STEM4EQUALITY

Για το σχολικό έτος 2022 – 2023 το Νηπιαγωγείο μας επιλέχθηκε για να συμμετάσχει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “STEM4EQUALITY”. Το θέμα – στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν η καταπολέμηση των έμφυλων στερεοτύπων στη πρώτη σχολική ηλικία, μέσω της εκπαίδευσης STEM. Για την εφαρμογή του προγράμματος οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας παρακολούθησαν σχετική επιμόρφωση και υλοποίησαν διδακτικές δραστηριότητες χωρισμένες σε έξι ενότητες βασιζόμενες στην προσέγγιση STEM. 

H εκπαίδευση STEM (Science – Technology – Engineering – Mathematics) είναι μία παιδαγωγική μέθοδος με κεντρικούς άξονες τη διεπιστημονική προσέγγιση και τη βιωματική μάθηση. Διδάσκει τoν επαγωγικό τρόπο σκέψης και εστιάζει στην επίλυση προβλημάτων με εφαρμογές στην καθημερινότητα, κατακτώντας βασικές δεξιότητες του αιώνα μας, όπως η κριτική σκέψη και η λογική προσέγγιση, η δημιουργικότητα, η συνεργασία και η επικοινωνία. Στην εκπαίδευση STEM, ως τρόπος επίλυσης προβλημάτων, ακολουθείται η φιλοσοφία του “learning by doing” – βιωματική
μάθηση, ενώ παράλληλα υιοθετούνται πρακτικές του “design thinking”, ώστε οι μαθητές
και οι μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά, ανεξαρτήτως πρότερων γνώσεων.

Υλοποίηση δραστηριότητων του προγράμματος STEM4EQUALITY

1η Ενότητα : Ας Μάθουμε Προγραμματισμό 

Διδακτικοί στόχοι:
• Εκμάθηση του προγραμματιστικού τρόπου σκέψης
• Ενδυνάμωση των μαθητών/τριών ως προς την κατεύθυνση του προγραμματισμού
μέσω της βιωματικής δραστηριότητας
• Εξοικείωση με τη λογική του δοκιμής και του λάθους (trial and error)
• Ανάπτυξη επαγωγικού τρόπου σκέψης μέσω των σειρών εντολών
• Εξοικείωση με την πρώιμη μορφή προγραμματισμού με πλακίδια

B

2

2η Ενότητα : Ας εξερευνήσουμε τον κόσμο γύρω μας 

Διδακτικοί στόχοι:
• Εκμάθηση διαφορετικών ιδιοτήτων στα υλικά 
• Εξοικείωση με την μικροσκοπική εικόνα των αντικειμένων
• Ενδυνάμωση των μαθητών/τριών ως προς την κατεύθυνση των φυσικών
επιστημών μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων
• Σύνθεση και δημιουργία χρωμάτων
• Εξοικείωση με την έννοια των πειραμάτων

1

2 1

5

3

3η Ενότητα: Ταξιδεύοντας στο Ηλιακό Σύστημα

Διδακτικοί στόχοι
• Εκμάθηση απλών εννοιών αστρονομίας, όπως το ηλιακό σύστημα και οι φάσεις
της Σελήνης
• Εκμάθηση της τεχνικής δημιουργίας βίντεο, Stop Motion
• Ενδυνάμωση των μαθητών/τριών ως προς την κατεύθυνση της χρήσης νέων
τεχνολογιών

4

 

6 1

5 1

4η Ενότητα: Ας γίνουμε Μηχανικοί 

Διδακτικοί στόχοι
• Ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής, όπως η επίλυση προβλήματος
• Εξοικείωση με τον μηχανικό σχεδιαστικό τρόπο σκέψης
• Ενίσχυση δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας
• Εξοικείωση στις μηχανικές κατασκευές

28

5 2

5η Ενότητα: Χαρά και μαθηματικά

Διδακτικοί στόχοι:
– Εκμάθηση απλών εννοιών μαθηματικών και γεωμετρίας
– Ανάπτυξη δεξιοτήτων οπτικής ανάλυσης και αναλυτικής σκέψης.
– Εξοικείωση με την λογική του δοκιμής και του λάθους (trial and error)
– Ενδυνάμωση των μαθητών/τριών ως προς την κατεύθυνση της επίλυσης
προβλημάτων.
– Ενθάρρυνση της δημιουργικότητας

4 1

3 1

8

6η Ενότητα: Ας μιλήσουμε για STEM επαγγέλματα

Διδακτικοί στόχοι:
• Διεύρυνση αντιλήψεων σχετικά με τα επαγγέλματα
• Κατάρριψη έμφυλων στερεοτύπων που σχετίζονται με τα επαγγέλματα
• Ενθάρρυνση της δημιουργικότητας

gfdg

dfdfg

 

Το έργο STEM4Equality υποστηρίχθηκε από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό SciCo στο πλαίσιο του
προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης την SciCo.  Το πρόγραμμα στόχευε στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα είχαν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. 

Πηγές: 

STEAM4EQUALITY – Καταπολέμηση των έμφυλων στερεοτύπων στην πρώτη σχολική ηλικία μέσω (2022), Scico. 

 https://stem4equality.gr/

 

Εκπαιδευτικοί υλοποίησης των δραστηριοτήτων του προγράμματος: Μαρίζα Μανωλάκη, Μαίρη Τουφεγγοπούλου, Ειρήνη Παππά

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων