Τμήμα 1-Εργαστήρια Δεξιοτήτων: «Το Παπάκι Πάει…»

Στο δίμηνο Δεκεμβρίου 2021- Ιανουαρίου 2022 στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων στην Θεματική ενότητα ¨Ζω καλύτερα -Ευ ζην” Υγεία -Αυτομέριμνα πραγματοποιήθηκε στο τμήμα μας το πρόγραμμα αγωγής υγείας από το Χαμόγελο του Παιδιού «Το Παπάκι Πάει…» που στοχεύει την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιον λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νομίμως ασκεί την επιμέλεια τους δηλ επιδιώκει τα παιδιά να αποκτήσουν αυξημένη επίγνωση των κινδύνων και να είναι σε ετοιμότητα (increase awareness).

IMG 20220208 163819

1ο εργαστήριο: Φτιάξε τον Βοηθό Σου 

Τα παιδιά, με την βοήθεια των γονιών στο σπίτι και αφού ενημερώθηκαν κατάλληλα για το πρόγραμμα και τους στόχους του, έφτιαξαν τις Κούκλες -Βοηθούς που μας συντρόφεψαν σε κάθε δραστηριότητα του προγράμματος!

DSC04948 DSC04947 DSC04946 DSC04944 DSC04936 DSC04935 DSC04934 DSC04933 DSC04932 DSC04931 DSC04930 DSC04929 DSC04907 DSC04906 DSC04905 DSC04904 DSC04903 DSC04902 DSC04901 DSC04898 DSC04897 DSC04896

Τις έφεραν στο σχολείο και μας τις γνώρισαν! Καθεμιά είχε το όνομά της!  Εκεί που παίζαμε με τις κούκλες -βοηθούς μας, ακούσαμε ένα κλάμα! Ψάξαμε και βρήκαμε απ’ έξω τον μικρό Πάκο!

IMG 20220117 101344

Όταν τον ρωτήσαμε τι είχε πάθει μας είπε ότι είχε χάσει την μαμά του, την Κα Πάπια!

Τα παιδιά και οι βοηθοί κινητοποιήθηκαν, παρηγόρησαν τον Πάκο και υποσχέθηκαν να τον βοηθήσουν!!!

DSC04908 DSC04909 DSC04910 DSC04911 DSC04912 DSC04913 DSC04914 DSC04915 DSC04916 DSC04917 DSC04918 DSC04919 DSC04920 DSC04921 DSC04922 DSC04923

2ο εργαστήρι: Ο Δρόμος για το Σπίτι

Μέσα από την αφήγηση παραμυθιού με ήρωα τον Αλέξανδρο τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την εμπειρία της εξαφάνισης και με βασικά μηνύματα σε περίπτωση που κάποιο παιδί βρεθεί στην θέση να έχει χάσει την μαμά , τον μπαμπά του ή τον άνθρωπο που το επιβλέπει και θα αποκτήσουν γνώσεις, οι οποίες, αν και δουλεύονται σε έναν υποθετικό κόσμο, θα μπορέσουν να ανακληθούν και να εφαρμοστούν σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Τα παιδιά καλούνται να συζητήσουν δίνοντας απαντήσεις:
Τι βλέπεις; Που πρέπει να πάει το παιδί; Τι πρέπει να κάνει; Εάν δεν την ξέρει την κυρία πρέπει να πάει μαζί της; Εάν του πει ότι ξέρει τη μαμά του; Τι πρέπει να κάνει; Ποιόν πρέπει να εμπιστευτεί ο μικρός; Ο αστυνομικός τι θα κάνει; Πως θα τον βοηθήσει;

  IMG 20220118 111724123

Παίξαμε με τους 3 θεματικούς κύβους του προγράμματος και φτιάχνουμε σχετικές αυτοσχέδιες ιστορίες σχετικές με το θέμα μας μια δραστηριότητα που ενισχύει την αναγνώριση συναισθημάτων (χαρά, λύπη, φόβος), την λογική σύνδεση πληροφοριών για την δημιουργία μιας ιστορίας, την δημιουργία εναλλακτικών σεναρίων αλλά και την φαντασία.

Ο κύβος με τους ήρωες: η κάθε πλευρά αυτού του κύβου απεικονίζει μια φιγούρα (Παιδί, Αστυνόμος, Μαμά, Ξένη Γυναίκα,)

Ο κύβος με τις αντιδράσεις: αντίστοιχα ή κάθε πλευρά απεικονίζει αντιδράσεις (φωνάζω, μένω σταθερός, μιλάω σε κάποιον, παίρνω τηλέφωνο)

Ο κύβος των συναισθημάτων: φόβος, χαρά, λύπη

IMG 20220209 165932 IMG 20220209 165918

Το κάθε παιδί ρίχνει τον κάθε κύβο μια φορά και φτιάχνει την δική του ιστορία έχοντας ως βάση τα τρία στοιχεία που θα του φανερώσουν οι κύβοι.

Τέλος τα παιδιά ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση από την ιστορία του Αλέξανδρου και είχαν την ευκαιρία τόσο να “συναισθανθούν” τον μικρό Αλέξανδρο όσο και να εκφράσουν την ευχαρίστησή τους που μαζί με την Κούκλα-βοηθό  τον βοήθησαν να κάνει τις σωστές ενέργειες!

DSC04949 DSC04950 DSC04951 DSC04952 DSC04953 DSC04954 DSC04955 DSC04956 DSC04957 DSC04958 DSC04959 DSC04960 DSC04961 DSC04962 DSC04963 DSC04964 DSC04965 DSC04966

    

Έμαθαν τα σήματα του Χαμόγελου του Παιδιού και της Ελληνικής Αστυνομίας αλλά και τους σημαντικούς αριθμούς 100 και 116000
Τα ζωγράφισαν και τα έγραψαν όπως μπορούσαν!

IMG 20220118 110724DSC05038

Κάναμε εξάσκηση στην πληκτρολόγηση των αριθμών μαζί με τις κούκλες- βοηθούς μας στο αυτοσχέδιο τηλέφωνο που στήθηκε για τον σκοπό αυτό στον πίνακα της τάξης!

thlefvno

3ο εργαστήριο: Παίζουμε το κουκλοθέατρο “Το Παπάκι Πάει”

Ο Πάκο το μικρό παπάκι έχει τα γενέθλιά του Το απόγευμα στη λίμνη θα στηθεί μεγάλο πάρτι!   Όμως από την κουζίνα της μαμάς πάπιας λείπουν πολλά υλικά για την τούρτα γι’ αυτό και θέλει να πάει στο Πάπι-μάρκετ στην πόλη. Ο Πάκο ποτέ δεν έχει πάει σε παπιμάρκετ. Ακολουθεί τις συμβουλές της μαμάς του και δεν την αφήνει από το χέρι αλλά κάποια στιγμή το αφήνει για να δει κάτι μπαλόνια Και,,,,,χάνεται!!!! Τι θα γίνει τώρα;;; Θα πιστέψει τον άγνωστο κύριο που του λέει ότι ξέρει την μαμά του;;; Θα τρέξει να κρυφτεί; Θα μιλήσει στον αστυνομικό;;; 

Παρακολουθώντας το κουκλοθέατρο τα παιδιά  συμμετείχαν ενεργά με τις κούκλες τους στην περιπέτεια του Πάκο και εφαρμόζοντας αυτά που έμαθαν στα προηγούμενα μαθήματα βοήθησαν  τον Πάκο να πάρει τις σωστές αποφάσεις και φυσικά να βρει την μαμά του!

 IMG 20220208 163807

4ο εργαστήριο: Τι Θα Έκανες Αν… 

Στην συνάντηση αυτή τα παιδιά με συζητήσεις στην παρεούλα και δραματοποίηση / βιωματικά εφάρμοσαν την προηγούμενη γνώση με διάφορα προτεινόμενα σενάρια. Ο στόχος ήταν η επανάληψη των «βασικών μηνυμάτων» πρόληψης της εξαφάνισης.

Τι θα έκανες εάν στο λούνα πάρκ κατέβαινες από το παιχνίδι και δεν έβλεπες τη μαμά σου;

Τι θα έκανες εάν τότε ερχόταν μια κυρία και σου έλεγε ότι ξέρει την μαμά σου και να πας μαζί της;

Τι θα έκανες αν η μαμά δεν σε έβρισκε, τι θα έκανες μετά; Σε ποιόν θα ζητούσες βοήθεια; Τι θα έκανες;

Τί θα έκανες εάν περνούσε ένας αστυνόμος;

5ο εργαστήριοΑς Μάθει και Η Μαμά με τον Μπαμπά

Πώς τα παιδιά θα  εκπαιδεύσουν τους γονείς τους σε αυτά που έμαθαν;  Τα παιδιά έμαθαν σε μορφή ποιήματος απαντήσεις σε κάποιες ερωτήσεις.
Ένα παιδάκι έκανε κούνια στην παιδική χαρά και όταν σταματάει δεν βλέπει την μαμά του. Τι θα το συμβούλευες;
“Να μείνει σταθερό
Να μην κουνηθεί
Ούτε και να φοβηθεί
Η μαμά του θα το βρει”
Ένα παιδάκι περπατάει και το πλησιάζει ένας κύριος για να του δώσει παγωτό. Το παιδί τον κοιτάει αλλά δεν τον ξέρει. Τι να κάνει;
Ένα ΟΧΙ θα του πει
Τόσο δυνατά, να κουφαθεί
ΟΧΙ ΟΧΙ δυνατά
Λένε στους ξένους τα παιδιά”
Και εκεί που κάνει μπάνιο ένα παιδί στην θάλασσα, βγαίνει και δεν βλέπει την μαμά ή τον μπαμπά. Τι να κάνει;
“Θα κοιτάξει αριστερά και δεξιά
Εάν δεν βλέπει τον μπαμπά ή την μάμα
Θα φωνάξει δυνατά
Να έρθουν άτομα πολλά”
Μια μέρα ο μπαμπάς και η μαμά λένε στο παιδί να κάτσει ήρεμα διαφορετικά θα έρθει ο αστυνόμος να τον πάει φυλακή. Τι να κάνει;
“Τότε να πει με σιγουριά
Τι είναι αυτά που λες μαμά;
Οι αστυνόμοι βοηθάνε πάντα τα παιδιά
και τους φέρονται σωστά”

Τα μάθαμε καλά, εμείς και οι Βοηθοί μας! και είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε σωστά στους γονείς μας, όταν μας κάνουν τις ερωτήσεις!!!
Το πρόγραμμα προέβλεπε οι γονείς να κληθούν στο σχολείο να τους μοιραστούν χαρτάκια με ερωτήσεις και τα παιδιά μαζί με τους βοηθούς τους να απαντούν Λόγω των συνθηκών αποφασίσαμε να μην πραγματοποιήσουμε την δραστηριότητα όπως προτείνεται αλλά Φτιάξαμε μικρά αφισάκια με τις σωστές πληροφορίες που τα παιδιά πήραν σπίτι τους για να παίξουν με τους γονείς και τις κούκλες-βοηθούς!

DSC04991 DSC04993 DSC04994 DSC04995 DSC04996 DSC04997 DSC04998 DSC04999 DSC05001 DSC05002 DSC05003 DSC05004 DSC05005 DSC05006 DSC05007 DSC05008 DSC05009 DSC05010

Στο τέλος για την Αξιολόγηση του προγράμματος τα παιδιά ζωγράφισαν και συμπλήρωσαν τα ερωτηματολόγια του προγράμματος για να δούμε πόσο κατάλαβαν ή θυμούνται τα όσα μάθαμε!

DSC05011 DSC05012 DSC05013 DSC05014 DSC05015 DSC05016 DSC05017 DSC05018 DSC05019 DSC05020 DSC05021 DSC05022 DSC05023 DSC05024 DSC05025 DSC05027 DSC05028 DSC05029 DSC05030 DSC05031