλώσιμα υλικά. Στην κατηγορία αυτή η οικογενειακή δραστηριότητα ήταν να δημιουργήσουν τα παιδιά στο σπίτι τους ουρανοξύστες από διάφορα υλικά. Οι ιδέες φυσικά ήταν πολλές και διαφορετικές, καθώς υπήρχε ποικιλία υλικών. Ουρανοξύστες από τουβλάκια, από μαξιλάρια, από βιβλία, από επιτραπέζια παιχνίδια, από χαρτιά υγείας, από χάρτινες συσκευασίες, από ξύλα.
- Με άνοιγμα σε νέα σελίδα φαίνεται η παρουσίαση
Στον ψηφιακό τοίχο που ακολουθεί φαίνονται οι δουλειές όλων των συνεργαζόμενων σχολείων για τους ουρανοξύστες:
Στην πέμπτη και τελευταία κατηγορία καθεμία από τις χώρες που συμμετείχαν στο έργο αποφάσισαν τη μεγαδομή που ήθελαν να προωθήσουν για τη χώρα τους. Η Ελλάδα κατέληξε στον Παρθενώνα, οπότε κατασκευάσαμε μια μικρογραφία του, πάντα με ανακυκλώσιμα υλικά!
Στον ψηφιακό τοίχο που ακολουθεί φαίνονται όλα τα μοντέλα που δημιούργησαν οι χώρες για να προωθήσουν τη μεγαδομή της χώρας τους:
Theme 5: Promote a Structure From Your Own Country!
Κατά τη διάρκεια του έργου πραγματοποιήθηκαν δύο τηλεσυνατήσεις των μαθητών. Στην πρώτη τηλεσυνάντηση συμμετείχαμε όλα τα σχολεία μαζί, γνωριστήκαμε και χορέψαμε όλοι μαζί ένα τραγούδι σχετικό με την ανακύκλωση. Η δεύτερη τηλεσυνάντηση πραγματοποιήθηκε σε υποομάδες κατά τη διάρκεια της οποίας τα συμμετέχοντα σχολεία προσπαθούσαν να συνθέσουν συνεργατικά και ταυτόχρονα ψηφιακά παζλ. Με την ολοκλήρωση του κάθε παζλ αποκαλυπτόταν η μεγαδομή της χώρας που συμμετείχε στην ομάδα.
Το έργο ολοκληρώθηκε με τα τελικά ερωτηματολόγια των μαθητών, των γονέων και των εκπαιδευτικών (τα αποτελέσματα των οποίων φαίνονται παρακάτω)…
Μαθητών (για να δείτε τα αποτελέσματα σκανάρετε το qr): 
Εκπαιδευτικών: teachers_final_survey
Γονέων https://www.canva.com/design/DAGa_ccjgG0/mTnpwli8pcDhmkCfl77K_g/view
…αλλά και με τις αξιολογήσεις του έργου. Ακούστε τους μαθητές μας να αξιολογούν το έργο με μόνο μία λέξη:
Οι γονείς με τη σειρά τους στην αξιολόγησή τους το περιέγραψαν ως ευφάνταστο, εκπαιδευτικό, ενδιαφέρον και πολύ διασκεδαστικό!
Κατά τη διάρκεια του έργου δημιουργήθηκαν συνεργατικά ηλεκτρονικά περιοδικά για κάθε μία από τις κατηγορίες των δομών, τα οποία μπορείτε να ξεφυλλίσετε στους παρακάτω συνδέσμους:
ηλεκτρονικό περιοδικό για τα ιστορικά κτίρια
ηλεκτρονικό περιοδικό για τους πύργους
ηλεκτρονικό περιοδικό για τις γέφυρες
ηλεκτρονικό περιοδικό για τους ουρανοξύστες
καθώς και ένα συνεργατικό βίντεο με όλες τις μεγαδομές που επίλεξαν να προωθήσουν οι χώρες:
Κλείνουμε με το τρίπτυχο φυλλάδιο που δημιουργήθηκε για το έργο…
… και την τελική έκθεση που δημιουργήθηκε στο σχολείο μας με όλες τις τρισδιάστατες κατασκευές μας⤵️
Ευχαριστούμε θερμά τα Χανιώτικα νέα και προσωπικά τον κ. Βαγγέλη Κακατσάκη που φιλοξένησαν το έργο μας στους ιστοχώρους τους!






























